Op 27 september 2006 21:02:59 schreef chipje:
Beetje zelfde als die amplimo maar dan met wat meer gloeistroom.
Kun jij dit realiseren? en tegen welke prijs (ongeveer)?
Kan zeker wel. Eventueel zet ik er wel 2 6.3V wikkelingen op, dat is misschien wat prettiger.
Overigens, 't model wat ik hierboven beschreef doet 290V@200mA, 6.3V@4A en 50V@100mA, en is daarmee royaal ondergespecificeerd. Ik heb 'm ook eens gebruikt om 4xEL34 en 4xECC81 aan te drijven. Dat gaat, maar niet van harte. Die trafo werd redelijk warm, maar nog wel aanraakbaar; voor m'n gevoel klonk 't ook wat minder. Qua afmetingen komt-ie trouwens goed overeen met de 6N606.
Ik wil daarom nog eens een poging wagen met een wat grotere kern, maar de preciese afmetingen daarvan heb ik nog niet helder. Voor 't eind van 't jaar hoop ik dat wel rond te hebben. Ik schat dat de prijs van 'n 'grotere' trafo een tientje hoger ligt. Daar krijg je dan wel een halve kilo meer materiaal voor
(een van de dingen die meespeelt is dat je 't liefst veel windingen gebruikt voor de primaire (en dus ook secundaire) wikkeling, zodat je je kern ver houdt van verzadiging, ook bij stevige piekbelasting, en 't liefst heb je ook dik koperdraad voor je wikkelingen, zodat je zo min koperverliezen hebt. Maar dat moet natuurlijk wel fysiek mogelijk zijn, en met name bij ringkernen wil dat nog wel eens lastig zijn)