Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 28 oktober 2006 21:33:48 schreef vlad:
plz wil iemand helpen zoeken , ik zoek een programma waar je simpel een schema kunt maken en dan op de computer kunt testen hoe het werkt . ik vind het niet op deze website of mischien staat het ergens maar ik weet niet waar . liefts snel.danku
crocodile clips (tegenwoordig crocodile technologies geloof ik)
vond ik wel lekker werken. het kan alleen niet alles (op school gebruiken/ten we dat om te rekenen aan de wet van ohm. oersaai, gelukkig zit de 4017 erin (looplichtje gemaakt, stoplicht gemaakt, dobbelsteen gemaakt, leraar boos gemaakt, toen in de laatste 5 minuten de opdracht gemaakt)
verder heb ik ook nog een cursusje electronica al denk ik dat je dat wat daar in staat al uit dat dummieboek hebt...
http://home.versatel.nl/spamacount
of www.spamacount.tk
de naam mag dan wat vreemd zijn, ik heb 'm vandaag nog bijgewerkt (en ja hij heeft wat d/t foutjes etc.)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Op 28 oktober 2006 21:36:37 schreef vlad:
[...]
die is goed . ik dacht eerst dat je t meende
en wat is de reden dat je dat daarna niet meer dacht..?
BoudewijnEctor
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 26 oktober 2006 22:27:45 schreef free_electron:
[...]heel juist wat je allemaal schrijft maar : Regeltechniek is GEEN electronica !. je GEBRUIKT weliswaar electronica.
het uitvlooien van het algoritme is pure wiskunde.
de boel daarna op ene platform zetten is codering.waar ik op doel is dat wat jij omschrijft systeemuitwerking is.
het dsp/fpga platform zelf is electronica.
Stel dat wij samen dergelijk regelsysteem moeten maken.
Ik kan perfect dat FPGA/DSP bord in elkaar zetten en de A/D omzetters maken , de signal conditioning amplifiers en vanalles en nog wat ZONDER dat ik ook maar 1 ding hoef te snappen van gans dat algoritme of zelfs het systeem. de i/o paramters zijn voldoende ( hoevele volt verwacht je aan de ingangen , en hoeveel stroom/spanning moet je kunnen sturen ). met de basiswiskunde kan ik gans dat spul in elkaar zetten.
ditto kan de wiskundige of regeltechnicus gans die zwik uitwerken zonder dat hij ook maar 1 flauw benul heeft hoe de bootloader van de DSP werkt , hoe de jtag chain in elkaar zit, of hoe de switching regulator werkt.
De wiskundige kan alles mooi uitwerken in mathlab of mathcad of hatever. eenmaal die bole klopt komt er een coder langs die de boel schrijft in verilog/vhdl/assembler/basic of c en de compiler pletst dat op de hardware.eerst beginnen met electronica. dan later beetje programmeren (klein microcontrollertjes en dergelijke en dan pas komt systeemanalyse en systeembouw. eenmaal op dat niveau : sleur er dan maar de wiskunde bij.
maar begint eerst met de wet van ohm en een ledje laten branden.t'heeft geen zin om eerst te leren integreren en differentieren en laplace transformeren als je niet weet waarvoor de + en - toets op je rekenmachien dient.
de TS is 15 jaar. eerst ledjes laten branden. den looptlichtje met 4017 , dan dobbelsttentje met ttl en dan dobbelsteentje met PIC of ander cpuke.
en tegen dan zal hij al heel ver zijn.ik ken programmeurs die beroepshalve boekhoudprogramma;'s schrijven. en als ze hun belastingformulier moeten invullen zitten ze met de handen in hun haar. ze krijgen hun chequeboekje nog niet in balans. das ook de vereiste niet. een expert boekhouder vlooit een systeem uit , zet dat op papier en de programmeur codeert het.
de programmeur hoeft niet te weten wat amortization is en de boekhouder hoef tniet te weten dat een SJMP 2 cycli korter is dan een LJMP.
@free : je hebt zonet de nobelprijs voor de vriendelijkheid gewonnen
een eerste boek is reeds uit!
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 31 oktober 2006 00:57:03 schreef jongensenwetenschap:
[...]@free : je hebt zonet de nobelprijs voor de vriendelijkheid gewonnen
een eerste boek is reeds uit!
[[url=http://img136.imageshack.us/img136/7683/asholeod4.th.jpg]afbeelding][/URL]
ola. dat boek is ook gene electronica. das fysica !!!!!
Als Schema , PCB , Simuleer programma op de pc zou ik gaan voor het pakket Proteus ik ben er zelf nog niet zo heel lang mee bezig, maar ben er echt ultra tevreden over.
Ik ben begonnen zoals F_E beschrijft:
eerst een Ledje, dan een looplichtje, dan een 555 tje in mekaar knutselen, dan een dubbellooplichtje, Transistor Transistor Logic (TTL) IC'tjes heb ik overgeslagen en ben pal aan mijn LM317 voedingkje begonnen, toen kwam er een microcontroller inkoopactie en daar heb ik deftig aan mee gedaan om is te experimenteren, en nu kan ik toch al een temperatuursensor in mekaar knopen met een LCD schermpje. En ik sta op het punt om 7 segment displays gaan te multiplexen. Conclusie, alle begin is moeilijk, geef het wat tijd en zoek een job
want elektronica is en blijft een dure hobby.
Jan Cools
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
proteus is inderdaad ene leuk programma
je kan direct je circuitjes simuleren op een visuele manier ( ledjes brenden , op displays verschijnt tekst en dergelijke )
free_electron
Silicon Member
Dit kan ik niet aanhoren; ELEKTRONICA EEN DURE HOBBY !?
Heel veel elektronische functies zijn te implementeren in software, dus dat scheelt al een heleboel onderdelen ( waarvan een relatief groot deel uit oude apparaten te slopen is, c.a. 30% ).
Dus als je klaagt over een dure hobby dan koop voor 2,80 euro een atmega 16 en ga, wat je ook bedacht hebt, in software ,bij voorkeur in asm, schrijven. Als je zo je hobby bedrijft dan ben je per maand niet veel meer kwijt dan enkele euro,s maximaal.
Ik zelf ben redelijk bedreven in het programmeren in asm en ik heb toch al snel enkele maanden nodig om 16 Kb aan code te schrijven.
Bij deze dus een tip om je hobby goedkoop he houden en toch een heleboel elektronische schakelingen te kunnen produceren.
Een Atiny 2313 kost 1,08 euro en heeft 2 Kb flashgeheugen, waar ik zelf toch al snel enkeldagen tot enkele weken zoet mee ben om die vol te krijgen.
Overigens de PIC's zijn ook niet zo duur, toch??
Groeten Ben
Op 6 november 2006 16:34:36 schreef vlad:
kan ik a u b die programma van protiuus krijgen of is het niet gratis ?
€8000.
Gebruik voorlopig maar de gratis Ultiboard of Eagle. 
Op 6 november 2006 17:18:57 schreef bitbanger:
Heel veel elektronische functies zijn te implementeren in software, dus dat scheelt al een heleboel onderdelen ( waarvan een relatief groot deel uit oude apparaten te slopen is, c.a. 30% ).
En conventionele onderdelen duur? Ze zijn alleen maar goedkoper geworden.
Groeten Ben
Nee ook niet, prijzen vanaf onder een Euro (retail), Oplopend tot €10 voor de hele complexe.
De 16F628A die in de PICbasic cursus gebruikt wordt is bijv maar €3.03 bij Voti, en daar heb je maanden lol mee.
Op 6 november 2006 17:18:57 schreef bitbanger:
Dus als je klaagt over een dure hobby dan koop voor 2,80 euro een atmega 16 en ga, wat je ook bedacht hebt, in software ,bij voorkeur in asm, schrijven. Als je zo je hobby bedrijft dan ben je per maand niet veel meer kwijt dan enkele euro,s maximaal.
Ik zelf ben redelijk bedreven in het programmeren in asm en ik heb toch al snel enkele maanden nodig om 16 Kb aan code te schrijven.
Bij deze dus een tip om je hobby goedkoop he houden en toch een heleboel elektronische schakelingen te kunnen produceren.
Een Atiny 2313 kost 1,08 euro en heeft 2 Kb flashgeheugen, waar ik zelf toch al snel enkeldagen tot enkele weken zoet mee ben om die vol te krijgen.
Groeten Ben
Ik heb niks tegen je stelling, maar wij zijn hier bezig over een beginnende persoon voor elektronica, en jij denkt al meteen dat die persoon een PiCie of ATmelkje kan programeren ? eerst toch beginnen met de standaarddingen ? er is veel te doen met een microcontroller, maar de standaard (duurdere componenten) zoals Trafos en speciale ICs ga je niet zo maar ergens vinden. Ik ga geen Beeldscherm slopen voor een weerstandje van 20 Ohm, ik sloop een beeldscherm voor een Flyback ofzo.
Protiuus heb ik nog nooit van gehoord.
Maar Proteus is niet echt goedkoop idd, het is eigenlijk ook niet te bedoeling dat je het koopt, nu een manier van zeggen:"je moet het downloaden en wachten tot ze jouw de echte versie toesturen
"de link om het te downloaden ga ik hier niet verschaffen of ze duwen een deksel op men neus die lieve MODs 
Ik zal er dan ook nog een printsqreentje bijdoen van ARES, routing software van proteus
en dan ook nog eentje van ISIS, de schematic software van Proteus(wel onoverzichtelijk getekend, maar hoort wel bij het board:
Op 7 november 2006 17:23:40 schreef vlad:
eagle werkt niet bij mij plz help.
ik moet denk ik nog eeen speciale programa iets van rpm. waar kan ik dat programa vandaan halen .
Zolang jij niet aangeeft wat er mis gaat komen we niet verder...
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
RPM is dat niet voor linux (Redhat Package Manager) voor zover mijn beperkte kennis over linux gaat, probeer eens de Windhoos versie te downloaden
ftp://ftp.cadsoft.de/eagle/program/4.16r1/eagle-win-eng-4.16r1.exe
Op 7 november 2006 18:55:28 schreef vlad:
[...]
dit komt er te staan:invalid or corrupt jarfile c:......
en srry het werkt ook nie met dat programa.
Hoe kan dat nou? Dit is een executable, geen winzip..
EDIT
Zojuist ook even gedownload, werkt prima.