Leeg glas detecteren

hallo

Ik zou willen detecteren als een glas (een gewoon glas om uit te drinken)leeg is. M.a.w. als er geen vloeistof in het glas meer is. Het is de bedoeling dat er geen aanraking is met de inhoud. Ik dacht dus aan het volgende:

Ik plaats een IR diode die IR stralen door het glas zend, met aan de andere zijde een IR ontvanger. Het het niveau onder deze straal komt => glas is leeg.

Nu vraag ik mij af of zo'n IR diode echt een straal genereerd of meer breder?

wat zou volgens jullie de beste oplossing zijn om leeg glas te detecteren (misschien op gewicht)?

hopelijk kunnen jullie mij wat verder op weg helpen.

al hartelijk bedankt
Tom Van Heirsele

Via geluid misschien? Vaak wordt er bij een leeg glas "Biertje!" oid geroepen ;)

Het zou btw wel kunnen met geluid. Hamertje tegen glas aan en de toonhoogte opnemen.
Gewicht kan ook, maar dmv IR (als dat wil tenminste) oid lijkt me ook het mooiste.

Wat is de technische specificatie van het glas? Gewoon een standaard bierglas (pints), of moet de schakeling in principe met elk glas overweg kunnen? In het eerste geval is wegen wel zo simpel, in het tweede geval wordt het bijna beeldherkenning (wat weer lastig wordt met jenever glaasjes, lastig als je daar diep in moet kijken).

carpe cerevisi

het idee met de IR led is opzich wel mooi, maar dan zit je een hele printplaat achter je aan te slepen om een beetje goede indicatie te krijgen. Stel er ligt net een druppeltje op de plek waar hij op reageert, is je glas nog vol. het gewicht controleren lijkt me beter. gewoon een veertje en een maakcontact, en daar een buzzertje achter hangen

er zijn bierpint glazen met ledjes onderin, daar is ruimte zat om een gewichtmeting erin te bouwen! kosten 495, misschien kun je de leds nog houden ook!

[Bericht gewijzigd door fritsuitoosterstreek op woensdag 1 november 2006 17:05:29

Nouja, je kan ook gebruik maken van de diëlektische constante van een vol en van een leeg glas. Deze is waarschijnlijk ook anders, en dit valt te meten.
Of gewoon een paar wikkelingen koperdraad om het glas(bodem), met die spoel een oscillator maken, en dan de frequentie ervan uitlezen. Als het glas leeg gaat, dan veranderd de frequentie een klein beetje.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

lekker in de kroeg, een hele scoop menemen!

je kan toch gewoon een kristalosc. nemen, en dan de verstemming meten. Zo instellen dat de osc. van het glas een beetje wordt meegetrokken door de kristalosc. Zodra de spoel genoeg verandert, dan kan je de verstemming als een toontje horen, mits je een mixer toepast.
evt. kan je ook een PLL gebruiken, en dan de instelspanning over een varicap meten. Nouja, er is van alles mogelijk.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

EDIT1:gewichtsmeting valt ook af, als je het glas oppakt: BEEEEEP

EDIT2:Dit valt weer op te lossen met een klein knopje

[Bericht gewijzigd door fritsuitoosterstreek op woensdag 1 november 2006 17:16:11

Alvast bedankt voor snelle reacties.

Het gaat meerbepaald om dezelfde glazen. Wodka glazen van 5cl. Hierdoor zal het gewicht ook al moeilijk worden denk ik, aangezien het glas al veel meer weegt dan de inhoud. Dit althans met een veertje, want deze is toch te onnauwkeuring?

Of bestaan er een soort ic dat het gewicht meet. Of een sendor die het gewicht meet (op enkele gram naukeurig). Of een elementje die een verschillende spanning afgeeft bij een veranderlijke belasting.

Een IR diode geeft die eigenlijk een straal af, of meer een brede hoek (zoals een led). Hoe kun je dan een straal maken? dan moet ik al beginnen werken met lenzen?

PS: Er moet iets geactiveerd worden als het glas vol is, en als het leeg is, dan moet de zoemer of led,... doven

alvast bedankt
Tom

Op 1 november 2006 17:10:32 schreef (Z)weetvoetje:
je kan toch gewoon een kristalosc. nemen, en dan de verstemming meten. Zo instellen dat de osc. van het glas een beetje wordt meegetrokken door de kristalosc. Zodra de spoel genoeg verandert, dan kan je de verstemming als een toontje horen, mits je een mixer toepast.
evt. kan je ook een PLL gebruiken, en dan de instelspanning over een varicap meten. Nouja, er is van alles mogelijk.

Zo ver had ik nog niet gedacht. Misschien al wat te ingewikkeld voor ons, maar ik ga het toch eens bekijken.

andere reacties nog altijd welkom.
Tom

Het zou btw wel kunnen met geluid. Hamertje tegen glas aan en de toonhoogte opnemen.
Gewicht kan ook, maar dmv IR (als dat wil tenminste) oid lijkt me ook het mooiste.

Ik het moet zeker niet met IR (dit was hetgeen wat in mij opkwam) Ik ben op zoek naar iets wat niet te duur uitkomt, en nog haalbaar is.

[Bericht gewijzigd door Tom v.h. op woensdag 1 november 2006 17:32:46

Sine

Moderator

Misschien capacitief ... maar 5cl is wel ERG weinig.

Weegschaaltje maken (zoals je vroeger in de apotheek zag). Slaat-ie door naar de glaasjes kant, dan is het vol !leeg...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ik heb ooit een ergens een bierviltje gezien (tv of internet), waar een weegschaal in zat zodat de barman het glas kon bij vullen als hij leeg was, je kan wel een weegschaal maken maar dan zo, dat als er een gewicht wordt gemeten onder het gewicht van een leeg glas hij niet reageert en het geval met optillen afvalt.

Een LDR heeft een veranderlijke weerstand i.f.v het licht, een ntc heeft een veranderlijke weerstand i.f.v. het de temp, een fototransistor ...

bestaat er nu iets dat een veranderlijke weerstand of spanning geeft i.f.v. het gewicht?

Tom

koolstof was zoiets, als druksensor, of gewoon een orginele druksensor nemen.

Digitaal - Mijn ding :P
GJ_

Moderator

Capacitief gaat erg goed. En Sunx heeft een sensor die je tegen de buitenkant van een buis plakt met een licht zender en ontvanger. Bij een vol glas verdwijnt de lichtstraal in de vloeistof, bij een leeg komt de straal door de grenshoek lucht-glas teruggespiegeld naar het ontvangertje. Erg listig systeem.

http://img506.imageshack.us/img506/5549/pijpenbs4.png

...
mod edit: liever niet van dit soort grappen

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 1 november 2006 18:38:07

In de industrie gebruikt men vaak " liquiphants", stemvorken voor hoog-laag detectie. Wat gebeurt er met de frequentie van een kristal onder vloeistof? Die zullen wel erg stabiel zijn... Elex heeft ooit iets gepubliceerd met capaciteit: aan weerszijden van een glas een strook alu.folie plakken en dan meten. Succes!

@Sjepr: dat idee had ik ook net verzonnen.
Dat valt vij makkelijk te detecteren. Je krijgt alleen misschien problemen met als de rand van het glas nog vochtig blijft. Want dan meet je volgens mij amper verschil met een vol glas. Verder zal gedestilleerd water misschien moelijk doen, omdat het te zuiver is. Maar spa water heeft misschien al genoeg ionen.

Een capaciteitsmeter valt vrij eenvoudig te meten. Met een beetje puzzelen moet je aan één 74hc14 (6 schmitt trigers)+wat R's en C's wel voldoende hebben, dus dat is wel een behoorlijk realistische optie.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Je had gelijk Zweetvoetje. Ik kon het niet laten even te meten met alu strips op een borrelglas jenever. Glas leeg geeft 14pF, glas vol 41pF. Alleen moet je het glas eerst afdrogen om weer onder de 20pF te komen, maar het principe is daar...

Sine

Moderator

een ring om de rand en een ring / plaat op de bodem ?

Hmm... lekker, jenever :9

Je zou glas moeten hebben dat waterafstotend is. Maar ik vrees dat zelfs dat niet gaat werken, want de alcohol in drank wil daar waarschijnlijk nog steeds aan hechten...

Het probleem is dat de hele drank geleid, en een dunne vloeistoffilm wil dan het hele effect verstoren. Op een zodanige wijze dat er volgens mij ook niets aan te doen is.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Capaciteit is in dit geval dan toch niet de ideale manier om te meten, zeker met alcoholica. Bij het beetpakken van het glas doet de capaciteit trouwens ook al raar. Kom je waarschijnlijk toch op een optische methode met breking terecht zoals GJ aandroeg.