Beste mensen,

Ik heb altijd begrepen dat op een telefoonlijn 40V moet staan. En als het gaat om ISDN 10V. Nu heb ik daar de volgende vragen over:

1. Die 40V is dat de optelsom van alle gebruikte aders in een telefoonkabel? Of is dat de optelsom van de blauwe- en rode ader? Of is die 40V per aangesloten ader?

2. Is een telefoonlijn wissel- of gelijkspanning? Denk zelf wisselspanning, omdat bij overgaan voltage hoger is dan 40V.

3. Wat moet je doen als je voltage over telefoonlijn wilt meten? Ik denk zelf aders strippen en die opmeten. Of is er een makkelijkere manier?

3a. En als dat de methode is, klopt het dat er in principe geen - en + is? Omdat telefoonlijn waarschijnlijk wisselspanning is (dus wisselende polariteit)? Zodat het niet uitmaakt waar je de zwarte en rode pin voor gebruikt. Klopt dat?

4. Hoe kun je het beste werkzaamheden verrichten (b.v. RJ11 plugje knijpen) aan de 1e kabel die op het ISRA-punt zit zonder een schok te krijgen? Even ervan uitgaande dat we te maken hebben met een ISRA-punt waar de kabel helemaal inloopt. Dus niet met een RJ-11 plugje vastzit.

5. Als op een telefoonlijn 40V wordt gemeten, mag je er dan vanuit gaan dat je een werkende lijn hebt? Of is een werkende lijn meer als voltage?

Heb op google en dit forum gezocht. Antwoorden op mijn vragen heb ik nergens kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Huiswerk?

Beter zoeken joh, dat was gemakkelijk te vinden, alleen de kreet voltage moet spanning worden.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/37964/

MGP even een lief mailtje sturen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 13 oktober 2006 02:24:15 schreef Henry S.:
Huiswerk?

Beter zoeken joh, dat was gemakkelijk te vinden, alleen de kreet voltage moet spanning worden.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/37964/

MGP even een lief mailtje sturen.

Dat topic had ik ook al gelezen. De topic geeft inhoudelijk geen enkel antwoord op mijn vragen. Vandaar dat ik toch ben gaan posten. Ik zal MGP ff mailen. Misschien kom ik op die manier achter de antwoorden op mijn vragen. Zo niet dan meld ik me weer hier.

Op 13 oktober 2006 02:24:15 schreef Henry S.:
de kreet voltage

Zit je op de UT krijg je dat nog steeds regelmatig te horen van de leraren :'-(

Ik heb altijd begrepen dat op een telefoonlijn 40V moet staan

Van wie ? Het is 60V namelijk.

Zodra je de telefoon opneemt zakt de spanning in naar 10V

Het belsignaal is een wisselspanning van 25Hz welke op de gelijkspanning gesuperponeerd wordt.

Ik meette ook altijd ca 47V hoor...

Was die 60V niet de wisselspanning van 25Hz wanneer je gebeld wordt?

Als je er echt wat meer over teweten wilt komen, raad ik je het "Electuur Telefoonboek" aan. Allemaal leuke schakelingen voor op je telefoonlijn. En een leuke uitleg over het hoe en wat qua spanningen (voltages >:)). gedragingen van de polariteit enz. enz.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op ]

Lijn in rust 40v gelijk tussen A en B
lijn gebeld 40vgelijk +20v wissel 25hz.
open lijn 10v gelijk bij gesprek
open lijn 24v wissel bij kiestoon(niet helemaal zeker)
Er is zeker wel een + en een - zie bovenstaande.

een oplawaai voorkomen hoe denk je zelf?

Meten aan een lijn doe je op geleiders en hoe je die aanpikt maakt natuurlijk niet uit.

spanning op een lijn is niet een teken dat deze actief is.
Je kan zelfs een kiestoon hebben zonder dat de lijn werkt.
Een lijn is pas actief als je er mee kan bellen een spanning geeft alleen aan dat hij op de wijkcentrale aangesloten is meer niet.

2 minuten zoeken werkt ook niet je moet het wel ff actief doen.
Alle spanningen zijn negatief tov aarde.

@JuuL
Nee ben geen student. Maar gewoon geinteresseerd in de materie.

@Fantomaz
Is dat boekje ook aan te raden voor beginners? Wordt alles eenvoudig uitgelegd?

@The Headhunter
Ben al een paar weken actief aan het zoeken. Maar helaas niet de info gevonden die ik zoek. Iig bedankt voor je verhelderend antwoord. Met deze info weet ik al veel meer. Merk dat de spanning van een telefoonlijn wat vreemd in elkaar zit. Omdat er sprake is van zowel een gelijk- als wisselspanning in bepaalde situaties. Wat ik niet begrijp aan je antwoord. Is wat het verschil is tussen een lijn in rust en een lijn met kiestoon. Bedoel je met een lijn in rust een afgesloten lijn die wel fysiek in verbinding staat met de centrale? Dode lijn dus?

Op 13 oktober 2006 11:53:40 schreef roy_startpag:
[...]Dat topic had ik ook al gelezen. De topic geeft inhoudelijk geen enkel antwoord op mijn vragen. Vandaar dat ik toch ben gaan posten. Ik zal MGP ff mailen. Misschien kom ik op die manier achter de antwoorden op mijn vragen. Zo niet dan meld ik me weer hier.

Hoe kun je nou zeggen dat dat topic geen antwoord geeft op je vragen? De meeste van je vragen worden er rechtstreeks in beantwoord!
Blijkbaar weet je niet hoe je die grafiekjes moet lezen.
Dat is geen ramp maar zeg dat dan gewoon.

Ik heb altijd begrepen dat op een telefoonlijn 40V moet staan. En als het gaat om ISDN 10V. Nu heb ik daar de volgende vragen over:

De lijnspanning bij ISDN is geen 10V maar eerder 90 tot 100V. In het begin schakelde de lijnspanning terug naar de helft, ca 48V, als de lijn niet in gebruik was. Maar ik meen dat KPN dat nu niet meer doet.

1. Die 40V is dat de optelsom van alle gebruikte aders in een telefoonkabel? Of is dat de optelsom van de blauwe- en rode ader? Of is die 40V per aangesloten ader?

De verschilspanning tussen de A en B ader.

2. Is een telefoonlijn wissel- of gelijkspanning? Denk zelf wisselspanning, omdat bij overgaan voltage hoger is dan 40V.

Dat ligt er aan op wel moment je meet. In rust (on hook) staat er een gelijkspanning van ergens tussen de 45 en 60V. Als je gebelt wordt worden de A en B ader in tegenfase in spanning gemoduleerd, met het resultaat een wisselspanning *tussen* de aders van meer dan 150V (bij ca 30Hz.
Dit volgt ook allemaal uit de grafiekjes in het andere topic.
Om het even te controleren heb ik de spanning uit mijn quattrovox opgemeten: bij een belsignaal komt er zo'n 180V wisselspanning op de analoge uitgangen.

3. Wat moet je doen als je voltage over telefoonlijn wilt meten? Ik denk zelf aders strippen en die opmeten. Of is er een makkelijkere manier?

Nee.

3a. En als dat de methode is, klopt het dat er in principe geen - en + is? Omdat telefoonlijn waarschijnlijk wisselspanning is (dus wisselende polariteit)? Zodat het niet uitmaakt waar je de zwarte en rode pin voor gebruikt. Klopt dat?

Ja.

4. Hoe kun je het beste werkzaamheden verrichten (b.v. RJ11 plugje knijpen) aan de 1e kabel die op het ISRA-punt zit zonder een schok te krijgen? Even ervan uitgaande dat we te maken hebben met een ISRA-punt waar de kabel helemaal inloopt. Dus niet met een RJ-11 plugje vastzit.

Bij het aanknijpen van een RJ11 plugje hoef je de draden niet te strippen dus er komt geen bloot koper aan te pas.

Overigens zijn de spanningen niet direct gevaarlijk voor de mens. Zelfs als je gebeld wordt en de belspanning van meer dan 100V staat op de lijn. Het gevaar schuilt meer in de schrikreactie. Er zit niet veel kracht achter die spanningen (technisch gesproken: de impedantie van de lijn is relatief hoog).

5. Als op een telefoonlijn 40V wordt gemeten, mag je er dan vanuit gaan dat je een werkende lijn hebt? Of is een werkende lijn meer als voltage?

Nee, je moet een telefoon aansluiten en luisteren of je een kiestoon krijgt als je de hoorn oppakt.

Op 14 oktober 2006 10:32:25 schreef joopv:.]Bij het aanknijpen van een RJ11 plugje hoef je de draden niet te strippen dus er komt geen bloot koper aan te pas.

De tang drukt de contacten er doorheen en maakt zelfs kortsluiting. Bij een niet geisoleerde tang hang je er zelf ook aan. Als je geen bloot koper ziet wil dat nog niet perse zeggen dat het ongevaarlijk is.

Op 14 oktober 2006 10:32:25 schreef joopv:
[...]
Hoe kun je nou zeggen dat dat topic geen antwoord geeft op je vragen? De meeste van je vragen worden er rechtstreeks in beantwoord!
Blijkbaar weet je niet hoe je die grafiekjes moet lezen.
Dat is geen ramp maar zeg dat dan gewoon.

@joopv
Klopt weet niet hoe ik die grafiekjes kan uitlezen. Ik was me er overigens niet van bewust dat daar de antwoorden op mijn vragen zouden staan. Als ik dat wist had ik mijn vraag anders verwoord.

Je gaf ook aan dat de manier die ik wil gebruiken om de lijn te meten onjuist is. Kun je me uitleggen hoe ik het beste een meting kan uitvoeren?

@all
Overigens heb ik nu meerdere malen dat PDF-je ontvangen over telefonie. Bedankt hiervoor. Ga dat eerst doorlezen. Mocht ik daarna nog vragen hebben, meld ik me hier weer.

Op 16 oktober 2006 18:42:26 schreef roy_startpag:
[...]
Je gaf ook aan dat de manier die ik wil gebruiken om de lijn te meten onjuist is. Kun je me uitleggen hoe ik het beste een meting kan uitvoeren?
[...]

Met een scoop, met een voltmeter op z'n wisselspanningsstand moet je maar afwachten wat je meet.

Op 16 oktober 2006 18:50:35 schreef Henry S.:
[...]
Met een scoop, met een voltmeter op z'n wisselspanningsstand moet je maar afwachten wat je meet.

Ik neem dat deze manier alleen van toepassing is als je een lijn wilt meten waarop gebeld wordt? Bij een lijn in rust moet het met een multimeter op de DCV-stand toch ook wel lukken?

Dat lees ik namelijk hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1098227///telefoonli…

Op dat forum wordt ook gesproken over het feit dat A1 en A2 een paar zou zijn. En B1 en B2. Wat bedoelen ze precies hiermee? Hetgeen wat ik erover weet is dat je 1 draad op A2, en een andere draad op B2 moet aansluiten om kiestoon te krijgen. En ook het pdfje bevestigd mij verhaal.

Als ik een gelijkspanning wil meten van een telefoonlijn. En er zou op dat moment iemand mij gaan bellen. Blaas ik dan mijn multimeter op (i.v.m. met wisselspanning die dan ontstaat)? Dus heb ik dan pech?

ik lees hier dat er 60 volt op de telefoonlijn staat.
Kan je dan geen schokje krijgen van de telefoonlijn?

Op 28 oktober 2006 23:32:45 schreef roy_startpag:
[...]

Ik neem dat deze manier alleen van toepassing is als je een lijn wilt meten waarop gebeld wordt? Bij een lijn in rust moet het met een multimeter op de DCV-stand toch ook wel lukken?

Dat lees ik namelijk hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1098227///telefoonli…

Op dat forum wordt ook gesproken over het feit dat A1 en A2 een paar zou zijn. En B1 en B2. Wat bedoelen ze precies hiermee? Hetgeen wat ik erover weet is dat je 1 draad op A2, en een andere draad op B2 moet aansluiten om kiestoon te krijgen. En ook het pdfje bevestigd mij verhaal.

Als ik een gelijkspanning wil meten van een telefoonlijn. En er zou op dat moment iemand mij gaan bellen. Blaas ik dan mijn multimeter op (i.v.m. met wisselspanning die dan ontstaat)? Dus heb ik dan pech?

Ik wil andere fora niet zwart maken, maar wat daar op Tweakers geleuterd wordt, dat vergeet je best zo snel mogelijk.

Op een analoge telefoonlijn staat in rust 43-54V. In de switch of centrale wordt een gelijkspanning van 54VDC op aders van de kabel geplaatst. Dat is precies de spanning die de 48V batterijen hebben als ze volledig geladen staan. Die 54 Volt wordt uit het 230V net gemaakt met grote gestabiliseerde gelijkrichters. Wanneer de netspanning wegvalt bufferen de batterijen, maar meestal is dat slechts een tiental seconden nodig want dan slaan de dieselgeneratoren aan.
De spanning op de tf-contactdoos bij jouw thuis hangt nog een klein beetje af van hoeveel km kabel ertussen zit.
Die spanning kun je wel voelen met natte vingers maar is niet gevaarlijk.
Bij digitale telefoon wordt 90-100V op de lijn geplaatst omdat een ISDN telefoon net als een gewone nog moet kunnen werken op 1 kanaal als het 230V net thuis uitvalt. Normaal werkt een ISDN telefoon op een apart netvoedingetje voor de stroomvoorziening.
Omdat er nogal wat elektronica in zo'n spul zit kan men met 48V niet voldoende energie transporteren over de dunne telefoonparen, daarom die 90V.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Op 29 oktober 2006 00:19:34 schreef grotedikken:
[...]
Ik wil andere fora niet zwart maken, maar wat daar op Tweakers geleuterd wordt, dat vergeet je best zo snel mogelijk.

Op een analoge telefoonlijn staat in rust 43-54V. In de switch of centrale wordt een gelijkspanning van 54VDC op aders van de kabel geplaatst. Dat is precies de spanning die de 48V batterijen hebben als ze volledig geladen staan. Die 54 Volt wordt uit het 230V net gemaakt met grote gestabiliseerde gelijkrichters. Wanneer de netspanning wegvalt bufferen de batterijen, maar meestal is dat slechts een tiental seconden nodig want dan slaan de dieselgeneratoren aan.
De spanning op de tf-contactdoos bij jouw thuis hangt nog een klein beetje af van hoeveel km kabel ertussen zit.
Die spanning kun je wel voelen met natte vingers maar is niet gevaarlijk.
Bij digitale telefoon wordt 90-100V op de lijn geplaatst omdat een ISDN telefoon net als een gewone nog moet kunnen werken op 1 kanaal als het 230V net thuis uitvalt. Normaal werkt een ISDN telefoon op een apart netvoedingetje voor de stroomvoorziening.
Omdat er nogal wat elektronica in zo'n spul zit kan men met 48V niet voldoende energie transporteren over de dunne telefoonparen.

Maar kan ik mijn multimeter gewoon instellen op DCV 200? Of heb ik een probleem als er iemand belt? W.b.t. de gelijkspanning die op de lijn staat, of die nu 48V of 54V is. Meten op DCV 200 is geen probleem, want ik zit boven die spanning. Weet je ook antwoord op de vragen van mij vorige thread?

Nog iemand die mij kan helpen met de vragen van 28 oktober 2006 23:32:45? BVD.

Op 28 oktober 2006 23:32:45 schreef roy_startpag:
[...]

Veronderstellend dat je multimeter op 200VDC bereik staat ga je deze niet opblazen als er gebeld wordt.
Je zal gewoon geen consistente waarde op de uitlezing kunnen aflezen vermits de spanning steeds 25x/seconde ompoolt.

CD :)

Op 5 november 2006 10:02:56 schreef Turbokeu:
[...]
Veronderstellend dat je multimeter op 200VDC bereik staat ga je deze niet opblazen als er gebeld wordt.
Je zal gewoon geen consistente waarde op de uitlezing kunnen aflezen vermits de spanning steeds 25x/seconde ompoolt.

CD :)

Dat begrijp ik. Maar waar het mij om gaat is het volgende. Als er gebeld wordt dan komt er een wisselspanning bovenop de 40V gelijkspanning. Als ik me multimetertje dan op DCV heb, kan die niet de wisselspanning handlen. Of maakt dat niet uit? Hoe zit dit precies? Kan ik me multimeter hierdoor beschadigen? Is dit ook de reden dat een van jullie kwam met het advies om een scoop te gebruiken?

zolang het onder de 200V blijft kan het geen kwaad, je kan bijv. ook zelf heel snel plus en min omdraaien. alleen zal de waarde van de meting niet kloppen/heel erg snel schommelen.