Op 28 augustus 2006 20:57:53 schreef KT88:
[...]
Tenzij een buis gloeidraad-kathode lek heeft en je met AC gloeit, dan is de brom erg groot.
Die onthou ik voor als ik nog eens een keer een gebruikte versterker ofzoiets moet gaan debuggen.
Ik heb 'n paar andere buizen erin geduwd, en hij bromt net zo hard. Denk dat ik 'm morgen of overmorgen ga opschonen; 't is nu een ontzettende dradenzooi. Helpt ook niet echt.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Op 28 augustus 2006 21:31:01 schreef beertje_01:
hoe komt de signaalmassa binnen?
toevallig geen fototje?
opschonen kan helpen
Zeker weten dat opschonen kan helpen.
http://www.flickr.com/photos/23966711@N00/227469230/ voor de versterker;
http://www.flickr.com/photos/23966711@N00/227469227/ voor de voeding.
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Holy Moses!
Mijn excuus, maar......... <silence>
De voeding ziet er wel Ok uit, maar inderdaad heb je de gloei niet ergens aan ground liggen.
De versterker......wel, ik had 5 minuten nodig om mijn ogen terug in de kassen te krijgen ...
Bovendien is de kast geheel van hout, wat natuurlijk bevattelijk is voor allerlei vormen van instraling.
Enige voordeel is dat je geen last kunt hebben van Eddy currents 
Leg eerst eens een laag latoenkoper oid. in die kast, en kort de draden 20 dB in, dan kunnen we eens verder gaan kijken 
beertje_01
dat hout gaat nog wel ze alleen gebruik ik als chassis plaat iets van ijzer ofzo en de rand gewoon hout.
als eerste zijn je gloeidraden veel te lang die kunnen voor brominstraling zorgen.
ik persoonlijk leg eerst de gloeidraden en dan een aardingslijding die bestaat uit gestripte 1,5 of 2,5mm² stijve kabel.
eerst even nadenken hoe de versterker komt en dan de aardingskabel leggen.
hier op letten dat de massa van je ingang niet direct in de buurt van je voedingselco's komt.
na dit begin ik eerst met de voeding, zo weinig mogelijk kabel. en dan daarna de rest van de schakeling.
Die versterker was inderdaad een typisch geval van 'shit happens'. Oorspronkelijk zag 't er wat toonbaarder uit, maar dit is wat je krijgt als je dingen los gaat maken. 
De status van de WK versterker:
Bovenkant, ziet er aardig uit met wat buizen uit de rommelkist er al op he 
http://img125.imageshack.us/img125/8555/wktopaz5.jpg
Onderkant, voedingsbedrading, gloei en audioleidingen gelegd, alle mechanische prut is nu gedaan:
http://img125.imageshack.us/img125/6071/wlbottomyk3.jpg
De EMC-condensatortjes van gnd. naar de kast, aan ingang en uitgangen:
http://img102.imageshack.us/img102/7370/wkemcxu3.jpg
Niet dat het zo moet hoor Alex, maar een stalen of alu chassis geeft toch iets meer afscherming, en je komt met EMC maatregelen wat verder.
beertje_01
dat ziet er al mooi uit ja 
die turretboards gebruik ik ook wel eens.
btw kt88 heb jij al ooit eens een poging gedaan tot het zelf wikkelen van een ugt?
Ik heb voor hout (MDF) gekozen omdat dat net even wat makkelijker te bewerken is dan staal of alu, plus dat een plaatje MDF op versterker-maat 7 euro doet bij de DHZ-zaak 100 meter verderop.
Ik wil absoluut tzt overstappen naar aluminium, maar
a) da's stukken duurder
b) is ook wat bewerkelijker.
c) de eerste metaalgroothandel zit een half uur verderop.
Staal ben ik eerlijk gezegd niet zo kapot van qua bewerken, tenzij je 'n compleet voorgeboord chassis kan krijgen.
Wat zijn de buisjes in je 1e trap ? ziet er uit als ecc85 met een afscherming tussen de anodes,
maar dan zou je gloei niet kloppen, dus 't moet wat anders zijn ...
Wat moet de schakelaar met de paarse bedrading gaan doen ?
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Op 28 augustus 2006 22:57:02 schreef beertje_01:
heb jij al ooit eens een poging gedaan tot het zelf wikkelen van een ugt?
Alle trafo's in m'n versterker zijn zelfgewikkeld. No shit.
Op 28 augustus 2006 23:04:17 schreef Sine:
Wat zijn de buisjes in je 1e trap ? ziet er uit als ecc85 met een afscherming tussen de anodes,maar dan zou je gloei niet kloppen, dus 't moet wat anders zijn ...
ECC81.
(oeps, sorry, dacht dat je 't tegen mij had...)
beertje_01
Op 28 augustus 2006 23:05:05 schreef alex278:
[...]Alle trafo's in m'n versterker zijn zelfgewikkeld. No shit.
valt dat klankmatig nogal mee?
Mooi die wk-versterker, wil ook altijd nog eens een volledige buizenversterker bouwen in plaats van m'n hybride, maar ja de tijd hé.
Op 28 augustus 2006 23:09:02 schreef beertje_01:
[...]
Da's moeilijk te zeggen, omdat ik nooit een uit originele amplimo-trafo's bestaande amplimo-versterker heb gebouwd/getest. Wat er nu in zit klinkt nog niet optimaal, maar 't is wel doenlijk. 't is wel zo dat er teveel parameters zijn waar 't aan kan liggen.
Een van de dingen waar ik bijvoorbeeld tegenaanliep is dat de voeding ondergedimensioneerd was voor een stereo-buizenbak. Qua kern zou-ie 't net moeten redden, maar dan moet ik voor de verliezen net iets dikker draad nemen (0.8 ipv 0.7), en daar heb ik de (binnen)ruimte net niet voor.
Op 28 augustus 2006 22:57:02 schreef beertje_01:
btw kt88 heb jij al ooit eens een poging gedaan tot het zelf wikkelen van een ugt?
Nope, da's dievenwerk.
Ik heb wel destijds de specificaties opgesteld waaraan mijn trafo's moesten voldoen, daar heeft de oude heer Arie Groothuizen nog heel mooie sectie-gewikkelde trafo's voor me gemaakt.
De (vergelijkbare) AE's kunnen daar echt niet tegenop!
Op 28 augustus 2006 23:04:17 schreef Sine:
Wat zijn de buisjes in je 1e trap ? ziet er uit als ecc85 met een afscherming tussen de anodes,
ECC803S Telefunken (ja, de echte), die komen in LTP met een stroombron naar beneden op -80V, de tweede trap bestaat uit ECC802S Telefunken (kan het echt niet helpen), in kathodevolger, naar -80 met instelbare negatieve roosterspanning voor de eindbuizen om zo de koppelcondensatoren kwijt te raken.
De eindbuizen die er nu opstaan zijn 2A3 met Octalvoet voor de foto omdat het zo mooi staat, maar het wordt KT88 of KT90 in triode.
Wat moet de schakelaar met de paarse bedrading gaan doen ?
Stand-by voor de hoogspanning, overbrugd met dikke 39 k weerstanden.
Daar komt nog een automatiek in om als de eindbuizen warm zijn, zelf over te schakelen.
Omdat de eindbuizen in A staan, zouden die 39 k-ers er snel uitfikken 
Ik ben trouwens bezig geweest om de 2 SRPP trapjes in de hybride te vervangen.
Ik heb hiervoor een mu-follower gebouwd met een 6N1P en een EL84.
Maar het vreemde is dat de bandbreedte beperkt is, bij ongeveer 10KHZ neemt de amplitude al af.
Ook als ik de mu-follower onbelast laat werken.
Waarom is mij een raadsel.
Op 28 augustus 2006 23:09:02 schreef beertje_01:
[...]
Overigens, als je een paar maanden geduld hebt, dan wil ik je best wel een paar uitgangs-trafo's toesturen, tegen 'kostprijs'. Denk aan ~50 euro per OPT. Leg ze maar op de pijnbank! Ben benieuwd naar de resultaten.
MXTheo, heb je een schemaatje?
Ik zou me iets in kunnen denken met belasting door de gatecapaciteit van de MOSFETs, maar aangezien je het zonder belasting ook al hebt.......
Last van Miller met die EL84s?
Schema heb ik wel maar moet ik inscannen.
Het zou best de EL84 kunnen zijn, deze wordt volgens mij nooit in een mu-folower gebruikt.
Maar welke buis met een noval voet is wel geschikt?
Ik wil ook eens een keer de ECC99 proberen in een SRPP trap, is iets robuuster dan een ECC88 en ben uiteraard benieuwd naar de klank.
Hmmm......een paar pagina's terug heb ik een schema gepost van mijn stuurtrap met E288CC, waarvoor ook uitstekend een ECC99 gebruikt zou kunnen worden.
Dat is een " enhanced" SRPP, en lijkt verdacht veel op de mu follower.
Probeer het daar eens mee, maar ik zie niet in waarom een mu stage met EL84 niet zou werken.
Van Miller heb je iig. geen last, in dit geval.
beertje_01
Op 28 augustus 2006 23:25:02 schreef alex278:
[...]Da's moeilijk te zeggen, omdat ik nooit een uit originele amplimo-trafo's bestaande amplimo-versterker heb gebouwd/getest. Wat er nu in zit klinkt nog niet optimaal, maar 't is wel doenlijk. 't is wel zo dat er teveel parameters zijn waar 't aan kan liggen.
Een van de dingen waar ik bijvoorbeeld tegenaanliep is dat de voeding ondergedimensioneerd was voor een stereo-buizenbak. Qua kern zou-ie 't net moeten redden, maar dan moet ik voor de verliezen net iets dikker draad nemen (0.8 ipv 0.7), en daar heb ik de (binnen)ruimte net niet voor.
jij toevallig wat informatie over zelf trafo's wikkelen
wat voor kernen gebruik je?
ik had eens op internet rond gezien en daar had ik iets gevonden en dat ging over E I kernen.