Inderdaad, een beetje pic op een eurokaart formaat printje zou het ook doen. Maar met logica zou ik het niet voor elkaar krijgen, erg mooi gemaakt, nette printen en goed afgewerkt !!
Dit topic is gesloten
Inderdaad, een beetje pic op een eurokaart formaat printje zou het ook doen. Maar met logica zou ik het niet voor elkaar krijgen, erg mooi gemaakt, nette printen en goed afgewerkt !!
Overleden
Ik ben bezig met een Nixie klokje, alles standaard TTL, maar gezien het feit dat het allemaal in een vastliggend huisje moet gepropt, zal ik net als Theo moeten "stacken" om alles erin te krijgen.
Ik twijfel niet dat als ik een jaartje oefen met PICjes enzo, ik het ook daarmee wel zou kunnen.
Maar hardwired hardware electronica begrijp ik tenminste, clocksignaaltje in, resetje hier, carry out of borrow daar, BCD out, dat is tenminste begrijpelijke taal.
Die lappen code die ik hier soms voorbij zie komen, het zou net zo goed Goa'uld voor me kunnen zijn, of Klingon (ligt eraan welke serie je voorkeur heeft).
Ik heb mijn ziel aan de programmeer-duivel verkocht in 1981, toen de ZX81 op de markt kwam. Sindsdien is het er niet veel beter op geworden.
Het grote voordeel is, dat je het gedrag van een schakeling kan wijzigen, zonder de soldeerbout warm te maken. Een NAND omtoveren in een XOR door een regeltje programmeercode aan te passen, om maar iets te zeggen. Evengoed ben je beter af als je overweg kan met logische en analoge bouwstenen, dan een pic- of avr-adept, die het verschil tussen een collector en een emitter niet kent...
Overleden
Op 12 november 2006 22:12:51 schreef pros:
Het grote voordeel is, dat je het gedrag van een schakeling kan wijzigen, zonder de soldeerbout warm te maken. Een NAND omtoveren in een XOR door een regeltje programmeercode aan te passen, om maar iets te zeggen.
Tja, daar zit hem nu net de lol voor mij.
Als ik dat pad zou volgen, zou mijn laatste soldeerproject een programmer zijn, voor de rest zit ik dan suf naar mijn monitor te staren en code in te kloppen.
Fijn, bedankt, maar ik pas.
Evengoed ben je beter af als je overweg kan met logische en analoge bouwstenen, dan een pic- of avr-adept, die het verschil tussen een collector en een emitter niet kent...
Iemand die beide beheerst, en dat zijn er genoeg hier, is natuurlijk het beste af.
Ik wacht in spanning op Free's boek, "van 0-1 tot FPGA", misschien is dat net de trigger die ik nodig heb.
Op 12 november 2006 22:18:35 schreef KT88:
Als ik dat pad zou volgen, zou mijn laatste soldeerproject een programmer zijn, voor de rest zit ik dan suf naar mijn monitor te staren en code in te kloppen.
Komkom, niet zo negatief! Ik klop al 25 jaar code in, maar dat heeft me nooit belet regelmatig de hand te slaan aan de soldeerbout, hoor!
Moderator
Op 12 november 2006 21:43:30 schreef pros:
Aiaiai! 2 Moderators tesamen op m'n kap!
Edoch, ik heb hier ook nog dingetjes draaien, die een ganse eurokaart in beslag nemen, maar die ik nu zou kunnen bouwen op een printje van 5x5cm.
@KT88: nee, daar zijn geen buizenversterkers oid. bij...
Nr.3 er ook nog bij. Ik klop code sinds '84, maar dit is gewoon veel mooier
Ben met een ledklokje bezig, In een PICje? Welnee, puur TTL.
Ik denk dat ik maar huilend naar bed ga...
Op 12 november 2006 22:03:05 schreef KT88:
Maar hardwired hardware electronica begrijp ik tenminste, clocksignaaltje in, resetje hier, carry out of borrow daar, BCD out, dat is tenminste begrijpelijke taal.).
idem
Die lappen code die ik hier soms voorbij zie komen, het zou net zo goed Goa'uld voor me kunnen zijn, of Klingon (ligt eraan welke serie je voorkeur heeft).
welke serie? beide
Op 12 november 2006 22:37:12 schreef pros:
je laat je toch niet weg jagen,ik weet zeker dat dit niet de bedoeling is van de mods
Op 12 november 2006 22:37:12 schreef pros:
Ik heb een 24 uurs klok gemaakt zonder ook maar 1 µC te bezigen. Ik kan de basis en mits veel oefening kan ik nog meer met µC maar het is geen uitdaging vind ik.
Kwas wel behoorlijk trots op mijn klokje, ik kwam zelfs niet toe met 1 europrint
En kheb geen enkel schakeling van internet gehaald, allemaal beredeneerd op de datasheets en natuurlijk ook de kennis van school.
Moderator
Op 12 november 2006 22:03:05 schreef KT88:
[...]
Dat wordt een Goa'uld die Klingon spreekt of een Klingon die Goa'uld spreekt...
4xxx logica schopt kont Ik heb een digitale klok gebouwd puur en alleen met 4xxx ICs (ontkoppelcondensatoren zijn voor losers
), 46 weerstanden, 6 ULN2803 ICs en 230 ultrafelle blauwe LEDs. En een voeding uiteraard. Momenteel werkt hij met kleine 7-segments display's, maar zodra de 46 weerstanden bij de GROTE segmenten zijn geplakt, werkt ie helemaal. Foto's volgen zodra het werkt.
Ik zal dan ook meteen foto's posten van mijn binaire LED klok, wederom alleen met 4xxx ICs.
Volgende op de planning is een Nixie klok, met standaard nixies. Daarna een klok met datum en tijd, voor mijn ZM1200 Nixie (weer allemaal 4xxx logica ).
Moderator
En dat is puur omdat ik buiten een beetje basic basic totaal niet kan coden ... ( picstart staat op de plank te wachten .... )
hoe ik een 1200 met losse logica zou kunnen muxen had ik ook al uitgevogeld
alleen denk ik dat ik dat toch met een pic / avr ga doen
[Bericht gewijzigd door Sine op 13 november 2006 00:58:37
Hier draait zelfs de trappenhuisverlichting op een avr...
Golden Member
Ben pas een jaar of 6 geleden in kontakt gekomen met microcontrollers (was toen 45) na een betoog van mijn vennoot David over de voordelen en mogelijke toepassingen ervan.
Ik had op dat moment wel al over microcontrollers gehoord maar wist niet exact wat het allemaal inhield.
Nu, 6 jaar later, heb ik spijt dat ik er niet véél vroeger mee begonnen ben...
@pros: ik heb hier nog een tiental 6pin SMD PICs 10F206 liggen, trappenhuisverlichting lijkt me daarmee ook nog een mooie en gemakkelijke toepassing.
CD
Het voordeel van een uC als trappenhuisautomaat is, dat je het licht na de gewenste tijd zachtjesaan kan dimmen, zodat je nooit plots in volslagen duisternis komt te staan. Daarbij komt nog een softstart, teneinde de lampen enigzins te ontzien. Ik had het vroeger al eens gebouwd met diskrete componenten, maar dit is een stuk eleganter.
Op 13 november 2006 00:57:10 schreef Sine:
*kuch*En dat is puur omdat ik buiten een beetje basic basic totaal niet kan coden ... ( picstart staat op de plank te wachten .... )
Restecp! Das nou echte schoonheid.
Na een hoop gedoe mijn (low-budget) printplotter eens 'afgemaakt' (nog niet helemaal klaar).
werking:
- 2 stappenmotoren uit oude printers voor de beweging (mede mogelijk gemaakt door KT88). Het geheel beweegt heen en weer op 6 lade-geleiders. (was meteen de grootste investering, 30 euro). Voor de rest is het gebouwd met resthout wat nog in de schuur te vinden was. Hout blijkt echter wel een wat zwaar spulletje te zijn. Daardoor ligt de snelheid vrij laag. Achteraf gezien had ik het beter van dubbelzijdig printplaat in elkaar kunnen solderen. Dat spul kost geen drol op een radiobeurs, het is licht, maar wel heel stijf.
- De 'pen' is een koperen buisje, met daarin een stukje 0.8mm draad gedrukt. Dat 0.8mm draad zet ik onder spanning. (+/-30V, met 220uF condensator) Dat pennetje beweegt dan over de lege printplaat, alwaar het het koper wegbrandt. Mocht het pennetje zich vastlassen aan de printplaat, dan zit er een electromagneet bovenop die het pennetje weer omhoog trekt. Alles gebeurt onder water, dat levert strakkere lijntjes op.
Voordelen: zeer goedkoop, geen freesmachien nodig, en ook geen 3e as nodig. Het is beduidend simpeler. Geen moeilijk gedoe met etsen, en dure fotogevoelige lak, UV bak enz enz.
Nadelen: De nauwkeurigheid van het wegbranden van printplaat is wat kleiner dan van een freesje. Het is goed mogelijk om gewone DIL IC's te gebruiken, maar dat is dan ook heb beste wat eruit te halen is. Waarschijnlijk is het grootste nadeel dat je erop moet letten dat ieder printbaantje een stukje vrij eromheen heeft, omdat je anders de boel niet goed weg kan branden.
Maar er valt altijd wel wat te doen met de volgorde waarin je de baandjes wegbrand, waardoor het uiteindelijk wel lukt.
- De sturingselectronica is heel simpel. Ik gebruik een ULN2003 (7 powertorren in DIL) voor de ene stappenmotor (unipolair), en 2BD135/2BD136 voor de tweede stappenmotor. Sturing d.m.v. 2 halve H-bruggen en een elco, want tis een motor met lage weerstand van de spoelen.
Verder zitten er 2 4029 tellers in, en een 4070 XOR IC voor het omzetten van step/dir, naar de spoelensturing.
Het ding is eigenlijk nog niet helemaal klaar, er zijn nog wat verbeterpuntjes, zoals op de foto's ook te zien is.
Ik moet de spanning van de pen, en die van de printplaat omdraaien. Op dit moment zet zich namelijk allemaal koper af op het pennetje, en dat zorgt ervoor dat het pennete in het begin 0.8mm dik is, en aan het eind er een 2mm dikke plak 'spul' om het ding heen zit. Dit 'spul' heeft de vervelende neiging te isoleren, en te zorgen dat het pennetje de printplaat niet meer raakt. Daarom ging het aan het eind van het printplaatje nogal fout. Maar goed, dit is makkelijk op te lossen.
Ik zit er ook over te denken om alle electronica in een net kastje te stoppen. Dat zou het budget echter weer duidelijk verhogen. Ik heb het tot nu toe nog makkelijk onder de 50 euro kunnen houden...
plaatjes:
het werkblad
motor, overbrenging, en ultra-lage-speling-lager
De electromagneet, die het pennetje omhoog moet trekken, en die ook lekker stinkt omdat ie warm wordt.
De electronica (het deel dat niet ergens in de lucht boven de plotter hangt)
Eén van de eerste resultaten. Let vooral op de baantjes die wel strak zijn. Ik zat na een tijdje een beetje te klooien, en ook door het probleem van het steeds dikker wordende penntje is het op het eind een stuk minder mooi.
Wat een idee! Fantastisch! Nu nog het resultaat opkrikken. Wat voor een matriaal is dat pinnetje? Misschien is het wat om zo'n pinnetje van een TIG las apparaat te gebruiken? Die zijn hard en kunnen lkkr warm worde. Misschien weet iemand van welk matriaal die dingen zijn?
Ik vind het wat een raar idee, maar het resultaat is helemaal niet slecht voor een project in de ontwikkelfase. Wat de naald betreft: heb je al geprobeert de pen heel snel op- en neer te laten bewegen, zodat je eigenlijk een aaneengesloten keten van puntjes wegbrandt?
Op 13 november 2006 17:16:48 schreef pros:
Ik vind het wat een raar idee
Dat vindt ik juist mooi. Niet de weg nemen die iedereen neemt. Er zijn er nog zat. Heeft hij toch mooi gemaakt? Het wint zeker niet de schoonheidsprijs, maar als het werkt vindt ik dat wel een prijsje waard.
Op 13 november 2006 17:14:17 schreef elektrohenri:
Misschien is het wat om zo'n pinnetje van een TIG las apparaat te gebruiken? Die zijn hard en kunnen lkkr warm worde. Misschien weet iemand van welk matriaal die dingen zijn?
Die zijn volgens mij van wolfraam, hetzelfde als in een lamp.
Dit is inderdaat heel fijn gevonden.
Soms is niet het resultaat dat telt maar de gedachte die er achter zit.
Printje ziet er niet slecht uit voor de eerste test.
Op 13 november 2006 17:20:28 schreef elektrohenri:
Heeft hij toch mooi gemaakt?
Mijn reactie was allerminst afkeurend bedoeld, hoor. "Raar" = eigenaardig, buiten het gewone.
Ten eerste: het is met deze opzet toch niet mogelijk om resultaat te verkrijgen dat in staat is SMD en kleiner aan te kunnen. Reden: zie lagers er zit ongeveer 1mm speling op. Dat wordt door de software wel een klein beetje gecompenseerd, maar natuurlijk niet volledig.
Het pinnetje brand eigenlijk amper weg. da's het probleem niet. Het brand volgens mij vrij langzaam weg, maar ik heb het nou niet echt kunnen testen, omdat ik de spanning verkeerd om had aangesloten, waardoor het pennetje helemaal onder de zooi kwam te zitten, en eigenlijk alleen maar groeide...
Het effect van snel op en neer gaan, wat een keten van puntjes vormt, heb je eigenlijk al een beetje. Op het ene moment, dan is de kracht van de elco voldoende, en dan zijn het steeds kleine tikjes, en schuift de stift langzaam verder. Zodra de stift koper raakt ontstaat een vonkje dat ook een eindje naar voren het koper wegbrand.
Maar op een ander moment dan last de punt zich steeds vast, waardoor heel even kortsluiting ontstaat. Bij kortsluiting trekt de electromagneet de pen omhoog, en even later is de elco weer volgeladen, en komt het pennetje weer op de print terecht, alwaar het mooi een stukje wegbrand, zichzelf vastlast, en weer omhoog schiet. Dit gebeurt met een tempo van 5Hz ofzo.
even voor de duidelijkheid:
code:
+30V -------
|
|----------0 printplaat
| |
| | |
elco === |_| 1 k weerstand
| |
|----------0 pen
|
)|
electro )|
magneet )|
)|
|
Mosfet (BUK 555)
|
|
gnd ---------
(hier heb ik reeds de polariteit van printplaat en pen omgedraaid.
Ik heb er ook over nagedacht om ben aan een soort van luidspreker vast te maken. Ik was echter bang dat de pen dan te makkelijk zou blijven steken. Daarnaast is het lastig om te compenseren voor het langzaam wegbrandende pennetje. Maar de nauwkeurigheid zou dan wel duidelijk beter kunnen, als je genoegen neemt met een slomer tempo. Maar het gaat nou ook al niet echt snel. Over zo'n printje wat ik liet zien doet ie al een krap half uur... (al maakt dat in principe weinig uit, je zet het ding aan, en je hoeft er als het goed is niet meer naar te kijken tot ie klaar is).
edit: Ik heb na zo'n 19 jaar in deze maatschappij geleerd 'raar' als compliment op te vatten. Dat zouden meer mensen moeten doen, dan zou het stukken leuker zijn...
nice zweetvoetje. mss zit er nog wat speling in? hij hakkelt wat volgensmij.
@theo: mooi! mooie behuizing er ook bij. maar volgende keer misschien handig om over te gaan op smd?
Dit topic is gesloten