Nieuw laser en dergelijke topic deel 11

Dit topic is gesloten

Kijk is aan, zonder het hele galvo te veranderen maar nog steeds het zelfde chan formaat :).
ben zeer benieuwt hoeveel K je haal als je je onderdelen binnen hebt en werkent.

Zal magnetische terugkopeling ook goede resultaten geven?
teminste conrad verkoopt magneet sensoors.

@muddy,
de helft word niet mee gescant idd, maar je heb wel veel verlies.

Op 23 september 2006 23:13:44 schreef martin de copain:
ben ook begonnen met galvo's. Vorig ontwerp beetje gewijzigd. Deze keer met optical PD. Alleen nog wachten op SMD ic'tjes die in bestelling zijn. Dan kan ik de hele boel testen.
Hier alvast een fototje van mijn eerste galvo. Het PD circuit is bovenop gesoldeerd in smd.
[afbeelding]

Juilie met juilie lineaaltjes :P.
http://www.uploadarchief.net/files/download/galvodnst.JPG
khaal totaal 10k het ildtest frame.

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

Hoi allemaal.
Ik heb een paar vraagjes aan jullie:

1. Ik heb een laser projecktor gebouwd maar nu blankt m'n laser niet zoals het hoort.
Wanneer ik de TTL dradan van de laser aan die van de DAC koppel gaat de laser uit terwijl je de scans hoort bewegen.
Als ik de TTL draden los koppel zie je dat de laser projeckteerd maar dus niet blankt.
Ik gebruik het HE-laserscan II trial programma met een Easylease DAC.

2. Is er nog andere gratis software waar ik m'n laser een beetje mee kan proberen? HE-laserscan II valt na 2 min uit dus dat schien niet echt op.

3. Ik heb een 532 nm groene dpss laser.
Op deze laser staat 2000 mw MAX output.
Hoeveel mw zal deze gewoon geven ongeveer?

Ik hoop dat jullie mij wat antwoorden kunnen geven.

1) Wat zijn de spec's/aansluitgegevens van de laser en de DAC ?

3) Daar is op basis van dat soort stickers niets van te zeggen. Heb je verder geen enkele specificatie / idee wat voor DPSS het is ?
En dan nog weet je zonder het te meten niet of hij zijn specificaties nog haalt.

Op 28 september 2006 12:15:31 schreef Aart:
1) Wat zijn de spec's/aansluitgegevens van de laser en de DAC ?

3) Daar is op basis van dat soort stickers niets van te zeggen. Heb je verder geen enkele specificatie / idee wat voor DPSS het is ?
En dan nog weet je zonder het te meten niet of hij zijn specificaties nog haalt.

Ik heb verder geen aansluit gegevens.
Ik weet alleen dat het een USB Easylease DAC is en dat de laser een 30 Khz TTL heeft

ZIjn ze verder wel op de goede manier aangesloten? En als je zelf een 5V puls op de blank lijn zet, gaat hij dan wel aan?

Ik zie echt op tegen de vlinders maken, maar ja, het moet wel gebeuren.
Ik heb gisteren eens gewoon een analoog signaal in de dac gestuurd maar het werkt niet echt. De oscillator zit al wel aangsloten, maar de pd zit nog niet op de galvo's. De galvo's oscilleren verschrikkelijk ook al geef ik geen signaal aan het galvo bord, heel vaag. Ik hoop dat alles met pd (zo goed als) opgelost is.

@dnst, ziet er leuk uit, lekker klein. Als die magneetsensortjes een analoge output hebben zou het moeten kunnen werken... Je brengt mij (en vele anderen denk ik) wel aan het denken...

edit: magnetische terugkoppeling is niet erg makkelijk: de spoelen genereren namelijk ook een magnetisch veld dat variëert in sterkte en richting. Je moet dus als het ware ervoor zorgen dat de schakeling alleen het magnetische veld van de magneet registreert en het veld van de spoelen weg filtert.

[Bericht gewijzigd door muddy op donderdag 28 september 2006 17:07:22

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 28 september 2006 14:30:33 schreef muddy:
ZIjn ze verder wel op de goede manier aangesloten? En als je zelf een 5V puls op de blank lijn zet, gaat hij dan wel aan?

De laser staat altijd aan maar wanneer ik de TTL draden van m'n laser aan die van de DAC koppel gaat ie uit.

hee ik meld me ook weer is :D

heb zin in zaterdag (en nog 3 andere personen hier ook)
(gaan met ze 4en naar regensburg duitland :D laserfreak meeting)

wel allemaal webcam kijken he ;)

en daarna kom ik mischien met een stel m9024 terug :D

[Bericht gewijzigd door Electrogek op donderdag 28 september 2006 19:58:08

Iemand die me A.U.B kan helpen het blanking probleem op te lossen??? :-(

Hé Hammink,

Ik heb ook de EasyLase, maar nooit problemen gehad!

Sluit de draden van de TTL-blanking eens aan op een kleur-uitgang van de EasyLase. Als de laser het dan wel doet, weet je dat de TTL ingang van de laser okee is. Verder kun je kijken of Popelscan verschilt t.o.v. HE-laserscan qua uitsturing.

HE-laserscan kópen is trouwens ook geen grote uitgave en je kunt bij aanmelding op de site direct 21 shows downloaden!!! Gratis.

Ik ben nu even niet thuis, maar heb nog wel 5 programma's als freeware die je kunt gebruiken als lasersoftware. Zal ze maandag even toemailen.

Kun je met je laserstraal zwarte plakband laten smelten? Dat zegt wat over de mW output van je laser....

Succes !!!

Of je iets wel of niet kan laten smelten hangt uiteraard ook nogal af van de straal diameter en of er eventueel veel ir in de straal zit.

Het is me gelukt.
De TTL blanking werkt.
Ik heb HE-Laserscan 2 gebruik inplaats van 3 en nu werkt de blanking wel.

Nu heb ik van de site van HE-Laserscan een aantal shows gedownload maar deze worden niet goed weer gegeven omdat deze in RGB zijn.
Is er een mogenlijkheid om het programma zo in te stellen dat ie alles in groen projeckteerd?

Ook zou ik Heeeel graag wat animatie of beam shows willen hebben die ik met HE-laserscan kan afspelen want ben heel erg benieuwd of m'n projecktor dit mooi weer geeft.

Als je wat voor me hebt, Mail me dat dan G_Hammink@hotmail.com

Alvast bedankt :-)

Wil je een RGB-plaatje in één bepaalde kleur laten scannen, dan moet je gewoon alleen je TTL-blanking signaal aansluiten en deze inverteren in de software. Dit kan in Popelscan, Mamba en in HE. Dus niet de RGB-uitgangen van de EasyLase (of DACg) gebruiken. De laser wordt dan bij elke lijnkleur aangestuurd, behalve als 'ie moet blanken.

Waarom HE-3 niet werkt is misschien omdat deze versie de nieuwste DLL-driver gebruikt voor de EasyLase. Je kunt de oude DLL in de HE-2 map ook copiëren naar de map waar je HE-3 hebt staan. Trouwens, de nieuwste firmware voor EasyLase is net 4 dagen uitgekomen en te vinden op www.jmlaser.com.

In Mamba en HE kun je wel een bepaalde lijn een andere kleur geven, maar dit alleen per frame, niet voor meerdere frames of scenes tegelijk helaas.
Ik heb zelf dit probleem omdat ik nu een groene en rode laser heb ingebouwd met de M9024 galvo. Ik heb een kleine schakeling op een printje gemaakt waarbij dmv schakelaars je alle 8 kleuren in een frame/show kunt uit laten sturen naar de groene of rode (of gele) laser.
Zitten er bijv. paarse lijnen in een show, dan zie je die als groen, rode lijnen rood, blauwe lijnen geel enzovoort, afhankelijk dus van de standen van je keuzeschakelaars.

Dit schakelingetje kosten maar 3 euro en werkt goed. Ik zal het schema even posten bij de Nederlandse Laserfreak.

[edit] Stel je vraag ook eens op http://www.laserfreak.net/forum/index.php?c=51 ,er zijn ook mensen die daar komen, maar niet op CircuitsOnline. Hoe meer vragen, hoe meer antwoorden...

Op 30 september 2006 10:34:56 schreef ScanTech:
Wil je een RGB-plaatje in één bepaalde kleur laten scannen, dan moet je gewoon alleen je TTL-blanking signaal aansluiten en deze inverteren in de software. Dit kan in Popelscan, Mamba en in HE. Dus niet de RGB-uitgangen van de EasyLase (of DACg) gebruiken. De laser wordt dan bij elke lijnkleur aangestuurd, behalve als 'ie moet blanken.

Waarom HE-3 niet werkt is misschien omdat deze versie de nieuwste DLL-driver gebruikt voor de EasyLase. Je kunt de oude DLL in de HE-2 map ook copiëren naar de map waar je HE-3 hebt staan. Trouwens, de nieuwste firmware voor EasyLase is net 4 dagen uitgekomen en te vinden op www.jmlaser.com.

In Mamba en HE kun je wel een bepaalde lijn een andere kleur geven, maar dit alllen per frame, niet voor meerdere frames of scenes tegelijk helaas.
Ik heb zelf dit probleem omdat ik nu een groen en rode laser heb ingebouwd met de M9024 galvo. Ik heb een kleine schakeling op een printje gemaakt waarbij dmv schakelaars je alle 8 kleuren in een frame/show kunt uit laten sturen naar de groene of rode (of gele) laser.
Zitten er bijv. paarse lijnen in een show, dan zie je die als groen, rode lijnen rood, blauwe lijnen geel, afhankelijk dus van de standen van je keuzeschakelaars.

Dit schakelingetje kosten maar 3 euro en werkt goed. Ik zal het schema even posten bij de Nederlandse Laserfreak.

[edit] Stel je vraag ook eens op http://www.laserfreak.net/forum/index.php?c=51 ,er zijn ook mensen die daar komen, maar niet op CircuitsOnline. Hoe meer vragen, hoe meer antwoorden...

Hoe/waar kan ik deze inverteren in de software van HE-laserscan??

HEEFT iemand nog shows voor mij die ik kan proberen??

Iemand??
Iemand die mij kan helpen aan een mooie groene beam show voor
HE-Laserscan?

Ik wil zo graag ff zien wat m'n lasertje gaat doen...

En ook het inverteren lukt me nog steeds niet zodat andere kleuren shows in groen worden weer gegeven. HELP!!!

Je kan alle drie kleuren (blanking signalen) samenvoegen met diodes. zo kun je ook lasershows met verschillende kleuren weergeven

zonder rook geen elektronica

Op 1 oktober 2006 17:08:24 schreef hilbren:
Je kan alle drie kleuren (blanking signalen) samenvoegen met diodes. zo kun je ook lasershows met verschillende kleuren weergeven

Hoe bedoel je dat precies Hilbren?

dat je vanaf iedere blank uitgang (rood, groen en blauw) een diode in doorlaatrichting zet, dan de cathodes verbinden en die naar de blank ingang van je laser.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Hebben deze diodes nog een bepaald type nummer ofzo?

Kom nou jongens! Diodes?

Dan is je uitgang meteen 0,6 volt lager. Vindt je TTL-ingang niet fijn.
Trouwens, je TTL-uitgangen van de DACg zijn niet kortsluitvast, dus pas op!

Een blik op jullie (helaas!) niet gebruikte www.Laserfreak.net geeft de oplossing.
Gebruik het ICtje 4075 en alles is gescheiden en beveiligd:
http://www.laserfreak.net/forum/viewtopic.php?t=38113

nou ik zie niet waarom niet?

1: diodes vormen geen gevaar voor de uitgang van je DAC, dus kortsluitproof
2: diodes hebben geen voeding nodig, 4075 wel!
3: voor de ttl input van je laser maakt het geen ruk uit dat het signaal 0,6 volt lager is. waarschijnlijk zit er zelfs een smittrigger als ingang. als ie analoog is wordt het een ander verhaal.

nu beweer ik natuurlijk niet dat de 4075 geen goede optie is, in tegendeel zelfs. Echter de gemiddelde hobbieïst heeft altijd diodes liggen... vandaar.

zonder rook geen elektronica

En anders frot wat met logische poortjes (twee inverters in serie, dan de outputs aan elkaar knopen oid).

Zelf denk ik dat, als de 4075 op 5V gevoed wordt, dat er dan minder dan 5V uit komt.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

ik heb op elke TTL uitgang van m'n dac een diode gesoldeerd (Elke + pool van de ttl) en deze samen gevoegd naar de ttl van de laser maar zonder suc6.
De laser blijft gewoon branden.

khad een keer gehoord dat als je wat spiegels op bepaalde manier tegen over elkaar zet dan een laser richt op die spiegel op een bepaalde manier dat je een straal kreeg die niet stopte ook al druk je het knoppie niet meer in .tot dat je tussen de spiegels in gaat

weet niet of het waar is
zou wel vet zijn als het wel zo was

Op 4 oktober 2006 17:33:28 schreef Hammink:
ik heb op elke TTL uitgang van m'n dac een diode gesoldeerd (Elke + pool van de ttl) en deze samen gevoegd naar de ttl van de laser maar zonder suc6.
De laser blijft gewoon branden.

pulldown weerstandje zou uitkomst kunnen bieden

zonder rook geen elektronica

Dit topic is gesloten