Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

We gaan hier verder met de oh zo lieve buisjes.
Dit is het vervolg van http://www.circuitsonline.net/forum/view/18221/31

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 november 2006 20:11:24 schreef jcg:
op samenkopen.net is een inkoopactie bezig voor nixie buisjes en spullen die nodig zijn om er een klok mee te maken. Misschien interresant voor de mensen die nog nixie buisjes zoeken

Ik heb gisteren mijn bestelling van de eerste SK binnengekregen.
Een setje IN-8-2's, IN-16's, IN-3's en wat driver-IC's.
Eerst wil ik m'n VFD klok afmaken, daarna hier eens mee gaan stoeien!:P

Posted by Turbokeu

Ik heb 6 stuks JAN7977 en 10 stuks B-4998 (en ook nog 1 stuk 7009 en 2 stuks B-4998/3 - met 0,1,2), allemaal NOS.

Ik heb er indertijd 60-70 Euro voor betaald per set van 6.
B-4998's zal je sowieso nog zéér zelden tegenkomen, en de paar sets JAN7977 die ik sindsdien op eBay zien voorbijkomen heb gingen weg voor een 80-100 Euro/6.

Allemaal mooie nixiebuisjes, 't zijn de kleinste topview ter wereld, 7.8mm hoge digits.
De JAN7977 heeft een ronde behuizing, de B-4998 een ovalen.

Ik kan voor 't ogenblik geen fotootjes laten zien (mijn oude website is down, ik wacht op de transfer van mijn domeinnaam en nieuwe hosting bij One.com)

CD

Zo dat was een mooi stukje beleg kans geweest. :o

Jammer dat je server down is. Ik ben de foto's in google cache inderdaad tegengekomen van de IN-17 en de 7977. Alleen geen groot formaat dus. :)

Ik ga even een bak IN-17 scoren, mensen met interesse?

heb onlangs een display met 16 kleine nixies.
komt van een counter naar het shijnt.
miss pll bouwen ofzo :p
en een klok ook uiteraard. maar die wil ik met discrete digitale bouwstenen doen.
kan er niet aan doen maar vind dat leuker dan met een pic

My Tube is bigger then yours
Turbokeu

Golden Member

Op 3 november 2006 13:19:55 schreef Xander2K:
Zo dat was een mooi stukje beleg kans geweest. :o

Jammer dat je server down is. Ik ben de foto's in google cache inderdaad tegengekomen van de IN-17 en de 7977. Alleen geen groot formaat dus. :)

Ik vergat nog mijn NOS setje (6+1) Rodan CD-13a, 8mm digits, héél mooie buisjes.

Komen zo en dan ook eens voorbij op eBay (wel zelden in sets van 6).

Transfer van mijn domein zou in de eerstvolgende dagen effectief moeten zijn.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

heeft iemand of een schema voor die VFD's of feedback op mijn prutswerk? (zie 3e-na-laatste-page van vorige deel).

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

hehe, eindelijk een deel waarbij ik vanaf het begin bij ben, ik zal is kijken of ik het bij kan houden :).

enneh, weet iemand hier een manier om nixie's uit hun voetjes te halen zonder de text op de nixies eraf te halen :s

Take a parachute, and jump!

een tang?
je bedoelt met de 'tekst' de verf?

ik heb ze voor kt88's gezien... en daarmee zou het moeten kunnen.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

een tang..
niet gewoon een huis en tuin oplossing...

naja, er zit dus wel tekst op, maar die veeg je er zo af (valt eraf als wit poeder), en daarna kan ik dus niet meer herhalen wat voor nixie's het zijn :(.

Take a parachute, and jump!

dat was de verf vroegah moest die blijven zitten, ik heb de mijne ook keurig meteen gepoetst (stom ja) per ongeluk.

dat van die verf heb ik trouwens van Hugo gehoord.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Ikzelf heb ook een mooie buis liggen: De ZM1200 van Pandicaon(Philips). Deze buis heeft maarliefst 14 getallen naast elkaar! Een jaar geleden gekocht voor het enorme bedrag van 5 euri :D
http://www.akh.se/tubes/pix/zm1200.jpg
http://tubedata.tigahost.com/tubedata/photos/013/z/ZM1200.jpg
Alleen lastig schoenen kopen:
http://www.akh.se/tubes/bases/17-pand.jpg

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Sine

Moderator

You lucky bastard :P

Ik heb er ook eentje liggen, en daar heb ik het relatief lage bedrag van 35 euro voor betaald.

nu de sockets ervoor nog :)

Op 6 november 2006 00:17:21 schreef Sine:
You lucky bastard :P

Ik heb er ook eentje liggen, en daar heb ik het relatief lage bedrag van 35 euro voor betaald.

nu de sockets ervoor nog :)

Dat zeg ik, schoenen :P Ik zit er over te denken om zelf maar voetjes te maken. Moet alleen ff geschikte "female pins" vinden om op een print te solderen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

waar werd dit buisje origineel in gebruikt? voor een klok is het wat overkill :-)

Mama look, -a-booboo

Op 6 november 2006 00:19:51 schreef jongensenwetenschap:
waar werd dit buisje origineel in gebruikt? voor een klok is het wat overkill :-)

Volgens mij voor rekenmachines.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Sine

Moderator

Jup, die pijp is specifiek ontworpen voor rekenmachines, er zijn ook calculator ic's die dit ding direct kunnen sturen.

http://akh.se/tubes/htm/zm1200.htm

http://akh.se/myown/calculator.htm

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 6 november 2006 00:26:58

tiens tiens. ik heb een serie oude calculators met nixie's maar die gebruiken allemaal aparte buisjes. Heb er nog eentje staan (uit 1965) die een scoopbuis als display gebruikt.

Mama look, -a-booboo
Henry S.

Moderator

Rekenmachines, helaas heb ik m'n onwetendheid vroeger een dergelijk buisje gemolt...
Niet dit type maar een Commodore met draadjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 6 november 2006 00:26:56 schreef jongensenwetenschap:
. Heb er nog eentje staan (uit 1965) die een scoopbuis als display gebruikt.

Laat me raden .. een HP ?

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 6 november 2006 00:27:57

nee, ben het merk even kwijt-geloof dat het logo een dolfijn is- bestaat al lang niet meer. in een radiobulletin van 1965 staat er reclame voor dat ding (onbetaalbaar) en er is een website over oude calculators waar ik hem ook zag. wat was dat adres ook alweer? zal eens een foto maken, als ik hem op zolder passeer.

Mama look, -a-booboo
Turbokeu

Golden Member

Op 6 november 2006 00:17:21 schreef Sine:
You lucky bastard :P
Ik heb er ook eentje liggen, en daar heb ik het relatief lage bedrag van 35 euro voor betaald.

Op 6 november 2006 00:06:49 schreef Tommyboy:
Ikzelf heb ook een mooie buis liggen: De ZM1200 van Pandicaon(Philips). Deze buis heeft maarliefst 14 getallen naast elkaar! Een jaar geleden gekocht voor het enorme bedrag van 5 euri :D

De laatste die ik op eBay voorbij zien komen heb zijn weggegaan voor een 100-tal Euro...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 5 november 2006 20:13:52 schreef BoudewijnEctor:
heeft iemand of een schema voor die VFD's of feedback op mijn prutswerk? (zie 3e-na-laatste-page van vorige deel).

De 1Hz-klok zou je met een 4.194MHz kristal rond een 4521 24-stage frequency divider kunnen maken. Je hebt dan ook nog 2,4,8,16Hz beschikbaar om je klok versneld juist te zetten.

Je VFD's worden direct aangestuurd (geen multiplexing) dus kom je toe met +25-30VDC anodespanning.
Aan de 4543-uitgangen zou je dan BC547-drivertjes (zonder collectorweerstand, basisweerstand 1-10K) kunnen hangen (of UDN2981/TD62783 high side drivers).
De grids knoop je allen aan de +25-30VDC (dienen om een digit te selecteren, of om te multiplexen).

De filamentspanning/stroom voor de IV-11 zou je kunnen betrekken uit een 9VAC/minimum 100mA trafowikkeling (6 filamenten in serie met groundaansluiting in het midden), of 6VAC/100mA minimum voor 4stuks IV-11.
Zie ook Buzz's topic.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

thanks voor de respons :)

ik zal straks je antwoord even op me in laten werken en kijken of ik het voor 100% snap.
Je hoort nog van me.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Turbokeu

Golden Member

Heb ook nog wat boodschappen gedaan op eBay:

24 stuks IN-16.
12 stuks IN-18.

Wel geen nixies ;) maar ook nog 2 nieuwe short cut uitlaten voor mijn Harley.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 6 november 2006 07:41:45 schreef Turbokeu:
Wel geen nixies ;) maar ook nog 2 nieuwe short cut uitlaten voor mijn Harley.

Mooi setje blèrpijpen, zal een aardig geklap geven! :D

Dit topic is gesloten