Op 17 november 2006 15:28:41 schreef beertje_01:
kun je zelfs mysql voor gebruiken en dat draait best vlot maarja das gratis en open source dus dat kan dan niet voor bedrijven zucht.....
Open source wil niet zeggen 'niet voor commerciele doeleinden'. Dat een gedeelte van de volgelingen wel zo denkt is iets anders. Open source is meer opgezet vanuit de gedachte (die hier ook leeft!) dat je met een stuk software ook de sources krijgt, zodat je ten allen tijde aanpassingen kan doen, ook als de oorspronkelijke fabrikant ter ziele is.
Vergelijk: TV's waar een schema werd bijgeleverd.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 17 november 2006 09:28:27 schreef freagel:
[...]Ik begrijp wel je frustratie, maar is dat niet logisch in een basiscursus? (1e jaar)
neen. zeker iet als je in je 3 en 4 middelbaar electriciteit en 5 en 6 middelbaar electronica gedaan hebt.
ik zie graduaat gewoon als de verderloop van dat middelbaar.
probleem is dat er een gans pak anderen bijkomen ( uit latijn uit talen uit weetikveel wat ) die hun baggage is nul.
ze moetne dat splitsen. geen electronica gehad int middelbaar : alle ga in die klas zitten. voor die die het wel gehad si kunnen ze dan sneller gaan.
voor mij was dat een gans jaar verloren. nuja ik had geweldig fun met die gasten vant laatste jaar te helpen met hun eindwerken ...
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 17 november 2006 16:28:02 schreef ledlover:
een schema werd bijgeleverd bij mijn 14cm draagbaar zwartwit tvtje uit 2000...
juist en net als bij open source zitten er in dat schema een aantal blokken waar je nuwelijks aan kan geraken of weet wat er in zit....
denk aan het cputje voor de afstandsbediening met custom software of de oogspanningstransfo uit ching chang chong ..
veel van da 'open source' spul is maar half afgewerkt omdat de discussie stagneert of ze nu vi of emacs gaan gebruiken als editor en cde of kde als destop en welk kleurenpalet er nu moet komen.
der zijn veel te veel subvarianten van gans die bollenwinkel. tijd dat linus der eens een paar een mep tegen hun oren geeft en schoon schip maakt.
ik heb het deze week nog gezien. jamaar op red hat versie tralala werkt het en op red hat latere versie nie meer ... en op suse bolt het wel en op ubuntu niet....
geef mij maar windows met als zijn bugs en kuren.
Op 17 november 2006 09:28:27 schreef freagel:
[...]Ik begrijp wel je frustratie, maar is dat niet logisch in een basiscursus? (1e jaar)
Wij kregen dat in het 3e jaar nog :') en dan vinden ze het raar dat je motivatie tot een dieptepunt zakt 
vi(m) en KDE natuurlijk !
Ik denk dat beertje bedoeld dat het management alergisch is voor open source oplossingen, zeker als deze gratis zijn, want dat kan toch nooit wat zijn ....
Managment laat zich leiden door Gartner en de "claim" van SCO, nog steeds. En natuurlijk door stemmingmakerij van de beste stuurlui.
CDE, VI,Smit and the Running Man natuurlijk!
Op 17 november 2006 16:38:15 schreef free_electron:
[...]juist en net als bij open source zitten er in dat schema een aantal blokken waar je nuwelijks aan kan geraken of weet wat er in zit....
Klopt. Ik heb iets teveel pakketten gedownload die bij compileren vroegen of je meteen je halve gnome- of kde- distributie wilde updaten. Liefst ook nog met tegenstrijdige eisen. En 'zelf bijwerken' zit er ook niet meer bij; ga maar eens 50Mb aan warrige gecodeerde C++-sources doornemen.
Maar toch, het idee is op zich wel OK.
Afgezien daarvan, ik kan me herinneren dat ik bij m'n zwart-wit TV-tje uit 1988 een compleet schema had met daarbij op strategische plekken de golfvorm inclusief piekhoogtes/voltages die je op de scoop moest zien. 
Op 17 november 2006 16:38:15 schreef free_electron:
[...]juist en net als bij open source zitten er in dat schema een aantal blokken waar je nuwelijks aan kan geraken of weet wat er in zit....
Kolder, als er ook maar één gesloten blok in zit, is het geen opensource meer.
Via is daar lelijk mee op z'n gat gegaan met zijn gesloten video drivers waarin opensource verwerkt zat!
Ik zit al 10 jaar in de opensource wereld, *zakelijk*, je kiest dan binnen de community gewoon geschikte partners die je willen helpen, als investering dien je *proactief* met deze partners samen te werken, geen truucjes, uurtje factuurtje of andere brol, de ene hand wast de andere. Gewoon hard werken, beide partijen komen er dan beter uit, dat is de winst. Punt.
Let op, dat ik het hier niet over het OS heb, dat zou appels met peren vergelijken zijn, dat kan je beter overlaten aan de marketing leugenaars.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
beertje_01
My Tube is bigger then yours
ik gebruik mysql gewoon op mijn microsoft bak(staat voor de rests wel niks op dus gewoon als serve ral shet ware). uptime tot hiertoe ongeveer een jaar en dat is dan door stroomuitval in het straat ofzo geweest. draait een volledige site op en dergelijke. alsook wat andere database zaken. voor een bedrijf gaat dat perfect imo maarja dat is wrsch niet fancy genoeg.....
allé ja.
nog een weetje. we zijn vandaag te weten gekomen dat we geen praktische labo's meer hebben tot en met kerstvakantie.
dat wil dus zeggen nog maar 2 dagen op een week les. gewone theorie zoals automatisatie,digitale technieken, en een beetje HF.
ik dacht dat ik in telecom zat maarja....zeg genoeg over opleidingen tegenwoordig. dit is btw het 2de jaar dus het mag wel is deftig beginnen worden.
btw kt88 als ik miss volgend jaar in het buitenland stage wil doen kan ik miss komen aankloppen bij het bedrijf waarvoor je werkt

Op 16 november 2006 19:46:19 schreef KT88:
[...]
Jullie *mogen* het niet???Man, ik heb toch wel eens verteld hoe ik geslaagd ben voor mijn MTS labtechniek?
Door de scoop te repareren *en* de metingen te verrichten, binnen de gestelde tijdMaar dat was Rens & Rens, in de goede jaren, op de Bergweg.
[...]
Ik dacht er destijds hetzelfde over, maar nu, terugziend, denk ik dat ik er zelfstandiger door heb leren werken, heb geleerd zelf initiatief te nemen en te improviseren (heb op een bepaald moment die scoop gewoon opengeschroefd, doorgesoldeerd en ingespoten met contactspray), en niet te wachten op een leraar of op wel werkende apparaten.Ik heb geleerd met een simpele analoge multimeter en een simpele 1 MHz scoop alle basismetingen te verrichten, inclusief vervormingsmetingen aan versterkers.
Tegenwoordig hebben ze daar een dure AP, Fluke of Agilent voor nodig, en dan nog weten ze niet hoe het werkt.
Ik krijg studenten binnen van MBO en HBO, die nog geen transistor van een condensator kunnen onderscheiden, of een ohm van een volt.
Hun commentaar: "ja, dat leren we niet/hebben we nog niet gehad".Bollocks! Als je in een vak geinteresseerd bent, wil je er alles over weten, doe je er moeite voor, pak je boeken, stel je vragen, graas je Google af, maar ga je niet met een verveeld gezicht zitten mokken.
Maar wel een grote bek opzetten dat ze, na de stage, een baan gaan zoeken met minstens een dure Audi leasebak, of in de software verder willen.
Die hele IT-sector hangt aan elkaar van gefrustreerde, mislukte electronici.
Paljassen in stropdassen die voor 150/uur even "ctrl/alt/del" bij je komen doen.Makkers, ik heb nieuws voor jullie: daar gaat een einde aan komen.
Van de 10....20 stagiaires die ik in totaal denk ik heb gehad, zijn er wellicht 1 of 2 echt geschikt geweest als techneut, de rest wist niks, kon niks, en was ook niet bereid er iets aan tijd en moeite in te steken.
oke KT88 ik zal het eens positief gaan bekijken van die kant had ik het nog niet gedaan. Dat niet mogen is echt waar al denk ik dat je niet bedoelt hebt om te zeggen dat je het niet geloofde.
Dat je stagaires krijgt die nog niet weten wat een transistor is en hoe he ermee omgaat kan ik best begrijpen.
Dat zijn gewoon ongeinsteseerde studenten die 1 totaal niet opletten 2 het nivau van hun opleiding is zo laag dat het maar half wordt uitgelegd.
we mogen nu opschool een voedinkje gaan maken, als ik het vak niet leuk vond zij ik saai! het word gewoon gedaan met een 7805 en een 7905. ik zit nu 2e klas MBO. naar mijn mening hadden we dat een jaar geleden al goed moeten kunnen.
Met oude scoops kun je inderdaad veel meer leren want het gaat tenminste niet vanzelf. Daar leer je alvast wel de basis van en die basis is belangrijk.
Ik geloof niet dat je kan zeggen dat ik niet voor het vak ga. Regelmatig (bijna iedere avond) zit ik wel op CO te kijken naar een leuk en interresant topic of google even. Zelf hobby ik ook nog wel wat, ik hoop dus echt van mijn hobby een beroep te maken.
Het is niet te hopen dat ik ooit nog eens een staigare krijg net als jij die een grootte mond opzette. daar kan ik zelf dus absoluut niet tegen. Maar dan moet ik het ook niet tegen anderen doen.
Ik hoop dat je het goed begrijpt waarom dat ik een hekel heb aan erg slecht apparatuur dat best een keer (tzij door leerlingen of leraren) nageken wordt toch ook best leerzaam.
@kt88
Bedankt voor je antwoord er zit wel wat in.
trouwens kheb laat gereageerd, maar was met andere zaken bezig dan CO, weer zoveel pagina's erbij.
Op 16 november 2006 21:29:44 schreef High met Henk:
[...]
Toen ik werk zocht was het bij de meste uitzendbureaus en intermediairs:
"Elektrotechniek, owh installatie""Nee, elektronica"
"Ja, we hebben nog wel een nieuwbouwproject van die en die wijk"
HALLO, jij weet niet eens wie je naar een klus stuurt!
Dat is idd ergelijk en elke keer kan je het weer uitleggen, en een maand later nog een keer... En de echte onnozelen nog een paar keer.
Op 17 november 2006 18:00:01 schreef beertje_01:
btw kt88 als ik miss volgend jaar in het buitenland stage wil doen kan ik miss komen aankloppen bij het bedrijf waarvoor je werkt![]()
Best, als je maar niet hier wil komen logeren 
Op 17 november 2006 19:15:42 schreef elektroverslaafde:
oke KT88 ik zal het eens positief gaan bekijken van die kant had ik het nog niet gedaan. Dat niet mogen is echt waar al denk ik dat je niet bedoelt hebt om te zeggen dat je het niet geloofde.
Ik bedoelde te zeggen dat je er schijt aan moet hebben dat het niet "mag", gewoon doen en daarmee basta.
Tien tegen 1 dat je een applaus krijgt van de andere leerlingen, en een heimelijke goedkeuring van je leraar.
Als het ijs eenmaal gebroken is, mag je wellicht het gehele machine-park van de school nakijken. Vergeet niet eerst een uur-prijs of een mooi cijfer af te spreken 
Op 17 november 2006 19:15:42 schreef elektroverslaafde:
Het is niet te hopen dat ik ooit nog eens een staigare krijg net als jij die een grootte mond opzette. daar kan ik zelf dus absoluut niet tegen. Maar dan moet ik het ook niet tegen anderen doen.
Ik ben gestopt met stagiaires. Fontys en het ROC in de regio hebben een meer dan belabberde stagebegeleiding (geen)waardoor er een veel te grote last op mijn schouders komt te liggen. De studierichting op het ROC industriele automatisering gaat bovendien nergens over. De mensen die ze afleveren kunnen letterlijk niks (ligt NIET aan de studenten). Dat komt deels omdat de leerstof helemaal niet aansluit op de praktijk. Zo krijgen deze mensen dus helemaal geen PLC's te zien omdat dat in de industrie niet meer gebruikt zou worden. Daarvoor in de plaats krijgen ze labview want dat zou het helemaal zijn. Lulkoek natuurlijk, het is gewoon de persoonlijke voorkeur van een idioot van een docent.
De beste stagiaire die ik ooit gehad heb was een heel klein turks kereltje die een totaal andere richting studeerde maar nergens een stage kreeg en hier letterlijk door het ROC gedumpt is. Die kon tenminste zelfstandig werken en heeft hier in een hele korte tijd gruwelijk snel en veel geleerd en uiteindelijk zelfs een kompleet project gedragen, van de besprekingen bij de klant tot de uitvoering en de oplevering. Heb ik niks aan hoeven doen en het spul draait nog steeds naar volle tevredenheid. Niet slecht voor een aankomend bedrijfseconoompje.
Op 17 november 2006 20:14:51 schreef KT88:
[...]
Best, als je maar niet hier wil komen logeren[...]
Ik bedoelde te zeggen dat je er schijt aan moet hebben dat het niet "mag", gewoon doen en daarmee basta.
Tien tegen 1 dat je een applaus krijgt van de andere leerlingen, en een heimelijke goedkeuring van je leraar.
Als het ijs eenmaal gebroken is, mag je wellicht het gehele machine-park van de school nakijken. Vergeet niet eerst een uur-prijs of een mooi cijfer af te spreken
Dit geeft tovh gelijk het niveau van de leeraren aan, als die al geen kans zien om dit te doen?
ze kunnen dit gewoon tijdens de les doen als de klas bv. een practium meten heeft.En anders gewwon als les stof geven
9 op 10 dat dit meer resultaat boekt dan droge stof uit een boek, kijk eens na de raktie van de leerlingen die direckt het resultaat zien in de practijk.
zoiets heet motivatie, maar nee , leraar draaaid voorgekauwde lesstof af en gaat naar huis , heeft zijn loon weer verdiend!
ik heb 4 jaar MTS Electronica, richting meet en regeltechniek.Het is grote zonde van die 4 jaar geweest.Ja het papiertje doet het goed , maar je kan niks!!!
{bijna) alles wat ik weet/gebruik is door zelfstudie en interesse gekomen, meren deel door domme fouten in de praktijk en daar van geleerd
zelf iets ontwerpen foei, zodoen we dat niet , we doen het al 30 jaar zo, en jij gaat het ook zo doen, JA MAAR, geen ge ja maar >>>doen zoals ik het zeg!!!
Waarom, zoals free ook al eens zij, leraar wil niet afgaan omdat leerling beter weet en/of meer kennis heeft.
laat leerlingen defecte apparaten menemen van huis en ga die repareren op school, daar leren ze echt wat van.
lekker zonder schema kijken wat het moet doen , reverse engineren en meten, en toto oplossing komen
free_electron
Silicon Member
Op 17 november 2006 20:29:56 schreef shiptronic:
[...]Dit geeft tovh gelijk het niveau van de leeraren aan, als die al geen kans zien om dit te doen?
ze kunnen dit gewoon tijdens de les doen als de klas bv. een practium meten heeft.
leraren een scoop repareren ? de meesten weten geneens waar de holdoff knop voor dient, verre van dat ze int binnenste gaan roefelen.
LaStei
carpe cerevisi
Nog even terug naar dat "prisoner's dilemma", voor mileustandpunten gaat dat niet helmaal op. Mijn jaarlijkse energie rekening ligt rond de £250,- (bij een gemiddelde prijs van £0.10/kWh) en een boom. Dat bedoel ik, de inteligentie gebruiken voor echte voruitgang, en niet voor prul. Een DVD speler hier bij de macro £15,- (nee, de komma staat niet verkeerd). Kun je nog niet eens de onderdeeltjes voor een beetje voeding bij elkaar krijgen.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
lekker zonder schema kijken wat het moet doen , reverse engineren en meten, en toto oplossing komen
Zijn er niet veel die dit kunnen. Dit is gewoon logisch nadenken. In bijna al mijn herstellingen beschik ik nooit over een schema. Daar leer je veel van.
Zo heb ik het iig. ook geleerd...........
Veel verschillende apparaten zien, weet je ook vanzelf hoe je zelf iets goed moet opbouwen.
[...]Dit geeft tovh gelijk het niveau van de leeraren aan, als die al geen kans zien om dit te doen?
ze kunnen dit gewoon tijdens de les doen als de klas bv. een practium meten heeft.En anders gewwon als les stof geven
9 op 10 dat dit meer resultaat boekt dan droge stof uit een boek, kijk eens na de raktie van de leerlingen die direckt het resultaat zien in de practijk.
zoiets heet motivatie, maar nee , leraar draaaid voorgekauwde lesstof af en gaat naar huis , heeft zijn loon weer verdiend!
ik heb 4 jaar MTS Electronica, richting meet en regeltechniek.Het is grote zonde van die 4 jaar geweest.Ja het papiertje doet het goed , maar je kan niks!!!
{bijna) alles wat ik weet/gebruik is door zelfstudie en interesse gekomen, meren deel door domme fouten in de praktijk en daar van geleerd
zelf iets ontwerpen foei, zodoen we dat niet , we doen het al 30 jaar zo, en jij gaat het ook zo doen, JA MAAR, geen ge ja maar >>>doen zoals ik het zeg!!!
Waarom, zoals free ook al eens zij, leraar wil niet afgaan omdat leerling beter weet en/of meer kennis heeft.
laat leerlingen defecte apparaten menemen van huis en ga die repareren op school, daar leren ze echt wat van.
Ik heb zo'n vermoeden dat het het met elkaar eens zijn. het meeste dat ik weet heb ik ook geleerd door zelfstudie hoewel dit eigenlijk pas goed is begonnen in het 2e en 3e jaar van het vmbo, maar daar hadden we ook een leraar die naar veel wist, eigenlijk alles zelf repareerd. en wat ook een groot voordeel was is dat je bij hem meer mocht vragen dan nodig was om een toets netjes te maken. Maar deze heeft bij mij wel een goede basis gelegd waar ik nu nog veel gemak van heb en waar ik verder op kan bouwen. zulke leraren heb je niet al te veel volgens mij.
Een korte conclusie die ik even trek:
Leraren zijn mislukkelingen in hun eigen vak (uitzonderingen daargelaten).
maar even terug naar het onderwerp van dit topic. volgens mij ben ik soms aardig daar van afgeweken mijn exuses hier voor.
shiptronic zei lekker zonder schema kijken wat het moet doen enz.
Dat vind ik nu net de uitdaging van bepaalde zaken. Ingewikkelde apparaten repareer ik nog niet, wel regelmatig wat radio's enzo. ook heb ik wel wat 27mc apparatuur gerepareerd. en inderdaad ben ik het ook met cosphi eens dat het gewoon logisch nadenken is. Maar dat is het toch veel in de elektro?(iemand met meer ervaring zeg er eens wat van). Ik heb ook slechts twee meetinstrumenten een scoop en een multimeter. maar ik zou eigenlijk niet weten wat ik nog meer nodig zou hebben (willen is natuurlijk weer een heel ander verhaal).
Eerder zag ik hier al iemand die zij dat we eigenlijk steeds in een kringtje lopen. daar lijkt het aardig op. 1 we weten steeds meer, 2 de economie maakt het meer mogelijk om dingen weg te gooien, 3 we gooien te veel weg en mensen overlijden door de gevolgen, 4 er word weer minder weggegooid, 5 De natuur verteerd lanzaam aan de oude afval, 6 mensen leven weer gezonder en leven weer langer en geven dus weer meer kennis over aan andere, 7 de kennis neemt weer toe en we zitten weer met hetzelfde probleem. En dus trek ik ook de conclusie dat een mens in wezen altijd te laat zo veel weet dat je je rommel op moet ruimen, en zolang de mens te laat is daarmee zal deze kringloop zich wel blijven afspelen.
meet insrumenten,hoe slim en duur ook, zijn ook niet alles.
praktijk voorbeeld: na inbouw van apparatuur doet een auto het niet meer, 2x eerste auto montuur zoeken uren naar een fout, allerlijk code lezers en meet apparatuur komt er bij.
volgens hen niet op te lossen auto moet terug naar de dealer, die kan nog verder in het computer systeem
( door lichte iritatie had ik even geen zin om te helpen
)
auto is een dag bij de dealer geweest, beld op "kom hem maar halen ik weet ook niet wat jullie uitgespookt hebben, maar hij liep toen we hem brachten, dus los het zelf maar op wij kunnen het ook niet vinden.
beide colega's weer zoeken, paniek want auto moest de deur uit , vrijdag middag +/- 15:30
na genoeg onzinnige opmerkingen hebben gehoord was ik het zat ,laat mij eens even kijken, wat is er gebeurd?
ow, even mijn led-proeflampje pakken.
denken 2x prikken >> als je nu gewoon deze zekering vervangt??? (2x domme blik op mij gericht)
zekering erin starten >> broem broem
ik heb dure meetappararuur, maar je moet wel weten wat je ergen voor gebruikt
net zoiets al een lamp ge(mis)bruiken als zekering
Nog even een on-topic ideetje:
Auto's: we willen allemaal een eigen huisje op wielen.
Dat gaat natuurlijk een keertje ophouden, qua oliestook.
Ook hybride voertuigen zijn eigenlijk maar een halve oplossing, en dus ook tijdelijk.
Oplossing: electrische wagens of wagentjes, die op eigen kracht in woonkernen kunnen rijden, met een koppeling voor en achter, die op alle wagens gelijk van uitvoering is.
Wil je verder dan je eigen buurtje, ga je naar de "snelweg", alwaar je in een soort "treintje" wordt gekoppeld aan al je andere lotgenoten die ook die kant op willen.
De (bewegings)energie komt dan van lineaire spoelen onder het wegdek, die tegelijkertijd de accu's opladen.
Als je de afslag hebt bereikt waar je heen wilt, word je ontkoppeld uit de trein van wagens, en ga je op eigen electrische kracht weer verder naar de bestemming op het industrieterrein of de woonkern (waar je evt. ook nog weer kan opladen.)
Eventueel kun je nog opdelen in snelwegen, provincialewegen en woonkern/werkplek wegen, waarin, bij de eerste 2 wegen, aan treintjesvorming en oplading wordt gedaan, en alleen de laatste soort weg op eigen kracht wordt afgelegd.
Mooi idee voor "het beste idee van Nederland"? 
Wie dit gaat inzenden, laat mij zeker wel meedelen in de prijs?
Nadeel:
Qua vervuiling van de wagens zelf gaat dit al een eind de goede kant op, vraag is alleen: waar komt alle electrische energie voor de "snelwegen" vandaan, hoe kunnen we dat schoon opwekken?
Vooralsnog is fissie de enige mogelijkheid..........
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Daar komt bij dat de een sneller wil dan de ander.
Dat moet men dan maar accepteren.
Wat nu als de wagentjes een onderlinge afstand handhaven van 50 meter,(ik zat even te denken aan zo'n systeem dat de onderlinge afstandvastzet. In principe hetzelfde was geschakelde wagentjes, alleen met een remmarge) en er valt een wagentje tussenuit omdat die zijn afrit ziet?
Dan wordt een gat van 50 meter plots 100 meter (lengtemarge van uitvoegend voertuig niet meegerekend) Hoe wil je dat opvangen? Andere voertuigen laten "bijtrekken"?
Komt er weer een oprit... Weer ruimte creeeren? Mooie harmonica krijg je dan. 
En wordt de hele snelweg 1 lange rij met auto's?
Waar haal je al die auto's vandaan om de weg te vullen? Zo vol is Nederland niet (buiten de spits om
).
Dan moet je sessies van geschakelde wagentjes hebben.
En om te voorkomen dat er ruimte gecreeerd moet worden, kun je beter de mensen het rijtje laten verlaten zonder een voertuig.
En om het veiliger te maken laat je het rijtje stoppen op knooppunten.
Lijkt me een mooi idee. Zullen we het "Trein" noemen?