BoudewijnEctor
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
nog iets:
ik heb gewone ordinaire Philips Elco's gekocht bij de electroboer maar ik heb van BMM ook Visaton elco's gehad.
Allebei zelfde specs.
Die Philipsjes zijn gesoldeerd; is het nuttig om ze te vervangen door Visatons? Dit natuurlijk ivm de strakheid van mijn geluid straks.
Ik wil het liever niet the hard way uitvinden: ik mag wel mijn halve bordje refactoren... maar dat heb ik er wel voor over als ik weet dat die visatons beter zijn.
Het gaat hier om de 22m en 200m modellen
BoudewijnEctor
okay
ik heb eindelijk alles binnen, en ben al aardig eind met alles.
(ik vermoed dat ik vanavond de zaak functioneel klaar heb... ik moet even de gaten van de buizen in de deksel nog netjes rond maken).
Ik heb deze bij BMM gekocht, en heb nog wat Philipsjes liggen.
Bipolar capacitor 220uF 63V
Ik wilde deze caps voor C6 gebruiken (in de versterker schakeling) en een 22uF variant zit op de bordjes voor C8.
Echter heb ik niet echt opgelet; zie nu pas dat ze bi-polair zijn... en het schema lijkt me polaire te vragen.
kan ik deze toch gebruiken (ze zitten nu al op de print en ik vind ze eigenlijk wel mooi eruit zien)?
het gaat btw om deze caps:
Dat zijn caps voor scheidings filters voor luidsprekers.
Ik heb geen idee van de eigenschappen van die elco's, vinden die het leuk om op DC te werken ? hoe zit het met de inwendige weerstand ?
Als je genoeg flipsjes hebt zou 'ik' die gebruiken.
BoudewijnEctor
wat denkt de ontwerper eigenlijk?
wat is btw verschil dan tussen die condensators?
alleen die weerstand?
ben gewoon benieuwd.
btw even raar: ik kreeg 3x een mailtje dat er een reply was, 2x van sine en 1x van kt88. Raar?
Emailduif beetje ziek? 
Bi-polaire elco's zijn 2 normale elco's in anti-serie.
Wat die op DC doen weet ik niet precies maar het is de bedoeling dat ze zich gedragen als een normale niet polaire condensator.
Als je je nieuwsgierigheid niet bedwingenkan dan gebruik je ze 
BoudewijnEctor
okay bedankt.
ik ben informaticus, geen electro-er.... daarom vraag ik al die 'domme' dingies.
tweede ding is: ik wil zo eens gaan testen... kan ik door foute solderingen (de voeding is 100% goed, net nagemeten) de input (Rotel RCD965-BX) of de output (Sennheiser hd650) beschadigen?
Hiermee bedoel ik: stel ik draai 2 componenten om oid, kan ik daarmee die (wat betere) hardware slopen?
Ik heb het schema nog even bekeken, zowel C6 als C8 kan bipolair worden.
Voordat je de boel inplugt even meten dat je op zowel de ingang als de uitgang geen spanning hebt staan.
BoudewijnEctor
okay dan probeer ik het met die visatons.
als de hele zaak werkt, dan ga ik het een keer met de philipsjes proberen; eens kijken of ik verschil hoor... en dat kan verklaren (cogito ergo sum, he).
"Alea Iacta Est", zou ik eerder denken.
Draag een kevlar pak en veiligheidsbril, anders is het "Morituri Te Salutant". 
Vervolgens is het "Veni, Soldi, Vici" of "Sic Transit Electronica Mundi" gevolgd door "Acta Est Fabula", al naar gelang de nauwkeurigheid van het bouwsel.
"Errare Humanum Est", zullen we maar zeggen.
In de electronica geldt nog altijd: "Felix Qui Potuit Rerum Cognoscere Causas".
Hoe dan ook, "Audaces Fortuna Juvat", en denk eraan: "Uti, Non Abuti"!
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
volgens mij heb jij in een ver verleden:-p de verkeerde studies gedaan
.
Edit: quote weggedaan.
[Bericht gewijzigd door Stynus op ]
BoudewijnEctor
leuk
jaren geleden dat ik het gym deed maar dit heeft me echt mijn computer onder laten sproeien met lagavulin. Het Latijn is sowieso een prima taal voor dit soort zwartgallige humor.
er is alleen geen keizer te groeten voor ik ga overlijden... niemand thuis (en ja om nou die whisky fles te groeten is wel heel erg).
Nou ja als het misgaat : Ave atque vale.
Even weer ontopic: ik heb een hekel aan die lelijke buisvoeten, ergo ik heb een plateau onder mijn kast-deksel aangemaakt waarop ik de buisvoeten heb gemonteerd....
de buis steekt er bijna helemaal bovenuit, maar je ziet de buisvoet niet meer. tweede voordeel is het feit dat je de buisvoet niet (al dan niet onsubtiel) van bedrading ontdoet als je de deksel opent.
Ik zal straks eens wat webcam (ja pa en ma op vac. met digitalio)-pics posten.
Even laatste noot:
Ceterum censeo Transistorum esse delendam (althans in amps)
Op 22 juli 2006 23:48:11 schreef BoudewijnEctor:
[...]
Even weer ontopic: ik heb een hekel aan die lelijke buisvoeten, ergo ik heb een plateau onder mijn kast-deksel aangemaakt waarop ik de buisvoeten heb gemonteerd....de buis steekt er bijna helemaal bovenuit, maar je ziet de buisvoet niet meer. tweede voordeel is het feit dat je de buisvoet niet (al dan niet onsubtiel) van bedrading ontdoet als je de deksel opent.
[...]
Ipv een plateau kan je ook metalen afstandsbusjes tussen deksel en voetjes plaatsen.
BoudewijnEctor
klopt helemaal.
alleen het plateau is al gemaakt en wordt ondersteund door 4 boten van 80mm en hangt op hun moeren (gaten in de het plateau etc) ... ik kan dus tot op de mm nauwkeurig bepalen hoe hoog het komt.
Sowieso zou ik dan 8Cm aan afstandsbusjes moeten nemen... best lang 
BoudewijnEctor
nou ja ik heb geen camera bij de hand..
maar de bout steunt op de bodem van de kast.
de kast is zo'n 88mm hoog (jaja 2U is veeeeeeeel te veel, maar hey het is wel macho) .. dus ik heb nog paar mm voor triplex+boutkop+buisvoet.
De bouten heb ik nu nog vastgelijmd met bison 'bond' (2-componenten) maar ik ga ze gewoon door de bodem heen doen... veeeeel sterker.
Op 23 juli 2006 00:11:01 schreef BoudewijnEctor:
[...]
maar de bout steunt op de bodem van de kast.
de kast is zo'n 88mm hoog (jaja 2U is veeeeeeeel te veel, maar hey het is wel macho) .. dus ik heb nog paar mm voor triplex+boutkop+buisvoet.
[...]
Owwwww zoooowww
Op de bodem, ik bedoelde aan het deksel 
BoudewijnEctor
oh ja dat zou ook nog kunnen.
Nou ja dit werkt ook prima hoor (denk ik).
Idee kwam van een bevriende meubelmaker die ook de kast heeft 'getweakt' voor me.
ik heb het flexibel gemaakt omdat ik evt straks een 'echte' versterker (voor speakers dus) kan maken en die in die 2U bak kan droppen... daarna die headphone amp in een kleiner bakkie.
kan ik btw zelf een digitaal-analoog-converter (dus een DACje) inbouwen in die amp?
Mjin cd-speler (die rotel... uit 1993 ja
) heeft sp/dif uitgang namelijk, en ik wil kunnen vergelijken.
BoudewijnEctor
nah een 19" 2U kast is heel klein he voor zo'n grote versterker
</cynisme>
okay... hoe en wat?
of geef me een link... ik vind het niet erg zelf eea uit te vogelen.
ik neem niet aan dat een DAC aan de ene kant 1 RCA heeft (digi) en aan de andere kant 2 stuks... en dan gaan met de banaan.
2e probleem is dan: hoe schakel ik tussen 3 inputs (okay met 2 schakelaars kan het... maar ik wil het met 1).
ik neem niet aan dat een DAC aan de ene kant 1 RCA heeft (digi) en aan de andere kant 2 stuks... en dan gaan met de banaan.
Nou ...
Bijvoorbeeld :
http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAChtml/dactop.htm
2e probleem is dan: hoe schakel ik tussen 3 inputs (okay met 2 schakelaars kan het... maar ik wil het met 1).
3 standen (draai)schakelaar ?
Elma
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
BoudewijnEctor
zien er lief uit.
alleen die dac komt straks wel.
eerst dit een werkend zien te krijgen.
damn... single malts en solderen is een slechte combi.
ik merk dat de logica van mijn eigen werk me ontgaat atm 
Op 23 juli 2006 01:07:46 schreef Sine:
Bijvoorbeeld :
http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAChtml/dactop.htm
Heel fraaie DAC, heb hem gehoord icm. een TEAC VRDS loopwerk en was zeer onder de indruk.
ook van de prijs, trouwens.......
Hoever ben je nu, Boudewijn?
BoudewijnEctor
ik moet de buizen nog even aan de print hangen; heb de draden al aan de print gesoldeerd.
verder een van de 2 kanalen is nog niet af, en ik moet de potmeter nog aan R1 koppelen.
ik probeer eerst dit ene kanaal af te ronden, en als dat goed werkt het andere.
Moest btw wel vandaag opruimen; pa+ma komen vandaag terug en dat betekent bierflessen rapen 
Op 23 juli 2006 17:14:34 schreef BoudewijnEctor:
ik probeer eerst dit ene kanaal af te ronden, en als dat goed werkt het andere.
Heel goed, denk wel aan je aardpunten!
Moest btw wel vandaag opruimen; pa+ma komen vandaag terug en dat betekent bierflessen rapen
Ik las in je profiel dat je software engineer bent........
en vervolgens dat je pas 19 bent.
OK, dan mag dit soort stoere puberpraat nog