Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

Beertje: ergens tussen alle kabelonzin heb ik je al wat ideetjes aan de hand gedaan ivm. je oscillatie.

Aircell en andere soorten zijn uitgebreid beproefd door Ome John in de jaren '80 bij A&T, en destijds zeer goed bevonden.

Mijn RG58/u is NOS en heeft een zeer dichte, compacte en afdoende afscherming.

Die Chinese imitatietroep is inderdaad 3 x niks.

[Bericht gewijzigd door KT88 op vrijdag 20 oktober 2006 18:26:44

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Heb afgelopen week tussen de bedrijven door m'n versterker wat opgeruimd. 't is nog steeds niet helemaal supernetjes, maar hij bromt in ieder geval niet meer (en, ook niet onbelangrijk, hij doet 't gewoon weer).

Ik vind 'm nog steeds wat te helder, maar iets wat wel wat deed was 't bijplaatsen van 2x270uF per kanaal in de voeding. Hielp en passant ook allerlei keelgeluiden om zeep. Komende paar weken eens kijken of ik dat effect ook eruit kan meten.

Zijn er trouwens mensen die geexperimenteerd hebben met voedingen opgebouwd rond een CLC resp. RCR -configuratie?

Op 21 oktober 2006 22:00:03 schreef alex278:
.....
Ik vind 'm nog steeds wat te helder, ........

Hoe bedoel je, te helder?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 21 oktober 2006 22:04:22 schreef chipje:
[...]
Hoe bedoel je, te helder?

Hihats/triangeltjes en dat soort dingen zijn wat nadrukkelijker aanwezig dan op m'n marantz PM80-II. Nu is dat verre van een neutrale versterker, maar goed. Overigens vind ik dat-ie wel al muzikaler klinkt dan m'n marantz.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 21 oktober 2006 22:52:05 schreef Henry S.:
Maar hij 'rinkelt' niet?

Hoe bedoel je?

(als je bedoelt dat ik me te subjectief uitdruk: ik zou dolgraag de boel wat steviger aan willen pakken, maar niet iedereen heeft 'n notwerk-analyzer voor 't audiogebied op z'n bureau staan. Ik ben ook absoluut van plan om dat de komende tijd eens wat beter uit te gaan diepen, al was 't alleen maar om wat meer grip op de hele boel te krijgen. D'r zitten wat mij betreft teveel onbekende variabelen in. Maar dan nog; om de klankkleur van 'n versterker uit metingen af te leiden is nog wel even wat werk. :P )

Henry S.

Moderator

Rinkelen is het overdreven nadrukken van hoge tonen, versterker staat dan mee te oscilleren op de hoge tonen maar houdt zich verder koest.

Het enige wat je kan doen is met RMAA je versterker doorfluiten om te kijken of er toevallig een piek in het hoog zit. Dat zijn 2 metingen, 1 keer om te zien wat het karakteristiek van je geluidskaart is en 1 keer om te zien wat het karakteristiek van de versterker is, deze twee tegenelkaar opzetten en je ziet meteen of je versterker bepaalde gebieden teveel verzwakt of versterkt.

Op 22 oktober 2006 00:18:45 schreef Henry S.:
Rinkelen is het overdreven nadrukken van hoge tonen, versterker staat dan mee te oscilleren op de hoge tonen maar houdt zich verder koest.

Ah, OK.

Het enige wat je kan doen is met RMAA je versterker doorfluiten om te kijken of er toevallig een piek in het hoog zit.

't is ook weer niet zo bar hoor; ik heb wel een digitaal scoopje staan en een degelijke frequentiegenerator, maar frequentieafhankelijk THD en IMD doormeten is nog wel even wat werk. Maar RMAA bevat wel wat meer voorgekookte dingen.

Henry S.

Moderator

IMD en THD+N zit ook in RMAA. :)

Dit is een sweep door een ampje op breadboard (geen buis dus) vergeleken met de sweep van de geluidskaart.

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/Comparison2/fr.png

KT88

Overleden

WK-versterker Slaat In Als Bom!
Beetsterzwaag ten prooi aan het vacuum!

van onze audio-correspondent ter plaatse

- Op de speciale ZBA-luisterdag in Beetsterzwaag zaterdag 21 october jl. heeft de WK versterker van KT88 wederom een verpletterende indruk gemaakt.
Vele verwende zelfbouwers kwamen tot de conclusie dat versterkers met buizen, mits goed bedacht, nog immer de concurrentie met de meest moderne en gerenommeerde klasse AB en D versterkers, met gemak aankunnen, zoniet een klasse hoger staan.

Voor meer informatie:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2834&start=0

>:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

Nice, en dat nog niet eens in optimale config ...

susan heeft trouwens haar plaatje gewijzigd, ik denk niet dat je die neushoorn wilde neerzetten :P
-edit- had je al gezien :)

Op 22 oktober 2006 22:28:14 schreef KT88:

Waarom ben ik nou he-le-maal niet verbaasd? :P

bij deze wil ik wel eens komen luisteren naar die wk versterker :)
met een goed glas zelfgebrouwen wijn natuurlijk ;) :p

My Tube is bigger then yours

Op 23 oktober 2006 00:03:11 schreef beertje_01:
bij deze wil ik wel eens komen luisteren naar die wk versterker :)
met een goed glas zelfgebrouwen wijn natuurlijk ;) :p

Zelfgebrouwen? :9~

KT88

Overleden

Luisteren: er zijn wat mensen die hem een weekje thuis willen hebben, en ik krijg zo nu en dan ook nog wel mensen die hier willen komen luisteren.

Dus: een afspraak maken maar ;-)

Enne......me no alcohol, doe maar een Red Bulletje dan >:-)

seg kt88 miss kun je er een bouwpakket van maken :p
en zal dan wel eens een afspraak maken :)

en alex 278 idd zelfgebrouwen :) appel,kriek,sleedoorn zelfs likeur ma swat da heeft ni zoveel met elektronica te maken hé :p alhoewel het wel smaakt tijdens het luisteren

My Tube is bigger then yours
Henry S.

Moderator

Het beinvloedt je luisteren wel 'een beetje' :P

@KT88: Dus daarom was je in het hoge noorden :)

Klopt; ik heb wel eens 'luistertests' gedaan om 't effect van alcohol te bepalen, en alcohol haalt de dynamiek weg uit je gehoor. 't gaat ook allemaal wat zachter klinken (maar kleine details blijf je nog steeds horen). Om die effecten te compenseren gooi je 't volume omhoog, tot genoegen van de buren :P

Op 22 oktober 2006 22:28:14 schreef KT88:

van onze audio-correspondent ter plaatse

- Op de speciale ZBA-luisterdag in Beetsterzwaag zaterdag 21 october jl. heeft de WK versterker van KT88 wederom een verpletterende indruk gemaakt.
Vele verwende zelfbouwers kwamen tot de conclusie dat versterkers met buizen, mits goed bedacht, nog immer de concurrentie met de meest moderne en gerenommeerde klasse AB en D versterkers, met gemak aankunnen, zoniet een klasse hoger staan.

Voor meer informatie:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2834&start=0

>:-)

http://home.12move.nl/ponsteen/smile/worshippy.gif

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Mooi man, dat je met ouderwetse gloeilampen ;) nog steeds de moderne techniek kan verslaan.
Ooit ga ik er ook nog een buizenamp bouwen, althans eentje die ik niet weer uitelkaar sloop zoals mijn meeste brouwsels, en dan ga ik zeker ff bij jouw afkijken als dat mag.

Transistors are Cool Tubes are Hot

Kmoet trouwens zeggen dat m'n bakje eigenlijk best wel te pruimen is. Ben even wat andere dingen aan 't doen voor ik 'm door ga fluiten, en laat 'm in de tussentijd lekker plaatjes draaien. Klinkt best doenlijk.

(overigens zit er nog een andere X-factor in: eigen design outputtrafo's. :P)

KT88

Overleden

Ik geloof dat Chipje als eerste op de lijst staat, die zou bij mij komen luisteren, maar misschien is het beter als die hem een weekje thuis neerzet om op zijn eigen systeem te luisteren.

Stuur maar even een mailtje dan, hier luisteren is toch geen referentie voor hoe het thuis is.

Vanuit het ZBA forum heb ik ook nogal wat aanvragen voor luisterdemo's, blijkbaar heb ik per ongeluk toch iets goed gedaan >:-)

Op 23 oktober 2006 19:32:51 schreef Richard2000:
Mooi man, dat je met ouderwetse gloeilampen ;) nog steeds de moderne techniek kan verslaan.

Vergeet hierbij niet dat de luisterindrukken puur subjectief zijn.
Voor mij en de meeste muziekliefhebbers is dat voldoende, voor veel techneuten niet.
Men zegt dan wel eens dat buizenliefhebbers "gebiased" zijn juist omdat er buizen inzitten; ik verdenk veel techneuten ervan een omgekeerde bias te hebben: "omdat er buizen inzitten kan het niet goed zijn", of anders gesteld: alles wat nieuw is, is vanzelf ook beter.

Nu moet ik zeggen dat ik ook zeer onder de indruk ben van bijv. de klasse D UcD400AD van Hypex, mits ietwat audiofiel aangepast, maar het is gewoon *anders* dan een goede buizendoos, en ook anders dan een goede AB transistorversterker trouwens.

Op 24 oktober 2006 19:16:25 schreef KT88:
Ik geloof dat Chipje als eerste op de lijst staat, die zou bij mij komen luisteren, maar misschien is het beter als die hem een weekje thuis neerzet om op zijn eigen systeem te luisteren.

Stuur maar even een mailtje dan, hier luisteren is toch geen referentie voor hoe het thuis is.

....

Mail. ;)

Ik wil hem wel even aan de tand voelen. Ben erg benieuwd. :)

Ben ik helemaal met je eens, de meeste halfgeleiderversterkers zullen op papier beter uit de bus komen, maar uiteindelijk zegt dat eigenlijk niets, het gaat uiteindelijk erom of de versterker prettig klinkt, muziekaal is.
En dat doen buizen toch vaak beter dan torren.

Petje af iig het is je zeker goed gelukt met die WK amp.

Transistors are Cool Tubes are Hot

Op 22 oktober 2006 01:00:13 schreef Henry S.:
IMD en THD+N zit ook in RMAA. :)

Moet morgen nog een paar stereoplugjes halen, en dan gaat 't grote feest beginnen. :P

Dit topic is gesloten