Nieuw laser en dergelijke topic deel 11

Dit topic is gesloten

heb weleens voor de grap onze ilda haspel tussen de pc en printer gehangen... Deze is een meter of 30 en dit werkte tot mijn verbazing!!!

Ik heb 8 meter aan LPT kabel..
Het probleem is dat de laser aanslaat telkens als me laser bij Par lampen hangen.

[Bericht gewijzigd door Dnstje op vrijdag 14 juli 2006 07:32:47

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

@ vraag lpt, mooi dan zal ik daar geen problemen mee krijgen.

@ roelke.nl fijne vakantie, de MAGNETEN en carbon zijn binnen, kan ik met mijn galvo's gaan beginnen. perfect geregeld man.

@ Stappenmotors vorig bericht, Ze zijn binnen en ga volgende week kijken of ik ze aan de praat krijg. ze zijn 45* graden per stap, ben met 8/9 sprongen rond.

Verders is mijn Laser groen ~50mW binnen, En wat een straal het is. zal foto's gaan nemen voor de geintresserde.
alleen nog tips met sluitertijden of de dig camera het zelf laten uitzoeken.daarnaast zijn mijn speakeraangestuurde (galvo)spiegels ook werkkende, wel een lompe constructie maar effect is wel leuk voor 8 euro als je al 2 speakers heb.

ben ik weer

@ laserist: natuurlijk mag de kabel van dac naar galvo versterker * wel * tientallen meters bedragen! De kabel heeft namelijk ook een weerstand, en hoe langer de kabel is, hoe zwakker het signaal dus wordt. Dan zal ook de grootte van je plaatje afnemen. De dac reageert echter op een signaal hoger dan een X aantal volt(ttl hoog). Dit signaal hoeft niet perse 5V te zijn maar mag gerust iets lager liggen, als het maar niet te dicht bij de 0 komt.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 5 juni 2006 13:23:20 schreef Dnstje:
@arjan
http://dnst.be/laser/Foto%27s/Schemas/OpticalPD.JPG
de IR led zit er niet in maar die is zo aantesluiten.

@Dnstje

wat voor voeding zet ik op die TL 074P

+12,-12 en gnd...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

@ muddy: Waar baseer je die uitspraken op ?

Zoals al vaak opgemerkt: De analoge ILDA interface is gemaakt voor langere afstanden tussen qua gnd gescheiden apparaten, een asy digitale verbinding als LPT is daar veel minder (of eigenlijk niet) geschikt voor.
Als je op een nette manier een lange digitale verbinding wilt maken kan dat natuurlijk ook wel, kijk dan b.v. naar RS485 tranceivers icm dezelfde twisted pairs als voor ILDA. Vergeet dan niet te termineren.

De timing van LPT signalen voor printers gaat bij langere kabels overigens al vrij snel mis, maar de simpele LPT DAC'jes maken gebruik van eenrichtingsverkeer en dan zijn die problemen er niet. Misschien verklaard dat een deel van de verschillende uitspraken.

Op 18 juli 2006 21:28:38 schreef muddy:
ben ik weer

@ laserist: natuurlijk mag de kabel van dac naar galvo versterker geen tientallen meters bedragen! De kabel heeft namelijk ook een weerstand, en hoe langer de kabel is, hoe zwakker het signaal dus wordt. Dan zal ook de grootte van je plaatje afnemen. De dac reageert echter op een signaal hoger dan een X aantal volt(ttl hoog). Dit signaal hoeft niet perse 5V te zijn maar mag gerust iets lager liggen, als het maar niet te dicht bij de 0 komt.

Nou als jij last heb van een significante signal lose na tientallen meters zou ik maar eens mezelf afvragen of je kabel niet van hele slechte kwaliteit is :p

Had er geen last van van dac naar een stappen motor naa 3~4 meter. eerste schoolfeest ging dat wel goed.
de dac zat aan de linkerkant met de hooft projector en de 2de projector een paar meter verder op met alleen de laser en de steppers.
het waren wel uber big steppers :P.

maargoed, tenzei je 0.1mm draaddikte neemt zul je misch wel veel verlies hebben.

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

je kunt best je DAC zo dicht mogenlijk bij je pc houden en van je analoog signaal uit je DAC een symmetrisch signaal maken , dit heft dan ook alle storingen op die eventueel op je kabel kunnen komen

Waarom zou er zoiets als een gebalanceerd signaal bestaan?? Op deze manier kun je hele lange lengte's halen hoor! kijk maar eens op de website van ILDA. Daar staat precies hoe de standaard is vastgelegd. Maar ook al gebruik je geen gebalanceerd signaal, zal je plaatje echt niet kleiner worden hoor. Hooguit vang je wat rommel uit de lucht op zodat je signaal niet zo strak meer is... Maar kleiner?!? Er loopt immers nauwelijks stroom!

En daarnaast reageren de IC'tjes toch maar op wat spanningen, dus minder stroom hoeft helemaal niet te betekenen dat je plaatje kleiner wordt (word toch doro een versterker geregelt (in zelfbouw dingetjes dan))

De dac het liefst zo dicht mogelijk bij de laser uiteraard!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Het opvangen van elektromagnetische storing door een verbinding is vaak een gevolg van problemen met de gnd-routing. Het een is in het algemeen niet goed van het ander te scheiden.

Voor analoge verbindingen als ILDA is dezelfde theorie van toepassing als beschreven in mijn audioverbindingen artikel.

Wat betreft verzwakking: Bij een ingangsimp aan de laser-kant van de verbinding van 10 kohm doet een kabel-R van een paar ohm er niets toe.
Mogelijk echter dat bij grote afstanden en snelle signalen de kabelimpedantie in het spel komt, en er (wat, hoeft heus niet gelijk 150 ohm) terminatie nodig is om problemen met overshoot te voorkomen.
Dan neemt de verzwakking toe en wordt het tijd de gain wat verder open te draaien.

damn
dan ontvang ik de nieuwe pointer van laserexpert (nog bedankt)

is een groene laser pointer met in dit geval een groene status led ( = nieuw)

doe meteen de potmod op 400 mA
werkt allemaal prachtig een kwartiertje dan nadat ik hem weer aan wou zetten kwam er alleen nog maar iets van een kwart mW uit

alles nagekenen christal lijkt niet ingebrand (heb m helemaal uit elkaar)
diode is waarschijnlijk dood :/ vind ik toch wel raar bij 400 mA me andere loopt op 480

in totaal werkte die nu dus een uurtje oid xD

400 en 480 door de diode heen of bij de aansluiting van de batterijen? Als het het laatste is dan is de stroom door de diode nog een stukkie hoger, als je het mij vraag niet echt vreemd dat die het niet houd, en misschien heb je geluk dat je andere het nog even houd op >500mA.

Verder is tot op de max tweaken (en eroverheen) altijd je eigen risico.

[Bericht gewijzigd door Laserist op vrijdag 21 juli 2006 16:26:49

Op 21 juli 2006 13:41:54 schreef Electrogek:
damn
dan ontvang ik de nieuwe pointer van laserexpert (nog bedankt)

is een groene laser pointer met in dit geval een groene status led ( = nieuw)

doe meteen de potmod op 400 mA
werkt allemaal prachtig een kwartiertje dan nadat ik hem weer aan wou zetten kwam er alleen nog maar iets van een kwart mW uit

alles nagekenen christal lijkt niet ingebrand (heb m helemaal uit elkaar)
diode is waarschijnlijk dood :/ vind ik toch wel raar bij 400 mA me andere loopt op 480

in totaal werkte die nu dus een uurtje oid xD

Ik snap dat dus niet... is net zoals steeds goedkope soldeerboutjes aankopen, die je binnen een jaar weer weggegooid.

Als je gewoon een laserdiode koopt die het vermogen geeft wat jij wil heb je dit soort gezeik niet... kom (wat mij betreft) dan ook niet zeiken van: 'Hij doet ut niet meer...'

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik wil hier niemand de schuld geven hoor (behalve mezelf :P)

Ik denk net zo als Weardguy dat je beter de mW's moet kopen die je hebben wil, MAAR er zijn ook mensen (waaronder Elektrogek, denk ik) die niet al te veel geld kúnnen of wíllen uitgeven voor hun dure hobby.
Dat moeten we ook respecteren!

Bovendien is het ook gewoon LEUK om lasers op te schroeven. Knutselen heet dat. Zo is iedereen ooit begonnen en dát levert electronica-ervaring op...

hmm ik ging eigenlijk meer me ervaring na :P want ik heb al is 2 pointers opgevoerd met suc6 de ene heeft t nou na 3 jaar begeven darom de nieuwe :P de andere in me laserprojector loopt nogsteeds prima :)
en t geld is idd ook een probleem

even offtopic

kent iemand nog die link waar je gezipte lasershows kan downloaden voor mamba enzo?

Dit is niet off-toptic hoor, die shows wil iedereen wel hebben. ;-)

Als je Mamba legaal koopt bij MediaLas KRIJG je er een aantal gratis bij.
Heb je Limewire, dan kun je dat als zoekopdracht invullen en de hele wereld wordt afgestruind. Dat zal zéker wat opleveren!

Er zijn echter ook andere lasersoftwareprogramma's waarbij je wel op hun site GRATIS alle shows (op muziek gecomponeerd) kunt up -en downloaden...
Ook in de toekomst.

Kijk ff in je postbakje voor het internetadres.

Op 23 juli 2006 16:02:38 schreef ScanTech:

Er zijn echter ook andere lasersoftwareprogramma's waarbij je wel op hun site GRATIS alle shows (op muziek gecomponeerd) kunt up -en downloaden...
Ook in de toekomst.

Kijk ff in je postbakje voor het internetadres.

Hier heb ik ook wel oren naar! ;)

Dit heb ik al vaker gezegd, bij www.HE-laserscan.de is alles vrij te downloaden.
Wel even aanmelden als nieuwe gebruiker en de tot nu toe 20 lasershows zijn gratis!

Op 23 juli 2006 16:02:38 schreef ScanTech:
Dit is niet off-toptic hoor, die shows wil iedereen wel hebben. ;-)

Heb je Limewire, dan kun je dat als zoekopdracht invullen en de hele wereld wordt afgestruind. Dat zal zéker wat opleveren!

Ik denk niet dat de MOD's hier blij mee zijn... dat werd aan het begin van de vorige pagina al opgemerkt...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 23 juli 2006 22:37:18 schreef weardguy:
[...]

Ik denk niet dat de MOD's hier blij mee zijn... dat werd aan het begin van de vorige pagina al opgemerkt...

Ligt eraan...
Je hebt ook mensen die hun frames gratis aanbieden! :)

ff aan iedereen die nog shows zoekt
ik heb hier zon 16 stuks voor mamba liggen (zelfgemaakte en door dnst gemaakte)
en zon 30 a 40 voor popelscan

voeg me maar ff toe op msn devilmastah @ hotmail.com

Dit topic is gesloten