Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Op 26 september 2006 00:26:59 schreef KT88:
Wat is het probleem?
Heb je de transformatieverhouding, heb je toch ook de impedantieverhouding?
Kwadraatje van de transformatieverhouding is de impedantieverhouding, klaar.
De belastingweerstand is toch bekend?

Of wil Ganzz de primaire zelfinductie weten?
Kan ook, hoor, met een generator kom je daar zo achter.
Die moet dan wel een forse uitgangstrap hebben, of een externe versterker erachter zetten.

Het einddoel is dat ik weet hoe ik deze trafo moet gebruiken voor de ECL86. Ik post zo een meting (eerst even bij de buren de radio instellen, ze zijn naar de kabel gegaan )

-

Denk dat ik ergens in de komende maanden tog een KT88 versterker ga bouwen.
Wat is een bruikbare spanning voor deze buizen? Ofwel, welke trafo ga ik hiervoor gebruiken? De 'goedkope' EI trafo van Menno v.d Veen is opzich niet duur.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html -> transformatoren -> VDV-POW80
Sec: 2x 270V @ 180mA, 50V @ 50mA, 6,3V @ 4A, voor 65euro excl.
Heb ik dus 2 nodig voor een stereo versterker.
Is dit goed te doen, of is er een beter/goedkopere trafo voor mijn toepassing? (goedkoper zal wel niet lukken).
Ik heb ook nog mijn 250VA scheidings trafo, maar dan valt de spanning misschien een beetje laag uit. Vandaar mijn vraag wat een gangbare/gebruikelijke spanning is voor deze buis. En waar haal ik dan een (of meer) gloeispanning trafos? Die KT88's lusten nogal wat.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 26 september 2006 21:31:46 schreef chipje:.
Is dit goed te doen, of is er een beter/goedkopere trafo voor mijn toepassing? (goedkoper zal wel niet lukken).

Jawel hoor :)

Ik zoek nog een stel vrijwilligers die zich willen opofferen om ringkerntrafo's van mijn hand aan de tand te voelen. 't model waar ik mee aan 't testen ben heeft 1x 300V @200 mA, 1x 50V @100mA, 6.3V @ 4 tot 6A. Introductieprijs ligt ergens tussen de 40 en 50 euro inclusief BTW, ex verzendkosten.

Overigens wil ik ook kijken of 't niet mogelijk is om een setje windingen 180/100/75/50V op te zetten, zodat je een beetje flexibiliteit hebt qua uitgangspanning.

[Bericht gewijzigd door alex278 op dinsdag 26 september 2006 21:42:40

KT88

Overleden

Ik gebruik een Amplimo voor 2 x 2KT88/trioded, de 6N606 als ik het wel heb.
290V AC bij 600 mA, 6.3V bij 8A, en 50 V bij een paar honderd mA.

De gloei is wat krap, maar daar ik voor mijn drivers kathodevolgers gebruik die relateren aan -80V, had ik toch al een aparte gloeitrafo nodig voor de driverbuisjes.
8A voor 4 x KT88 gaat nog net goed, trafo wordt wat lauw.

600mA is 300 voor elke trap, dus 150 mA voor elke buis beschikbaar.
DC komt volbelast op een kleine 360V uit, dat is een prima waarde voor klasse A gebruik.
In AB kun je hoger gaan zitten, maar denk dan wel aan je g2 dissipatie!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 26 september 2006 21:39:43 schreef KT88:
Ik gebruik een Amplimo voor 2 x 2KT88/trioded, de 6N606 als ik het wel heb.
290V AC bij 600 mA, 6.3V bij 8A, en 50 V bij een paar honderd mA.
...

Heb die trafo en zijn specs gevonden:
290V 600mA, 6.3V 6.8A, 40V 100mA, voor 67euro excl.

Maar die 600mA is toch bij AC? Word dus minder bij DC toch?
Hoe doe je dat dan?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Ik heb 150 mA per buis gerekend, dat trekt ze niet, het is om en nabij de 100 mA.
En op de mijne staat toch echt 6.3V bij 8A, maar mijn type wijkt ook wat af van wat er nu op de Amplimo site staat, oa. andere kleuren draden, en 50V ipv. 40V.

Is kennelijk een proto of een aangepast type geweest, ik heb ze ook tweedehands gekocht dus ken de achtergrond verder niet.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dit is wat ik nu gemeten heb. Deze trafo zat bij de ECL86 is een versterker

http://ganzz.powerflux.be/Circuitonline/trafo.PNG

Wat moet ik allemaal weten om hem aan te sluiten en wat is de theorie erbij. Ik ga weer even verder zoeken

-
Hugo Welther

Moderator

Weet je zeker dat die trafo aan pootje 4 zat. Dit is namelijk 1 pootje van de gloei. Andere is pootje 5.

Aannemelijk is dat je verkeert om telt. Het wordt dan pootje 6, de anode van de E(C)L86.
M.a.w. je hebt een UGT zo te zien. Met een UL aftakking.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 27 september 2006 00:05:11 schreef Hugo Welther:
Weet je zeker dat die trafo aan pootje 4 zat. Dit is namelijk 1 pootje van de gloei. Andere is pootje 5.

Aannemelijk is dat je verkeert om telt. Het wordt dan pootje 6, de anode van de E(C)L86.
M.a.w. je hebt een UGT zo te zien. Met een UL aftakking.

Het is inderdaad pootje 6, vanaf de verkeerde kant geteld :)

Ik heb even gezocht met UGT bedoel je een trafo met een "luchtspleet" en een UL aftakking word meestal gebruikt om de schermrooster aan te hangen?

De ECL86 is een 2 in een buis blijkbaar met een Penthode en een Triode. Dan de triode als voorversterker en de Penthode als eindversterker in een SE versterker

[Bericht gewijzigd door Ganzz op woensdag 27 september 2006 19:16:37

-

Op 26 september 2006 21:33:56 schreef alex278:

Jawel hoor :)

Ik zoek nog een stel vrijwilligers die zich willen opofferen om ringkerntrafo's van mijn hand aan de tand te voelen. 't model waar ik mee aan 't testen ben heeft 1x 300V @200 mA, 1x 50V @100mA, 6.3V @ 4 tot 6A. Introductieprijs ligt ergens tussen de 40 en 50 euro inclusief BTW, ex verzendkosten.

Overigens wil ik ook kijken of 't niet mogelijk is om een setje windingen 180/100/75/50V op te zetten, zodat je een beetje flexibiliteit hebt qua uitgangspanning.

Ik heb er wel belang bij.
Ik heb even zitten rekenen, en de trafo waarden die KT88 al noemde lijken mij goed te gebruiken.
Dan heb ik (denk ik) nodig:
ca. 280V~ - 300V~ @ ca. 600ma (meer stroom mag altijd ;))
6,3V @ ca. 8A (liefst nog meer. KT88's lusten nogal wat :p)
Hulp spanning ca. 50V @ 100mA of meer

Beetje zelfde als die amplimo maar dan met wat meer gloeistroom.
Kun jij dit realiseren? en tegen welke prijs (ongeveer)?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

ganzz, om de wikkelverhouding te bepalen moet je hem niet belasten met een 4 ohm weerstand, gewoon spanningen meten zonder last.

Mama look, -a-booboo

Op 27 september 2006 21:02:59 schreef chipje:

Beetje zelfde als die amplimo maar dan met wat meer gloeistroom.
Kun jij dit realiseren? en tegen welke prijs (ongeveer)?

Kan zeker wel. Eventueel zet ik er wel 2 6.3V wikkelingen op, dat is misschien wat prettiger.

Overigens, 't model wat ik hierboven beschreef doet 290V@200mA, 6.3V@4A en 50V@100mA, en is daarmee royaal ondergespecificeerd. Ik heb 'm ook eens gebruikt om 4xEL34 en 4xECC81 aan te drijven. Dat gaat, maar niet van harte. Die trafo werd redelijk warm, maar nog wel aanraakbaar; voor m'n gevoel klonk 't ook wat minder. Qua afmetingen komt-ie trouwens goed overeen met de 6N606.

Ik wil daarom nog eens een poging wagen met een wat grotere kern, maar de preciese afmetingen daarvan heb ik nog niet helder. Voor 't eind van 't jaar hoop ik dat wel rond te hebben. Ik schat dat de prijs van 'n 'grotere' trafo een tientje hoger ligt. Daar krijg je dan wel een halve kilo meer materiaal voor :P

(een van de dingen die meespeelt is dat je 't liefst veel windingen gebruikt voor de primaire (en dus ook secundaire) wikkeling, zodat je je kern ver houdt van verzadiging, ook bij stevige piekbelasting, en 't liefst heb je ook dik koperdraad voor je wikkelingen, zodat je zo min koperverliezen hebt. Maar dat moet natuurlijk wel fysiek mogelijk zijn, en met name bij ringkernen wil dat nog wel eens lastig zijn) :P

Op 27 september 2006 21:26:33 schreef jongensenwetenschap:
ganzz, om de wikkelverhouding te bepalen moet je hem niet belasten met een 4 ohm weerstand, gewoon spanningen meten zonder last.

Belast of onbelast maakt niets uit. Ik heb gemeten met op de ingang 10Vtt dan meet ik op de uitgang 150mVtt. Dan is de verhouding dus 10/0,15= 66,666

Dus 66,66 : 1

Als ik meet met 30Vtt op de ingang meet ik 460mVtt op de uitgang dat is dus 30/0,46= 65,21

Dus 65,21 : 1

De trafo verhouding zal dus rond de 66 : 1 zijn

-

Op 27 september 2006 23:07:20 schreef Ganzz:
[...]

Belast of onbelast maakt niets uit.

Het maakt 20% verschil uit, omdat de 1ohm in je trafowikkeling 20% spanning verliest bij 4 ohm belasting. Dat is niet Zo erg maar toch, voor de zelfde moeite kan je het evengoed juist doen, niet?

Mama look, -a-booboo

.

[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op woensdag 27 september 2006 23:38:01

Mama look, -a-booboo

Het gaat dus zeker weten een Williamson worden met KT66 buizen. :)

Heb ook al wat schemas en beschrijvingen kunnen vinden.
O.a. elektuur 9/1997, gebaseerd op deze site.
http://www.xs4all.nl/~ideas/amps/index.html

Verder nog 2 schemas van 1947 en een upgrade met ECC81 als vervanger voor de 6SN7.
http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Audio-Interest/Schematics/Williams…
http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Audio-Interest/Schematics/Williams…

Ben nog even aan't kijen wat ik moet aanpassen om die 12BH7 buisjes als driver te gebruiken.
En dan even uitzoeken aan welke eisen mijn voeding moet voldoen.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

goed idee.
was er geen variant op de williamson die tegenkoppeling had aan de kathode van de eindbuizen.
was een speciale apparte wikkeling ik heb daar nog ergens een artikel in pdf over.
had enkele voordelen betreffende oscillaties en dergelijke

My Tube is bigger then yours
KT88

Overleden

Chipje: 12BH7 kan je instellen als 12AU7 of ECC82, wat vaak wordt gebruikt als driver in een Williamson.

De 12BH7 kan veel meer stroom trekken, kun je dus laagohmiger dimensioneren wat gunstiger is voor de drive condities.

Ik mail je tzt. nog wel hierover, als ik weer wat bij kennis ben ;-)

@Beertje: jij ook al? Dat is een hardnekkig misverstand.....
Een Williamson is per definitie een 6SN7 kathodyne met driver en KT66/6L6/5881 in triode met 10 k afgesloten.
Zelfs de UL-variant mag geen Williamson meer heten........
(Hafler en Keroes)

Wat jij bedoelt is ofwel McIntosh (cathode feedback), Quad (idem, tertiaire wikkeling) of Audio Research (partially cathode coupled).

Leg ik nog wel een keer uit.

[Bericht gewijzigd door KT88 op zaterdag 30 september 2006 21:45:39

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Baal..........

Er is weer een E88CC van JJ die ik vorige maand gekocht heb overleden :(
Ik zat lekker te luisteren toen opeens één kanaal een lichte ruis laat horen.
Deze ruis begon te varieeren soms hard dan weer zacht.
Eerst dacht ik een slecht contact of zoiets maar al snel ondekte ik dat bij tikken op de buis sterke microfonie waarneembaar is.
Ook het ruisen varieerd dan sterk.
Vorige maand een buis omgeruild omdat de gloeidraad was onderbroken, en nu dus een buis met een inwendig defect!
Zouden die buisen van JJ van matige kwaliteit zijn?
Maandag maar weer eens met Schagen bellen.

Op 30 september 2006 21:41:45 schreef KT88:
Chipje: 12BH7 kan je instellen als 12AU7 of ECC82, wat vaak wordt gebruikt als driver in een Williamson.

De 12BH7 kan veel meer stroom trekken, kun je dus laagohmiger dimensioneren wat gunstiger is voor de drive condities.

Ik mail je tzt. nog wel hierover, als ik weer wat bij kennis ben ;-)

....

In de eerste link (en elektuur) staat inderdaad dat de 12BH7 goed te gebruiken is. :)
Alleen staat er dat de anode weerstanden verlaagd word naar 33K, en de kathode weerstand zo gekozen moet worden dat er 4mA door ieder buisje loopt. Maar op hoeveel volt moeten die kathoden komen te staan? Anders kan ik die weerstand nog niet berekenen. (of zie ik iets over het hoofd..?). http://home.12move.nl/ponsteen/smile/confused.gif

En welke buisje gebruik ik als voorbuis en fase draaier?
ECC81 zoals in de derde link? Of is ECC83 of ECC82 meer geschikt?
En de koppel c'tjes tussen fase draaier en driver, zijn die niet een beetje groot? De 'eerste' williamson had daar 50nF staan... Ik vind 220nF wel veel bij een roosterlek van 470Kohm.
Bij mijn pcl bakje heb ik de koppel c'tjes juist moeten verlagen bij het vergroten van de roosterlek weerstanden om een dreunerige laag te voorkomen.
(47nF -> 33nF en 330K -> 390K)
Of gaat dit verhaal niet op bij de williamson?
http://home.12move.nl/ponsteen/smile/confused.gif

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

moet je zelf wat mee experimenteren.

je kan dat uitrekenen
je hebt in weze een RC filter een hoog doorlaat filter dus van 6db/oct
neem je ondergrens(-3db) ergens op 15Hz

je kan dan opzoeken hoe je dat nu weer berekent.
van buiten ben ik het weer even kwijt.
ben nogal moe ook zal daar mee te maken hebben :)

My Tube is bigger then yours
Sine

Moderator

Op 26 september 2006 21:33:56 schreef alex278:
[...]

Jawel hoor :)

Ik zoek nog een stel vrijwilligers die zich willen opofferen om ringkerntrafo's van mijn hand aan de tand te voelen.

Staan er ook uitgangen in de planning alex ?

Henry S.

Moderator

12AX7WA's in huis voor een RIAA-versterker :)

@alex278: Helaas heb ik voor de gloeistroom geen toepassing op buizengebied.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 30 september 2006 23:03:15 schreef Sine:
[...]

Staan er ook uitgangen in de planning alex ?

Jazekers :).

Een beetje 't zelfde verhaal als met de voedingstrafo's: maatwerk mogelijk, binnen de grenzen van wat technisch mogelijk is.

Het vervelende is dat ik prima weet wat ik allemaal wil gaan doen, maar dat 't nogal wat werk is om 't allemaal op te zetten, en dat de meeste tijd gaat zitten in het uitzoeken van allerlei dingen.

hmm, ik heb gisteren een mini versterkertje op de kop getikt, met een EL41 , Ez80 gelijkrichter en en EF40. Hij speelt ook nog.nu word de EL41 erg warm. (niet meer vast te pakken)

-

Dit topic is gesloten