Show your projects!

Dit topic is gesloten

Op 12 september 2006 18:25:58 schreef chipje:
[...]
Inderdaad. De ruimte om de 'print' heen ruim houden op de sheet. De 2 sheets op een vel wit papier uitlijnen en aan 2 of 3 zijden aan elkaar vast plakken.(gewoon stukje schilders tape - 2 zijden werkt beter, minder kans dat de sheet gaat bol staan) Je print erin schuiven als in een envelop. Je print moet een centimeter ofzo eruit steken, daar kan je de vierde zijde van je 'sheet envelop' met een plakbandje vast zetten om te voorkomen dat de print gaat rond schuiven in je 'envelop'.

Heb je dan niet kans dat de sheets onderling niet meer uitlijnen als je het printje ertussen schuift? Zeker met SMD prints met kleine via's mikt het nogal nauw. De methode van Xenobinol lijkt me ook wel handig, al moet ik dan wel een manier vinden om een printje mooi recht te zagen (gebruik normaal een handzaag maar dat gaat nooit recht :)).

Op 12 september 2006 22:18:52 schreef madwizard:
al moet ik dan wel een manier vinden om een printje mooi recht te zagen (gebruik normaal een handzaag maar dat gaat nooit recht :)).

figuurzaag gebruiken, geduldig en precies zagen.
De rest kun je eraf vijlen, eenmaal zo'n 'winkelhaak' gemaakt betekend vele printen met gemak maken.
Ik heb deze methode ooit eens geleerd van een collega, voorheen zat ik ook altijd maar wat onhandig aan te klooien, heeft me diverse keren de nodige ergenis opgelevert.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

knippen geeft de beste resultaten anders figuurzaag of een lintzaag

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 12 september 2006 22:18:52 schreef madwizard:
[...]
Heb je dan niet kans dat de sheets onderling niet meer uitlijnen als je het printje ertussen schuift?...

Geen probleem.
Heb de tip zelf een keer in elektuur gelezen, ben dus niet de enige die dat zo doet. ;)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 12 september 2006 22:22:45 schreef Xenobinol:
figuurzaag gebruiken, geduldig en precies zagen.
De rest kun je eraf vijlen, eenmaal zo'n 'winkelhaak' gemaakt betekend vele printen met gemak maken.
Ik heb deze methode ooit eens geleerd van een collega, voorheen zat ik ook altijd maar wat onhandig aan te klooien, heeft me diverse keren de nodige ergenis opgelevert.

Ja het klinkt wel als een mooie methode. Figuurzaag heb ik ook wel eens voor printjes gebruikt maar die braken vaak. Waarschijnlijk ook te ongeduldig :) Ik ga het idee van chipje ook maar eens proberen, dat is iig het makkelijkst uit te voeren. Lastige met die dubbelzijdige prints is ook dat je de sheets minder goed kan bevestigen. Normaal plak ik de sheet helemaal strak met een lading plakband tegen de print, en dan nog een lading tegen de glasplaat en print. Met dubbelzijdig heb je niet veel print meer om op te plakken. Extra randje overlaten is wel een mogelijkheid natuurlijk.

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Ja

www.picbasic.nl
Klik Projecten
Klik Wispelturige staande schemerlamp: de Lampicon

Schema staat onderaan.

Update.. reedcontact toegevoegd voor testmodus

[Bericht gewijzigd door Ibanez op zondag 17 september 2006 18:19:56

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 17 september 2006 18:16:49 schreef Ibanez:
Ja

Update.. reedcontact toegevoegd voor testmodus

Leuk! Dat wil ik dus ook nog maken. Ik ben benieuwd naar jouw resultaat!

Hieper de piep!

Vanmmiddag begonnen met bedenken van voedingie voor me buizensynth, heb wel een vaag probleem, om onverklaarbare redenen is al 2x me BUT11 powertor overleden :(.
Nah ja ff gegeten en nu een bakkie doen en dan nog maar een keer proberen...

http://home.tiscali.nl/dijkstar/Voeding%20Design.JPG

Transistors are Cool Tubes are Hot
KT88

Overleden

Tja, buizenvoedingen moet je ook met *buizen* bouwen he? >:-)

Vanmiddag even de voeding van mijn phono pre in een iets fatsoenlijker kastje gezet, de oude was van plastic en viel zowat uit elkaar:

http://img104.imageshack.us/img104/5001/supply1ta5.jpg

Zoals je ziet, ben ik een fan van het lijmpistool :+

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Kt88, waar dienen die ctjes voor die je op de gelijkrichtbrug hebt gesoldeerd?
En ik zie helemaal geen lijm.

[Bericht gewijzigd door diode op zondag 17 september 2006 19:40:38

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Lucky Luke

Golden Member

bij die meest rechtse trafo zit lijm.

die Ctjes zal wel iets ontstorends zijn, wel vaker gezien.
mischien kan KT me meer leren?

* Lucky Luke is ook een lijmpistoolfan

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 17 september 2006 19:46:24

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
KT88

Overleden

De C-tjes zijn snubbertjes, om de schakelpiekjes van de diodes te dempen.

Dat hele ding hangt van lijm aan elkaar, hoe dacht je dat die 10.000 uF elco vastzat dan? >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Helpen die ctjes dan tegen storingen ofzo?
Verder netjes gelijmd :+

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
KT88

Overleden

Het is ietwat offtopic, maar in het kort:
De afvlakelco's worden "gevuld" met lading tijdens elke top van de sinus (100 Hz, dus elke 10 mS).
De hoeveelheid afgenomen stroom van de schakeling bepaalt hoeveel lading erbij moet (T-opladen is dus afhankelijk van de afgenomen stroom), dat kan qua piekstroom in de amperes lopen (bij vermogensversterkers nog veel meer), zeker bij dit soort grote Cs.
Tijdens het aan- en afschakelen van de dioden in de brug ontstaat er een soort piekspanning, die geblust wordt door de kleine C-tjes over de dioden.

Je kunt zoiets makkelijk zelf simuleren door een brugcel met elco te pakken, een flinke belastingsweerstand, en een trafo.
Meet dan over de dioden met je scoop, en meet dan nog eens met die C-tjes eroverheen.
Er is ergens een site met voorbeelden en scoopbeeldjes waar dat precies wordt uitgelegd, maar die kan ik even zo gauw niet vinden.........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Bedankt voor de uitleg!
Zal het eens in multisim gooien en kijken hoe het reageert.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 17 september 2006 19:22:07 schreef KT88:
Tja, buizenvoedingen moet je ook met *buizen* bouwen he? >:-)

Ik mis de kwikdampgelijkrichter... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
KT88

Overleden

Kwikdampgelijkrichters.....BRRRRR!
Die dingen storen pas *echt* , daar helpt geen lieve snubbertje aan hoor!

Het buisje is een EZ90 ofwel 6X4, zwaar genoeg voor deze toepassing, en doordat het een indirect verhitte buis betreft, komt de hsp langzaam op.
Niet dat dat iets uitmaakt, ze staat toch 24/7 aan.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
KT88

Overleden

Nog even de resultaten melden van de voedingsopschoon:
< -80 dB THD + N op de lijningang, lager kan ik niet meten.
Phono MM is -74 dB, met 47 K bronimpedantie is ook dat lang niet gek!

Samen met een NOS Telefunken ECC802S als linedriver ben ik klaar voor de komende demos!

Heheheheh! Wel eens 60 Vtt uit een *voorversterker* gehaald? >:-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op zondag 17 september 2006 23:16:30

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

@KT88: nooit van de edit http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif knop gehoord?:7:D:P

Digitaal - Mijn ding :P
Sine

Moderator

Op 17 september 2006 20:55:48 schreef KT88:
Kwikdampgelijkrichters.....BRRRRR!
Die dingen storen pas *echt* , daar helpt geen lieve snubbertje aan hoor!

Da's ook niet zo vreemd :P De spanning moet eerst tot het ontsteekpunt stijgen waarna de hogere spanning met grof geweld in de elco gedumpt wordt :P

Op 17 september 2006 19:22:07 schreef KT88:
Tja, buizenvoedingen moet je ook met *buizen* bouwen he? >:-)

Mooie trafoos ;)

Maar eigenlijk wel he, ik heb er wel aan gedacht maar om de kosten te drukken doe ik het toch maar niet.
Maar buizen komen er wel genoeg, deze trafo kan zo'n 70 dubbeltriodes van gloeistroom voorzien:9.

Transistors are Cool Tubes are Hot

Om nog even terug te komen op dubbelzijdige printjes: Ik heb net de methode met de sheets op elkaar plakken geprobeerd en dat werkt inderdaad goed, deze keer was alles goed uitgelijnd.

Wel had ik twee problemen die eigenlijk beiden met m'n printer te maken hebben. Omdat het inktjet is krijg je dat de sheets nogal aan elkaar blijven plakken als je ze op elkaar legt. Ik had ze ook nog extra aangedrukt om een goede uitlijning te krijgen maar dan moet je echt iets ertussen doen om ze weer los te krijgen. Daardoor was er op sommige delen inkt verdwenen of er juist bijgekomen op het andere sheet. Vandaar de kleine streepjes, vooral in de grote vlakken. In dit geval nog steeds bruikbaar, tot nu toe 1 spoortje gezien wat net doorbroken was door een klein streepje maar dat valt te fixen.

Andere probleem is dat ik voor de IC footprints in Eagle de gen-pattern ULP gebruikt had die laatst iemand aanraadde. Deze kan gegevens van de IPC PCB libary gebruiken maar deze hebben een vrij kleine clearance (0.2mm, iets onder 8 mil dus). Het kwam nog redelijk uit m'n printer eigenlijk maar misschien dat de pads toch iets groter worden door de inkt. Het grootste deel van de pads zijn goed maar een paar zijn verbonden aan elkaar. Misschien ook omdat het met twee sheets lastiger is ze strak op het printje te zetten (normaal doe ik er een lading plakband tegenaan). Ze zaten wel strak tussen twee glasplaten dus ik vermoed dat de printerinkt af en toe wat te onnauwkeurig is geweest. Misschien toch een keer een goedkope laser hiervoor kopen.

De resultaten:
Boven:
http://img205.imageshack.us/img205/2923/pcbfrontko0.jpg
Onder:
http://img169.imageshack.us/img169/6978/pcbbackfr2.jpg
Het wordt (hopelijk) een aansturing voor een Nokia 128x128 kleuren LCD, data via USB of uit een flash geheugen uit een oude mp3 speler.

Dit topic is gesloten