Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

Op 15 juli 2006 00:37:42 schreef Peter R.:
het is toch nog steeds bij aankomst van een ongeval eerst

PAMAN
ABCD
--^---HOLK & OELB

of loop ik alweer achter??

1 Let op gevaar.
2 Vraag wat er is gebeurd.
3 Zorg voor het slachtoffer.
4 Zorg voor de hulp van een deskundige.
5 Help het slachtoffer waar hij of zij ligt.

dan ABC. D is ook belangrijk, maar hoop mensen weten niet waar die voor staat.
De ABCD is eigenlijk ABCDE met engelse betekenenis..
airway,
breathing,
circutlation, hartslag, slagaderlijke bloedingen)
disability (overige verwondingen, breuken etc.)
Enviriroment. ( kolenkachel( CO vergiftiging), electradraden dat soort dingen)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Op 15 juli 2006 00:56:38 schreef mts plus:
als je je bericht wilt vertalen kan ik je misschien helpen.

Ik heb me ehbo en ben aktief voor de reddingsbrigade.

En dan heb je nog van dat kloterige ambulance personeel wat zegt "ga nog maar ff door met reanimeren pakken wij onze spullen ff" :S

Waardoor je overlevingskans voor het slachtoffer toeneemt. Pleeg en chaufeur kunnen alles eerst klaar leggen en gaat er minder tijd verloren met het overnemen van de reanimatie en is de medicatie sneller toegedient.

* jovak draait mee op het circuit in zandvoort waar we 2 eigen volledige ambulances hebben. Ik moet een reanimatie afkloppen, maar weet wel hoe hard je moet werken in levensbedreigende situaties. als er al hulp geboden word die adequaat is , ligt je slachtoffer alleen maar sneller in de ambu opweg naar het ziekenhuis...

:)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Vanochtend, lekker aan het solderen ik ben druk bezig een IC van een print te rukken en raak mijn mijn vinger de bijt, een hele witte brandbaar...

precies op dat moment als ik naar de kraan ren, gaat te telefoon over. Staat er een man van de duane te lullen over een pakken invoerrecht blaat blaat, niet kloppende gegevens, 19% BTW en de rest, smokkelwaar en wat dan ook.

Naja na een half uur alles geregeld, pakket hierheen onderweg en krijg netjes een acceptgiro van de belasting.

inmiddels was het nu een beetje laat voor het water, en ik heb er echt al de hele dat f**k*ng last van.

-

Op 15 juli 2006 01:02:00 schreef Ganzz:
Vanochtend, lekker aan het solderen ik ben druk bezig een IC van een print te rukken en raak mijn mijn vinger de bijt, een hele witte brandbaar...

precies op dat moment als ik naar de kraan ren, gaat te telefoon over. Staat er een man van de duane te lullen over een pakken invoerrecht blaat blaat, niet kloppende gegevens, 19% BTW en de rest, smokkelwaar en wat dan ook.

Naja na een half uur alles geregeld, pakket hierheen onderweg en krijg netjes een acceptgiro van de belasting.

inmiddels was het nu een beetje laat voor het water, en ik heb er echt al de hele dat f**k*ng last van.

Op zo'n moment heel duidelijk zeggen dat jegeen tijd hebt ivm met EHBO hulpverlening en verzoeken later terug te bellen. Of gewoon niet opnemen :+
althans, dat doe ik zo als ik bezig met mijn eigen medische verzorging of als EHBOer bezig ben.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

PAMAN ABS heb ik geleerd
-Persoonlijke veiligheid
-Attenderen van derden op het gevaar
-M?
-(laten)Alarmeren van instanties oid
-Noodzakellijke hulp bieden volgens ABS
ABS
-Ademhaling
-Bloedingen-Botbreuken-Brandwonden
-Shocktoestand voorkomen

Alleen was dat uit mijn Diensttijd van 1992 en is er veel reeds achterhaald.
Met name ABS omdat de prioriteiten anders zijn komen te liggen.

En wat de onterechte reanimatie betreft:
Dat kan zelfs een averechte werking hebben.

In Sexclubs voor 50+ hanteert men overigens een 10 tot 1 ratio.
10 animeermeisjes
1 Reanimeermeisje :-D

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

PAMAN

Persoonlijke veiligheid
Andermans veiligheid
Markeren van plaats
Alarmeren
Noodtransport/noodzakelijke hulp

ABCD

Airway,
Breathing,
Circutlation
Disability

en dan bij de C controleren op HOLK en OELB

HOLK

Hals
Oksel
Lies
Knie (holte)

OELB

Overige Ernstige Levensbedreigende Bloedingen

@Jovak

E van abcd(e) doe ik dan toch al bij de N(oodtransport) van PAMAN

duck-tape does miracles...so do I

Op 15 juli 2006 11:09:40 schreef Peter R.:

@Jovak

E van abcd(e) doe ik dan toch al bij de N(oodtransport) van PAMAN

De ABCDE is kijken wat er met je slachtoffer aan de hand is.

Noodtransport / evacutatie komt daarna pas. dat is pas als de situatie voor jou en het slachtoffer te gevaarlijk is om daar te handelen.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

verplaatsen doe je eigenlijk nooit.

Maar die benaderingsregels wijzigen zo vaak niet leuk meer.

Gelukkig lijkt het erop dat ze het nu 4 jaar het zelfde houden

Life is waiting!

vandaag weer eens loodvrij smd gesoldeerd.

Het resultaat een afdruk van een spanningsregelaar in me vinger :(

en een hoop gevloek over de toch wel hele kleine pads

Life is waiting!

Een van mijn collega's had best wel een sneetje in zijn vinger. Ik was niet echt onder de indruk, maar hij stond wel op mijn werkplek te bloeden. Ik sta nu eenmaal naast de eerste hulpplek. Eerst een vingerverbandje aangelegd, daarna zou ik hem toch maar even naar de dokter brengen om het schoon te laten maken. Hechten hoefde niet eens.
Tsja, dat hij flauwviel met zijn jas halfaan, zag ik iets te laat. En de vloer is nu eenmaal van beton.
Zijn neus raakte de vloer. Resultaat, sneetje allang genezen, neus en oogkas nog weken bont en blauw.

Wel een complimentje van de eerste hulparts voor het mooie vingerverbandje gekregen. :-)

Op 18 juli 2006 13:04:36 schreef audioot:

Wel een complimentje van de eerste hulparts voor het mooie vingerverbandje gekregen. :-)

Wel vriendelijk van de arts dat hij er een complimentje voor geeft :-)

Als ik doorverwijs naar ambulance, huisarts of ziekenhuis leg ik geen mooie verbandjes meer aan. Drukverbanden wel goed aanleggen, maar om een wondje afte dekken neem ik niet te veel moeite. Eerste wat verpleegkundigen / artsen doen is het verbandje openknippen...

als het maar goed is afgedekt. :+

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

stanley mes in vingers zetten (ja ja net nieuw mes) bij versterker-bouwen.

zelfde project: een ijzerzaag vol zaagsel in je vinger... auw....

uhhh wat blaren ( stuk of 5) en ingebrande druppels.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Lucky Luke

Golden Member

hey, houden we het nou nog bij opgeblazen electronica en de gevolgen daarvan voor de ledematen, of word dit topic straks gerenamed naar EHBO-cursus deel 1?

goed, ik heb geen verwondingen wel een blunder...

eergisteren solderen aan nixieding, op gerecykeld gaatjesbord, dus gaat niet echt altijd lekker (stond al de rest van die nixieschakeling op. eerst stond daar een voeding nu een berg transistoren voor de aansturing)

AL die 12 transistoren keurig compact op elkaar. phoe, rotklus, maar het is af, nou testen...

@#$, het werkt niet. klopt die pinout dan niet?
nameten:

alles verkeerd-om. wat ik voor basis aanzag, bleek de emitor
wat ik voor collector aanzag, bleek de basis
wat ik voor emitor aanzag, bleek de collector...

mag ik alles weer los gaan solderen... daar heb de moed niet voor met dit weer... en dan nog hopen dat die torren nog heel zijn...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ook een leuke: die ene BC557 die zich verstopt heeft tussen de BC547's...

Henry S.

Moderator

Ohja, denkend dat een BC327 een mediumpower versie is van de BC547, en de BC337 die van de BC557...

Heeft me in het begin veel zoekwerk gekost... Andersom gaat wel goed ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nog zoiets doms.
Bij ons hangen de ingewanden van de computers altijd buiten de kasten, kom ik op een ondoordacht moment binnen lopen en zie dat spul er weer uit hangen en uit gewoonte neem ik nog wel eens een HD of CD in mijn handen om te kijken wat het is. Begint die CD speler opeens rare geluiden te maken,
Was m'n colega dus software aan het laden met die speler, CD zwaar beschadigd en ik de schrik te pakken en de CD-speler ook niet meer betrouwbaar natuurlijk.
Dom he?

dat is ook dom.

ik heb op die manier bijna alles al eens getrashed (zien worden).
keertje een 147gb U320 schijf in een box gehangen waarbij de molex verkeerd was gesoldeerd... iets met 12v en GND omgedraaid.

Damn wat gaf dat een knal... een van de controller IC's was doormidden gesmolten.
Wel gewoon RMA gehad btw (gelukkig maar, was dure disk).

Ook een keer een AGP kaart door een domme foet uit een werkende box getrokken zien worden... en dan gewoon zo lomp dat het hele slot mee naar buiten komt (respect...).

Waterkoeling en dan weekendje weg gaan... en dan de koeling op de waterleiding aangesloten hebben. Je raadt het al... leuk lek'je'.

Was niet bij mij btw (zo dom ben ik nou ook weer niet).
Methanol door je koelvloeistof en er dan achter komen dat dat niet zo gezond spul is.... of een TEC verkeerd om op een proc schroeven (wederom niet bij mij).

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Ook veel voorkomend is IC's achterstevoren op een socket pluggen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

en dan bij het eruit halen er twee pootjes afbreken:(

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 24 juli 2006 22:39:34 schreef muddy:
en dan bij het eruit halen er twee pootjes afbreken:(

Stel je rukt een beetje onvoorzichtig een DIL18 IC uit zijn voetje en je breekt 2 pootjes af...
Vraag: Hoeveel pootjes heeft hij er dan over? ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Of de PIC te vast in de programmer drukken en hem er weer uit halen en ineens schiet hij eruit. De helft van de pootjes in je vinger en de rest allemaal verbogen, ach ja, daar bestaat IC uittrekgereedschap voor

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Me broertje, nee echt niet ik :+ , mobo vervangen van ze PC, en belt me op om ff te kijken erna want hij doet het niet.
Ik kijken erna en zie die mooie koperkleurige busjes nog op z'n buro liggen en vraag of hij die busjes wel onder de print heeft gezet....
Niet dus, de mobo gewoon vast op de onderplaat geschroefd zonder busjes..., nou ja busjes eronder gezet maar dat was al te laat, mazzel dat ie gewoon een nieuwe kreeg onder garantie...

Transistors are Cool Tubes are Hot
Lucky Luke

Golden Member

Op 25 juli 2006 12:09:47 schreef Richard2000:
Me broertje, nee echt niet ik :+ , mobo vervangen van ze PC, en belt me op om ff te kijken erna want hij doet het niet.
Ik kijken erna en zie die mooie koperkleurige busjes nog op z'n buro liggen en vraag of hij die busjes wel onder de print heeft gezet....
Niet dus, de mobo gewoon vast op de onderplaat geschroefd zonder busjes..., nou ja busjes eronder gezet maar dat was al te laat, mazzel dat ie gewoon een nieuwe kreeg onder garantie...

bonk!

waarom doen ze niet gewoon een laagje rubber in die kast achter het mobo?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

dat heeft te maken met statiche elecktriciteit.

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"

Dit topic is gesloten