Ik krijg met geen mogelijkheid (nou ja, wil ook niet te extreem geweld gebruiken) de pulley van de motor af om deze te wisselen met de voorste. Hebben jullie dat ook ?

Gradtje, de beste manier bij uitstek om de poelie van de motor te verwijderen is met een poelie trekker, met name is dit van belang om krom trekken van de as, en bijvoorbeeld schade aan de as en of poelie te voorkomen.

Heb je dit niet in huis, want per slot van rekening heeft niet iedereen dit op de werkbank liggen, dan kun je voor zichtig proberen met een mini koevoet/breekijzertje.
deze plaats je met de onderzijde (het L vormige gedeelte) tussen de motor en de poelie en langzamerhand zet je een beetje druk om de poelie naar boven te halen, draai ondertussen telkens de poelie een slagje om alsnog krom trekken te voorkomen.

Wat ik je zojuist omschreef is niet de manier, maar met een beetje beleid en zorgvuldig werken lukt het dan toch vaak om een poelie op deze wijze langzaam te verwijderen van de as.
en naarmate de poelie gemaakt is van een relatief zacht materiaal zal dit gemakkelijker gaan, maar let nog steeds op want ook hier schuilt meteen weer het gevaar dat krom trekken om de hoek ligt.

Het verschil is dat met een poelie trekker worden de krachten verdeeld over de poelie en de as, en met een ander middel, zoals bijvoorbeeld een koevoet/breekijzertje komen de krachten telkens zijdelings en werken forcerend.

Oftopic: Had vannacht even na 2 uur geen tijd om je te helpen met verwijderen van de poelie... ...lol :D;)

SWSje

Op 3 april 2006 10:09:45 schreef willyp:
...
In serie : Condensator, weerstand, LED's antiparallel
...

Dat zou ik niet doen.
Je kan dan namelijk last krijgen van het stroboscopich effect en dat is nogal gevaarlijk als het lijkt alsof je boormachine stilstaat terwijl ze eigenlijk nog draait.
Ik zou gewoon een redelijk goed afgevlakte DC voeding maken.

tentamen week deze week..(druk,druk,druk)..dus volgende week ga ik me hier weer mee bezig houden. over welke dopjes gaat het precies....

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]

Op 5 april 2006 11:12:19 schreef Stynus:
[...]
Dat zou ik niet doen.
Je kan dan namelijk last krijgen van het stroboscopich effect en dat is nogal gevaarlijk als het lijkt alsof je boormachine stilstaat terwijl ze eigenlijk nog draait.
Ik zou gewoon een redelijk goed afgevlakte DC voeding maken.

100 hz... moeilijk om dat nog te zien/last van te hebben

Overigens ben ik toch al van plan een trafo te gebruiken van 5V voor de voeding van de stofzuiger :)

Op 5 april 2006 12:49:51 schreef Jan klaasen:
tentamen week deze week..(druk,druk,druk)..dus volgende week ga ik me hier weer mee bezig houden. over welke dopjes gaat het precies....

Plastic dopje op de staande buis.

Ik heb hem ook binnen :)
vlug eens getest en nu wordt het motertje onmiddelijk warm .
het heeft nu juist vijf minuten gedraaid en ik kan langs onder niet meer aan het motertje komen van de warmte :(
.Het loopt wel soepel maar krijgt erg warm vooral dat builtje is super warm verbrand echt je vingers dus heb het af gezet . Ik denk niet dat zo hoort maar toch eerst even vragen of dat bij jullie ook zo warm wordt .

Op 9 april 2006 20:22:44 schreef kvdp:
het heeft nu juist vijf minuten gedraaid en ik kan langs onder niet meer aan het motertje komen van de warmte :(
.Het loopt wel soepel maar krijgt erg warm vooral dat builtje is super warm verbrand echt je vingers dus heb het af gezet . Ik denk niet dat zo hoort maar toch eerst even vragen of dat bij jullie ook zo warm wordt .

Hij wordt bij mij ook knap heet.
Kontroleer ook even de bevestiging van de motor. Deze zat bij mij los waardoor het snaartje ging slippen als hij aanstond. Hierdoor krijg je een fluctuerend toerental.

Dat was hier ook het geval, eventjes de bouten lossen motortje opschuiven en weer aanspannen.

Niet TE strak spannen, daar verniel je de snaar ook mee !

De snaar moet eerst een beetje inslijten op de poelie, tot die tijd zal het inderdaad wat warmer worden. Het inslijten gaat redelijk vlot.

Snaartje en bevestigen had ik eerst al nagekeken omdat dat hier al gepasseerd was .Was vooral de moter dat zo warm werd waar ik me zorgen over maakte.Zal het maar eens laten rusten tot morgen dan heeft het terug koud en doe ik het eens opnieuw dan zou de eerste inloop toch moeten gepasseerd zijn en niet opnieuw zo extreem warm worden.

Die ervaring had ik ook al ja... bij mij kwam er zelfs rook uit:S waar het precies vandaan kwam weet ik niet (de snaar of de motor) ik heb m iig maar even uitgezet...

Bij mij rookte hij ook en werd hij warm samen met een variabel toerental. Na wat beter gekeken te hebben (laten draaien zonder kap) bleek dat de poelie los zat op het asje. Hoe kan dat nou vraag je je dan af.

Ik heb de snaarwielen omgedraaid voor een ander toerental alleen viel het borgboutje dat zorgt dat het wiel niet doorslipt niet in het platte vlakje. Het blijkt dat deze niet ver genoeg zijn afgefreesd waardoor het snaarwiel wordt geklemd op een ronde as en na verloop van tijd gaat doordraaien met als gevolg een gigantische warmteontwikkeling (de rook was bij mij vet/olie op het asje dat verbrande).

Bij de oorspronkelijke stand van de poelies bij levering valt het borgboutje wel gelijk met het freesvlakje. Ik heb dit opgelost door het asje voorzichting te bewerken met een vijl waardoor er nu een plat vlak is ontstaan over de complete aslengte.

Het ding boort overigens prima hier en ben er best tevreden mee. Ik heb er inmiddels wel voor gekozen niet op het allerhoogste toerental te laten lopen maar op 7200 toeren. Ik heb het idee dat er wat minder kans is op doorslippen.

Ik zit er nog over te denken een keer nieuwe snaarwielen (ook andere maten) te draaien maar dan uit staal. Waarom staal, het draaien van de wielen komt het aluminium niet ten goede, daarnaast kan ik dan meer verschillende toerentallen maken. Het mooiste is natuurlijk zelf een soort van vario te bedenken voor een van de poelies maar ik heb hier momenteel geen tijd voor dus dit is misschien iets voor de toekomst. van de andere kant heb ik zoiets het ding is maar €60 en om daar nu veel tijd aan te gaan besteden nee..

Op 9 april 2006 23:18:51 schreef Wuzzelez:
Bij de oorspronkelijke stand van de poelies bij levering valt het borgboutje wel gelijk met het freesvlakje. Ik heb dit opgelost door het asje voorzichting te bewerken met een vijl waardoor er nu een plat vlak is ontstaan over de complete aslengte.

Ik had dit probleem ook gepost in dit topic, ik heb ze gewoon omgekeerd gemonteerd dan vallen ze ook op het platte vlak.

Op 9 april 2006 20:22:44 schreef kvdp:

Dat lijkt inderdaad niet goed ... met bultje bedoel je de onderkant van de motor neem ik aan ?

Dat wordt hier zelfs bij lang gebruik niet warmer dan de rest van de motor ( handwarm )

Vandaag heb ik het weer eens vijf minuten laten draaien .
Het blijft warm worden (113° zwarte huis van moter met een infrarood thermometer gemeten). Ik zal het terug laten afkoelen en dan de riem eens afhalen en dan opnieuw laten draaien zonder riem dan zou hij niet zo warm mogen worden als het aan de riem zou liggen. Als het dan zo blijft zal ik eens bellen met de leverancier.

Toch wil ik nog even de organisator en de testers van de IA bedanken voor de moeite voor het organiseren van deze actie :)

Dat is inderdaad veel te heet, iets warm wordt het geheel wel, maar zeker niet zo dat je hem niet meer kunt vastpakken.

Na hoeveel tijd staat de boorkop stil bij iedereen? (in de snelste stand) dit is bij mij binnen de seconde wellicht dat dit zoveel weerstand geeft dat het geheel zo opwarmt?

Mijn bevindingen:
-Poelies verwisselt, zonder problemen, riem was goed gespannen, niet te los, niet te vast.
-Hoogte prima te verstellen door wat heen en weer te schommelen, net echt :P
-Half uurtje geboord op 7200 toeren, toerental neemt wat af als de boel warmer wordt.
-Motor wordt behoorlijk warm, boorkop remt ook snel af, dus daar is wat weerstand
-en toch maar oordopjes gebruiken ;)
-boort stukken rustiger/stabieler dan de gemiddelde printboormachine.

Ik heb eindelijk ok het geld overgemaaakt (ik ben nogal laks in administratie, en dan maar geen schoenen deze maand, het word toch weer warmer dus die gaten zijn niet zo erg)

daarnaats heb ik wat vragen gesteld over de aangegeven problemen...ik zal de machine van de week ook in huis hebben gok ik dus dan zal ik het aan de lijve ondervinden.

en ja jullie ook bedankt voor de deelname.

Nu wel, zo te zien heeft iedereen hem al. Maar heb jij hem al Jan? Of ben je de laatste ;)

hij word afgeleverd bij mijn ouders, (daar heb ik mijn klus hokjes) dus hoop het paas weekeind te kunnen spelen....Nog snel even wat print halen denk ik

Zonder briefje of wat dan ook een boorkopje retour gehad van de Buitelaar in een zielig envelopje. Resultaat: Past nog steeds niet :(

Aangezien ik geen zin had om de hele machine op te sturen (vanwege de kosten), ben ik zelf maar gaan kijken.

De spindel is dus gewoon te lang, machine aangezet en met een vijl de spindel gewoon "afgedraaid" (ongeveer 0.3mm)

Resultaat: Boorkop past nu goed, nu het werkt kan ik verder geen "makke" ontdekken. Zelfs het plastic kapje op de kolom zit gewoon vast en de motor blijft redelijk lauw na redelijk gebruik.

@Jan Klaassen
Je hebt een prima IA gehouden, al miin probleempjes zijn maar incidenteel en hebben niets van doen met jouw verrichtingen! :)

Ik trek mij niet de verantwoordelijkheden van de leverancier aan hoor. ieder zijn sores