Onder het geweld van PIC's UC's e.d. vergeten men dat er ook nog andere electronica onderdelen bestaan, die hun sporen ruimschoots verdiend hebben.
Omdat ik steeds een woordewisseling had met de huisgenoten over mijn muzieksmaak die door het huis dreunde heb ik maar iets gebouwd voor een hoofdtelefoon.
Hier wat foto's:

Voor de geïntresseerden nog wat specs:
Uitgangsvermogen: 48mW of 60mW in 300ohm
Frequentiebereik: ±3dB 20Hz tot >1MHz.
Ingangs imp: 100k ohm 0,776V.
Uitgangs imp: 8 ohm tot 300 ohm.
Gloeispanning buizen: 6,5V AC 1A
Anodespanning buizen: variabel 48 - 60V 13mA per kanaal
Gebruikte hoodtelefoon: Sennheiser HD580
Voor de potentiële nabouwers zal ik het schema op CO zetten.
[Bericht gewijzigd door Jeroen op (5%)]
Leuk Hugo, oude tijden herleven met een moderne LED voor de aan/uit controle in plaats van een neonpitje!
Hehe, en ik denken dat je em al af had, maar ik zie nu al wel dat je hem verbeterd hebt. Ziet er strak uit, nu ik nog 
Goed dat je het schema hier ff zet, want laatst klikte ik de link in mn bookamrks aan, maar het schema + artikel waren helemaal verdwenen.
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Perfect staaltje werk Hugo! 
Afwerking ziet er perfect uit, en de binnenzijde doet me denken aan m'n Concertino uit 1956 die zoals je weet de sterren van de hemel speelt 
Knap stukje werk!!
Als het schema beschikbaar komt zal ik zeker overwegen om het na te gaan bouwen 
SWS
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
zit er wel allemaal cool enzo uit maar is het echt veilig ? (ik heb nooit "buistechnieken" gehad maar werken die niet met hoogspanning ?) dat er niet per ongelijk 500-600V op het kastje staat... is niet om kritiet te geven hoor!
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Roel
Hieper de piep!
Op 28 april 2003 23:59:31 schreef MiTcHeLL:
waar kan je die buisjes kopen en hoe duur ?
de meest gebruikte buizen kun je bij de conrad kopen.
Op 29 april 2003 09:10:58 schreef ledlover:
slijm slijm slijm![]()
prachtig iz zeker een duur dingetje geworden?
of toch nie
Dat valt best wel mee. Wat ik echt nieuw moest kopen was het kastje en één van de voedingstrafo's.
Dat is het voordeel van ruim 30 jaar hobby, je hebt kasten vol met spullen.
Als je het uitrekent komt het nieuw op een €100,- denk ik.
Buizen zijn inderdaad bij Conrad of een goede electroboer te koop.
Zelf koop ik mijn buizen bijna altijd via Marktplaats of eBay.
De ECC86's die ik hier gebruikt heb zaten tussen een partij van 175 NOS buizen (New Old Stock) die ik via Marktplaats heb gekocht.
Reken als je ze los moet kopen op een €2,50 tot €7,50 per stuk. De ECC86 is gelukkig niet zo'n gewilde buis in high-end audio land. Anders worden de prijzen veel en veel hoger.
uhm ik ben ook geintresseerd in buizen versterkers enzo, alleen heb ik er nooit iets mee kunnen doen vanwegen de hoge kosten hieraan,
kan ik misschien van jou een paar buizen over kopen "die je nog rond hebt liggen slingeren" en event. wat info erbij over hoe aan te sluiten en dat soort dingen??
en anders event. een adres waar ik ze zelf kan halen en info over hoe te gebruiken en event wat hulp wanneer nodig??
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 28 april 2003 19:13:06 schreef Hugo Welther:
Omdat ik steeds een woordewisseling had met de huisgenoten over mijn muzieksmaak die door het huis dreunde heb ik maar iets gebouwd voor een hoofdtelefoon.
Wat voor muziek mag dat zijn dan? Hardcore will never die ofzoiets? 
Is dat niet die ene elektuurschakeling van een tijdje terug? Ziet er iig. leuk uit! Gaat dat ding nou nog een beetje hard of valt dat wel mee, en hoe zit het met de bas? Vol of strak?
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Martijn Berntsen
pe4mb
si 48 mW niet een beetje erg weinig? en een doorsnee koptelefoon is toch geen 300 Ohm? hoor je dan wel iets als je er een van (standaard dacht ik) 32 ohm op zet?
verder is ie vet mooi, wil ik mischien ook wel maken 
Op 29 april 2003 16:19:39 schreef Benadski:
[...]
Wat voor muziek mag dat zijn dan? Hardcore will never die ofzoiets?
Is dat niet die ene elektuurschakeling van een tijdje terug? Ziet er iig. leuk uit! Gaat dat ding nou nog een beetje hard of valt dat wel mee, en hoe zit het met de bas? Vol of strak?
Dit is niet gebaseerd op een Elektuur schakeling, maar op
de MiniMax Headphone Amplifier van een €1000,-. Zal daar een plaatje van opzoeken.
[off topic]
Mijn muziek smaak is volledig afhanklijk van mijn stemming, maar bestaat o.a. uit:
- Tiësto, DJ Jean, Oakenfold
- Pink Floyd, Deep Purple, Uriah Heep
[on topic]
De bass is redelijk strak. Een HD580 is een open hoofdtelefoon. Dus bass klinkt daar altijd anders dan bij een gesloten systeem.
MiTcHeLL
May The Source Be With You
Op 29 april 2003 17:21:41 schreef Hugo Welther:
[...]
Dit is niet gebaseerd op een Elektuur schakeling, maar op
de MiniMax Headphone Amplifier van een €1000,-. Zal daar een plaatje van opzoeken.[off topic]
Mijn muziek smaak is volledig afhanklijk van mijn stemming, maar bestaat o.a. uit:
- Tiësto, DJ Jean, Oakenfold
- Pink Floyd, Deep Purple, Uriah Heep
[on topic]De bass is redelijk strak. Een HD580 is een open hoofdtelefoon. Dus bass klinkt daar altijd anders dan bij een gesloten systeem.
Na ja heb ook nog verstand van muziek !
Dit is de Minimax of EarMax Pro.

En dat moet dan ongeveer €1000,- kosten.
[Bericht gewijzigd door Jeroen op (16%)]
Wat zijn de andere buisje voor typen Hugo? Is de ECC86 de voorversterker en de anderen een balanstrapje?
Alle drie ECC86's.
Een 1/2 wordt gebruikt voor de ingangstrap.
De tweede voor een mu-stage uitgangstrapje. (kathode-anode koppeling)
Aedolon
Nee, geen klasse A of AB. Is ook niet gelijkstroom gekoppeld.
Een mu-stage werkt als een constante spanningsbron of spanningsspiegel (laag ohmige uitgang).
Kan je ook leuk zien in het stroom verbruik, hoe meer 'vermogen' hoe minder stroom.