In theorie:
Voeding is 380V. Anodeweerstand 300k. Anodespanning is 175V. Stroom is 0.7mA. Rk is 1.8k en er zou 1.25V over staan. En belasting na de koppelcondensator is een spanningsdeler met volume met totaal van 147k. De interne plate weerstand zou 75k zijn en Gm=1400µ.
Gain = (75k // 300k // 177k) / (1/0.0014) = 60
Gemeten: Ub=382V, Ua=174V, Uk=1.22V, Ia=0.69mA
Vrij juist dus.
Maar een ingangssignaal van 0.1V levert over de belasting slechts 4.2V op. 44x dus. Ook met andere ingangsspanningen.
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 15 juni 2006 18:00:18 schreef chipje:
Nou, de eerste resultaten zijn er...
Versterkertje in elkaar gesoldeerd, en er komt geluid uit.
Maar nu:
...enz....
Nou, ben weer een stukje verder.
De snelle vervorming is opgelost: feedback aansluitingen van links en rechts per ongeluk verwisseld...
Verder het ik ook een paar weerstandjes en condensatortjes er tussenuit geknipt. Op een aantal 'basis' schemas op internet zitten die er ook niet in.
Resultaat is een mooier geluid, een een aardige deel van de bas ook weer terug.
Verder blijft de linker kanaal weinig geluid en veel gekras geven. Input, buizen en uitgangs trafos van beide kanalen al verwisseld van links naar rechts, maar zonder succes.
Zal wel een rotte weerstand of condensator in zitten.
Zie ik ook later pas dat de koppel condensators van 150V= zijn.(en ik had gevraagd naar 400V typen
) Maar als dat het is hadden ze op de andere kanaal ook kapot moeten gaan...
Ik heb enkel een handje vol 22nF 250V MKS4 c'tjes liggen.
Ga die er morgen maat even in solderen, vind het wel mooi geweest voor vandaag.
Maar met de rechter kanaal ben ik al aardig tevreden. 
Leuk geluidje.
Verder heb ik nog iets vreemds.
2 van de 4 buizen gloeien ca. 1 seconde heel erg vel op als ik de gloeispanning inschakel.(bijna wit licht). Daarna gloeien ze wel normaal. En het ligt ook echt aan de buizen, maakt niet uit in welke voetje ik ze plaats.
Misschien tog maar een paar LM317 constante stroombronnetjes erin maken, heben ze meteen een slow-start.
Op 16 juni 2006 17:15:23 schreef beertje_01:
ok das op het eerste zicht iets raar. de grid hangt aan de massa en de pot hangt aan de kathode. ik zou die massa wel terug verbinden. vind het een rare opbouw eigenlijk
doet me wat denken aan een grounded grid amplifier
Buis staat in common grid 
Vreemd getekend C14 over 2 massapunten, C16 in serie met C18...
Voor iedereen die morgen naar de NVHR- beurs gaat: Tot morgen 
Op 16 juni 2006 23:18:58 schreef Lucske20035:
Gain = (75k // 300k // 177k) / (1/0.0014) = 60
Maar een ingangssignaal van 0.1V levert over de belasting slechts 4.2V op. 44x dus. Ook met andere ingangsspanningen.
Nu merk ik dat met een C van 0.1µF de versterking rond de 2400Hz het grootst is. Zou de kathode condensator de versterking naar beneden halen?
Ik heb nu denk ik het grootste probleem gevonden. De 2 buizen wie ik in de voorversterker had zijn volgens mij niet goed. Ik heb ze in de eindtrap getest maar geven allebei een veel te lage uitgangsspanning. Dit terwijl de buizen wel goed zouden moeten zijn. Aangezien ze allebei nieuwe productie zijn en bij een officiele winkel gekocht zijn.
Maar het schema klopt dus volgens jullie wel ? Dan ga ik wel eens kijken of ik nog 2 andere buisjes kan vinden.
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 15 juni 2006 19:54:33 schreef ledlover:
als ie snel gaat vervormen, even kijken of de negatieve roosterspanning nog goed is.

Je zat een aardig eind in de goede richting.
Wat is er namelijk gebeurt:
Begin van de week heb ik de rechter kanaal alvast in elkaar gesoldeerd en toen ontdekte dat ik te weinig weerstandjes had voor de roosters van de linker kanaal.
Donderdag midag snel weer even naar de elektroboer om 2 rooster weerstandjes van 300K te halen.
Thuis de weerstandje meteen erin zonder te controleren.
Blijkt nu dus dat ze niet 300K waren maar gewoon 300ohm. 
Mijn weekend is weer helemaal goed gemaakt. 
(3 kwartwatters van 1M parralel
)
Momenteel kunnen de buren mee genieten... 
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
GHEHE>:)
TUBE AMP???
http://www.schwarzvogel.de/img/tubeamp/t1.jpg
[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]
En zo maken ze buisjes:
http://www.acoustic-dimension.com/fullmusic/fullmusicfactory.htm
Zo vandaag weer bezig geweest met de preamp. Als ik de bovenkant van c14 (in het schema) aan de massa hang dan werkt hij niet maar als ik die los laat werkt hij wel. Het probleem is verder alleen dat mijn nieuw gekochte buisjes niet werken.
Iemand toevallig nog 2 goede ecc83 buisjes liggen ?
Ik heb ze bij tonefactory gekocht. Het rare is dat ze echt totaal geen signaal geven. Als er een buisje in doe wie al een heel aantal uren gedraait heeft en redelijk op is krijg ik nog steeds signaal maar doe ik de nieuwe erin meet ik helemaal niets meer.
Ik heb alleen het idee dat de gain van het ding wel behoorlijk ziek is. Als ik er een sinus van 100 mV instop krijg ik op de ingang van de toonregeling een sinus van een goeie 200 volt als ik de gain redelijk losdraai. Toch nog maar is verder kijken dan. Ik vind het eerste deel van het schema toch nog steeds raar.
Edit:
Nog eens lopen meten de gain van de 2de buis lijkt me redelijk normaal. Alleen de eerste buis versterkt veel te hard volgens mij.
(heb er nu even buizen uit een andere versterker inzitten.)
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Tonefactory mailen of bellen.
Voor de prijzen die ze daar vragen, mag je goeie service verwachten.
Ik vind dit een zeer onduidelijk schema, lijkt wel bewust gedaan om het moeilijk te maken.
Geef mij maar Fenders 
Hehe, ja ik was al van plan ze even een email te sturen is zien wat ze erop zeggen.
Het schema is niet makkelijk te lezen nee. Maarjah nu de versterker toch al zo goed als in elkaar zit wil ik het ding opzich wel aan de gang krijgen. Alles werkt nu goed behalve het eerste deel. De gain daarvan ligt volgens mij veel te hoog. Maar ik ga er morgen nog wel is aan meten.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Op 18 juni 2006 22:01:20 schreef KT88:
Ik vind dit een zeer onduidelijk schema, lijkt wel bewust gedaan om het moeilijk te maken.
Geef mij maar Fenders
idem zelfs de meeste gitaaramps zijn simpeler. zelfs de vox ac30 en dergelijke zijn simpeler. allesinds toch de preamp
Op 18 juni 2006 22:01:20 schreef KT88:
Geef mij maar Fenders
Vindt 't trouwens wel typisch dat ze voor een TL072 gaan als opamp. D'r zijn wel betere dingen te koop.
Ibanez
k heb hier een schema van electuur met een Ecc82
zij sturen maar 60vdc in de buis,, maar in de datasheet staat dat de anodespaning is 300vdc
Klopt dit?? en zo ja kan ik er dan gewoon een hoger voltag insturen??
chipje
Zal wel 300V max wezen.
En op alles daar beneden kan die werken.
Maar dan dien je de waarden van de weerstanden ook te veranderen dat er niet te veel stroom gaat lopen, anders gaat ie alsnog stuk. (elektuur juli/aug 2006? , heb ik nog niet echt goed bekeken.)
De 230V 1:1 trafo in mijn versterkertje is toch niet zon succes. Heb nu de spanning wel naar de waarden die in de schema staan (265V, 220V, en 190V), maar dat heeft een heleboel weerstanden gekost...
Vind ik toch niet echt een mooie oplossing.
Misschien is die 12V naar 15V of een 15V naar 18V tafo toch eenbetere oplossing.
Maar nu gaat ie wel wat harder. 
Die 10 Watt is toch nog aardig wat. 
Op 19 juni 2006 02:07:48 schreef alex278:
[...]Vindt 't trouwens wel typisch dat ze voor een TL072 gaan als opamp. D'r zijn wel betere dingen te koop.
Zal voor de toepassing voldoen.
Op 19 juni 2006 21:09:16 schreef Henry S.:
[...]
Zal voor de toepassing voldoen.
Ja, duh. In een ver verleden, toen ik wat marantz CD-spelers open heb gehad heb ik wel eens wat opampjes geswapt. Standaard zaten daar 5532 opampjes in. Die waren best redelijk qua prijs/prestatie. TL072 was matigjes, IIRC. AD711/712 en vergelijkbare dingen waren beter. De bottom line was dat je net een paar keer meer stijgsnelheid en bandbreedte nodig had dan wat er standaard in zat. OPA2604, wat toen 'de hit' was in audiofiel electronicaland was een naar ding. Maar dat kan ook aan de schakeling liggen.
OTOH, 't blijft gerommel in de marge tov een goed ingestelde buis 
Op 19 juni 2006 21:17:15 schreef alex278:
[...]
OTOH, 't blijft gerommel in de marge tov een goed ingestelde buis
Precies, commercieel niet aantrekkelijk. En bij een gitaar amp al helemaal niet.
Hallo,
Heeft er iemand even tijd om eens naar dit schema te kijken ?
http://www.uploadarchief.net/files/download/amppp.JPG
Zit dat goed of niet ? Vooral de 6V6's dan.
groetjes,
L
beertje_01
My Tube is bigger then yours
lijkt me wel te gaan alleen vind ik de spanning voor de eindbuizen wat hoog. met rekening houdend dat een 6v6gt maar
14w anodedissipatie mag hebben en 350v mag hebben.
aangezien het triode is wordt hoort het tweede rooster er ook bij welk 2w mag dissiperen.
dus de buis mag dan 16w dissiperen. dat is niet zo veel.
de aansturing en dergelijke lijkt me wel ok
dan moet ik de spanning doen zakken met een weerstand ervoor want de voeding is nu eenmaal 380V.
Of is er nog een andere oplossing ?
Ibanez