hier issie dan. de finale layout van de driverstage. alje hem 1:1 afprint issie ongeveer juist.
de eigenaardige vorm is omdat ie in ene 19 inch kast komt. de uitspraing rechtsonder is voor de montage blok rechts
en de uitsparing linksonder is omdat daar een stuk van de controllerkaart vertikaal komt te staan. Der zitten nog 3 printen in dit systeem. ene met de controller ( ethernet,usb,lcd dispay. druktoetsen,rotary encoders. systeemprocessor wat ram) die komt verikaal achter het frontpaneel en beslaat de volle hoogte ( tis een 2U kast ) en complete bruikbare breedte ( min dat stukje met die 4 banaanstekkers op van de driveprint )
dan een klein kaartje achteraan met de ethernet connectro en usb connector op ( niks speicaal. alleen wat connectortjes )
en dan de AWG kaart zelf. daar zit ene dikke altera op in BGA, 2 snelle rams . een F126 100 mips cpu om de waveforms aan te maken en te dumpen. De DAC en zijn current to voltage convertoren. een flashfile. (. ik ga gewoon een compactflsh kaart van 4 gig op die awg vijzen. das meer dan storage genoeg. via de USB kan je die mounten als een harddisk en zo je waveforms laden.
kben begonnen aan systeemcontroller te layouten (en designen) nu.
paar woorden bij deze layout. vanboven kom 2x 28volt Ac binnen gelijkrichetn en afbufferne door de bovenste twee caps ( 2700uF 50 volt )
die twee verticale weerstanden met het relais ertussne koppelen dat dor naar de 8 storage tanks al over 4 toroide spoelen. als de lading hoog genoeg is scakelt het relais de twee vertikale weerstandne kort.
er zit een leukertje in de koelplaten. je ziet de grote to3 driver opamp. daarboven zie je een klein so8 smdtje. das een lm35 in so8 verpakking. in te koelplaat wordt met een freesmachiene een caviteitje gefreesd. net diep genoeg zodat bij het aanspannen van de vijzen de lm35 tussen de printplaat en de bovenkant van dat caviteitje geperst zit. druppelte koelpaste in dat dingetje. plaatje vastvijzen en ik kan de temperatuur meten van de koelplaten.
de 4 kleine condeatoren rechtsboven zijn 2200uF 10v en dienen op +7 en -7 volt te maken voor de andere kaarten.
daar wordt dan met plaatselijke regalaars +5 en -5 gemaakt en 3.3 volt voor alle processoren en logica.
om ene voeding te sparen staan de relais met ene drivetranisotrtje tussne die +7.5 en -7.5. de transistortjes worden gestuurd via optocouplers van uit de 3 volt logica. die relais zijn toch steady state bedrijf.
ene die 2 seconden na powerup aan gaat en de andere twee springen op als je de uitgang enabled.
de led links ( danger hogh voltage ) brandt vanaf er 15 volt over de condensator bank staat. ( in bedrijf staat daar 80 volt dc op en in totaal 10x 2700uF ... niet aankomen dus. dat kan een serieuze peer verkopen)
daar heb ik mij bijan aan mispakt. ik had gewown dat circuitje met die jfet 1 weerstandje en led gemaakt..... oei die jfet mag maximaal 30 volt hebben. bon dan maar nog een weesratnje ervoro met een zenerdiode erover ... stroom gaan rekene. damned die weerstand voor de zener verstookt bijna 1.3 watt ... dus daar dan maar 4 van 0.5 watt van gemaakt ( smd in 2010 body )
die kleindere truough hole weerstanden ( niet die drie gorte bovenaan maar die 4 onderaan ,ene links twee int midden en ene rechts. zijn de stroom sense voor de opamp.
ook da is gene kaka. tvermogen is gene probleem. maar dat zijn 0.41 ohm 1% 1 watt solid metalfilm weerstanden ( dus geen 'getrokken'. ze zijn inductieloos. ene klein ferritkraaltje rond de poot die aan de voedingen hangt is alles. de fabrikant van dei drivertrappen geeft op wat dat moet zijn . kweste van dat ding 25 MHz bandbreedte te kunen geven. zet daar een draadgewonden in en je haalt amper 1MHz meer ...
ook de feedback van die opamp was kunst en vliegwerk.
die moet aan zijn ingang 50 ohm zien. dus 50 ohm van - ingang naar grond. gain van 40 : 2 kiloohm erover. no problem
hola ... 2 kiloohm . 40 volt das ook weer dik 750 milliwatt wat daar in gedissipeerd word. en da moeten ook metaalfilmen zijn ... dus staan er onderaan 2 metaalfilmen van 4k1 in 2010 1/2 watt parallel. dat geeft mij 2050 ohm
door ene beetje te zuren met de 50 ohm kom ik juist op ene gain van 40.96 .... rara . en mijne 12 bit omzetter heeft 4096 stappekes tussen 1 volt en -1 volt ....
voel je hem al komen. niks floating point berekeningen. als ik mijn dac op 2048 zet komt er nul volt uit. als ie op 4096 staat +40.96 en op 0 komt er -40.96 volt uit...
mijn berekeningen worden gereduceerd tot wat schuifoperaties en volledig integer math.
als je ene positieve spanning wilt pak ik je waarde , schui ze 1 bit naar links ( x2 ) en tel ik er 2048 bij.
en als tene negatieve waarde is doe ik 2048 min de leftshift van uw getal. klaar da kan compleet combinatorisch uitgevoerd worden en dus realtime.