Nieuw laser en dergelijke topic deel 11

Dit topic is gesloten

Dit kan verder geheel via email. Dank. :)

tot nu toe :

elektrogek : 2 X CYL0275
DNST : 2 X CYL0275
Ice WolFF : 8 X CYL0275
muddy : 1 X CYL0275
Roelke.nl : 4 X CYL0275

AVR powerd

Was ik niet duidelijk genoeg ?

Je mag het best eenmalig melden dat je zo een soort IA wilt gaan doen, maar het is voor het grootste deel van de deelnemers aan dit topic niet zo interressant vervolgens tig posts over het verloop van die actie te moeten lezen.

Mensen met belangstelling weten je heus wel te vinden. :)

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 25 juni 2006 22:11:17

Heej roelke,

Een bestelling van die magneten kost de verzendkosten 5,90 dat is us dollar. Ik heb er 25 verschillende laten komen.
en dat moetst ik als verzendkosten betalen.

Zo doende,

grtzzzz

Op 25 juni 2006 21:58:59 schreef Aart:
Dit kan verder geheel via email. Dank. :)

mag ik hier wel een eigen topic voor aanmaken ?

AVR powerd

Op Marktplaats wordt 2x ClosedLoop Galvo aangeboden voor maar 99 euro per set !!
Dat niemand die koopt !! (ze zijn niet van mij...)

Echter zonder spec's en driver....

[Bericht gewijzigd door DixiScan. op maandag 26 juni 2006 21:37:27

Op 26 juni 2006 21:36:50 schreef ScanTech:
Op Marktplaats wordt 2x ClosedLoop Galvo aangeboden voor maar 99 euro per set !!
Dat niemand die koopt !! (ze zijn niet van mij...)

Echter zonder spec's en driver....

Dat zijn GS300....
Zo traag als dikke stront....

Beste mensen, ik lees dit forum al zeer lang, maar heb nog nooit gepost, nu heb ik echter een vraagje, dus ben ik maar 'lid' geworden.
Ik zal me dan ook maar meteen voorstellen:
Ik ben Jeroen, al enige tijd bezig met lasers. Informaticus van beroep en knutselaar als hobby.

Nu mijn vraag:
Heeft er toevallig iemand een pdf (86-prutchi.pdf) op zijn computer over een projectje van een David Prutchi, over een laser-billboard? Het is een artikel dat lang geleden online is verschenen op circuitcellar, maar de link op de originele web-site is spijtig genoeg niet meer geldig. Nu bevat deze pdf het schema van de driver voor een galvo die ik hier nog ergens rondslingeren heb, maar omdat ikzelf de file kwijt ben, ben ik het schema dus ook kwijt.

Mocht iemand deze file hebben of alsnog tegenkomen op internet, dan zou ik het graag horen.

Op 26 juni 2006 21:36:50 schreef ScanTech:
Op Marktplaats wordt 2x ClosedLoop Galvo aangeboden voor maar 99 euro per set !!
Dat niemand die koopt !! (ze zijn niet van mij...)

Echter zonder spec's en driver....

ik heb ze gezien allang.
lol, ik maak ze wel ff liever zelf :P.

Ik ga ff een cyl0275 ff door midden halen..
en kieke of ik de 12k haal zoals norm.

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

jeejeedr, volgens mij ben ik je man. Ik weet niet zeker of ik het nog op de pc heb staan maar in ieder geval heb ik twee uitgeprinte exemplaren hier liggen. Het gaat toch over die man die langs de weg van texas een laser reclamebord ofzo wil plaatsen? met een 12 bits dac?

Hmm, ik ben alweer bijna klaar.

Ik zat te denken he, zou het niet supergaaf zijn als er dalijk een stuk of 5 man van dit forum bij elkaar zoukomen op een feest, en dan daar echt een uber lasershow gaan geven?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 27 juni 2006 21:21:32 schreef muddy:
jeejeedr, volgens mij ben ik je man. Ik weet niet zeker of ik het nog op de pc heb staan maar in ieder geval heb ik twee uitgeprinte exemplaren hier liggen. Het gaat toch over die man die langs de weg van texas een laser reclamebord ofzo wil plaatsen? met een 12 bits dac?

Hmm, ik ben alweer bijna klaar.

Ik zat te denken he, zou het niet supergaaf zijn als er dalijk een stuk of 5 man van dit forum bij elkaar zoukomen op een feest, en dan daar echt een uber lasershow gaan geven?

Inderdaad, dat is het. Ik had ook een uitgeprinte versie, maar bij het verhuizen is die gesneuveld. En zoals steeds is de electronische versie ergens verdwenen bij het veranderen van pc naar pc naar pc ...

Muddy, hebben die gasten van lasever een prijslijst opgestuurd? Bij mij antwoorden ze niet.

Bij mij wel, maar enkel voor de blauwe.
30 mw blauw --> 400 dollar
50 mw blauw --> 500 dollar

ga morgen kijken naar een RGB systeem.
Iemand in de buurt bij mij heeft er een gekocht tijdens de LAser ia van BD. Ben heel benieuwt.

grtzz Antoine

ook best grappig :P
http://web.media.mit.edu/~stefanm/TinyProjector/index.html

Wat zijn kleinen magneten toch zo leuk :P
http://dnst.be/magneetjes.jpg
met daarnaast een leuke 100mW zichtbaare IR laser.

morge ff galvo's weer slopen en met deze vervangen XD
http://dnst.be/spoeltje.jpg

1ste spoel al af en moet hem nog eraf halen,
maar ik denk dat ik eerst ga pitten.

edit:
magneten zijn nu 9mm lang dan daarvoor, scheelt maar 2mm minder.
ik heb nog geen last van dat de magnetische veld te zwak is. verder nog is de spoel 1.5ohm bij 80 windingen.
Ik ben benieuwt hoe ze het gaan doen, ja nog steeds capactieve terug kopeling.

[Bericht gewijzigd door Dnstje op woensdag 28 juni 2006 11:45:31

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

Op 27 juni 2006 17:14:07 schreef jeejeedr:
Beste mensen, ik lees dit forum al zeer lang, maar heb nog nooit gepost, nu heb ik echter een vraagje, dus ben ik maar 'lid' geworden.
Ik zal me dan ook maar meteen voorstellen:
Ik ben Jeroen, al enige tijd bezig met lasers. Informaticus van beroep en knutselaar als hobby.

Nu mijn vraag:
Heeft er toevallig iemand een pdf (86-prutchi.pdf) op zijn computer over een projectje van een David Prutchi, over een laser-billboard? Het is een artikel dat lang geleden online is verschenen op circuitcellar, maar de link op de originele web-site is spijtig genoeg niet meer geldig. Nu bevat deze pdf het schema van de driver voor een galvo die ik hier nog ergens rondslingeren heb, maar omdat ikzelf de file kwijt ben, ben ik het schema dus ook kwijt.

Mocht iemand deze file hebben of alsnog tegenkomen op internet, dan zou ik het graag horen.

http://66.249.93.104/search?q=cache:r1o7ztVlfiAJ:24.202.226.190:81/Las…

ftp://ftp.circuitcellar.com/pub/Circuit_Cellar/1997/Issue_86/LASER.ZIP
Geen idee wa er in die zip zit.

Op 27 juni 2006 22:06:02 schreef jeejeedr:
Muddy, hebben die gasten van lasever een prijslijst opgestuurd? Bij mij antwoorden ze niet.

ben je btw weer in NL ?

AVR powerd

nee ze hebben alleen de rijzen van 30mW groen en blauw. Veel te sterk voor mij.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 28 juni 2006 09:13:07 schreef Termelator:
[...]

http://66.249.93.104/search?q=cache:r1o7ztVlfiAJ:24.202.226.190:81/Las…

ftp://ftp.circuitcellar.com/pub/Circuit_Cellar/1997/Issue_86/LASER.ZIP
Geen idee wa er in die zip zit.

Spijtig dat alle schema's ontbreken.
De zip bevat de basic source code die die man gebruikt heeft.

Ik zal nog wat verder moeten zoeken dus.
In ieder geval bedankt Termelator.

@dnst, ziet er goed uit zeg.

maar is er nog een juiste manier van wikkelen. van binnen naar buiten. 1 spoel rechtsom 1 spoel linksom. en ik zie op schema van chan de spoelen in serie staan, dan neem ik aan dat de manier hoe je de twee spoelen in serie schakelt ook erg belangrijk, want ze kunnen mekaar ook opheffen.

hoeveel wikkelingen en ohm. had de "grote galvo" ?
en hoe dik is de spoeldraad en de lengte waar je mee begint.

Ik heb mijn eagle kunsten eens de vrije loop gegeven en dit kwam eruit: [img][/img]
[EDIT]: ik neem die van Aart[/EDIT]
Het is bedoeld als laserdiode driver met overstroom beveiliging: wanneer de diodestroom hoger wordt dan de ingestelde waarde slaat hij af en moet de elco ontladen worden om hem te resetten. Zou dat een beetje werken zo?

de nieuwe:
http://dnst.be/upload/LD%20cp%202.JPG

[Bericht gewijzigd door muddy op donderdag 29 juni 2006 18:27:33

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

- Is het niet handiger je Uref na de 317 te nemen ?
- Waarom en hoe die vier torren ?
- Let op, een 071 hangt zichzelf op als de ingangsspanningen te dicht bij de 0V komen.
- Hoe meet je de stroom ? - je meet nu de spanning over je FET mee.
- Wat is het idee achter die C van 1 uF ?
- Modulatie zo aansluiten lijkt me niet heel handig qua gnd.
- Mijn ontwerpje wel eens gezien ? ;)

He dankje voor je ontwerp :P.
Die ga ik es maken. btw is er ook mogelijk heid om hem te analoog te blanken?

Ik haal btw, 5.5k ilda scan. het cirkel raakt het vierkant nog net aan.
maar toch wil ik sneller !. wat is het beste manier omdat te doen? :P

(en me dvd laser rood is nog stuk gegaan)

[Bericht gewijzigd door Dnstje op donderdag 29 juni 2006 11:59:31

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

Het ontwerpje (overigens al een paar maal gepost..) maakte ik voor een mede-forumlid die hem -volgens mij wel met een paar kleine wijzigingen- werkend heeft gekregen.
Het was bedoeld voor IR laserdiodes.

Een analoge regeling ontbreekt nog in dit schema, het was mijn plan gebruik te maken van de in de lasermodule ingebouwde fotodiode, en de regeling dan verder op de optocoupler aan te sluiten. Zo blijft de regeling en de analoge ingang goed gescheiden van de max. stroomregeling, dat is veiliger voor de diode. C5 zit een echt snelle modulatie in de weg, maar kan volgens mij zonder problemen wat kleiner.

Het schema is overigens losjes gebaseerd op een ontwerp uit de laserfaq waar wat fouten in leken te zitten. Er valt ook nog wel wat aan te verbeteren, zo moet de regeltor eigenlijk niet open gestuurd kunnen worden als de uitgangsspanning van de opamp kleiner is als 3V, want onder die spanning wordt de goede werking van de opamp niet gegarandeerd. Ik dacht aan een darlington aan de uitgang met voor de basis een weerstanddeler om dat te bereiken.

De dimensionering moet je zelf even doorrekenen, daar heb ik nogal aan lopen rommelen om een voor de toepassing net regelbereik te krijgen. De deler R4/R8 beperkt de stroom door de optocoupler wat en zorgt er gelijk voor dat een krakende pot geen spikes omhoog kan geven.

Dit topic is gesloten