Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
@GALAXY & ROB: Op herhaling,
het lowpass-filter voor 48 mtr. (voor schema Mini-Com) http://www.circuitsonline.net/forum/view/30036/26
het lowpass-filter voor 76 mtr. (voor schema Mini-Com)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/30036/27
het lowpass-filter voor MW (voor schema Mini-Com)
http://www.circuitsonline.nl/forum/view/32509/1
Het MG-filter van het schema is niet goed. Beter is, als de zender eenmaal is omgebouwd, om bovengenoemde filters te gebruiken voor het beste resultaat. Handig om per genoemde (piraten-)band het betreffende filter te gebruiken d.m.v. een 3-polige schakelaar.
@ROB007: Het is een zeer stabiele zender, maar hoe hoger in de band (in MHz.), hoe meer last je krijgt van FM op je AM. Op MG is-ie perfekt met de modulatie. Misschien te verhelpen met een modulatie-trafo op de eindtransistor? 
@Hans&Rob, Ik ga er morgen ff mee aan de gang bedankt voor de info ik heb "t doorgelezen en opgeslagen, ik ga nu eerst ff een signaal neerzetten rond de 6270 met de isotron antenne en 15 watt, ff kijken of het wil lukken.
latuuuuuuurrrrsssssssss.
boemerang had ik met 20 over 9 binnen hier op 6.305
en hoorde toen hij uitshakelde een ander station en nu shakelt weer een sterke zender in op 6.300 waarschijnlijk de zelfde.
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
op 6300 een station en op 6305 ook lekker piepen tegen elkaar
scandaal in sper bezirk hoor ik het zijn Boemerang en (Digitaal met 40 Watt)
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]
MRF-Technoligy
6300 Boemerang S9+40Db R5 uitstekende mod.
6305 Digitaal S9+20Db R5
6300 Vally-Wave (UK) S9+10Db R4a5
6300 RadioRob007 S8 R4
6310 UNID Ned. talige muziek zwakjes
6305 Eastside (UK) ZZ-top
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]
MRF-Technoligy
Hans de Swan
Op 20 april 2006 17:36:59 schreef rob007:
@Galaxy
Jij zal volgens de tekst het Ctje verschakelbaar moeten maken!
Vrij simpel maar hou de verbindingen kort!
...en een variabele condensator parallel aansluiten op de Toko-spoel voor het eenvoudig op frequentie zetten van het signaal. De Toko-spoel hoeft uiteindelijk niet gebruikt te worden... Staat overigens ook duidelijk in de tekst...
[Bericht gewijzigd door Hans de Swan op ]
@John
MSN daar doe ik eerlijk gezegd niet zo heel erg veel mee.
SKYPE zal je achter komen wel.
Moet je ik dacht FF kijken voor radiorob007 of rob007.
Soms tijdens het zenden zitten we te skypen.
En weer een opname hoor ik, ik vind dat gaaf!
Moet ze FF opslaan (had ik nog niet gedaan!) Dankjewel John!
@Hans
Ik zal eens kijken voor het IC (CD4069)
Heb trouwens wel het gevoel dat modulatie met een trafo
Toch altijd het mooiste is, of zie ik het verkeerd?
Maar ja soms kan het voor de eenvoud niet anders.
Overal waar ik kom zoek/kijk ik voor trafo's
Nu kijk ik altijd wel naar:
Modulatie/HS trafo's-afstem Cs-buizen PL/EL519 807 EL.....
Zware R en Cs draad potmeters kristal enz enz enz . . . . .
Wat dat betreft ben ik dan helemaal gek, mijn hokje is TE VOL!!!
Vrouw dreigt met uitgooien en noemt me malle pietje! Is het dan erg?
Het leven is zwaar!
Ja 6305 hoorde ik ook!
Rob007.
SSSSHIT, geen wonder dat niemand mij hoorde gisteren.
Ik kwam tot de ontdekking vanmorgen dat mijn dummieload ingeschakeld stond op mijn antennetuner, toch mazzel gehad dat ik niet vol vermogen bezig was anders had ik flink wat schade opgelopen pffffffff, daar baal ik ff van.
Wat die minicom betrefd, kan ik daarvoor stiroflex condensatortjes gebruiken?
Hans de Swan
Op 21 april 2006 12:45:05 schreef Galaxy:
Wat die minicom betreft, kan ik daarvoor stiroflex condensatortjes gebruiken?
Al sla je me dood... In mijn "MiniCom" zitten de "gewone" ceramische condensatortjes...
whahaaaaaa het werkt, hans bedankt voor de tip ik heb gewoon styroflex gebruikt want die andere had ik niet liggen met die waardes, ga "m later ff doormeten op de swr/pwr.... heb "m schakelbaar gemaakt en kan nu op mg en 76 mtr. switchen, bedankt voor de info.
Hans de Swan
Op 21 april 2006 18:03:17 schreef Galaxy:
whahaaaaaa het werkt, hans bedankt voor de tip ik heb gewoon styroflex gebruikt want die andere had ik niet liggen met die waardes, ga "m later ff doormeten op de swr/pwr.... heb "m schakelbaar gemaakt en kan nu op mg en 76 mtr. switchen, bedankt voor de info.
Een variabele (afstem-)condensator parallel aansluiten op het Toko-spoeltje en kijken of je het Toko-spoeltje zó kan afstellen, dat je met de variabele condensator én rond de 190 meter kan afstemmen (met condensatortje vast), én iets voor de 76 meter tót iets na de 48 meter (met condensatortje los). Bij mij is dat mogelijk! Anders de waarde van het los/vaste condensatortje iets verhogen of verlagen...
Voorzichtig trimmen met het Toko-spoeltje!!! De kern is zo kapot!!!;)
Bij mij werkt het net even anders hans, bij de minicom zit er standaard een potmetertje op van 10k.
Zodat ie eigenlijk lineair is en "m hiermee vrij eenvoudig kan afstemmen, in de topband v/d mg gaat ie vanaf 1.570 tot 1.650 en met de c"tjes los van 3.8 tot 5.5 de c"tjes heb ik in serie staan eenmaal 1400pf en daar achter 750pf styroflex.
Hans de Swan
Moah! Genoeg mogelijkheden om met de frequentie te gaan spelen, dunkt me. Het mooiste zou zijn om die ene MHz. nog even mee te pakken en het andere te behouden... Nog iemand suggesties? 
PS: O.a. dit zendertje en de EL86 hebben mijn interesse gewekt voor de Z-match, om een antenne op (bijna) elke willekeurige HF(piraten)-frequentie te tunen (bedankt MRF!;) Persoonlijk snap ik nog steeds niet waarom er niet vaker zulke zenders gebouwd worden. Zoveel meer komt er nu ook niet om de hoek kijken en wat is er nu spannender om op meerdere banden te gaan testen? Beide zenders zijn VFO en stabiel te noemen, dus geen gezeik met kristallen... Buiten deze twee zenders om (die ik nog verder wil uitbouwen en testen), draai ik momenteel met een Corsair-transmitter met een IRF530 in de eindtrap. Deze is echter wél kristalgestuurd (6.300 MHz.). Had in mijn testuitzendingen (zie ook Dr. Tim's NEWS van afgelopen week) een kleine 30 volt erop staan. Dit gaf een vermogen van zo'n 17 watt bij een SWR van 1:1.6. Aangezien de modulatie-trafo en de 2n4427 bloedheet werden, zal ik in het vervolg de spanning maar een eind naar beneden schroeven, naar zo'n volt of 15 
Mijn orginele 8-watt SW-MiniCom ligt inmiddels alweer zo'n half jaar bij Jack Donio
Reden is dat er veel FM op de modulatie zit (hetzelfde probleem als bij de eigengebouwde 'MiniCom'). Jack heeft beloofd dit probleem voor mij te verhelpen, aangezien de zender in dat opzicht nooit goed geweest is...
Dit was zo ongeveer wat ik momenteel voor MG/KG gebruik aan zendmateriaal. Dankzij "de KG-uitdaging!" ben ik weer een stuk verder met deze (spannende) materie, dus iedereen nog ff bedankt daarvoor! 
Ben er weer 
@Galaxy: Styroflex gaat prima, zijn minder gevoelig voor temperatuursinvloeden.
@Rob: tja, het probleem van elke elektronica man, te weinig ruimte.
@Hans: Ik ben benieuwd naar je SWR
@Weazel: bedankt voor de mp3's
@Iedereen: Van waar de plotselinge activiteit in de avonduren? Helaas kon ik niet even meeluisteren.
Hans de Swan
3 X VREEMD...
Op 21 april 2006 22:59:08 schreef Henry S.:
Ben er weer
Vond het al zo vreemd stil op CO...
@Hans: Ik ben benieuwd naar je SWR
Vreemd en gelukkig genoeg is de SWR van mijn ingekorte halvegolf"zolder"dipool 1 streepje gedaald naar de 1:1.6 
Momenteel ben ik "research" aan het plegen naar de Z-match, wat resulteerde in mijn oproep http://www.circuitsonline.nl/forum/view/33909
Kan helaas niet zeggen, dat het erg storm loopt...
@Iedereen: Van waar de plotselinge activiteit in de avonduren? Helaas kon ik niet even meeluisteren.
Heb ik ook geen antwoord op... Inderdaad vreemd, aangezien in het verleden praktisch nooit een station aktief was op 48mtr. in de avonduren... Leuk is het wel!:)
Op 21 april 2006 23:25:58 schreef Hans de Swan:
[...]
Vreemd en gelukkig genoeg is de SWR van mijn ingekorte halvegolf"zolder"dipool 1 streepje gedaald naar de 1:1.6
Momenteel ben ik "research" aan het plegen naar de Z-match, wat resulteerde in mijn oproep http://www.circuitsonline.nl/forum/view/33909
Kan helaas niet zeggen, dat het erg storm loopt...
En naar die SWR ben ik benieuwd naar, is dus nog niet af...
Had je oproep nog niet gelezen, maar zou het veel uitmaken?
[...]
Heb ik ook geen antwoord op... Inderdaad vreemd, aangezien in het verleden praktisch nooit een station aktief was op 48mtr. in de avonduren... Leuk is het wel!:)
Zeker leuk, ook omdat veel mensen overdag niet de mogelijkheid hebben om te luisteren. Ik zie me al: "ff een antenne spannen chef, en mogen alle machines ook ff uit?"
Hans de Swan
@GALAXY: Hoe klinkt de modulatie op de 5.5 MHz. t.o.v. de MG, Welther? Alsof de modulatie op de piek van de draaggolf gesmoord wordt of klinkt de modulatie nog steeds naar behoren?