Mijn Labvoeding

Turbokeu

Golden Member

Op 13 juni 2006 23:39:17 schreef PaWoN:
(btw.. wat zijn 'geldverdelers'??)

Op 14 juni 2006 00:12:30 schreef Hugo Welther:
[...]
De Pin-automaat, als ik het ooit goed begrepen heb.

Inderdaad. Of ATM (Automatic Teller Machine), of ook Cash Dispenser.
In de volksmond in België 'Bancontact' of 'Mister Cash' genoemd naar de naam van het netwerk (Mister Cash bestaat niet meer, maakt nu ook deel uit van het Bancontactnetwerk).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Heel interresante schakeling, helaas heb ik er niet zoveel zicht op hoe het geheel te optimaliseren. Graag zou ik een beschrijvng van jou lezen als het allemaal volgens wens werkt, en het naabouwen,omdat ik met mijn projecten dergelijke "features" ook nodig heb.
Je hebt het echt gaaf samengesteld, en zou graag het eindresultaat hier op CO terug zien als alles volgens wens werkt,ga zo door en als ik en toevoeging/ verbetering kan suggereren dan zak ik het zeker doen. Verder mooi opgezet en ik wacht af tot het "uitontwikkeld is". GO ONN

Mooi werk allemaal! Ik probeer ook zelf zo veel mogelijk met tweedehands onderdelen te doen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Sine

Moderator

Op 14 juni 2006 08:08:49 schreef free_electron:
[...]

tis een heel leuk ding die PA19 van apex.
die gasten zijn compleet geschift . ze hebben 'opamps' die je kan voeden met 1.5 kilovolt ... en ze hebben er ook die 100 ampere kunnen leveren ...

leuk weetje : die PA19 bevat BeO .... Tstaat er dus duidelijk op op de chip. kzal eens fotoke trekken.
tis ene tof ding. een 2n3055 met 9 poten ... hehe

Dat zijn inderdaad zieke specs, die van de PA19 vond ik al extreem ... heftige video amp :P

Hier ligt ook nog ergens een 3055 met teveel pennen, een opamp van burr brown, maar niet zo breedbandig, 1kHz is het einde ongeveer. Nergens een datasheet van te vinden, dus de aansluit gegevens ben ik kwijt.

KT88

Overleden

Hee, waarom zie ik dit topic nu pas?

Mooi werk Turboke, doe zo voort en uw ster zal rijzen! ;-)

Op 14 juni 2006 19:04:44 schreef Sine:
Hier ligt ook nog ergens een 3055 met teveel pennen, een opamp van burr brown, maar niet zo breedbandig, 1kHz is het einde ongeveer. Nergens een datasheet van te vinden, dus de aansluit gegevens ben ik kwijt.

Als dat open loop is, is het zeer goed.
Die opamps gebruiken toch allemaal tegenkoppeling, ik heb "audio" opamps gehad die 5 Hz open loop waren.........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

Lang leve internet, ik heb er een paar jaar geleden ook al eens naar gezocht, maar toen was er nog niks van te vinden.

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/3/5/7/2/3572AM.shtml

Hij is schijnbaar bedoeld om servo motoren aan te sturen ...

free_electron

Silicon Member

inderdaad. daar dienen de meest apex dinges ook voor.
dat en zware magnetne aansturen in elementaire deeltjes fysica ( deeltjesversnellers )

deze is echt bangelijk :
http://eportal.apexmicrotech.com/mainsite/products/pages/op_amps/pa52.…

gevoedt op 200 volt DC en lever 40 ampere continue en tot 80 ampere piek ...

power bandbreedte is 90Khz .. daar kun je een serieuze audio versterker mee maken ....

de keolplaat ervoor is deze :
http://eportal.apexmicrotech.com/mainsite/products/accessories.asp

en ga naar de HS11 zien. merk de twee 'buizen' op in de binnenste koelribben ... inderdaad .. zet de kraan al vast maar open ...

ondertussen is mijn pcb voor de powerstage af. kzal morgen eens de layout posten.
nu de rest nog ... :p

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 13 juni 2006 19:00:03 schreef ZX6RR:
Leuk project!! Ben ook (alweer) bezig met een voeding.
Heb nog geen dag mijn symetrische voeding af

E

coole voedingskes. post daar eens het schemake van ...
vooral da tof displayke.. kwijl...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Turbokeu

Golden Member

Juist mijn bod op een tweede DPM gewonnen op eBay (eerste was verleden zondag), ik hoop dat de eerste DPM deze week nog toekomt. :-p

De DPM's komen van verkoper new2006power uit Dublin, Ierland.
Ze hebben veel keuze in DPM's en schappelijke prijzen als ge aan startprijs kunt kopen zoals ik gedaan heb:
8.99GBP + 2.49GBP verzending = 16.79 Euro totaal.

Ze hebben deze DPM's met verschillende kleuren LED displays, en zelfs met blauwe LCD met backlight.
De meeste hebben een natief 1.999V bereik en een bijkomend voorgekableerd bereik (vb. 19.99V, 199.9V, 1999V).
Ik heb twee 199.9V DPM's gekozen, één zal werken op dit bereik (spanningsuitlezing), de tweede zal gebruikt worden op het 1.999V bereik via een 0.1 Ohm shuntweerstand (19.99A stroomuitlezing).
Via de dip switches kan het bereik en de positie van de DP ingesteld worden. Het bijhorende kabeltje + 4-pins connector wordt bijgeleverd.

De verkoper lijkt serieus (ik heb 5-6 mails gestuurd met technische vragen, altijd snel en correct antwoord gekregen).

Waarom nieuwe DPM's, ik had er toch al twee werkende met CA3161/3162 en rode LED 7-segment displays?

Daarom!: :D

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/8135dc200v.gif

CD :)

PS: Ik heb zichtbaar iets met blauwe LED displays!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Netjes hoor!!! ook die voeding ,, zie er goed uit:D

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Ai ai ai, wat mooi!
Wordt iets moois :)

*Roel mist nu toch echt een bookmark functie!

Hieper de piep!
Sine

Moderator

Op 15 juni 2006 11:16:31 schreef Turbokeu:
Juist mijn bod op een tweede DPM gewonnen op eBay (eerste was verleden zondag), ik hoop dat de eerste DPM deze week nog toekomt. :-p

De
Daarom!: :D

[afbeelding]

CD :)

Hmm, die foto is overduidelijk bewerkt, tot en met de jumper settings die erg 'handig' het type nr van het IC bedekken ... ik ben benieuwd hoe ze er in het echt uit zien.

Turbokeu

Golden Member

Op 15 juni 2006 22:35:00 schreef Sine:
[...]

Hmm, die foto is overduidelijk bewerkt, tot en met de jumper settings die erg 'handig' het type nr van het IC bedekken ... ik ben benieuwd hoe ze er in het echt uit zien.

Zal ik binnen korte tijd kunnen vertellen ;)

't is een 40 pin (7107?), maar native input is 1.999V...

Ik zou het echt niet weten, volgens mijn vermoedens is het van Chinese afkomst.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Aan de rand onderdelen te zien kon het idd wel een 710x zijn ja, maar die zijn native wat gevoeliger.

Het kan natuurlijk best dat er dan zelfs nog iets van een spannings deler voor hangt.

Ik heb hier overigens een stang china ICL7107's liggen, die werken net zo goed als hun intersil broertjes ...

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 15 juni 2006 23:31:30

Turbokeu

Golden Member

Heb deze morgen de eerste van mijn twee blauwe LEDDPM's ontvangen.
Nulregeling is automatisch, en er is een onboard 7805 regelaar.
Volgens de datasheet mag de aangelegde voedingspanning 5 tot 15VDC bedragen maar bij 5V werkt de DPM niet (is eigenlijk logisch). Op een 12VDC testspanning werkt hij perfect (mooi blauw!).
In mijn labvoeding zullen de DPM's gevoed worden via een 2x7.5V trafootje (+/-10VDC).

Ik zal straks een paar fotootjes in actie posten (nu teveel zon in de keuken).

Ik heb ondertussen een nieuw voorpaneel van 2mm geanodiseerd alu en een bodemplaat van 2mm alu gekocht.
De bodemplaat is gemonteerd en de aluplaat voor de horizontale bevestiging van de elco's is uitgezaagd en klaar voor montage.
Nu nog juist het voorpaneel boren/uitzagen zonder krassen te maken.

De 38mm dikke 230VAC ventilator is vervangen door een 25mm dik 12VDC PC-model en is verhuisd naar de binnenkant van de behuizing.
Hierdoor kan ik gemakkelijk een temperatuursafhankelijke toerentalgestuurde regeling maken.
Ik twijfel nog aan de draairichting van de ventilator:
- Langs achter aanzuigen in de kast en afvoeren via een serie geboorde gaten in de kastplaat boven de eindtransistoren.
of:
- Langs de gaten boven in de kastplaat aanzuigen en via de achterzijde afvoeren.

Ik heb ook enige twijfels i.v.m. de afvlakking:
Zou ik 2x 6800µF (=13600µF) of 3x 6800µF (=20400µF) gebruiken? (maximale uitgangstroom is 6-7 Ampère)
Ik vrees dat ik met 3x6800µF een inschakelvertraging zal moeten inbouwen om de schakelpiek van de laadstroom op te vangen (+ het feit dat de trafo een 400+VA model is)...

What are your thoughts?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 16 juni 2006 13:52:39 schreef Turbokeu:
Heb deze morgen de eerste van mijn twee blauwe LEDDPM's ontvangen.
Nulregeling is automatisch, en er is een onboard 7805 regelaar.
Volgens de datasheet mag de aangelegde voedingspanning 5 tot 15VDC bedragen maar bij 5V werkt de DPM niet (is eigenlijk logisch). Op een 12VDC testspanning werkt hij perfect (mooi blauw!).
In mijn labvoeding zullen de DPM's gevoed worden via een 2x7.5V trafootje (+/-10VDC).

Ik zal straks een paar fotootjes in actie posten (nu teveel zon in de keuken).

Ik heb ondertussen een nieuw voorpaneel van 2mm geanodiseerd alu en een bodemplaat van 2mm alu gekocht.
De bodemplaat is gemonteerd en de aluplaat voor de horizontale bevestiging van de elco's is uitgezaagd en klaar voor montage.
Nu nog juist het voorpaneel boren/uitzagen zonder krassen te maken.

De 38mm dikke 230VAC ventilator is vervangen door een 25mm dik 12VDC PC-model en is verhuisd naar de binnenkant van de behuizing.
Hierdoor kan ik gemakkelijk een temperatuursafhankelijke toerentalgestuurde regeling maken.
Ik twijfel nog aan de draairichting van de ventilator:
- Langs achter aanzuigen in de kast en afvoeren via een serie geboorde gaten in de kastplaat boven de eindtransistoren.
of:
- Langs de gaten boven in de kastplaat aanzuigen en via de achterzijde afvoeren.

Ik heb ook enige twijfels i.v.m. de afvlakking:
Zou ik 2x 6800µF (=13600µF) of 3x 6800µF (=20400µF) gebruiken? (maximale uitgangstroom is 6-7 Ampère)
Ik vrees dat ik met 3x6800µF een inschakelvertraging zal moeten inbouwen om de schakelpiek van de laadstroom op te vangen (+ het feit dat de trafo een 400+VA model is)...

What are your thoughts?

CD :)

Ik zou intake achter in kast doen en de warme lucht door het dakje naar buiten laten blazen.

Doe je het andersom, dan zuig je warme lucht die naar buiten komt weer naar binnen (langs achterkant warme lucht anar buiten, stijgt op, trekt je dakfan weer aan ..). Iig, dat is de theorie :)

Turbokeu

Golden Member

Fotootjes van de vorderingen zoals beloofd.

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0015.jpg

Afgetekend voorpaneel, klaar om te boren/zagen, en een layout van de componenten.
De twee buitenste aansluitklemmen zijn de + en - Sense-ingangen, het messingbusje stelt de stroombegrenzingsLED voor.
Onderaan de blauwe DPM in actie.

Close-up (het plexiplaatje vóór de displays heeft een ruw oppervlak):
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0016.jpg

Bodemplaat gemonteerd en nieuwe ventilatorplaatsing:
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0017.jpg

Gezien van achteren:
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0018.jpg

Wéér een stukje verder...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 16 juni 2006 14:22:39 schreef Ectholian:
[...]

Ik zou intake achter in kast doen en de warme lucht door het dakje naar buiten laten blazen.

Doe je het andersom, dan zuig je warme lucht die naar buiten komt weer naar binnen (langs achterkant warme lucht anar buiten, stijgt op, trekt je dakfan weer aan ..). Iig, dat is de theorie :)

Ik denk inderdaad dat ik het zo zal doen...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Mooie displaytjes turbo

Hee, dat is een 8" kast geen 19-er

Daar heb ik ook nog een voeding in gebakken :)

2x30V 2A
http://members.home.nl/guidomennen/voeding.jpg

free_electron

Silicon Member

uwe bovenste Starburst rechts is zo te zien kapot ... heheh
wel tof ieed e om daar ene starburst in te plakken en er A en V op te zetten.

die blauwe dinge zien er supercoooool uit.

keep us posted

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Sine

Moderator

Heh,

Dat zijn geen starbursts maar ( de veel mooiere ) TIL 311 displaytjes.

http://www.taosinc.com/images/product/til311.jpg

Die kunnen stiekem geen V weergeven, maar een nul met een stukje tape over de bovenste twee puntjes werkt ook :)

Dat hij boven NIET werkt komt omdat ik een paar heel mooie display frames met ingebouwede voetjes tegenkwam, maar de wirewrap pennen daarvan waren een beetje geoxideerd, dus daar pakte de tin niet zo super meer op.

free_electron

Silicon Member

verdikke da was eignelijk mijn eerste gok.. maar toen zag ik die V en dacht ik . dat kan niet want die TIL311 kan alleen ABCDEF weergeven.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Op 16 juni 2006 17:48:10 schreef Sine:
[...]
Die kunnen stiekem geen V weergeven, maar een nul met een stukje tape over de bovenste twee puntjes werkt ook :)
[...]

Creabea :D

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

hier issie dan. de finale layout van de driverstage. alje hem 1:1 afprint issie ongeveer juist.

http://www.uploadarchief.net/files/download/driverke.jpg

de eigenaardige vorm is omdat ie in ene 19 inch kast komt. de uitspraing rechtsonder is voor de montage blok rechts
en de uitsparing linksonder is omdat daar een stuk van de controllerkaart vertikaal komt te staan. Der zitten nog 3 printen in dit systeem. ene met de controller ( ethernet,usb,lcd dispay. druktoetsen,rotary encoders. systeemprocessor wat ram) die komt verikaal achter het frontpaneel en beslaat de volle hoogte ( tis een 2U kast ) en complete bruikbare breedte ( min dat stukje met die 4 banaanstekkers op van de driveprint )

dan een klein kaartje achteraan met de ethernet connectro en usb connector op ( niks speicaal. alleen wat connectortjes )

en dan de AWG kaart zelf. daar zit ene dikke altera op in BGA, 2 snelle rams . een F126 100 mips cpu om de waveforms aan te maken en te dumpen. De DAC en zijn current to voltage convertoren. een flashfile. (. ik ga gewoon een compactflsh kaart van 4 gig op die awg vijzen. das meer dan storage genoeg. via de USB kan je die mounten als een harddisk en zo je waveforms laden.

kben begonnen aan systeemcontroller te layouten (en designen) nu.

paar woorden bij deze layout. vanboven kom 2x 28volt Ac binnen gelijkrichetn en afbufferne door de bovenste twee caps ( 2700uF 50 volt )
die twee verticale weerstanden met het relais ertussne koppelen dat dor naar de 8 storage tanks al over 4 toroide spoelen. als de lading hoog genoeg is scakelt het relais de twee vertikale weerstandne kort.

er zit een leukertje in de koelplaten. je ziet de grote to3 driver opamp. daarboven zie je een klein so8 smdtje. das een lm35 in so8 verpakking. in te koelplaat wordt met een freesmachiene een caviteitje gefreesd. net diep genoeg zodat bij het aanspannen van de vijzen de lm35 tussen de printplaat en de bovenkant van dat caviteitje geperst zit. druppelte koelpaste in dat dingetje. plaatje vastvijzen en ik kan de temperatuur meten van de koelplaten.

de 4 kleine condeatoren rechtsboven zijn 2200uF 10v en dienen op +7 en -7 volt te maken voor de andere kaarten.
daar wordt dan met plaatselijke regalaars +5 en -5 gemaakt en 3.3 volt voor alle processoren en logica.

om ene voeding te sparen staan de relais met ene drivetranisotrtje tussne die +7.5 en -7.5. de transistortjes worden gestuurd via optocouplers van uit de 3 volt logica. die relais zijn toch steady state bedrijf.
ene die 2 seconden na powerup aan gaat en de andere twee springen op als je de uitgang enabled.

de led links ( danger hogh voltage ) brandt vanaf er 15 volt over de condensator bank staat. ( in bedrijf staat daar 80 volt dc op en in totaal 10x 2700uF ... niet aankomen dus. dat kan een serieuze peer verkopen)

daar heb ik mij bijan aan mispakt. ik had gewown dat circuitje met die jfet 1 weerstandje en led gemaakt..... oei die jfet mag maximaal 30 volt hebben. bon dan maar nog een weesratnje ervoro met een zenerdiode erover ... stroom gaan rekene. damned die weerstand voor de zener verstookt bijna 1.3 watt ... dus daar dan maar 4 van 0.5 watt van gemaakt ( smd in 2010 body )

die kleindere truough hole weerstanden ( niet die drie gorte bovenaan maar die 4 onderaan ,ene links twee int midden en ene rechts. zijn de stroom sense voor de opamp.
ook da is gene kaka. tvermogen is gene probleem. maar dat zijn 0.41 ohm 1% 1 watt solid metalfilm weerstanden ( dus geen 'getrokken'. ze zijn inductieloos. ene klein ferritkraaltje rond de poot die aan de voedingen hangt is alles. de fabrikant van dei drivertrappen geeft op wat dat moet zijn . kweste van dat ding 25 MHz bandbreedte te kunen geven. zet daar een draadgewonden in en je haalt amper 1MHz meer ...

ook de feedback van die opamp was kunst en vliegwerk.
die moet aan zijn ingang 50 ohm zien. dus 50 ohm van - ingang naar grond. gain van 40 : 2 kiloohm erover. no problem
hola ... 2 kiloohm . 40 volt das ook weer dik 750 milliwatt wat daar in gedissipeerd word. en da moeten ook metaalfilmen zijn ... dus staan er onderaan 2 metaalfilmen van 4k1 in 2010 1/2 watt parallel. dat geeft mij 2050 ohm
door ene beetje te zuren met de 50 ohm kom ik juist op ene gain van 40.96 .... rara . en mijne 12 bit omzetter heeft 4096 stappekes tussen 1 volt en -1 volt ....

voel je hem al komen. niks floating point berekeningen. als ik mijn dac op 2048 zet komt er nul volt uit. als ie op 4096 staat +40.96 en op 0 komt er -40.96 volt uit...
mijn berekeningen worden gereduceerd tot wat schuifoperaties en volledig integer math.

als je ene positieve spanning wilt pak ik je waarde , schui ze 1 bit naar links ( x2 ) en tel ik er 2048 bij.
en als tene negatieve waarde is doe ik 2048 min de leftshift van uw getal. klaar da kan compleet combinatorisch uitgevoerd worden en dus realtime.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM