Ik wil misschien zelf een vrij eenvoudige scoop bouwen voor op de PC. Ik heb al op internet gekeken maar kan niet echt wat vinden. Ik had op internet gezien dat er op verschillende maniere soms kan: USB, Serieel, parallelepoort en ook via de geluidskaart. Welke van deze poorten kan ik het beste gebruiken? Heeft er misschien iemand schema's en software voor een PC Scoop?
Alvast bedankt
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Ik wil niet zijken,
maar je kunt tegenwoordig met een beetje geluk al
een heel aarde scoop voor 50 Euro krijgen.
(Ik kocht een heuse DualBeam scoop voor 15 Euri !)
Dan ga je toch niet meer je PC daarvoor opblazen ?
Overigens,
op mijn website kun je een simpel voorbeeld vinden.
Ik heb eens zoiets in elkaar gezet voor Termilator
[Bericht gewijzigd door Capt501 op ]
Wat is de link van je site dan?
En waar kocht jij die DualBeam dan marktplaats?
Op marktplaats zie ik alleen scoop van over de 100 euro en die er onder zijn zitten allemaal in noord braband iig niet bij mij in de buurt.
[Bericht gewijzigd door ReneBiemans op ]
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 11 april 2006 14:42:27 schreef reneonline:
Wat is de link van je site dan?
En waar kocht jij die DualBeam dan marktplaats?
Op marktplaats zie ik alleen scoop van over de 100 euro en die er onder zijn zitten allemaal in noord braband iig niet bij mij in de buurt.
kijken op beursen, ik heb daar een philips pm3232 (dual beam 10mhz) gekocht.
gevraagd advertentie wil ook wel eens helpen, daarmee heb ik op een beurs de afspraak gemaakt, heeft ie de scoop meegenomen, hameg hm312
.
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Rene
Mijn website is http://pascal.nedlinux.nl
moet je kijken onder software ergens bovenaan.
is wel voor Linux, maar de hardware kun je onder windows gewoon gebruiken.
Trouwens de software kun je vast wel aanpassen,
maar dat weet ik niet want van Windows snap ik helemaal niets, veel te moeilijk voor mij.
Wat die scoop betreft,
ik zal die gast eens een mailtje sturen
ik weet dat hij er nog een aantal had.
Als je niks van me hoort, zit ik te sufkutten en moet je me effe een herinnerings meeltje of deurwaarder sturen.
Op 13 april 2006 10:27:20 schreef Capt501:
ReneMijn website is http://pascal.nedlinux.nl
moet je kijken onder software ergens bovenaan.
is wel voor Linux, maar de hardware kun je onder windows gewoon gebruiken.
Trouwens de software kun je vast wel aanpassen,
maar dat weet ik niet want van Windows snap ik helemaal niets, veel te moeilijk voor mij.Wat die scoop betreft,
ik zal die gast eens een mailtje sturen
ik weet dat hij er nog een aantal had.Als je niks van me hoort, zit ik te sufkutten en moet je me effe een herinnerings meeltje of deurwaarder sturen.
Heb je misschien ook een schema voor de scoop via geluidskaart? Die kan ik namelijk niet vinden op je site.
Maar kan ik ook als software dan bijvoorbeeld een geluidopneem prog kunnen gebruiken als adobe edition daar zie je namelijk ook de frequenties van die hij opneemt.
Op 13 april 2006 10:16:48 schreef luk de coster:
kijk naar de nieuwste elektuur daar staat ook iets over een scoop zelf in elkaar knutselen!
Ik heb geen abbo van elektuur:s
Kijk eens naar deze site :
http://www.baco-army-goods.nl/index.html
misschien vind je iets naar je beurs.
Mijn voornemen is een (gebruikte) scoop aan te gaan schaffen. Ik ga hem dan gebruiken voor het opsporen van defecten in en afregelen van AM/FM radio's. Aan welke (minimale)specificaties moet zo'n scoop dan voldoen?
Maar als ik bijvoorbeeld een geluidskaart zou gebruiken voor die scoop hoe kan ik dat dan het beste doen? Zou ik dit bijvoorbeeld met een optocoupler kunnen doen en zo ja hoe kan ik dat dan het beste doen?
Op 14 mei 2006 09:57:46 schreef reneonline:
Maar als ik bijvoorbeeld een geluidskaart zou gebruiken voor die scoop hoe kan ik dat dan het beste doen? Zou ik dit bijvoorbeeld met een optocoupler kunnen doen en zo ja hoe kan ik dat dan het beste doen?
Tip: niet doen. Echt. Gegarandeerd dat je ergens bij je gepruts 220 of een vergelijkbare spanning op je geluidskaart zet en je PC laat overlijden. Voor de kosten die je dan hebt had je een heel mooi scoopje kunnen kopen.
Voor je iets gaat bouwen, kopen of doen is 't misschien wel zo handig om te kijken wat je d'r mee wilt doen. Wil je allerlei soorten data inlezen, en opslaan op je PC? Wil je je PC gebruiken als een low-cost spectrumanalyzer? Wat is de maximale frequentie die je wilt meten, en de maximale/minimale spanning?
Anyway, je hebt verschillende opties. Je kunt een low-cost PC-scoop kopen; je kunt een tweedehands digital storage oscilloscoop kopen, of je kunt een tweedehands PC-meetkaartje van national instruments kopen. Die laatste dingen worden nog wel eens op ebay aangeboden, en daar kun je tot een paar honderd kilosamples/s mee uit de voeten. In alle gevallen ben je toch al snel een paar honderd euro kwijt.
Ik heb nog een goedkoop geluidskaartje liggen als daar 220 op de ingang komt dan gaat toch alleen de geluidskaart stuk? En als ik een optopcoupler ertussen gooi dan zou toch alleen de optocoupler stuk gaan en niet de pc?
Ik heb geen idee wat 220 op de ingang van je geluidskaart doet. Is helemaal afhankelijk van de manier waarop je geluidkaartje is opgebouwd, hoe snel de hoofdzekering eruitklapt, welke componenten doorslaan..
En zo'n optocoupler lijkt leuk, en doet 't ook prima, maar vooral in de testfase pruts je nogal wat af, en dan bestaat 't risico dat er dingen overlijden.
(voorbeeldje: de russische stagiar die niets zag op z'n meetapparaat, daarom de ingangspanning maar opjoeg, tot ver boven de veilige limieten die z'n meetapparaat aankon, en toen ontdekte dat een schakelaartje op 'uit' stond. En dat direct op 'aan' zette. Exit een meetapparaat.)
Daarnaast, een optocoupler kun je alleen maar gebruiken voor 't ontkoppelen van je geluidskaartje van de spanning die je wilt meten. Als jouw geluidskaartje maar 10 volt kan hebben, en je optocoupler kan 40 V uitsturen, dan zul je geheid een keer je geluidskaart opblazen.
[Bericht gewijzigd door alex278 op ]
Maar mij maakt dat eigenlijk niks uit als die geluidskaart stuk gaat heb er toch nog een stuk of drie liggen. En als ik met een oude pc ga meten maakt mij dat ook niks uit als die stuk gaat. Maar weet iemand hoe ik bijvoorbeeld een signaal dan kan opwekken die de geluidskaart aan kan? En voor 220 ga ik dat ding toch niet gebruiken ik ga het waarschijnlijk eerst alleen maar voor 5 volt dingen voor uitgangen van pic's e.d.
Ik heb een andere oplossing bedacht voor de spanningsbeveiliging... je verzwakt eerst je signaal, dan versterk je het signaal met een op-amp met bijvoorbeeld 5 keer versterking (dus dan krijg je maximaal die voedingsspanning) en dan kun je dat heel makkelijk naar het gewenste voltage verzwakken. (dus 6 weerstandjes en een opamp, en klaar is kees..)
Niet aan beginnen, geluidskaarten zijn voor geluid, dus eventuele audio metingen zou *misschien* kunnen.
Ook met de bandbreede krijg je een probleem, 20kHz is echt de top voor een soundkaart.
Hoe een blokgolf er dan op 20k uitziet wil je niet weten.
Gewoon een beetje geduld hebben en een leuk 2ehands scoopje zoeken, ik heb er zelfs al eens eentje gekocht voor 15 euro !
De standplaats van zo'n ding is minder belangrijk, de tpg vervoert die voor een paar euro.
Wel een beetje uitkijken wel scoopje je koopt: Tek scoopjes model 2215 hebben een gammele beeldbuis. Die wil je niet door TPG post laten vervoeren. Maar dan praat je al over dik honderd euro voor een (weliswaar erg mooi) scoopje.
Ik weet niet wat je wilt uitgeven, maar kijk bijvoorbeeld hier eens naar :
Tek 2213 Erg leuk scoopje ik heb de zelfde ooit bij baco gekocht.
Of deze tek 2225
Of als je simpel wilt beginnen een Philips PM3233
Of de wat nieuwere Philips PM3209, voor een erg leuk prijsje trouwens.
Die pluk ik zo van marktplaats af na alleen maar "scoop" in het zoek balkje gegooid te hebben. dus met een beetje zoeken kun je zeker ergens een leuk scoopje uithalen.
Op 14 mei 2006 14:51:43 schreef Sine:
Ik weet niet wat je wilt uitgeven, maar kijk bijvoorbeeld hier eens naar :
Ik vermoed dat TS allang heeft besloten om een geluidskaartje te frituren, in 't kader van bezigheidstherapie.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
wel met zonnebloem olie, dat is gezonder 
mij leek het ook wel leuk een geluiskaartscoop te bouwen, ik heb hier zat ouwe PC's
(iemand interesse? 200mhz, 32mb-96mb ram, 1,5gb hdd, 10mbit lan, fdd (natuurlijk
) evt 2e hdd (1,5 -4 gb), cdrdrive etc)
alleen is niet van gekomen. kom er tot nu toe met mijn multimetertje ookw eluit, hoewel het soms lastig word
dus een scoopje zou wel handig zijn...
(iemand een ouwe PC ruilen tegen een ouwe scoop?)