Fossalta
Access violation at address 0x8BA82089. Read of address 0xC0FFEE in module coffee.sys. Please refill coffee bin and wait till i get back.
Ik heb 3 oude 6 kanaals 19" analoge dimmerpacks 2e hands van iemand overgekocht en nu wil ik deze voorzien van DMX aansturing.
Ik heb hiervoor bij Maxim enkele MAX528CPP (8 voudige D/A convertors met latches) gesampled en ben vandaag een beetje aan het prutsen gegaan met een ATMega8515... De D/A convertors hebben als REF-L GND en als REF-H +5V.
De aansturing had ik snel voor elkaar en kon de dimmerpacks van 0 - 50% regelen.. echter toen ik de Full-on feature van een van de kanalen op het dimpack activeerde werd de D/A convertor erg heet om vervolgens een rookpluim te vertonen.
Gelukkig had ik maar 1 gedeelte van de D/A convertor in gebruik en ben met het 2e gedeelte verder gegaan. Na wat verder in de datasheet gelezen te hebben heb ik de interne buffers geactiveerd, maar ook dan wordt het IC erg warm als ik de full-on activeer. Na enkele ledjes op de D/A outputs gezet te hebben kwam ik erachter dat het Dimpack +10V op z'n ingang zet, wat de D/A convertor blijkbaar niet kan hebben 
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet gaan oplossen... een diode gaat niet want dan ben ik meteen 0.7V (drempelspanning) van m'n range kwijt.. Op-amps zou misschien een oplossing zijn, maar daar heb ik weinig kaas van gegeten. Het liefst wil ik mijn printje zo klein mogelijk houden zodat ik deze in het dimmerpack zelf kan verwerken, dus veel extra componenten gaat eigenlijk niet.
(als het allemaal werkt ga ik een ATTiny2313 gebruiken mocht je je afvragen waarom ik zo'n grote uC heb gebruikt
)
Nooit een hogere spanning dan de voedingsspanning aanbieden op een IC.Je zou een spanningsdeler kunnen gebruiken voor de input van je DA converter.
/edit
Whoops, overheengelezen dat de 10V uit je ingang komt. Zal je toch iets verkeerd hebben verbonden.
[Bericht gewijzigd door JuuL op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
een ingang waar 10 volt UIT komt ????
ik denk dat er iets mis is .....
tijd om uit t evlooien hoe die modules in elkaar zitten
Fossalta
Access violation at address 0x8BA82089. Read of address 0xC0FFEE in module coffee.sys. Please refill coffee bin and wait till i get back.
Het is bij alle 3 de dimpacks het geval en de printplaatjes (3 per dimpack) zien er ongemodificeerd uit... opzich is het logisch dat full-on 10V is.. maar waarom dit op de 0-10 volt input komt te staan is mij ook een raadsel.
Whoops, overheengelezen dat de 10V uit je ingang komt. Zal je toch iets verkeerd hebben verbonden.
Dimpack had een DIN plug voor de inputs... deze heb ik vervangen door een SUB-D connector (zodat ik hem kan vergrendelen), en zelfs bij het gebruik van 1 kanaal gaat het verkeerd.
Nogmaals IC wordt alleen heet als ik de full-on op het dimpack activeer (en deze dus op de analoge ingang 10 volt zet (van het betreffende kanaal))
Ik zal vanmiddag (als ik weer thuis ben van werk even wat foto's plaatsen)
Freaky
Meten is weten
Ik heb ooit eens 'oude' dimpack van Strand lighting gerepareerd en ze werden met een negatieve spanning (0 tot -10V) aangestuurd. Even nameten of je de packs kan aansturen met een negatieve spanning - dan zou je met een invertertje ( opamp ) je signaal kunnen keren alvorens het aan de ingang aan te bieden.
Je kunt volgens mij de spanningsval over een diode compenseren door ook een opamp te gebruiken.
Zet de uitgang van je DA op de + ingang van de opamp. Tussen de uitgang van de opamp en je dimmerpack een diode.
Als je nu de spanning op het knooppunt van diode en dimmerpack terugkoppelt naar de - ingang van de opamp, wordt automatisch de spanningsval gecompenseerd.
[Bericht gewijzigd door Sjaakie op ]
Fossalta
Als ik je goed begrijp bedoel je dus dit ? klik
Ja, dit bedoel ik inderdaad. Zou volgens mij moeten werken.
Als je de versterking van dit schakelingetje nou 2 maakt door de terugkoppeling niet rechtstreeks maar via een spanningsdeler te maken, kan je de dimmers gelijk van 0-100% uitsturen.
[Bericht gewijzigd door Sjaakie op ]
Fossalta
Fossalta
Zal ik vanmiddag eens gaan proberen dan.. als ik nog ergens een opampje kan vinden...
[edit op je edit] Versterking zou idd 2 kunnen maken... maar:
Het dimpack heeft intern een +20V lijn die gevoed wordt door alle 3 de printen (voor iedere fase 1) maar deze is niet echt stabiel (best wel grote rimpelspanning) dus heb nu een redelijk stabiele 5V gemaakt d.m.v. een 7812/7805 cascade en 2 1000uF elco's. Straks als het werkt wil ik met een LM317 de 10V gaan maken en deze met een trimpot op de print afstelbaar maken.
Daarnaast ben ik bang dat ik resolutie kwijt raak (immers een kleine afwijking wordt verdubbeld)
[edit2] buggers... verkeerde edit knop 
Van wat ik uit je verhaal opmaak:
Full-on mode zet een interne spanningsbron op de ingang om als vanzelfsprekend in full-on mode te gaan werken. En dat vind je DAC dus niet leuk aangezien deze ook een spanningsbron is.
Dit kun je op een aantal manieren oplossen. Eerste manier is om te kijken of je de 'full on' mode ook electronisch kan sturen of uitlezen. Zo ja, dan kan je met een analoge switch uit de CMOS serie de uitgang van je DAC koppelen dan wel afschakelen van de ingang.
Als dat niet mogelijk is, zul je een weerstand tussen de uitgang van de DAC en de ingang moeten zetten. Nu moet je dus de ingangs impedantie van je module zien te weten te komen (met full-on mode UIT!!). Jou geplaatste weerstand met de ingangsweerstand vormt dan een spanningsdeler. Nu kun je uitrekenen wat de uitsturing van je DAC trap moet zijn.
De weerstand die je tussenplaatst zorgt er voor dat de DAC (of buffertrap) nu stroom begint te zinken als je de full-on mode aan zet. Alleen nu is deze stroom veel kleiner.
Een weerstand van 1K tussen de 10V op de ingang en je DAC uitgang houdt de DAC koel. Als de ingangs impedantie van de module 10K is, betekent dat dat je nu 11V op de uitgang van de dac moet zetten om toch vol te kunnen uitsturen.
Maar.. het hangt helemaal af hoe je het DAC uitgangs circuit heb ingericht.
Oke, ik dacht dat die DA alleen van 0 to 5 volt kon leveren. Als die met een Vref van 10 volt gewoon tot 10 gaat zou ik dat inderdaad doen.
Fossalta
Net vanaf m'n werk ff langs de elektroboer geweest.. en een zooitje op-amps, LM317's en weerstanden gehaald... 2 minuten prutsen op m'n breadboard (1K weerstanden ertussen) en het werkte al! hele opamps niet nodig (maarja.. komen wel weer een keer van pas
... Iedereen bedankt voor de hulp!