Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

klein is fijn

Moderator

Wat begon met een artikeltje over "Sleeping sickness" bij buizen was binnen no time uitgegroeid tot een 30 pagina's lang topic met buizen, buizen en nog eens buizen.

Tijd dus voor deel 2!

Voor de mensen die net binnenkomen, Buizenpraat, deel 1! is hier te vinden.

Allemaal dus weer fijne buizenpraat toegewenst, misschien weten jullie zelfs mij te overtuigen om wat leuks met buizen te gaan doen. ;)

@KT88 wk amp al vorderingen?

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
KT88

Overleden

WK amp......in progress.
Ik had wat ruzie met mijn voortrap deze week, is nu opgelost met een 6FQ7 als linedriver.

Nu heeft mijn DAC weer een brom ontwikkeld, dus die gaat zometeen eerst even onder de loupe.

Ik heb mooie trafo-afdekkapjes gevonden.......bij de Praxis notabene!
Voor 8 euro totaal, resultaat post ik later nog wel even een fotootje van.

@Beertje: eerder (Lichtmis topic) sprak je van 20 K belasting voor een PCL84 SE, hoe heb je dat bepaald?
Ik kom bij 200V en 18 mA uit op rond de 11 kohm (klasse A, hoe wil jij een SE lager dan A laten lopen? )
Buisje doet het ook voor minder hoor, bij 150V moet je de volle stroom al kunnen trekken, in welk geval je op een kleine 8K uitkomt.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

dan zal ik denk ik een foutje hebben gemaakt.
bij 150v is idd miss wel iets.
paar se trafotjes zoeken op lichtmis denk ik

My Tube is bigger then yours

Heb het artikel over die 'white'eens doorgelezen maar is voor mijn toepassig eigenlijk overdreven.
Wat had je trouwens voor een klankmatige bezwaren met die white?
Trouwens KT, als jij nog een linestage plaatst voor je hybride dan heb je toch ook veel te veel gain?

Op 19 september 2006 01:11:06 schreef klein is fijn:
Allemaal dus weer fijne buizenpraat toegewenst, misschien weten jullie zelfs mij te overtuigen om wat leuks met buizen te gaan doen. ;)

Jazeker wat dacht je van een buizenversterker? ;)

KT88

Overleden

White gaf in mijn geval (4 om 4 MOSFETs/ch, proefopstelling) met een ECC80 een "sluier" over het geluid, een soort matheid die de SRPP niet heeft, althans de 88 en 288 niet.
Mijn phono heeft iets te weinig gain (passieve RIAA) met de 6072s, daarvoor heb ik wel minder microfonie dan met ECC83 terug.
Dus ietwat opkrikken met een 6FQ7 (ECC802S is gesneuveld wegens te hoge stroom).
CD wordt wat getemperd met een spanningsdelertje, bovendien had ik een buffertrapje nodig na de 100 k potmeter om meerdere versterkers aan te kunnen sturen (kan nu 10 k aansturen, dus in THEOrie 10 van mijn hybrides in parallel).
2 is genoeg, de Maggies zien nu elk hun eigen versterker.

KIF zou nog wel eens met een verrassend nieuwe buis op de proppen kunnen komen....... >:-)

Nog even de WK-kapjes voor de trafo's:

http://img348.imageshack.us/img348/8919/wk191hd8.jpg

Bij de Praxis, kappen "BM afsluitdop NEN 7203130" met daarop een spiegelglas rond 12 mm.
Die spiegel staat ietwat hol, waarom de kap enigszins ingedrukt moet worden.

Ik was op zoek naar die mooie alu rechte soepkommen, nergens meer te krijgen.
Dit ziet er ook leuk uit, in het echt beter dan op de foto!
Buizen worden Valve Arts KT88, met de geteste schakeling haal ik mijn gain niet (7 V tt in), voor mijn huidige voortrap geen probleem, voor toekomstige system matching wel.
Ik moet dus een andere fasedraaier/drivertoepassing gaan verzinnen.........

Jammer, want deze DC koppeling laat roosterstroom toe, ik heb pieken van 35 watt in 4 gemeten!

[Bericht gewijzigd door KT88 op dinsdag 19 september 2006 21:32:35

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Hmm ik heb ook geprobeerd om tussen de 2 SRPP trapjes een weerstandsdeler te plaatsen maar het vreemde was dat het frekwentiebereik dan terug liep naar max 15K ??
Dit met gewone koolweerstanden en ook met metaalfilm
Ik heb hier geen verklaring voor.

Mooie oplossing voor die trafo's KT, gewoon pvc afsluitdoppen?

KT88

Overleden

Soort blik/aluminum achtig, weet het niet precies.
Die spiegels maken het wel lekker bling-bling >:-)

Een spanningsdeler van die waarde dempt ws. teveel, probeer eens alles een factor 10 hoger te nemen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Vanavond maar weer eens aan het experimenteren geslagen met weerstandsdelers.
Uitgang SRPP trap via weerstand deler 100K+100K naar volgende SRPP trap.
Toongenerator aan ingang en scoop aan de uitgang, resultaat: bij ca 10KHZ neemt de amplitude af????
Verschillende weerstanden geprobeerd, 10K+10K, metaalfilm, kool, draadgewonden maar ik kom niet hoger dan ca10KHz.
Ik snap er niets meer van.
Een weerstand dempt de frekwentie toch niet?

@KT88

Man zeg, mooie versterker!! Loop al jaren met het idee eens een echt nette buizenversterker voor in de huiskamer te maken. Ondanks ruime 'high-power' ervaring in deze (dankzij mijn andere hobby) is het er door chronisch tijdgebrek nog nooit van gekomen.

Zal in elk geval dit topic (buizenpraat) eens wat meer in de gaten houden...

|:-( Ik heb net even een datasheet gedownload van de JJ KT88, maar er staat weinig in. Iedergeval niet de karakeristieken van triode instelling.
Nu mijn vraag, zijn alle KT88's gelijk?
Kan ik de karakteristieken uit een andere KT88 datasheet gebruiken? Ik heb ook de datasheets gedownload van Tesla en mov/genalex, daar staat de triode instelling wel in.

Ik ga maar weer in deze topic verder. Dan blijft alle info een beetje bij elkaar;)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

er zijn toleranties natuurlijk maar theoretisch kan je eke datasheet gebruiken. de klank zal daarentegen verschillen.
de 300b dat is bijvoorbeeld een ander verhaal.
als je een bepaalde primaire impedantie nodig hebt zal deze niet verschillen per fabrikant hé :)

My Tube is bigger then yours
klein is fijn

Moderator

Op 19 september 2006 22:55:15 schreef KT88:
Soort blik/aluminum achtig, weet het niet precies.

Dat zijn schoorsteendoppen. ;) Liggen in de bouwmarkt bij de afvoer..

Die spiegels maken het wel lekker bling-bling >:-)

Dat zeker! Leuk dingetje KT!

Leuk een buizen topic.
Zelf heb ik ooit de wel bekende velleman bouwkit gehad welke direct gemodificeerd diende te worden daar deze standaard niet klonk.
Probleem met buizenversterkers vind ik dat ze zeker niet met elke luidspreker goed samengaan.
Zo ondervond ik dit dus met de gemod velleman op mijn synthese 1 luidsprekers waar een ongecontroleerd zoemend laag uitkwam.
Natuurlijk heeft dit te maken met de bij buizen slechte dempingsfactor maar is hier nu helemaal niets aan te doen is mijn vraag?
Ok je blijft met de uitgangstrafo zitten waardoor er nooit een wat hogere dempingsfactor gerealiseerd kan worden maar is het dan niet mogelijk om van af de secundaire uitgang terug te koppelen?
Niet direct uiteraard daar het terugvoerd naar delen met hoge spanningen maar bijvoorbeeld met een schakeling met een opto coupler waardoor toch de zaak ontkoppeld blijft?
Na de velleman heb ik me niet meer verdiept in buizen daar de synthese te goed klonken op een 2 tal sony tan 80 versterkers maar voor de toekomst je weet maar nooit.

Leuke aanwinst: voor 25 euro een doosje buizen gekocht met voornamelijk televisiebuizen, waaronder 7 PL519's en een EL519. Daarnaast nog het gebruikelijke grut van ech's, een paar ez80's en wat ecc's. :P

KT88

Overleden

TV Don: dempingsfactor is voor sommige luidsprekers een belangrijk gegeven, voor andere weer niet.

Synthese floating heeft nogal wat impedantiedippen meen ik, dus kan tegenkoppeling daar zeer heilzaam werken.

Ook de eindbuizen in triode zetten (g2 schermrooster via 100 ohm aan anode leggen) kan al een stuk helpen, omdat de Ri van de eindbuizen dan stukken lager wordt (helaas de versterking ook), waardoor de gereflecteerde demping aan secundaire zijde ook beter wordt.

Een KT88 PP in triode met goede trafo's geeft met 5 k Raa op 8 een DF van 2 a 5, met een 10 dB spanningstegenkoppelen ga je dan naar richting 20, dat zou voldoende moeten zijn.

Opto's is niet nodig, je kan secundair terugkoppelen met een weerstandsdeler naar de kathode 1e buis, dus geen gevaar voor hoogspanning.

Sla er de vele buizenschema's maar eens op na, of beter: koop een boek; Menno van de Veen, Dieleman of Zur Linde (Elektuur), of Morgan Jones' "Valve Amplifiers".

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Tja, ik weet nog niet helemaal wat ik ga doen.

Aan de ene kant denk ik: die pcl buisjes klinken al lekker, dus waarom iets anders. Gewoon wat upgraden naar 4 buizen per kanaal kan ook...

Aan de andere kant denk ik: het zijn maar tv buisjes, hoe moeten KT buizen in triode dan wel niet klinken...

zucht...

Pcl86 buisjes heb ik voor de komende jaren nog wel genoeg.:p
Maar even een vraagje, ik heb nu dus per kanaal 2 buizen.
Een triode helft is voorbuis en de andere triode helft is fasedraaier die de twee penthode helften aanstuurd.
Als ik er nu nog twee buizen bij wil plaatsen, kan de fasedraaier dat wel aan? Of gaat dat voor problemen zorgen?
En zijn er nog andere manieren om geluids kwaliteit te bevorderen? Al iemand gehoord van pcl buisjes als triode ofzo? Ik hoef iedergeval niet groter te gaan voor meer vermogen, want dit maakt al herrie genoeg.:p
Hier het huidige schema:

http://home.12move.nl/ponsteen/pcl86_UL_PP.JPG

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Heb je ze echt in UL staan, chipje?

Je zou nog twee penthodes in parallel erbij kunnen zetten, ieder met hun eigen roosterlek en koppelcondensator.
De driver zal dat wel kunnen trekken, desnoods de roosterleks verhogen naar 470 kohm max.
En zet ze dan lekker in triode, is je demping gelijk ook stukken beter!
Dus g2 met 100 ohm naar anode, en de UL aansluiting ongebruikt laten.
Met 2 x 2 P(C)L86 in PPP houd je dan ook ongeveer 10 watt over, maar met een heel wat lekkerder vervormingsspectrum, plus dat door de parallelschakeling de effectieve versterking zowat op peil blijft, (Ri halveert, en vermindert ook nog eens in triode), S blijft gelijk, dus versterking verdubbelt.
De tegenkoppellus kan dus zo blijven als ze is.

Lijkt me een leuk experiment, mits de uitgangen het kunnen bolwerken, en de voedingstrafo genoeg puf heeft.
Die zal een 250 mA moeten kunnen leveren voor stereo, die GIT80s van Menno zullen het wel kunnen hebben ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 21 september 2006 22:14:11 schreef KT88:
Opto's is niet nodig, je kan secundair terugkoppelen met een weerstandsdeler naar de kathode 1e buis, dus geen gevaar voor hoogspanning.

Ha, dat is interessant, zo kan het natuurlijk ook. Kan je er iets meer over vertellen of wellicht een link naar een beschrijving o.i.d. Tot op heden slechts met condensatoren (en/of trafo) gewerkt om gelijkspanningen uit het tegenkoppelcircuit te houden met alle fase ellende tot gevolg.

gewoon via weerstands deler.
spanningstap van de trafo naar weerstandsdeler en dat naar kathode of zelfs een rooster. alleen op de fase letten.
daar je met een trafo werkt is dit geen probleem.

My Tube is bigger then yours
KT88

Overleden

Kijk maar eens hier:
http://ecclab.com/schem/ecc01/Dynakit_pwr_ra01_59.gif

Of hier:
http://www.plitron.com/pages/Products/Audio/vtvkt88_fig1.htm

Zo wordt het standaard gedaan in audio, ik geloof dat jij uit de HF hoek komt, dus hoe dat met modulatietransformatoren wordt gedaan weet ik niet.
Misschien een aparte secundaire wikkeling voor de tegenkoppeling?

[Bericht gewijzigd door KT88 op donderdag 21 september 2006 22:38:14

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 21 september 2006 22:24:24 schreef KT88:
Heb je ze echt in UL staan, chipje?

Je zou nog twee penthodes in parallel erbij kunnen zetten, .....enz.

Ja, staat nu in UL.

Ik ga dat eerst maar proberen.
Word wel experimenteren met de uitgangen van de uitgangs trafo.
Heb nu dus de uitgangen 4, 8 en 16 ohm. Als Ri halveerd krijg ik 2,4 en 8 ohm uit. Maar als die in triode nog iets lager word, word het weer experimenteren tussen de 4 en 8 ohm uitgang. Voor de voeding moet er wel even een andere trafo komen, deze word dan net iets te krap.
Uitgangs trafo is voorlopig geen probleem, die zijn zwaar over gedimensioneerd.

[Bericht gewijzigd door chipje op donderdag 21 september 2006 22:37:46

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Op 21 september 2006 22:36:51 schreef chipje:
Heb nu dus de uitgangen 4, 8 en 16 ohm. Als Ri halveerd krijg ik 2,4 en 8 ohm uit. M

Nee, dat is nu net de lol ervan, de trafoverhouding verandert niet.
Maw. alleen de Ri van de bron verkleint, dus de demping secundair bij dezelfde trafoverhouding ook!
Je blijft dus dezelfde taps houden.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Denk dat ik het snap.

Maar als ik van 2 buizen in UL naar 4 buizen in UL zou gaan, dan was het wel het geval? Of snap ik het helamaal niet?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Dan gebeurt hetzelfde, zie het maar als een batterij met een interne Ri, en als belasting een lampje.
Door meer batterijen (buizen) in parallel te zetten, verlaag je de Ri, en gaat het lampje feller branden.
Lampje is in dit geval dan trafo + luidspreker.
Voor AC is in theorie de trafo transparant, behoudens de impedantie omzetting.

Maar push pull parallel in UL kan ik je niet aanraden, dat gaat oscilleren of, in het beste geval, vervorming geven.
Aanpassing aan het schermrooster is veel kritieker dan aan de anode, en als je in triode speelt, met dubbele buizen, heb je en betere demping, en ongeveer gelijk vermogen, en het vervormingsspectrum ligt veel gunstiger.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dit topic is gesloten