Hallo allemaal!
Even vooraf: Dit is mijn eerste post op circuitsonline, dus mocht er iets fout zijn ofzo neem me dat dan niet al te zeer kwalijk aub.
Ik heb een koelkastje staan dat helaas niet koelt. Het gaat om een Firgidaire R1520 (jah niet echt een A-merk, maar goed). Deze koelkast doet helaas bijzonder weinig.
Als ik de stekker in het stopcontact doe maakt de koelkast geen enkel geluid, ook geen klikjes van een relais of iets dergelijks.
Het lampje gaat wel aan als je de deur open doet (das toch al iets
. Nou heb ik hier al wat in het forum gezocht en er is behoorlijk wat te vinden over koelkasttechniek. Naar het schijnt is vaak de thermostaat de hoofdverdachte.
Met die gedachte in het achterhoofd heb ik de koelkast eens opengeschroefd. Hierbij vielen me een aantal dingen op:
Bij het controleren van de thermostaat bleek dat het draadje (of liever gezegd buisje) wat van de thermostaat uit naar het vriesvak loopt doorgebroken is.
http://users.skynet.be/fa529119/showpic.jpg
Het gaat dus om dat zilverkleurige rolletje rechtsboven op de foto.
Tevens vond ik aangesloten op de compressor (tenminste ik neem aan dat die zwarte bol met daarop een aansluiting van 3 koperen pinnetjes in de vorm van een driehoekje de compressor is) een dingetje wat ik niet helemaal kan plaatsen. Het is aangesloten op 2 van de drie pinnetjes van de compressor, en het ziet eruit als een zwart plastic rechthoekje met daarop een koperen spoel. Van binnen waren enkele contactpuntjes een beetje zwart van kleur, deze heb ik schoongeborstelt met een staalborstel en voorzien van wat contactspray. Tevens viel me op dat 1 aansluiting van dit ding koperkleurig was en de andere zilverkleurig.
Of dit wil zeggen dat dit geval doorgebrand is zou ik niet durven zeggen.
Nou komt mijn uiteindelijke vraag:
De thermostaat is dus kapot, maar kan dat afgebroken buisje er verantwoordelijk voor zijn dat de koelkast helemaal niet aanslaat? Valt dit te controleren door de thermostaat door te verbinden of iets dergelijks?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!!
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
dat zilverenkleuren rolletje is alleen een warmte geleidend metaal, normaal hangt heel de thermostaat ook in de kast...
je zou inderdaad de compressor kunnen testen door er de thermostaat van tss te halen
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
1)ja, de druk van je meetbuisje is weg.thermo is out.
2)thermostaat gewoon overbruggen om te testen compressor moet draaien en er een noorpoolklimaat van maken 
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
en als ie dan wel werkt het buisje een beetje samen knijpen zodat de druk weer iets hoger wordt dan slaat ie weer aan en uit.
als je hem teveel knijpt gaat ie niet weer uit (ervaring)
[edit]
had even niet gelezen dat het leidingkje stuk was
dus plat knijpen helpt niet meer{edit}
[Bericht gewijzigd door Sparks op ]
jws heeft gelijk
het is een holbuisje met koelmiddel erin
als de temp te hoog word stijgt de druk en word de door het buisje doorgegeven aan een membraan deze zit verbonden aan een schakelaar en die schakelde de compressor aan.
nu het buisje gebroken is is de druk weg en kan je koelkast niet meer inschakelen.
nieuwe thermostaat monteren en je heb er weer jaren plezier van ( kost maar een euro of 15)
let wel op dat je het goede type koopt, er zijn veel soorten die allemaal op elkaar lijken
bij montage er goed op letten dat de meet/sensor draad niet dicht knikt beschadigd (lekt) dus ruime bochten leggen
sucses
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 19 november 2006 23:20:58 schreef Blanckaert Tim:
dat zilverenkleuren rolletje is alleen een warmte geleidend metaal,
verwar je niet met het cappilair?
[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op ]
Bedankt allemaal voor de reacties!!
Inmiddels heb ik de thermostaat door verbonden. Er komen draadjes af, een bruine, een blauwe en een geel/groene.
De blauwe en de bruine heb ik doorverbonden, en nu produceert de koelkast een rustig gezoem wanneer je em in het stopcontact steekt 
Hiermee zou ik dus met behoorlijke zekerheid kunnen stellen dat de thermostaat de boosdoener is.
Het gevalletje is gedemonteerd en blijkt van Ranco te zijn. Op de zijkant staat: K60 P1014 91 7 11P40
Nu is het dus zaak hier een vervanger voor te vinden tegen een redelijke prijs. Ik zal vandaag de onderdelenzaken eens af lopen, maar als iemand een tip heeft voor een goeie website hiervoor of iets dergelijks dan is dit zeer welkom.
Nogmaals bedankt voor de hulp tot dusver en ik hou jullie op de hoogte!
Frigidaire is een van de oudste merken, zoniet de oudste!! Kijk eens eventueel voor een thermostaat bij de kringloop. Wat voor een is het met automatische ontdooing op met rode drukknop?. Met drukknop kun je vast wel vinden bij de kringloop. Automatische ontdooing komt vrij precies, wat temperatuur betreft.
Owke ik heb een nieuwe thermostaat kunnen vinden (een universele) tegen een schappelijk prijsje. De thermostaat is ogenschijnlijk hetzelfde en heeft ook dezelfde aansluitingen.
Ik heb hem inmiddels ingebouwd, en het hele zaakje lijkt weer prima te werken, hij zoemt in ieder geval er weer vrolijk op los.
Wat ik me nu nog afvraag, dat spiraaltje (ik geloof dat cappilair de correcte term is) hangt nu nog als rolletje midden in de koelkast. Toen ik de kast kreeg (in niet werkende staat dus) lag dat spiraaltje in bochtjes onder het vriesvak op een soort van afwateringsplaat.
Dit leek mij wat vreemd, ik zou zeggen dat dit normaal toch wat netter weggewerkt wordt. Ik kan echter nergens uitsparingen vinden waar dit spiraaltje door dient te lopen. Ik kan het wel samen met de bedrading achter uit de koelkast laten komen, maar dan hangt het bij zo'n zwarte spiraal achter op de koelkast.
Kan iemand mij vertellen hoe dit normaal geregeld is?
Als je achter in je koelkast een plaat hebt die bevriest zit hij met een klemmetje o.i.d. vast aan deze plaat. anders gaat het cappilair in een mantelbuisje. Er in drukken tot hij niet verder wil.
Een mantelbuisje of iets dergelijks heb ik niet gezien. Ik heb het nu zo gemaakt dat hij achter het vriesvak een paar bochten maakt en het uiteinde met een klemmetje onder tegen de ijzeren onderkant van het vriesvak geschroefd.
Ik neem aan dat dit voldoende is, en zoniet dan merk ik dit gauw genoeg. Hij koelt en vriest in ieder geval weer en dat is me al heel wat waard!
Iedereen nogmaals onzettend bedankt voor alle hulp!!
Echt een bolletje zat er niet aan, maar op het uiteindelijk was het buisje een heel klein beetje dikker. Dit buisje ligt met het uiteindelijk tegen de onderplaat van het vriesvak, dat zou toch koud genoeg moeten zijn.