.

[Bericht gewijzigd door John F. de Clerck op ]

fluke is bij mij bekend als een goed merk voor industriele apparaten, heb er een multimetertje van, niet kapot te krijgen.

maarja, ik kan niet voor jouw beslissen, wat heb je nodig, wat is het je waard, hoe vaak gebruik je het, enz.

.

tek zie je meer scopen van dan van fluke, en als ik zo de reacties lees (op het forum), dan is tek ook degene met de meeste voorkeur

wat alleen jammer is, is dat er in benchmarks zoals in de elektuur nooit tek's (om een of andere vage reden) getest MOGEN worden. dus je kan hier ook niet je koopadvies uit opbouwen....

.

Heb je de type van de fluke wel goed?
Een fluke 92B is al een oudtje met 'maar' 50MS/s. De 192B heeft 2.5GS/s.

Ik ken alleen de Fluke PM3094, en dat is een snertapparaat (erg anti-intuitief in bediening).
Wat mij betreft is Fluke dan ook alleen ok voor DMM's...

De diverse teks (TDS420 oid en TDS3000) die ik heb gebruikt waren wat dat betreft in elk geval stukken beter.

Qua betrouwbaarheid zullen ze niet zoveel voor elkaar onderdoen. Beide zijn tenslotte niet de minste (op hun gebied).

(Maar als je echt een goeie scoop wilt, dan moet je even wachten tot de nieuwe Agilent scopes op de 2ehands markt komen. Die dingen rulen pas echt! Laat echter de oudere HP bakken maar staan, die zijn weer net zo erg als die Fluke.)

.

.

DSO??? Zegt me niets... okee Digital Sampling Oscilloscope, maar wat dat met Tektronix in het bijzonder te maken heeft?

|:( Tuurlijk zegt dat me wat; zo noemt Agilent de scoops |:( Maar gelukkig nog steeds geen verband met Tek... :+

Tegenwoordig heeft Agilent ook goedkopere bakken hoor, check de DSO3000 series maar; de tegenhangers van de Tek TDS2xx. Als de userinterface op z'n grotere broertje gebaseerd is, dan is het goed speelgoed :) En een TDS30xx zul je ws ook nog niet voor 500 tegenkomen.

http://cp.home.agilent.com/upload/cmc_upload/4_3000-wss.gif

@john: Lees de specs maar eens goed van de Fluke 92B:

Maximum real time sampling rate (for normal mode
and single channel single shot) ...........................25 MS/s

Die 2.5GS/s is een alleen voor repetetive signals!

Ik ken de TDS210 niet zo goed, maar ik dacht dat deze een CCD techniek gebruiken om 1GS/s te halen, met als resultaat een echte 1GS/s, ook voor signel shot! De CCD techniek geeft wel iets meer ruis-> 2mV/div is waarschijnlijk ook niet bruikbaar.

Trouwens, die dso3000 zijn ook mooie scopes. Kosten niet veel (iets vann 800 Euro ex btw).

Koop de TDS210, die heeft tenminste 1Gs/s real-time sampling.
Die fluke 92B heeft volgens mij een maximale real-time sample rate van slechts 25Ms/s.
Ik ken beiden scopes en geloof mij nou maar een TDS210 is een verademing bij een fluke scopemeter uit de 9x serie.
Die multimeter functie van een scopemeter kan je ook prima missen hoor, die meet via de probes.
De Tek. is kwa bediening gelijk aan iedere analoge oscilloscope, echter je krijgt er enkele digitale zaken bij zoals, averaging en storage.
Het is geen high-end scope, maar voor de hobby is het een geweldig ding.
Dus vergeet die fluke, dat is gewoon een ellendig apparaat, de bediening is klote, de sample-rate is minder dan niks, het display is zeer onlogische ingedeelt.
Dat ding is eigenlijk alleen maar geschikt als 'graphical multimeter'.
Als je een portable scoop wilt kijk dan even naar de THS7xx serie van Tektronix of de 19x serie van Fluke, maar mijd de 9x en 105B als de pest, het is gewoon troep.

Op 26 oktober 2006 23:46:58 schreef Henk B:

Tegenwoordig heeft Agilent ook goedkopere bakken hoor, check de ... maar; de tegenhangers van de Tek TDS2xx. Als de userinterface op z'n grotere broertje gebaseerd is, dan is het goed speelgoed :) En een TDS30xx zul je ws ook nog niet voor 500 tegenkomen.

De TDS2xx serie is vervangen door de TDS10xx en TDS20xx serie, de TDS10xx serie heeft een monochroom scherm en de TDS20xx heeft een kleuren scherm.
En die apparaten zitten in de prijsklasse van de Agilent DSO3000 serie maar zijn kwa sample rate en afmeting superieur >:-)
Agilent heeft de low-end markt jaren lang links laten liggen en wil daar nu ook van mee profiteren, moeten ze echter wel met iets beters komen vindt ik.
De TDS30xx serie is erg fijn, enige tekortkoming is de beperkte geheugendiepte maar dat is in de DPO4000 serie ook opgelost.

thangt r vanaf wat je wilt doen.

ik zou wegblijven van die trektopnix.
das een ongelofelijk ruisbak.
ik vind 500 euro voor een tweedehands dso veel geld. wetende tat je voor 800 een splinternieuw Agilent hebt ...

trouwne een nieuwe TEk (zonder die ruis-ccd zever ) draait ook maar daarrond

die 800 euri voor een agilent is natuurlijk ex btw-> dus eigenlijk 950 euri.
Maar ik vind 500 euro voor z'n een DSO ook best veel. 300 komt eerder in de buurt( voor de tek).

.

Op 29 oktober 2006 11:15:54 schreef John F. de Clerck:
Agilent is hier overigens ook niet slecht in; zij bestrijken ook een brede markt.

Grt.
John

wat een understament ...
probeer voor tek maar eens een gratis firmware update 9extra meetprocedures en dergelijke ) te pakken te krijgen ... betalen betalen betalen. Agilent ; gratis.

Op 29 oktober 2006 18:45:57 schreef free_electron:
[...]
wat een understament ...
probeer voor tek maar eens een gratis firmware update 9extra meetprocedures en dergelijke ) te pakken te krijgen ... betalen betalen betalen. Agilent ; gratis.

Nou nou, was het maar zo'n feest. De basisfirmware wel, maar extra grappen is vet dokken. Wat dacht je voor 848 ex voor een simpele I2C decoder optie op de 6000???

Extra geheugen, logic inputs; allemaal al in de hardware aanwezig. Even flink dokken en dan krijg je een unlock om het daadwerkelijk te kunnen gebruiken.

Op 27 oktober 2006 15:24:53 schreef free_electron:
thangt r vanaf wat je wilt doen.

ik zou wegblijven van die trektopnix.
das een ongelofelijk ruisbak.

Valt best mee de ruis van de TDS2xx serie, is eigenlijk alleen maar zichtbaar in het laagste bereik.
Het is immers ook een low-budget digitale scoop, die al reeds 10 jaar op de markt is.
In die tijd kon je voor dat geld echt geen HP DSO kopen.
Agilent begeeft zich nu pas op dat segment, ik denk omdat dit segment zeer interessant is voor de afzet van hogere volumes.

Op 29 oktober 2006 19:54:52 schreef Henk B:

Extra geheugen, logic inputs; allemaal al in de hardware aanwezig. Even flink dokken en dan krijg je een unlock om het daadwerkelijk te kunnen gebruiken.

Tja, als je zo redeneert... software ontwikkelen kost ook geld.
Daarnaast moet de marketing afdeling ook tevreden gehouden worden, iets wat wij techneuten nooit helemaal zullen leren begrijpen ;-)

ik heb meerder TDS 210's op mijn werk enne: eigenlijk voldoen ze prima. Alleen jammer dat ik geen opties heb om hem aan PC te linken. Die zou ik erg fijn vinden.

Idd in laagste bereik zijn ze erg ruisgevoelig en is aflezing slecht, maar probber voor dat geld toen maar eens een scoop te kopen met LCD.

Nu zijn LCD's stukje goedkoper en ik weet nog niet hoe die 1000 serie is. Feit is wel dat ze erg degelijk zijn!!

wij hebben ook fluke 123 scopes en dat vindt ik voor een elektrotechnieker echt gewoon een WAARDELOZE scoop. Leuk voor een monteur in een garage, maar om elektronica mee door te meten? Nee. echt niet!!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

@Henk B: Dat doen meerdere fabrikanten. Ik weet van bepaalde scopes dat alle versies de zelfde binnenkant/firmware hebben. In de fabriek wordt er dan een bitje in de FW geprogd zodat b.v. de bandbreedte gekozen wordt, extra functies aan/uit worden gezet, enz. Op het frontje komt dan wel te b.v. te staan:100MHz.

@High met henk: Ik heb al jaren een 123 en hij bevalt mij eigenlijk prima. Ik gebruik hem zelfs het meest.

Op 29 oktober 2006 21:41:00 schreef High met Henk
wij hebben ook fluke 123 scopes en dat vindt ik voor een elektrotechnieker echt gewoon een WAARDELOZE scoop. Leuk voor een monteur in een garage, maar om elektronica mee door te meten? Nee. echt niet!!

Nou dat geld dus ook voor de 9x en 105 serie van Fluke.
Dat is net zulke waardeloze 'crap'.
Ik heb ook eens met zo'n 123 scoop mogen spelen, zelfde ellende is gewoon het kleine broertje van de 'oude' scopemeters.
Zelf gebruik ik als portable een THS720P, dat lijkt tenminste wel een op een echte scoop :-P

Op 29 oktober 2006 21:59:43 schreef Lexy:

@High met henk: Ik heb al jaren een 123 en hij bevalt mij eigenlijk prima. Ik gebruik hem zelfs het meest.

Waar gebruik je hem dan eigenlijk voor?
Met zo'n lage sample rate is het analytische vermogen van zo'n scoop erg laag.
Goed voor metingen tot een paar Mhz en wat hogere repeterende signalen.

Klopt helemaal. Maar voor de dagelijkse indicaties is het echt een ideaal apparaat (vind ik). Hij is erg handzaam. Werkt op een accu. En voor mij handig in gebruik.

Gebruik hem vooral voor de uC projectjes: SPI/I2C/RS232 communicatie controleren/debuggen, profilen van functies enz.

Het is inderdaad zo dat deze scope bruikbaar is to z'n 5 MHZ. Maar voor hogere frequenties heb ik een analoge 200MHz scope (HP1715A) en een PM3055 (60MHz).
Heb trouwens ook nog een Fluke 99, maar die gebruik ik niet zoveel.

Ik heb ook liever een agilent DSO3000/6000 of een tek TDS3000, maar dat laat mijn hobby budget niet toe :)

PS.: Is natuurlijk geen vergelijk ook een (nieuwe)123 van ~1200 euri en een TPS720P van 3300 euri.