ik zou ipv J-fets, gewone mosfets gebruiken.

@Henry s.
Dat is mijn fout, ik dacht dat het schema teken voor een zonnepaneel niet in het schema programmatje van mij stond, maar dat is nu wel (zie onder voor het nieuwe resultaat).

Ik heb hier het nieuwe schema:
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school2.GIF
Allen moet er volgens roelke nog tussen T1 en Comparator1 nog een soort van astabiele multivibrator (iets met NE555) zodat het robotje zich niet raar gaat gedragen (het lijkt me in verband met maar 1 out put voor "1" en de "0").
Dan lijkt het me dat als dus zeg maar Comparator1 uit staat ik gewoon T2 en T3 "open" moet zetten zodat de motoren beide in een voorwaartse beweging voortbewegen. Zodra Comparator1 weer aan gaat, moet hij kunnen stuuren dus zal de robot de tijd krijgen om te draaien... Dit zou toch met een NE555 kunnen of niet? Moet ik dan het "astable oparation" schema nemen om dit te doen (als het al nodig is, lijkt me wel anders zecht roelke dat niet :P).
Datasheet NE555

mijn idee :

waarom die ne555 ?

nou, als ie constant licht ziet links en rechts
dan gaat ie links rechts links rechts dus zeg ik controleer licht
wacht dan 1 minuut controleer weer
maar het probleem is hoe kan je die minuut die 1 of 0 vasthouden ?

ik denk aan een geheugen cel iemand andere ideeen ?

Astabiele multivibrator, die wisseld telkens, zoals ik al zei:
De ene keer dan staat hij aan dan weer uit, bijv. van deze site de astabiele multivibrator:
Je geeft R2 en R3 een andere (hogere) waarde, de leds vervang je door bijv. een transistor, hadiger nog je schakeld direkt vanuit T1 en T2. In plaats van de leds schakel je bijv. een relais bij D1 (die dan is vervangen door relais1) laat je de 2 FET's schakelen voor de motoren zodat ze vooruit blijven rijden. Dan laat je D2 (die dan vervangen is door relais2) comparator1 schakelen, zo wisseld hij afzonderlijk van elkaar af, het voordeel is dat je voor R2 en R3 ieder appart een pot meter kunt plaatsen om zo ieder appart zijn snelheid te regelen (klopt toch wat ik zeg?), zo kun je dus zeggen ik laat relais1 langer open dan relais2...
Volgensmij heb ik het best ingewikkeld/raar uit gelegt...

of je pakt een NE555
das logischer

dan komen we nog op het geheugen probleem

Op 8 november 2006 21:39:30 schreef Nieko:
Volgensmij heb ik het best ingewikkeld/raar uit gelegt...

nieko,als je zo door gaat wordt het een robot met een aanhanger vol electronica.

maak eens een stroomschema van wat de robot moet kunnen.
ik bedoel dan zo'n schema met vakjes tekst en pijltjes naar de vakjes.
geen licht = robot dood , wel licht = robot leeft,enz

simpel robotje = zoek licht bijvoorbeeld
kijk eens hoe anderen dat gedaan hebben.
probeer dan of je die kunt vereenvoudigen,uitbreiden of op een andere manier kunt bouwen.zonder micro's maar wel digitaal,dus alleen met logische nivo's

Op 8 november 2006 21:45:09 schreef roelke.nl:
dan komen we nog op het geheugen probleem

Hoezo? Waarom een geheugen probleem?
Ik zie niet in wat dat probleem moet zijn dan...

EDIT,,
@johne, zo iets?:
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school_globaal.GIF

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Aangezien we op school lekker snel zijn, zijn we nu al aan het voorbereiden, maar nu moet ik het schema hebben de volgende keer (maandag) als ik techniek heb.
Aangezien dit schema waar we het nou over hebben wel mooi is maar waarvan ik denk dat het te lang duurt om hem klaar te hebben ga ik iets anders verzinnen...
Ik zat te denken om de 555-based photopoper te nemen, of kan ik beter de 1381-based photopopper nemen?
Ik heb nog een vraag, gaan ze beiden uit als er geen licht meer is (dan I.P.V een zonnepaneeltje als voeding een accu hé)? Anders dan pas ik dat even aan...
Natuurlijk moeten beide schema's worden aangepast voor de "anti-bots" sensoren..

wow, een uC is echt veel makkelijker... ik zou echt overwegen dat te doen...

Allemaal leuk en aardig, maar dat zal niet gaan.
1, wij hebben beide geen programmeer ervaring...
2, wij hebben beide geen programmer...
3, de tijd is te kort om dat te maken en te leren...

Wat trouwens ook kan is gewoon de robot bij een voorwaartse botsing 180Graden laten draaien ik denk dat dat het makkelijkste is door middel van een timer...

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

stroomschema - zoiets bedoelde ik , nieko
al ontbreekt er nog veel aan , maar dan krijg je een idee wat het moet gaan worden.

die photopopper"s gaan op zonnecellen,dus geen licht....
als je een popper op accu's laat rijden is het probleem dat er geen timing is.
de robot heeft continue spanning en zal heel vreemd gedrag vertonen
zwalken,rondjes draaien
een popper laad de elko op dmv zonlicht en als die voldoende opgeladen is reageert de robot
dan weer elko opladen....enz
dus , accu via hoge weerstand de elko op laten laden

Op 8 november 2006 19:35:53 schreef Nieko:
@Henry s.
Dat is mijn fout, ik dacht dat het schema teken voor een zonnepaneel niet in het schema programmatje van mij stond, maar dat is nu wel (zie onder voor het nieuwe resultaat).

Ik heb hier het nieuwe schema:
[afbeelding]

Nu schakelt T1 de voeding van comp1... Is dat echt de bedoeling?

En wat ik zo zie is het beam-botwiel opnieuw uitvinden.

Waarom laat je niet elk motortje aansturen met een comparator, elke comparator z'n sensor en misschien zijn eigen schakelpunt.

En zet je breadboard maar klaar, dat gaat sneller dan theoretiseren.

Op 10 november 2006 00:50:06 schreef Henry S.:
[...]
Nu schakelt T1 de voeding van comp1... Is dat echt de bedoeling?

En wat ik zo zie is het beam-botwiel opnieuw uitvinden.

Waarom laat je niet elk motortje aansturen met een comparator, elke comparator z'n sensor en misschien zijn eigen schakelpunt.

Hoezo het beam-botwiel opnieuw uitvinden? Omdat we een ander schema maken?

Maar ik heb weer een nieuw schema met jaja vragen en fouten!
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school3.GIF
Oké, bij dit schema zit ook meteen het "anti-bots" gedeelte in.

Functie "anti-bots" gedeelte:
Het "anti-bots" gedeelte bestaat uit een timer en een astabiele multivibrator. De timer moet zolang worden ingesteld als dat de astabiele multivibrator moet worden ingesteld, dus dat de robot een stukje achteruit kan rijden en 180Graden kan draaien.
De astabiele multivibrator zorgt ervoor dat hij eerst T8, T9 en T10 aan zet zodat de robot achteruit gaat rijden, daarna zorgt hij (door over te switchen naar het andere kanaal) dat maar 1 wiel gaat draaien in voorwaartse richting, dit motortje moet ge-ijkt worden door P2 zodat hij ongeveer een draai maakt van 180Graden. Na dat dit is gedaan moet de timer er voor zorgen dat de astabiele multivibrator uit word geschakeld, dus niet nog een keer achteruit rijd...

Functie Comparator 1:
De functie van comparator 1 is dat als er geen licht meer is dat hij dan de motoren uit schakeld, met behulp van T11.

Functie D4:
D4 zorgt ervoor dat zodra er spanning vanaf de astabiele multivibrator af komt dat de spanning niet de CMOS 555 in gaat.

Ik weet van god niet of het wel een beetje klopt wat er staat, naar mijn idee is er nog iets fout met de connectie van C6 (de positive kant dan).

Er is nog veel fout, dat weet ik. Is er een betere oplossing voor de hele zooi? En hoe zit dat met die puls, want volgensmij doet start de timer niet als er een constante stroom door T7 loopt. Bovendien weet ik ook niet op hoeveel stroom het schema werkt, nu is het maar gewoon 6V.
Zo is het niet echt meer een simpel robotje, maar een lastig ingewikkeld schema met veel componenten...

1 woord: breadboard.

Dat gaat sneller dan het decoderen van jouw tekening, plus je redenering volgen.

Ja, ik noem dit het opnieuw uitvinden van het wiel, vooral als de kennis nog niet aanwezig is zullen het vooral vierkante worden. Maar misschien ben ik te realistisch.

Vooral omdat het een simpel robotje moet worden kan je beter uitgaan van iets dat zeker werkt en waar je eigen ideeen op botvieren kan, anders verdwijnt dit snel in een hoekje...

En probeer iets logischer te tekenen...

Oke, hier komt een spoedcursus schema tekenen:

Houd je schema overzichtelijk.
Dus laat gelijkwaardige signalen die bij elkaar horen zoveel mogelijk evenwijdig langs elkaar lopen.

Vermijd bochten.
Iedere bocht zorgt ervoor de je sneller de weg kwijt raakt, je kan met veel bochten ook lastig zien van waar naar waar een signaal gaat.

Vermijd kruisingen nog meer dan bochten.
Ondanks een bolletje op een electische kruising haal je snel een gewone kruising (geen bolletje) in de war met een electrische kruising (wel bolletje).

De voedingslijnen hoeven niet helemaal uitgetekent te worden.
Je mag gewoon gebruik maken van ground symbolen en Vcc of 12V symbolen. De regel is dat gelijkwaardige voedingssymbolen allemaal aan elkaar hangen, ook al zit er geen lijn tussen.

Hou dezelfde volgordes aan, mits het schema dit toelaat.
Als je een schema opnieuw ontwerpt, dan maakt het niets uit of je poort 1 of poort 2 uit een IC gebruikt of onderling omwisseld in een schema. Als ze echter allemaal in 1 IC zitten, dan kan onderling wisselen opeens een helehoop duidelijkheid aanbrengen.

I will try my best.. Ik weet dat mijn schema's er erg ingewikkeld etc. uit zien, maar ik vind het erg lastig om ze te tekenen....
Maja, ik ben ook stom met mijn timer en astabiele multivibrator, ik kan ook gewoon een elco met weerstandje en een relais gebruiken...

En Henry S.,
Breadbord gaat lastig als je op school waarschijnlijk dat niet hebt en thuis ook niet. Dan heb je nog zo iets, we hebben maar een beperkt bedrag... Dus straks heb je alles aan een schema uitgegeven en weg geld, werkt je schema niet. Sector werkstuk naar de knoppen... En we moeten een voldoende voor dit werkstuk hebben...

Op 10 november 2006 18:22:03 schreef Nieko:
[...]
ik weet van god niet of het wel een beetje klopt wat er staat

Zo is het niet echt meer een simpel robotje, maar een lastig ingewikkeld schema met veel componenten...

rustig nieko,rustig opbouwen.
simpel = klein = overzichtelijk = makkelijk

Op 10 november 2006 20:13:32 schreef Nieko:
stom met mijn timer en astabiele multivibrator, ik kan ook gewoon een elco met weerstandje en een relais gebruiken...

juist,het is geen rocket-science
timing komt niet zo nauw,toch
relais kan dan ook een transistor zijn

[Bericht gewijzigd door johne op ]

Op 10 november 2006 20:13:32 schreef Nieko:
[...]
En Henry S.,
Breadbord gaat lastig als je op school waarschijnlijk dat niet hebt en thuis ook niet. Dan heb je nog zo iets, we hebben maar een beperkt bedrag... Dus straks heb je alles aan een schema uitgegeven en weg geld, werkt je schema niet. Sector werkstuk naar de knoppen... En we moeten een voldoende voor dit werkstuk hebben...

Juist daarom de sugestie om het simpel te houden, bouw iets wat bewezen is, dat zal al genoeg tijd kosten.

En zonder breadboard is het helemaal geen doen, ontwerpen is iets opbouwen, tig keer veranderen en deels of compleet afbreken, weer tig keer veranderen etc.

Zorg iig voor een breadboard en een handvol componenten om in ieder geval iets te kunnen doen.

ik zou daarom inderdaad op safe spalen. (save??) en lekker gaan voor een bestaand schematje, probeer dat volledig te doorgronden, en dan je eigen schemaatje in je vrije tijd bouwen en verbeteren. tis leuk spul hoor die beam robotjes..

suc6, madthijs

Op 10 november 2006 23:50:13 schreef madthijs:
ik zou daarom inderdaad op safe spalen. (save??) en lekker gaan voor een bestaand schematje, probeer dat volledig te doorgronden, en dan je eigen schemaatje in je vrije tijd bouwen en verbeteren. tis leuk spul hoor die beam robotjes..

suc6, madthijs

jah zelf ga ik hem zelf een keer opbouwen op die manier
al is het maar om er wat van te leren :)

maar met tijdsdruk is dat niet intresant :(

Kijk ik heb net even mijn idee uitgetekend van dat relais, condensator en instel potmetertje..
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school4.GIF
Met behulp van Rel1, Rel2, C3, C4, P1, P2 en S1 wil ik er voor zorgen dat als S1 word ingedrukt (dus de robot met de voelsprieten iets "voelt" ) dat de robot een stukje achteruit rijd en vervolgens 180Graden draaid (door 1 motor langer te laten draaien). Allen ik zit een beetje met de waarde van P1, P2, C3 en C4 omdat ik via P1 en P2 wil regelen hoe snel de elco's ontladen zodat dus 1 motor langer aan blijft dan de ander. Dit doe ik zo naar aanleiding van dit artikel.

Dan weet ik nog niet of dat Comparator1 daar goed zit, de bedoeling daar van is dat zodra de spanningsval over PD1 te laag word (of wel dat het dan donker is) dat de robot niet meer reageerd op licht, maar nog wel op de voelsensor/S1. Kan hij zo goed geschakeld zijn? D3 is de waarde van de referentie spanning....

Ik zal eens probeeren of dat ik school zo gek krijg dat we ook nog een stukje breadboard kunnen kopen.
Tevens ga ik probeeren of (conrad) ons wat onderdelen wil sponzeren, ik kan het licht probeeren...

Waar wil je nu dat we antwoorden. Cross-posten en in twee topics tegelijk met hetzelfde bezig zijn?

Ik denk ook dat het eens tijd wordt om te gaan kijken hoe een NE555 werkt, want zo zonder timing componenten als weerstanden en condensatoren gaat dat ding echt niets doen.

Uhh... het schema van de NE555 heb ik van:
http://www.solarbotics.net/library/circuits/bot_popper_555.html
maar kan ik dan niet beter deze gebruiken?
http://www.solarbotics.net/library/circuits/bot_popper_1381.html

Als ik het nieuwe schema af heb dan zal ik het hier posten en door jullie laten na kijken :p

Oke, ik hoop dat dit het laaste schema is wat ik moet posten... Ik heb nu tevens een andere licht zoek schema gebruikt, deze: http://www.solarbotics.net/library/circuits/bot_popper_1381.html
Ik heb C1 op dat schema weg gelaten, omdat die toch dient voor als je een zonnepaneel gebruikt of niet? En ik gebuik een accu.
Maar weet iemand waar de 1381 te verkrijgen is?
Hier is het schema:
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school5.GIF
Wil iemand het nakijken op fouten? Ik wil vooral graag weten of ik de comparator wel goed heb aangesloten bij PD1.
En weet iemand op hoeveel volt het 1381 schema werkt, want nu zit hij wel op 6 volt, maar volgensmij is dat te veel.
Tevens heb ik de 7805 maar vervangen door een weerstand die de spanning terug brengt naar 5V en de stroom terug naar iets van 70mA...