ik heb al dik 150 bladzijden. ben bijna halfweg. schat dat ie 350 baldzijden wordt
de reden achter het klokje is omdat er allerhande spul gebruikt worde :
encoders, decoders, tellers ( synchrone met asyncrone set en reset ) losse logica
een multiplexer met scanlogica om het display aan te sturen. alsook een multiplexer om het alarm te zetten
een debouncer circuit voor de drukknoppen ( ja ook dat gaan we leren digitaal maken. weg met die R/c debouncer rommel )
een comparator om huidige tijd met alarmtijd te vergelijken.
een downcounter die alarm duur aftelt met snooze functie om die counter via een ADDER op te hogen. ( 3 keer duwen is 3 minuten snooze , 5 x duwen is 5 minuten snooze enzoverder tot 59 minuten snooze )
een statemachiene die elke seconde de tijdstand over een usb poort nar buiten jaagt in ascii formaat ( transcoder logica .
dit leek me het enige eenvoudig begrijpbaar circuit waarin toch alle logagische grondschakelinge aan bod komen. EN je kan het ook met losse TTL maken. ( tzijn er wel veel dan.... )
der komen aan het einde wel een paar complexe circuits
Dat klokje is niet het einddoel. het is ene middel om alle blokken ui tte leggen en te tonen hoe je met de blokjes tot een circuti komt wat iets doet.
ik kon evengoed een viterbi encoder/decoder gebruikt hebben als voorbeeld. daar zit ook alles in . maar voor iemand die begint met digitale technieken spreekt dat niet aan. wat moet je in godsnaam met zo een ding ?
dat klokje is een begrijpbaar geheel. iedereen weet dat er 24 uur zijn , AM/PM , een alaramtijd. met andere woorden het 'gegeven' is heel duidelijk. als ik eerst moet uitleggen wat een viterbi encoder/decoder doet en geen kat dat begrijpt dan wordt het verschrikkelijk moeilijk er ene te ontwerpen.
das zoals leren programmeren en het voorbeeld wat aangehaald wordt is een boekhoudprogramma met analyse. als je op gene honder uren weet hoe boekhouden werkt dan heb je dikke pech natuurlijk. de helft van wat uitgelegd wordt snap je niet ... en das wat ik wil vermijden.
Aan het einde van het boek ben je klaar om echte dingen te maken. ( en je hebt een bureauklokje bij )
de cpld is groot genoeg om er andere zaken mee te doen.
je zou evenetueel tekens kunnen binnelezen van usb en die op het 7 segment display zetten...
ik zal eens nadenken over ene paar andere leuke 'speeltjes'
ten ware er iemand een interessanter idee heeft ?
[Bericht gewijzigd door free_electron op donderdag 6 juli 2006 01:03:46