Regelmatig ga ik modelvliegen en laatst kwam ik op het idee om een rookbommetje onder het vliegtuigje te binden. Hierbij stuitte ik op het volgende probleem: Je wil de boel pas onsteken als je in de lucht bent.
Nu heb ik op mijn zender en ontvanger nog 4 kanalen naast de normale besturing over om leuke dingen mee te doen. Hiervan kan ik dus prima 1 kanaal pakken om e.e.a. te onsteken.
Nu zat ik te denken aan een heel dun koperdraadje, of desnoods een mini weerstand flink over belasten om de boel te laten gloeien en zo de lont van de rookbom aan te steken. Hiervoor is wel een grote stroom nodig en dit kan ik niet zonder meer schakelen met de ontvanger.
Met een dikke transistor is dit waarschijnlijk wel op te lossen, alleen heb ik niet genoeg kennis van elektronica om te kunnen bepalen welke type dit moet zijn en hoe deze het beste aangesloten kan worden. Ik heb de volgende gegevens in de aanbieding:
Signaal uit de ontvanger is: 5V aan/uit
Onsteken doe ik graag met een aparte NiCd accu, bijv. 4 cellen in serie, dus een spanning van 4,8V.
Hoe kan ik nu het eenvoudigst genoeg stroom schakelen om e.e.a. te onsteken?
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
Wat dacht je van wolfraam draad? die in lampen zitten. daar heb je teminste wel een kleine hooge weerstand.
pcnerd
Take a parachute, and jump!
idd, gloeilampje gebruiken of weerstandsdraad, gebruik ik zelf ook wel is, doet het erg goed.
gewoon om het lontje wikkelen, of lontje eruittrekken, draadje opvouwen en op die plek steken.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Daar gaan we weer....
Zoek maar even.
Er zijn veel van dit soor topics geweest.
Vooral rond oud en nieuw.
Ik moet je wel bekennen dat dit wel de meest eerlijke en acceptabele reden is die ik tot nu nu toe heb gelezen. 
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
je kan ook een ontsteker gebruiken voor modelbouwraketten. die worden heel heet. moet je gewoon aansluiten op de accu. lontje ertegenaan>klaar
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
/off topic
@ Dnstje: wat er in jouw signature staat word op CO niet gewaardeerd. Ik ben geen wannabe mod, maar dit staat gewoon in de regeltjes van CO.
Op 9 mei 2006 21:24:29 schreef Fantomaz:
Daar gaan we weer....
Zoek maar even.
Er zijn veel van dit soor topics geweest.
Vooral rond oud en nieuw.
Ik moet je wel bekennen dat dit wel de meest eerlijke en acceptabele reden is die ik tot nu nu toe heb gelezen.
Zo'n beetje alle topics gaan over het onsteken zelf, dus dat je weerstandsdraad moet gebruiken e.d. Dat is mij bekend
Waar het mij voornamelijk om gaat is hoe ik zo'n grote stroom ga schakelen.
Kan ik hier het beste een transistor voor gebruiken? Of is een FET beter? Ik heb nl. maar 4,8V ter beschikking om de boel te onsteken, dus een spanningsval van 0,7V is al flink.
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 9 mei 2006 21:45:01 schreef Kritz:
.....enz..
Kan ik hier het beste een transistor voor gebruiken? Of is een FET beter? Ik heb nl. maar 4,8V ter beschikking om de boel te onsteken, dus een spanningsval van 0,7V is al flink.
Aan welke grote stroom denk je?
Kan je ontvanger accu dat wel leveren?
Of zakt dan gelijk je spanning in?(inwendige weerstand)
Link met een vliegtuig.
Op 9 mei 2006 21:52:07 schreef chipje:
[...]
Aan welke grote stroom denk je?
Kan je ontvanger accu dat wel leveren?
Of zakt dan gelijk je spanning in?(inwendige weerstand)
Link met een vliegtuig.
Ik wil hier een aparte accu voor gebruiken, het moet niet zo zijn dat als er kortsluiting onstaat dat ik het vliegtuig niet meer kan besturen 
Ik zat te denken aan 4 NiCd cellen in serie, waardoor ik 4,8V ter beschikking heb. Elders las ik dat ik met een vermogen van ong. 10 W een aardig eind moet komen. Dan zou het dus neerkomen op een stroom van 2 a 3 ampere, afhankelijk van wat er na de transistor/FET overblijft.
Je pakt gewoon een gloeilampje (een die op ong. 5volt werkt)en dan zaag je het bovenste van da kapje er af. en als je die gloeilamp aanzet en je houdt er een londje tegen, gaat dat londje branden. da lukt zeker op 4,8volt
Joeri de Man
LED there be light
Op 9 mei 2006 22:37:29 schreef elektronica-computerNerd:
Je pakt gewoon een gloeilampje (een die op ong. 5volt werkt)en dan zaag je het bovenste van da kapje er af. en als je die gloeilamp aanzet en je houdt er een londje tegen, gaat dat londje branden. da lukt zeker op 4,8volt
Dit heb je natuurlijk al eens geprobeerd?
Geloof mij nou maar, gloeilampjes met die ielige draadjes is niet waar je op wilt vertrouwen. En ja ik heb het wel getest.
Iets waar ik persoonlijk wel van onder de indruk ben, is heel dun ijzerdraad, denk aan het type op fijne schuursponsen.
Voordeel:
Gloeit al op een 9 volt blokje. En die zijn niet zo zwaar.
Nadeel:
Het brand heel snel door.
Maar als je zo'n draadje door een lontje heen weeft, heb je grote kans van slagen.
Oke en verder nog een klein tipje, als je nou een oud kapot broodrooster toevallig hebt. Daar zit een hele lange warmte spiraal in gemaakt van nichroom draad. Dat is geweldig spul.
Op 9 mei 2006 22:52:53 schreef joerideman:
[...]Dit heb je natuurlijk al eens geprobeerd?
Geloof mij nou maar, gloeilampjes met die ielige draadjes is niet waar je op wilt vertrouwen. En ja ik heb het wel getest.Iets waar ik persoonlijk wel van onder de indruk ben, is heel dun ijzerdraad, denk aan het type op fijne schuursponsen.
Voordeel:
Gloeit al op een 9 volt blokje. En die zijn niet zo zwaar.Nadeel:
Het brand heel snel door.Maar als je zo'n draadje door een lontje heen weeft, heb je grote kans van slagen.
Oke en verder nog een klein tipje, als je nou een oud kapot broodrooster toevallig hebt. Daar zit een hele lange warmte spiraal in gemaakt van nichroom draad. Dat is geweldig spul.
Ja ik heb het wel eens getest en het werkt vrij goed. Het enige waar je voor uit moet kijken is da je da kapje nie te ver afzaagt
Joeri de Man
LED there be light
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
We hebben het ovr een hoge stroom en niet over een hogere spanning.
Ik expirimenteerde altijd met 4 penlites paralel. Dan heb je beschikking over meer amperes.
Als gloeidraad had ik dan twee spijkers met 1 adertje uit een flexibele draad. Gloeit effectief genoeg op om buskruit te ontsteken.
@Joeri
Glas is hard en laat zich niet zagen.
Tip uit "improvised homemade explosives"
Maak een kokertje van tape om een gloeilampje heen. (plakzijde naar binnen)
Zet de lamp in een bakschroef en draai deze aan tot het glas knapt. De scherven zullen voor het grootste deel vast blijven hangen aan de tape. Verwijder ze met een pincet. (pas op dat je de gloeidraad niet beschadigt!)
Meet of de gloeidraad nog in tact is met een ohmmeter.
"Giet" nu buskruit of wat voor spannend spul dan ook in dat kokertje en sluit deze door de bovenzijde dicht te knijpen.
Dit werkt...!
(ervaring!!)
Weinig stroom, lage spanning, geen extra rommel er omheen.
Joeri de Man
LED there be light
@Fantomaz
Dit weet ik al lang (A), Met kerstboomlampjes gaat het heel mooi, rondom het glas vijlen. en dan in 1 keer mooi afbreken. Maar veilig in een modelvliegtuigje is het zeker niet. Er komen aardig wat vonken af. Plus dat je het draadje kan breken als je het poeder er in doet.
@Topic starter
Wat aansturing betreft, misschien is een relais het simpelst. Vragen niet eens zoveel stroom dacht ik, en sommigen kunnen direct met 5 volt geschakeld worden.
Kosten: zo'n 3 euro denk ik.
En dan zelf beetje experimenteren. Als je het 4e rookbommetje op commando goed heb kunnen aansteken, weetje dat het systeem wel werkt.
[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op ]
Fantomaz
Op 10 mei 2006 00:21:15 schreef joerideman:
@Fantomaz
Dit weet ik al lang (A), Met kerstboomlampjes gaat het heel mooi, rondom het glas vijlen. en dan in 1 keer mooi afbreken. Maar veilig in een modelvliegtuigje is het zeker niet. Er komen aardig wat vonken af. Plus dat je het draadje kan breken als je het poeder er in doet.
Sorry dat ik je kennis in twijfel trok Joeri 
Als je een groter lampje neemt, kaliber Fietslamp oid, heb je dat minder lijkt me.
MAar ik moet het met je eens zijn dat het in een vliegtuigje wel link is, met die hitte alleen al!
Joeri de Man
LED there be light
Haha het is je vergeven 
Maare Kritz, zoals ik nog in me vorige post zei, een relais'tje en een draadje uit een fijn schuursponje doet wonderen.
Maar zoiezo, als je een lontje aansteekt heeft dit de neiging om te erg te gaan vonken. Misschien word het tijd als je vertelt wat voor soort rookbommetje het is.
Van die witte peperemunt-achtige tabletten, eof van die gekleurde bolletjes?
pcnerd
Take a parachute, and jump!
BruzaQ-Inc
Gewoonte is de intelligentie van de menigte
ha, rookbommen, heb er verleden weekend nog 1 in de tuin laten afgaan... zal vanavond de foto's posten.
Verder gebruik zo van die staaldraad waarmee men pannen uitkuist ( jex <--- hoe schrijf je dit ? )
Als je daar een batterij of aansteker tegen hou gloeid die
helemaal op. heb ik vroeg gebruikt toen ik nog explosieven maakte. ( werkt al goed met 4.5 volt batterij )
Neem een klein bundel van die draad, en spin die een beetje
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Op 10 mei 2006 12:53:16 schreef BruzaQ-Inc:
ha, rookbommen, heb er verleden weekend nog 1 in de tuin laten afgaan... zal vanavond de foto's posten.Verder gebruik zo van die staaldraad waarmee men pannen uitkuist ( jex <--- hoe schrijf je dit ? )
Als je daar een batterij of aansteker tegen hou gloeid die
helemaal op. heb ik vroeg gebruikt toen ik nog explosieven maakte. ( werkt al goed met 4.5 volt batterij )Neem een klein bundel van die draad, en spin die een beetje
[spelmodus];)
S-T-A-A-L- -W-O-L
[/spelmodus]
ik denk dat je staalwol bedoeld:)
Ik heb dit soort dingen ooit gemaakt:
http://www.mbrocketry.com/rocket_info/propulsion/igniters.htm
In plaats van nichroom draad heb ik dunne draadjes uit een rolletje staalwol gebruikt. Redelijk veel werk om zoiets te fabriceren, maar werkt wel perfect.
Joeri de Man
LED there be light
ja daar ben ik ook het meest tevreden over inderdaad. Het heeft me heel veel uren gekost voor ik goed wel doorhad hoe het zat. Heb nu nog steeds potjes staan.
Maar door gebrek aan goed buskruit bij mij niet altijd werkend.
kan je niet gewoon een kleine condensator meenemen in je vliegtuig en er een vonkbrug(getje) in de rookbom stoppen?
of word dit te zwaar, en is het ook de bedoeling dat de rookbom uit het vliegtuigje word gegooid?
Op 10 mei 2006 18:46:48 schreef cyberpunkertje:
kan je niet gewoon een kleine condensator meenemen in je vliegtuig en er een vonkbrug(getje) in de rookbom stoppen?
of word dit te zwaar, en is het ook de bedoeling dat de rookbom uit het vliegtuigje word gegooid?
Gooien wordt de volgende stap, heb na een ontsteking nog 3 kanalen over, dus een servo'tje voor een luikje ofzo moet er nog wel bij kunnen 
Het gewicht is overigens niet extreem van belang. Het vliegtuig is voorzien van een 6,5 cc motor terwijl dit 4 cc hoort te zijn, dus dan maar iets meer gas geven 
[Bericht gewijzigd door Kritz op ]