hologram

Mensen,
Ik heb 1 dag geleden mijn 9de project afgemaakt.
Voor mijn 10de project wil ik eens echt iets speciaals doen
Voor mijn 10de project kies ik (theoretisch) uitvinden van een hologram....Het zou toch een gat in de markt zijn als men zoiets kan uitvinden...ik heb al een paar ideetjes waarop ik me ZOU kunnen baseren...maar zoals elke ingenieur of uitvinder in groep werkt om hun kennis samen te bundelen zou ik graag van jullie, jullie gedacht of jullie ideeën...ik dacht aan lichtfrequentie te veranderen waardoor men andere kleur krijgt maar hoe dan?hoe een apparaat uitvinden die bijvoorbeeld 3 frequenties kan genereren sneller dan de snelheid van het licht?Of misschien moet men iets uitvinden waarmee men de snelheid kan regelen...zo dacht ik erover...ter informatie:nu momenteel ben ik geïntereseerd in puur theoretische kijk op de hologram...de praktische kant zal voor (héél) later zijn

..ik dacht aan lichtfrequentie te veranderen waardoor men andere kleur krijgt maar hoe dan?

Door een andere halfgeleider combinatie te kiezen, een RGB LED dus. :)

hoe een apparaat uitvinden die bijvoorbeeld 3 frequenties kan genereren sneller dan de snelheid van het licht?

Onmogelijk. (die fotonen willen niet sneller dan snel, helaas)

nu momenteel ben ik geïntereseerd in puur theoretische kijk op de hologram...de praktische kant zal voor (héél) later zijn

Heel lastig, maar ik zag laatst op Discovery channel een ideetje. Men liet warme lucht opstijgen en daarop beeldde men een 3D object af. (waarschijnlijk met een IR detector, de warmte meten op vele plekken (scannen) en dan en laser razend snel laten volgen (ook afscannen) Althans daar leek het op. (het "geheim" van de truuk vertelt men er niet bij)
Bizar gezicht, want het beeld zag er zeer goed uit. En dus 3D bewegend. Vervolgeng ging die uitvinder met z'n hand erdoorheen (beeld vertroebelde) en dan veranderd je de warme luchtstroom, want dat was duidelijk te zien dat het een warme of in ieder geval luchtstroom was.

RES
klein is fijn

Moderator

Basis van een hologram, een lichtpunt in de open lucht.
Als je dat kan, dan is het hologram niet zo moeilijk. Maar, hoe krijg je een lichtpunt in de lucht?
Mijn idee was altijd om twee lichtstralen elkaar te laten kruisen, en op het kruispunt moet een lichtpunt onstaan. Fotonen hebben ook massa, dus ze zouden ook volume moeten hebben en dus kunnen botsen. Als genoeg fotonen willekeurig tegen elkaar botsen, dan zouden ze toch willekeurig alle kanten op schieten en zal je een lichtpunt zien. Althans, in theorie...

Hugo Welther

Moderator

Op 28 juni 2005 23:03:12 schreef klein is fijn:
Fotonen hebben ook massa, dus ze zouden ook volume moeten hebben en dus kunnen botsen. Als genoeg fotonen willekeurig tegen elkaar botsen, dan zouden ze toch willekeurig alle kanten op schieten en zal je een lichtpunt zien. Althans, in theorie...

Je bedoeld dit http://www.desy.de/~telnov/ggtesla/

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Klein is fijn, fotonen bewegen zich altijd met de lichtsnelheid en hebben om die reden een rustmassa en rustafmetingen die gelijk zijn aan 0.

Uit De nog steeds geldige theorieen van Einstein E=mc^2 of nauwkeuriger E^2=m^2(c^2)^2+p^2 c^2 blijkt dat iets alleen met de lichtsnelheid kan bewegen als de rustmassa 0 is.

Op 28 juni 2005 23:03:12 schreef klein is fijn:
Basis van een hologram, een lichtpunt in de open lucht.
Als je dat kan, dan is het hologram niet zo moeilijk. Maar, hoe krijg je een lichtpunt in de lucht?
Mijn idee was altijd om twee lichtstralen elkaar te laten kruisen, en op het kruispunt moet een lichtpunt onstaan. Fotonen hebben ook massa, dus ze zouden ook volume moeten hebben en dus kunnen botsen. Als genoeg fotonen willekeurig tegen elkaar botsen, dan zouden ze toch willekeurig alle kanten op schieten en zal je een lichtpunt zien. Althans, in theorie...

daar ben ik ook ooit eens over aan het danken geweest maar dan met 3 laserstralen maar het werkt niet :-(

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

'k Heb er ook al eens over na zitten denken.
Volgens mij zou je met 2 lasers, waarvan de straal op een bepaald punt kruist, toch iets van gevolgen van interferentie moeten krijgen. Maar dan zit je wel met een extreme situatie van fase-regeling.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
klein is fijn

Moderator

Op 29 juni 2005 07:52:30 schreef tor:
Klein is fijn, fotonen bewegen zich altijd met de lichtsnelheid en hebben om die reden een rustmassa en rustafmetingen die gelijk zijn aan 0.

Als de massa van een foton nul is, waarom kan deze dan wel door de zwaartekracht (zwart gat) worden aangetrokken of een zonneparachute in de ruimte voortdrijven?

1- Een object met een rustmassa die ongelijk is aan 0, kan nooit de lichtsnelheid bereiken.

2- Een object zonder rustmassa, beweegt zich altijd voort met de lichtsnelheid.

Hieruit blijkt al overduidelijk dat de rustmassa van een foton 0 is, ten tweede kan een foton niet bestaan bij rust. Dus als we spreken van massa van het licht, bedoelen we de relativistische massa van fotonen. Dit is dus altijd met de lichtsnelheid.

Het is niet de massa die het licht afbuigt,
maar de massa (van b.v. een planet) die de tijd afbuigt die vervolgens weer het licht afbuigt.

Een lichtbundel wordt afgebogen door massa omdat die massa de ruimte kromt. Het licht gaat in principe gewoon rechtuit, want het is massaloos, maar aangezien de ruimte om een massa door die massa wordt gekromd wordt de lichtbaan toch veranderd. In het geval van een zwart gat is de kromming van de ruimte ter plaatse van dat zwarte gat zo groot dat het licht steeds weer teruggebogen wordt en er dus niet uit kan ontsnappen.

[off topic]

Op 29 juni 2005 12:38:44 schreef tor:
... relativistische ...

Is dat een bestaand Nederlands woord?
Volgens mij moet je daar gewoon "relatieve" schrijven.

[/off topic]

Ruimte-tijd kromming werd toch eveneens door Einstein beschreven?

Plaats en snelheid van een voorwerp kunnen niet op hetzelfde moment bepaald worden.
Verandert de massa van een voorwerp als de verplaatsingssnelheid van dat voorwerp verandert?

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op woensdag 29 juni 2005 12:46:22

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Inderdaad MNM(tm), geheel off topic.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Dus geen Moving head meer? Je kiest wel wat moeilijks uit zeg steeds :P

Ik heb hier ook al eens lang over zitten denken.
Heb zelf 2 lasers dit ik beide met galvo's kan aansturen. (voor lasershows enzo) Misschien hebben we hier wat aan.
Nu heb ik ook interesse voor holografie en alles wat te maken heeft met 'visuele illusie'.

Wie ooit in de Efteling is geweest weet dat er in het spookhuis en de verschijning van 'Het meisje met de zwavelstokjes' ook met 'holografie in de lucht' te maken heeft.

Dit topic is al meer dan een jaar oud, maar wil hier wel graag met andere over brainstormen. Zijn er nog mensen die voor dit topic een e-mail notificatie krijgen?

Yup, ikke. :)
Ben er overigens al weer een hele tijd uit.
Momenteel vooral te druk met werk en met het knutselen aan m'n "neije" autootje. :)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

In "open lucht" kan wel. Lasers op een wolk richten. :)

RES

Ook dan is het niet echt een "open lucht" hologram, omdat je in dat geval gebruik maar van de diffusie door water(druppels).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Zit te denken: wat als je 3 lasers onder een hoek van 120' t.o.v. elkaar zou opstellen, dan is de punt van de kruisende stralen het sterkst. Die zou dan meer zichtbaar zijn dan één van de stralen apart.

Met slimme software zou je toch 'een beeld in de lucht' moet kunnen maken?

@ Res: weet jij nog welk item dat programma had bij Discovery??

Volgende idee.
Bij een TV wordt de electronenstraal afgebogen door een magneetveld, misschien dit idee toepassen.
De laserstralen in bogen (door ultra snel opnieuw schrijven in de lucht.), dus als een koepel. Als je in die koepel staat en naar boven kijkt zie je "het beeld". :)
Weet niet hoe groot zoiets kan worden.
Soort laser sterrehemel. :)

RES

@ Res: weet jij nog welk item dat programma had bij Discovery??

Dat apparaat heet Heliodisplay.

http://www.nanoblog.com/images/heliodisplay.jpg

RES

wanneer je die link van aard bekijkt zien we toch dat wanneer er lazers kruisen en iets gebeurt.
maar een probleem wat dan weer opkomt is dat je dus wel erg veel verstrooiïng krijgt. want je zal eerst twee lazers moeten 'aanvoeren' die zich als het ware tegen elkaar moeten afzetten omdat je anders niks hebt om het licht op te tonen (licht heeft altijd een oppervlak nodig anders zal je het niet zien).

@res: maby met een beamer op de bovenkant projecteren? het idee van een hologram is dat het niet plat is...

--edit--
een 3d afbeelding maken in de licht is dus al mogelijk.... http://www.io2technology.com/technology/overview.htm
nu lees ik ook dat dit dus 'plat' is. maar dit gecombineerd met te manier zoals je ook een tekst in de lucht zet met een rij leds op een motortje kom je toch een heel eind

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 29 oktober 2006 20:49:39

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@res: maby met een beamer op de bovenkant projecteren? het idee van een hologram is dat het niet plat is...

:) Zat al weer in 2D te puzzelen. :)

RES

In 2015 komt de Helio-TV er. :)

http://www.digitalerevolutie.tv/toontext.asp?id=8991

TV kan overal staan, Helio-TV uit en scherm is weg, kan dus mooi in je tafel.
Je kan dan ook 3D films kijken en er echt in zitten.
:) Fun. :)

RES

Leuke link (met filmpje), maar het blijft idd plat...
Dit apparaat werkt volgens mij door een film op een vlakke luchtstroom te projecteren. Kijk maar eens goed naar het 1e deel van het filmpje. De bovenkant 'wappert' een beetje. In het 2e deel van dat filmpje met die auto-projectie zie je de projector. (beamer?)

Wie wil mijn idee AUB onderuithalen dat een opstelling van 3 lasers niet kan werken om een écht 3D-object te krijgen?

[Bericht gewijzigd door DixiScan. op zondag 29 oktober 2006 21:30:32