Gevraagd: Wie kan er een paar printen voor me etsen ?
ben bezig met een laser scanner en zoek iemand die voor mij een dac zou kunnen etsen heb deze nu op experimenteerprint maar wil graag een geetse print.
verder nog 2 driverboard voor aansturing motoren.
Heeft iemand nog werkende layouts van de dac van guido en van de galvo driver board van norm versie 6 liggen mail me.
[Bericht gewijzigd door IceWolFF op ]
Anoniem
lol, als er iemand gaat etsen, dan heb ik ook wel intresse
ook 1 dac en 2 driverbords voor galvo's
verder heb ik een laser gevonden, weet alleen niet of deze InfraRood is of rood
de laser ziet eruit als op de plaatjes op deze site:
http://www.elaser.com.tw/p2-3.htm
Misschien dat iemand mij kan vertellen hoe ik deze moet aansluiten om te kijken of het IR of rood is...
Alvast bedankt,
Jeffrey
eidt: ik heb deze gekregen zonder behuizing, weet dus niet of het uit een CD speler of DVD speler komt en ook niet of deze R of RW was... Wel heb ik een typenummer kunnen vinden: Sanyo SF-P101N
[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
De case (de behuizing) verbinden met de min(-), waarschijnlijk is de middelste pin ook met de case verbonden. Zet dan een spanning van ca. 2,2V bij een stroom van 50mA oid. op een van de twee overgebleven pinnen. Als er geen licht uit komt, probeer dan de andere pin. Komt er dan nog geen licht uit, dan is het waarschijnlijk een IR diode, maar je kan het ook nog zo proberen:
Verbindt de case met de plus enz.
Als er dan nog geen licht uitkomt kan je met zekerheid stellen dat het ofwel een IR diode is, ofwel dat hij kapot is.
Anoniem
dank je muddy,
het is een rode laser diode !
maar daarmee is dan ook alles gezegt
de lichtbundel is zo zwak (met lens) dat het nauwelijks 10 cm haalt 
is er nog een manier om deze diode veilig op te voeren ?
Gegroet,
Jeffrey
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
DVD en CD speler bij elkaar moetten ze wel 2 diode's in zich hebben, anders heb je IR te pakken. de IR kun je nog net zien (donker roodig). rood zal dan vaak ongeveer bij de 5-7mw liggen.
wel leuk dat het module op het internet staat 
http://www.centrumelektroniki.pl/product_info.php?cPath=22&product…
opvoeren? is alleen de manier om hem meer mA's tegeven.
Anoniem
ja, dat is hem
(ik bezit alleen het deel dat heen en weer beweegt..
)
er zat in totaal maar één laser op en een sensor (lijkt het)
"opvoeren? is alleen de manier om hem meer mA's tegeven"
en dat kan ik bereiken door er meer volt over te zetten?
Gegroet,
Jeffrey
Op 22 oktober 2006 12:54:45 schreef Jb_tje:
"opvoeren? is alleen de manier om hem meer mA's tegeven"
en dat kan ik bereiken door er meer volt over te zetten?
Basis kennis? Als je zelf iets wil maken zul je toch om te beginnen de wet van ohm moeten kennen...
Anoniem
Op 22 oktober 2006 14:15:23 schreef F-rank:
[...]Basis kennis? Als je zelf iets wil maken zul je toch om te beginnen de wet van ohm moeten kennen...
wet van ohm: U = I * R R is de weerstand in Ohm I stroom in Ampère en U de spaning in Volt
dus: 2.5V (gemeten) = 0.07 (gemeten) * 35.71 (berekend)
dus om er meer mA's doorheen te laten stromen moet ik de spannign verhogen ? (of de weerstand verlagen)
nou warrempel het werkt... de laser diode werd zelfs warm 
ik bleek de "ampère begrenser" erop te hebben staan.. zodoende kon er niet meer dan 70 mA stromen...
Hartelijk bedankt, ik ga eens kijken of ik nu een betere lichtbundel krijg in het donker 
Gegroet,
Jeffrey
Vergeet ook even niet dat, als je de laser meer stroom voert, hij sneller (of zomaar ineens) kapot kan gaan.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 22 oktober 2006 14:47:39 schreef Jb_tje:
[...]wet van ohm: U = I * R R is de weerstand in Ohm I stroom in Ampère en U de stroom in Volt
Zullen we daar maar spanning van maken?
Op 22 oktober 2006 16:15:09 schreef weardguy:
[...]
Die blijft leuk, idd.
dit is wat ik zie voordat ik me laser aanzet duurt zo ongeveer 100 ms en dan vel groen.
maar mensen zweren dat ze helder rood zien in bv een animatie op de muur of wit doek ( kan gewoon niet )
kan iemand dat uitleggen / verklaren 
Anoniem
Op 22 oktober 2006 14:47:39 schreef Jb_tje:
[...]
wet van ohm: U = I * R R is de weerstand in Ohm I stroom in Ampère en U de stroom in Volt
ooh nee toch.. doe ik het alsnog fout 
Vergeet ook even niet dat, als je de laser meer stroom voert, hij sneller (of zomaar ineens) kapot kan gaan.
ja vandaar dat ik vroeg "is er nog een manier om deze diode veilig op te voeren ?" naja.. een paar tiende volt meer is niet al te erg 
lijkt me een goed idee 
en als er nog iemand een keer gaat etsen, dan hoor ik dat graag 
Gegroet,
Jeffrey
Op 22 oktober 2006 16:37:47 schreef vollemelk:
[afbeelding]dit is wat ik zie voordat ik me laser aanzet duurt zo ongeveer 100 ms en dan vel groen.
maar mensen zweren dat ze helder rood zien in bv een animatie op de muur of wit doek ( kan gewoon niet )
Ogen dicht en in een felle lamp kijken? (niet te fel, ik wil niet verantwoordelijk zijn voor jouw mogelijke oogschade enzo..)
Op 22 oktober 2006 17:00:20 schreef vollemelk:
[...]
ik snap dat even niet.
Dan zie je ook weleens rood...
De felle lamp zou een laser kunnen zijn, maar als je je ogen dicht hebt zie je meestal geen animaties meer. Misschien toch een soort overbelichting van hun ogen?
[Bericht gewijzigd door UFO op ]
Misschien toch een soort overbelichting van hun ogen?
tis 50 mW groen en dan 6 meter afstand op een witte muur ( dan nog overbelichting ? )
" ja ik zie ook rood "zeggen ze dan
heeft iemand nog het bijpassende schema voor deze print:
http://dnst.be/upload/galvo_koper.pdf
(met dank aan dnst voor de gemakkelijk upload)
mijn pc is dit weekend helemaal vast gelopen en ik heb helaas niet alles kunnen redden.
erkend iemand zijn werk of die van iemand anders, hoor ik het ook graag, ik heb het meeste van mijn print's via dit forum ontvangen, dus goed mogelijk.
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Op 22 oktober 2006 16:37:47 schreef vollemelk:
[afbeelding]dit is wat ik zie voordat ik me laser aanzet duurt zo ongeveer 100 ms en dan vel groen.
lijkt dr ook op dat de ir filter van je laser niet echt goed werkt
Ik moet zeggen dat ik meer mensen ken waaronder ikzelf die bij een groene laser inderdaad soms ook rood ziet! Ook als er een goed IR filter in zit, zie het rood bij sommige randen bij scannen... Toch zit er geen rood in de laserstraal... Zal inderdaad iets met de hersenen en/of de ogen te maken hebben.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Vaag gedoe:p Net tijdens een proefwerk deed ik even mijn ogen dicht, handen ervoor, en zagik ineens blauw:s
Morgen komt de nieuwe tda2030 binnen, kan ik die vervangen en hopen dat hij ditkeer niet oprookt:) De lasers zijn ook al bijna afgesteld, op een afstand van 1 meter heb ik nu al een mooi geel puntje. En dat met 100mW rood en 5mW groen:0 Zal komen omdat de rode donkerder is dan normaal.
Nog iemand interesse om (als mijn laser af is) [EDIT/]15 december hier samen een schoolfeest te komen laseren:P?
Op 24 oktober 2006 06:24:47 schreef Laserist:
Ik moet zeggen dat ik meer mensen ken waaronder ikzelf die bij een groene laser inderdaad soms ook rood ziet! Ook als er een goed IR filter in zit, zie het rood bij sommige randen bij scannen... Toch zit er geen rood in de laserstraal... Zal inderdaad iets met de hersenen en/of de ogen te maken hebben.
Hmm.. contrastwerking? Ogen zien alleen fel groen, hersenen iets wat bij zodat het minder fel lijkt, laser valt weg, ogen reageren nogsteeds minder op groen dus zien ze alleen het rode component van de witte achtergrond? 
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
Tijdens het schoonmaken van me spiegels keek ik zo lang er in dat 40mw groen
dat het keukenpapier gewoon wit oplichte maar dat was eigelijk gewoon vel groen. daarna zag ik een dikke vlek net als je in de zon kijkt.
Ja natuurlijk is dit niet goed eigelijk voor me ogen.
heb nooit rood langs de groene strepen gezien.
Op 22 oktober 2006 22:26:45 schreef IceWolFF:
heeft iemand nog het bijpassende schema voor deze print:http://dnst.be/upload/galvo_koper.pdf
(met dank aan dnst voor de gemakkelijk upload)
mijn pc is dit weekend helemaal vast gelopen en ik heb helaas niet alles kunnen redden.
erkend iemand zijn werk of die van iemand anders, hoor ik het ook graag, ik heb het meeste van mijn print's via dit forum ontvangen, dus goed mogelijk.
Ja dat is ons werk geweest. Ik samen met een maat van mij. Moet nog wel bekennen dat we er mee bezig zijn om de print te solderen en te testen, Er zijn een paar kleine dingen die er van tussen moeten. Maar groten deels is het goed! 
Ben nu nog bezig met het maken van dac's en de pd als dat zover is dan kunnen we het geheel opzetten.
Grttzz
muddy
Na een heel boeiend gesprek met Roelke en Wizard kwam het onderwerp laserveiligheid aan bod.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als er een of twee galvo's uitvallen, maar je niet snel genoeg in kunt grijpen. De laser zal dan op 1 punt stil blijven staan en misschien wel iemand kunnen verblinden. Geen erg fijn gevoel. Er is hiervoor al een keer een schema voorbij gekomen, maar dat is vrij omslachtig.
Mijn schema gaat er vanuit dat, wanneer de galvo's trillen, dat er dan spanning op de output draden van het galvo bordje staat. Door de spanning te meten, en een signaal door te sturen als beide uitgang spanningen anders zijn dan 0, geeft het dus eigenlijk alleen maar signaal af als de galvo een hoek maakt. Dan zit er nog een kleine vertraging in, zodat, mocht je in coördinaat (0,0) een punt scannen, de laser nog heel even aan blijft.
De eerste versie is al onderuit gehaald, maar ik ga door:)