beertje_01
My Tube is bigger then yours
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 28 juni 2006 15:14:14 schreef jcg:
Een hoop buizenHet is wel geen audio maar denk dat sommige die wel kunnen waarderen
.
Duidelijk iemand met veel te veel tijd over 
Op 28 juni 2006 15:14:14 schreef jcg:
Een hoop buizenHet is wel geen audio maar denk dat sommige die wel kunnen waarderen
.
Compleet discreet opgebouwd, vakwerk. Dit is nog maar een klok en stamp je het in een picje of een handje vol 'oude' logica, dan kan je ook nagaan dat een simpele computer een compleet klaslokaal innam.
Dit kan je zo nadoen met transistors, wie o wie? 
Op 28 juni 2006 15:30:33 schreef chipje:
Hoeveel ampere gloeistroom zal dat trekken?
[...]
39A 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
beertje_01
Ik moest even het plaatje van mijn buizen versterker hier plaatsen van KT88
dus hier is hij
http://www.lux-mundi.nl/EF/files/stereo1.jpg
Groetjes
Fasnateam & The moonlight 
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Leuk.
Zo word er hier en daar toch nog met buizen gebouwd.
Maare, open trafo?
Niet met de vingertjes in de buurt komen...
beertje_01
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
nederland was te slecht dus nu moet ie weer uitelkaar en in de kleuren van duitsland worden gespoten;)
beertje_01
hmmm ben onlangs weer aan het denken gegaan voor een "reference" amp ook voor te gebruiken als amp voor studiotoepassingen.
bedoeling is veel headroom (genoeg vermogen wrsch 100w meer als dat zal nooit nodig zijn eigenlijk is dit al overkill).
weinig vervorming (cijfertje ergens achter de komma dus)
een mooi dynamisch transparant geluidsbeeld.
tot hiertoe was mijn idee om iets te doen met de el84m. de el34 vind ik geen mooie buis. voor gitaar is deze ok maar niet voor in een mooie versterker.
nu stel dat we 100w willen halen uit el84 buisjes. aangezien deze in PP om en bij de 15w halen heb je dan 8 pp paren nodig
of kortweg 16! buizen per kanaal.
de primaire impedantie is dan 1k.
de trafo's die ik wil gebruiken zullen wrsch van lundahl zijn. even kijken leverde een trafo op die 1k2 impedantie heeft en 125w kan hebben bij 30Hz. de voeding ga ik gescheiden houden dus per kanaal 1 voeding.
even wat rekenen leverde het volgende op:
gloeistroom: de el84 zouden alleen al meer als 12,16A gloeistroom trekken. als ik ze in serie zet per 2 wordt dit een doenbare 6,08A (heb nog trafo met twee 11,8v wikkelingen op welke per wikkeling 12A kan leveren).
de stroom voor de eindtrap: nemen we even bij geen signaal dan hebben we 36mA ruststroom en 4mA voor het tweede rooster. dit is dan 40mA per buis
bij maximum wordt dit 46mA en 11 mA voor het tweede rooster.
of nog 57mA per buis
nemen we 16 buizen per kanaale krijgen we voor 1 enkel kanaal=>912mA. dit is DC stroom dus onze trafo moet eigenlijk een goede 1,2A kunnen leveren AC.
aangezien dat de maximum stroom is komen we met een trafo die een goede 1A kan leveren bij een 220v toe.
een goede scheidingstrafo zou dus kunnen voldoen (300 a 400VA).
in rust loopt er 640mA! omgerekent is dat dus 192w per kanaal gewoon foetsie. lekker voor in de winter 
mijn enige vraag is: stel als je zoveel paren parallel zet. wat doet dit met de klank. de demping wordt wel beter dacht ik maar je moet een goed driver hebben vanwege miller capaciteit. daarom dacht ik om na de fasedraaier 2 maal een kathodevolger te zetten met een 6sn7 (of miss 12sn7 is dezelfde alleen goedkoper). de voorversterking met een ecc82 helft en de fasedraaier met andere helft.
swat project begint pas tegen eind september dan heb ik pas geld
maar miss toch al wat nadenken over de gedachtegang.
even bij vermelden dat ik ok eens iets anders wil bouwen dan het zoveelste pushpull ontwerp 
mijn ander idee is iets met de kt66 maar volgens mij word dit rap duurder en heb je een hogere spanning nodig dit vind ik juist leuk met de el84. dan kan je dikwijls een gewone scheidingstrafo gebruiken.
(gaat wel een zware bak worden. 2 eindtrafo's 2 spoelen voor de voortrappen 2 voedingstrafo's van om en bij de 300VA. in tottaal 32 el84's.....)
het lijkt miss een crazy idee maar mensen met hun otl designs zijn niet veel anders eigenlijk
Het lijkt me een vrij zinloze, dure en inefficiënte excercitie.
Miller is inderdaad een grote boosdoener, maar ook de buisongelijkheid (je gaat nooit 16 paartjes vinden die over het hele uitsturingsbereik gelijke karakteristieken hebben, laat staan dat het over de tijd gerekend constant blijft).
Kans op oscillaties, risico op opbranden van die buizen die de meeste stroom trekken bij en bepaalde -Vg, de rest staat dan "idle".
De driver mag nog heel wat heftiger zijn dan een simpele cathodevolger, een White is wel het minste, maar nog liever een MOSFET sourcevolger of emittervolger.
16 EL84s kosten net zoveel als 4 KT88s, waarmee je hetzelfde bereikt.
Niet te vergeten het formaat chassis, het aantal (ceramische! ) buisvoeten, de onderlinge grote afstanden....
Beard heeft (bij mijn weten als enige) ooit eens een versterker met 8 x EL84 per kanaal op de markt gezet, dit was geen (commerciëel) succes.
beertje_01
mja k you got a point. wordt wel lastig voor gelijkoop en oscillaties tegengaan zal ook niet van de poes zijn.
mijn tweede keus is dan de kt66 (in mijn ogen mooier als de kt88)
theoretisch doet zo'n paar wel 50w rms maar dat is wel meer klasse B dan.
allé dacht ik toch.
zo'n dubbele pushpull of miss 3 paren ( nog juist doenbaar denk ik?) lijkt me wel wat.
als ze 3 maal parallel staan heb je niet al te veel last voor je driver en je primaire impedantie zakt. is op zich beter voor de demping.
gelijkloop blijft natuurlijk lastig alhoewel ik opteer voor kathodebias aangezien ik dit veiliger vindt. een kleein beetje overall tegenkoppeling kan ook nog wel.
heb die opzet al eens gezien met 3 paren kt88/6550 in een gitaaramp. daar werd toen 300 w rms uit geperst meen ik te herinneren.
100w uit 3 kt66 paren lijkt me ook doenbaar. de buis kan dan rustig werken. 100w rms is nodig in die zin dat de versterker veel speakers moet kunnen sturen ook als ze niet efficient zijn. en ik wil wat headroom.
langst de andere kant zijn dat wel 12 kt66 buisjes voor een stereo bak kan ook wel oplopen denk ik.
ga wrsch voeding en amp appart houden in mooie 19" kasten.
eventuele andere voorstellen welkom natuurlijk. maar ik wil ook eens iets anders dan het zoveelste el34pp amp ofzo
miss iets met een 807. gaf dacht ik ook mooi resultaat en beter te krijgen.
Op 2 juli 2006 21:04:10 schreef beertje_01:
de el34 vind ik geen mooie buis. voor gitaar is deze ok maar niet voor in een mooie versterker.
Ben ik de enige die zich kapotergerd aan dit soort triodedick-gelul?
beertje_01
ehrm nee ik vind die niet mooi klinken
maar langst de andere kant ga ik nu ook wel niet beginnen met zilver en al die bullshit. er zijn dingen die je wel degelijk hoort en de el34 is een mooie gitaar buis maar ik vind persoonlijk niet voor hifi. als ik daar tegenoover een PP kt88 ofzo kt66 dan is de keuze rap gemaakt ze.
langst de andere kant snap ik wel wat je bedoelt triode dick overdrijft.
let wel overlaatst heb ik wel een quartet hele mooie el34's gehad. was iets met "gold grid" whateve that mag zijn. heeft me in tottaal 100€ gekost (25€ per buis dus valt goed mee hé). die gaven best een redelijke klank.
mijn bedoeling is ook dat ik eens iets anders wil dan het alledaagse ontwerp.
maar alex ik ga me niet verdiepen in stroomkabels van 1000€ enzo ze.
heb ooit bij iemand netfilters gemaakt. 2spoelen en condensators geloof ik. dan nog 4 stopcontacten en 4 aard schakelaars. ding verkochten ze voor 600€ ofzo. en dat werkte dan ergens nog maar het hifi wereldje is zo erg.
Over EL34.....zowat een van de eerste buizen waarmee ik ben gaan werken.
In penthode vind ik ze gewoon niet prettig klinken, in UL eigenlijk ook niet.
In triode dan weer wel, maar ik heb pas echt mijn hart verpand aan de KT88 in triode push pull.
Dat, samen met 2A3/6B4G in push pull is voor mij gewoon de mooiste versterker 
WE300B vind ik zwaar over het paard getild, de (vele) versterkers die ik gehoord heb met deze buis konden me niet overtuigen.
De AVVT types dan wat meer, maar het was allemaal single ended, een topologie die mij nu eenmaal ook niet ligt.
Een van de zeer weinige SE versterkers die me heeft kunnen overtuigen dat het *wel* goed kan, is die van Daniël (post hier ook wel eens) met een........807 in triode!
Ergo: EL34 is een prima buis, hoeft zeker niet alleen voor gitaar gebruikt te worden, maar dan liefst in triode, en altijd push pull.
Ik geloof dat ik daarin tamelijk alleen sta, de meesten vinden het een zeer goede buis. Nu ja, ieder heeft zijn voorkeuren, toch?
Andre Jute noemt de EL34 zelfs "God's Own Tube".......
beertje_01
hmmm
ben aan het twijfelen tussen 807 en kt66. de 807 zal het wrsch worden. een zeer mooie buis vind ik. en redelijk betaalbaar tegenover de kt66.
ongeveer 15w in triode uit 1 paar. zo'n 3 paartjes zou goed zijn voor 45w rms in triode (dat is verdomt veel trouwens....). en gewoon in pentode is het ongeveer 50w voor een paartje. dus dan kom ik ruim aan 100w
dit is allemaal wel in klasse AB1
lijkt me doenbaar.
12 807 buisjes vinden lijkt me dan ook beter te doen dan 12 kt66 buisjes te vinden.
nog even over de el34. het is geen slechte buis dat niet. ze is gemakkelijk toe te passen maar als ik daar tegenover dan een PPkt88 ofzo hoor dan heb ik rap gekozen.
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
Op 4 juli 2006 19:15:18 schreef beertje_01:
12 807 buisjes vinden lijkt me dan ook beter te doen dan 12 kt66 buisjes te vinden.
Die buisjes vind je wel (radiomarkt- 10...12 euro/stuk), maar de voetjes (UX5) en de anode topcaps zijn lastiger.
Hoewel, sinds de Chinezen (daar zijn ze weer! ) die ook zijn gaan (na)maken, valt dat ook wel weer mee.
www.kent-electroncs.nl heeft ze dacht ik wel.
beertje_01
voetjes is geen probleem. bij diyparadiso kan ik daar goed aangeraken. alsook de topcaps.
best wel een stevige driver gebruiken denk ik aangezien 3 paren toch ook de nodige miller heeft.
gridstoppers ook zeker niet vergeten lijkt me 
zou de 6sn7(of 12sn7) deze kunnen aansturen?
anders miss 6as7 als buffer na de fasedraaier. alhoewel dit miss wat overkill is.
Neem een Schmidt-fasedraaier, een LTP of een floating paraphase, iets met veel versterking en hoge uitsturingsfactor.
Daarachter drivers als kathodevolger, zou moeten werken.
Voordeel van kathodevolgers is dat je in principe DC kunt koppelen naar de roosters van de eindbuizen.
Ben nu met zoiets bezig voor de WK-amplifier (jaja, die ben ik niet vergeten).
beertje_01
zal wrsch een ltp worden denk ik. met een 6sn7 denk ik
daarachter als kathodevolgers denk ik aan de 6as7 deze is miss wat overkill maar is ook dubbel triode dus maar 1 nodig.
als voortrap denk ik aan een ecc82 of ook een 6sn7 helft.
de ingang zou ook gebalanceerd zijn met een trafo. mooi galvanisch gescheiden dus.
dus
6sn7 helft => 6sn7 ltp met constante stroombron=> 6as7 als driver => 3 paar 807 in triode of pentode naargelang gewenst.
dan heb ik
-3 6sn7 buisjes nodig (of 12sn7 das goedkoper voor eigenlijk hetzelfde).
-2 6as7 buisjes
-12 807 buisjes
wordt wel een vette bak dan
maar 45w rms puur triode in klasse AB1 kan niet slecht zijn denk ik. en indien gewenst in penthode kan dat heel wat meer zijn. zal wrsch meestal in triode blijven staan dan 
Op 4 juli 2006 22:56:24 schreef beertje_01:
6sn7 helft => 6sn7 ltp met constante stroombron=> 6as7 als driver => 3 paar 807 in triode of pentode naargelang gewenst.
Hmmm......dat geeft te weinig versterking vrees ik.
Neem aan dat je voor de roostersturing van de 807s in triode een 25 Vtt per buis nodig hebt.
De 1e 6SN7 helft versterkt hooguit 10 x, de LTP de helft, da's samen 50, de 6AS7 als kathodevolger versterkt niet.
Hmmmm again, da's 1 Vtt in. Kan dus net wel, maar geen ruimte meer voor tegenkoppeling.
beertje_01
ahja ga wel werken met +4dbu ingang gebalanceerd 3,74Vpp
ingekoppeld met een trafo
then again kan als eerst buis ook iets zoeken met wat meer versterking dan kan ik een klein beetje tegenkoppelen.
luhndall trafo's zijn dan weer vrij goed maar toch een klein beetje tegenkoppeling kan ook geen kwaad.
ecc82 was mu van 20 dacht ik zou beter kunnen zijn als eerste buis. andere voorstellen ook welkom.