Oproep : Van 0 en 1 tot FPGA

free_electron

Silicon Member

Op 2 januari 2007 17:40:20 schreef madwizard:
Zelfs voor een garantie is dat weinig, meeste flashgeheugens kunnen toch wel een aantal ordes van grootte meer geflasht worden (gegarandeerd)?

mmmm. echte flash geheugens ja.
wat daar in zit is een andere technologie...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@Manta79,

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met SMD solderen maar eventueel enkele tips:
- Best chip en PCB laten drogen gedurende 24 uur op 50 tot 80 graden om alle vocht te verwijderen.
- PCB moet perfect zuiver zijn
- Alle pootjes van het IC moeten perfect vlak zijn.
- gebruik heel dunne soldeer ( 0.5mm)
- We gebruiktn een vloeibare flux pen met borsteltje op het uiteinde. Hiermee konden we PCB en pootjes lichtjes insmeren met de vloeibare flux. Printje iets schuin naar beneden houden waar je soldeerd zodat soldeer niet naar achter onder de chip loopt.
- Gebruik bij voorkeur goed verlichte tafel met liefst een vergrootglas ( verlicht) zodat je perfect de smalle pootjes ziet.
- Pootjes die toch samengelopen met een beetje vloeibare flux oversmeren en opnieuw verwarmen, eventueel lichtjes nieuwe soldeer toevoegen.
- Soldeerbout moet een type zijn voor SMD toepassingen, met heel fijne punt.

Waarschijndelijk weet je reeds al deze tips. Wij hadden het voorrecht dat altijd te mogen uitgeven aan een heel lieve mooie dame in ons labo die dit voorons uitvoerde! Maar nu thuis moet ik het ook zelf doen.

Ik heb wel heel veel ervaring met SMD solderen, maar dat was tot QFP 160 met een pitch van 0.65mm en de T144 zijn 0.5mm, toch maar even een vergrootglasbril besteld..
En ik had nog een pot van 500gr screen soldeerpasta wat na 10 jaar afgesloten nog goed was, ik miste inderdaad de flux, daar kon je het nog even lekker mee laten glimmen. Ik had uiteindelijk een paar sluitingen en toch gewoon met een haakse SMD Wellerboutje met een heel dun puntje, die sluitingen kwamen met litze en wat Weller hetelucht weer allemaal op zijn pootjes terecht kwam.
Vanavond de EPM1270 met de Byteblaster weten te programmeren en het ziet er allemaal fris uit, nog even een teken foutje uit de schema gehaald en het "in circuit programmeren" is wel fijn eigenlijk. Ik heb nu weer 70% lege ruimte in de EPM1270 om allerlei fratsen mee uit te halen.

Op 3 januari 2007 09:33:54 schreef fotoopa:
@Manta79,

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met SMD solderen maar eventueel enkele tips:

Ook al is het niet aan mij gericht, ik ga er wel even op in.

- Best chip en PCB laten drogen gedurende 24 uur op 50 tot 80 graden om alle vocht te verwijderen.
- PCB moet perfect zuiver zijn
- Alle pootjes van het IC moeten perfect vlak zijn.

Sorry, maar dat bakken, is dat echt nodig? Ik heb gesoldeerd met QFN (16 "pootjes" ) en hete lucht. TQFP 144 met gewone soldeerbout en zelf geetste print. Ik kan mij niet voorstellen dat deze PCB perfect zuiver was (en is) daarnaast heb ik hem niet gebakken en had ik het ic (altera cyclone2 ep2c5) niet zulke rechte pootjes meer.

Toch werkt alles perfect...

Hiermee wil ik niet zeggen dat het onzin is om al die voorzorgsmatregelen te nemen, maar het geld alleen voor massa productie, omdat daar de uitval een veel grotere rol speelt. De kans op uitval is ook hoger omdat je veel meer stuks behandelt dan dat je thuis met de hand doet.

Wat ik wil zeggen is dat er een hoop mhytes zijn rond smd, dit perfect dat perfect, dit dun dat dun. Het is vaak voor de hobbyist niet nodig (en weerhoud zelfs veel hobbieisten om over te gaan op SMD)

Het enige dat echt nodig is, is een goed pincet en (inderdaad) flux dit hoeft niet een speciale pen te zijn. Ik gebruik flux van de baco (6 jaar over datum en in een spuit, werkt prima, wel altijd het residu weg halen, maar dat moet bij vrijwel alle flux)

Voor het soldeer kun je gewoon soldeer gebruiken, dit hoeft niet perse .5mm te zijn maar als je het hebt is het handig.

Daarnaast is soldeer litze erg handig omdat je daarmee (eventueel) overtollig aangebracht soldeer weg kunt halen.

De punt van je soldeer bout hoeft niet dun te zijn. Soms kan dun zelfs een nadeel zijn omdat er dan te weinig soldeer op je punt blijft kleven om goed te solderen.

Verlichting is, zoals je zelf ook aangeeft, erg belangrijk. Zorg ook dat je geen valse schaduwen krijgt want dat werkt erg irritant.

En als de jaren beginnen te tellen is idd een vergrootglas niet weg.

High met Henk

Special Member

FF korte vraag, maar hoe is het inmiddels met het boek? Enne wat gaat het ongeveer kosten?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat bakken wordt idd vooral voor producties gedaan. Het is een van de elementen in de reeks die je betere resultaten garanderen. Dit wil niet zeggen dat het niet kan zonder, maar de voornaamste reden is dat de componenten soms al heel lang in de gewone vochtige omgeving liggen, vooral deze die we voor de hobby kopen. Gevolg is dat je dan een soort nevel kunt krijgen die neerslaat op de pinnetjes en het solderen lastig maakt.

Maar ik zie dat Manta79 al heel wat gesoldeerd heeft, dus hij weet zeker hoe het perfect moet.

Die 0.5mm pitch is toch al heel fijn hoor. Zonder ervaring zullen de meesten het niet tot een goed einde brengen!

Kijk dit is nu een van de zaken die je zou moeten kunnen kopen gesoldeerd. Zelfde systeem, vooral de Altera chip op een PCB die dan de pinnen naar de zijkant brengt op 0.1"

De oplossing die Elecktuur gemaakt heeft vind ik al te veel omdat er daar reeds componenten opstaan die je soms helemaal niet nodig hebt en die de prijs omhoogduwen. Ik heb er hier nog 2 in gebruik waar enkel een EP1C3 opstaat, de cristal oscilator, de flash eprom en de voedingsregulators zodat de ingangsspanning 5V is. ook de kleine 10 pins connector voor de jtag staat erop en al de rest wordt naar de zijkanten gebracht op 2.54 mm pinnen. Spijtig kan ik niet meer van deze printjes krijgen omdat het een eenmalig prototype was in 6 layer maar het princiep was eenvoudig en goedkoop. Met een beetje goede wil zou het zeker op 2 layer kunnen gebracht worden.

Zoiets zou je moeten kunnen kopen voor max €50. Of daar nu een EPM1270 opstaat of een cyclone chipje maakt eigenlijk niet zoveel uit. Hoewel de EP1C6 versie toch een heel mooi aantal bloks bevat en een mooi stukje geheugen.

Ik heb net mijn TSOP1738 IR dekoder binnen en even getest. Daar komen heel mooie signaaltjes uit. Ik heb hem nu aangesloten op mijn EP1C6 board en ga nu verder het protocol erin programmeren. Ik doe het wel met alle mogelijke beveiligingen zoals kontrole op de minimale pulsbreedtes, valse detectie, timeouts en ben ook bezig eerst een extra ingangsfilter te programmeren die zal verhinderen om verkeerde levels te meten als er kleine stoorpulsen zouden in het signaal zitten. Ik zou gebruik maken van een 29 bit digitaal filter die het gewicht van de levels berekend en daaruit het gefilterde resultaat aan de uitgang geeft. Een toevallige stoorpuls tot zeker 100 usec zou geen invloed op de resultaten mogen geven. enfin eerst even testen of het naar wens zal werken. Er is voldoende plaats in mijn Altera chip.

Op 4 januari 2007 10:08:22 schreef fotoopa:

Kijk dit is nu een van de zaken die je zou moeten kunnen kopen gesoldeerd. Zelfde systeem, vooral de Altera chip op een PCB die dan de pinnen naar de zijkant brengt op 0.1"

Dat kan maar het maakt je schakeling wel een stuk groter. Het is dus een afweging die je maakt (zoals met heel veel in deze hobby, afweging tussen klein en "moeilijk" of groot en "makkelijk", voor beide valt wat te zeggen).

Ik heb ook eens naar de foto's op uw site gekeken het ziet er allemaal prachtig uit, werkelijk. Maar met een beetje tijd (en wat soldeerkunst) kunt u van die box die nu op experimenteerprint gemaakt is een heel klein smd printje maken, welke wat handzamer is dan wat u nu heeft.

Maar dan moet u wel de beschikking hebben over tijd om met cad tools een printje te tekenen en met de soldeerbout te solderen (dus het blijft een afweging, wilt u de tijd er in steken? of bent u tevreden met wat u hebt?)

Een totaal oplossing zal nooit voor iedereen passen. Daarom vertrek ik liever van een eenvoudige opplug module die de Altera component bevat. Als de signalen dan naar een onderliggende basis kunnen gebracht worden is het niet moeilijk om volgens de toepassing individueel iets verder te bouwen. Doe je dit met een PCB of met draadjes, dat maakt niet zoveel uit. De toepassing is door iedereen soldeerbaar, de Altera module daarentegen is fijn SMD werk.
Een onderliggende basis module zoals bij Electuur zou mij v.b. niet passen, met de bovenliggende zou ik nog kunnen werken maar valt dan weer buiten de prijzen.
Mijn box zou idd kleiner kunnen moest alles met SMD gedaan zijn maar dat is voor mij niet zo erg. Ik kan thuis mijn plan trekken, het werkt, het kost tijd maar relatief weinig geld en ...t'ja tijd heb ik heel veel op mijn leeftijd!

Met een kleinere opsteek module zou ik iets kleinere toepassingen kunnen bouwen. Ik heb wekelings vragen of ik iets kan maken voor anderen maar de huidige versie is nog te groot en daardoor te duur. Mijn toepassing zou met een veel kleinere chip kunnen werken, maar mijn box had ik gemaakt om ook nog te kunnen experimenteren. Trouwens ik heb 2 van deze complete controlboxen en een 3de opplugprint ligt hier nog als reserve voor noodgevallen.

Natuurlijk droom ik van een perfecte mini SMD totaal printje. Dit zou heel klein kunnen. Maar nu ik op rust ben en die CAD tools niet meer ter beschikking heb zal dit bij dromen blijven.

Het blijft idd moeilijk om voor iedereen de juiste keuze te maken.

Mocht u perse een printje willen maken, dan kunt u gratis cad tools gebruiken als eagle. hier te downloaden. Ik heb daar ook een experimenteerprintje met een cyclone 2 in gemaakt en dat gaat heel behoorlijk.

Voordeel is dat het gratis is.
"NAdeel" is dat de maximale afmeting van het boardje 10*8 cm zijn en dat je maximaal 2 lagen kunt gebruiken.

Succes, mocht het er nog ooit van komen dan hoop ik dat u een foto post.

Dank voor de link! Ik heb alles even gedouwload en ziet er idd vrij goed uit. Wel heel veel lezing. Maar als de winter lang genoeg duurt zou het toch de moeite zijn om er mee te werken.

free_electron

Silicon Member

bij altium hun autotrax downloaden.
ik heb in ander topic op CO alle links gepost ( paar dagen terug )
en dan heb je ene no-limits cad systeem.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ondertussen is de dekoder geschreven voor de cyclone chip en komen de codes mooi op het LCD display van mijn controlbox. De meeste beveiligingen zitten erin. Morgen nog een extra inputfilter bijmaken en de zaak is klaar.

Ik heb al wat documentatie geschreven maar moet hier en daar nog wat bijwerken. Intussen heb ik gemeten dat een cyclus idd 14 x 64 pulsen is van 27.78 usec en dat de gemoduleerde draaqgolf 36 KHz is. Maar een 38 KHz ontvangertype heeft daar niet de minste problemen mee en is dan ook uiterst gevoelig. Werkt met verschillende bedieningen die ik hier liggen heb.

Mooi speelgoed om in een cyclone chip te plaatsen. Ook het verbruik van het aantal elementen valt best mee. Ik zie 71 logic cellen, 55 LC registers, 43 LUT registers...

Via 3 HEX characters komen de volledige codes nu op mijn display. Gebruikte clock voor de dekoder is 4 MHz. Mijn hoofdclock voor de ganse box is 16MHz. RC5 dekoderchip is de TSOP1738.

Mijn RC5 remote control systeem is afgewerkt. Ik heb wat documentatie geschreven hoe ik dit heb geimplementeerd in de cyclone Altera chip.
Hierbij een poging om een overzicht weer te geven. Het origineel schema is groot ik heb alles naar pdf files omgezet en op mijn eigen web geplaatst zo blijft het leesbaar.

De flow staat hier

Het volledige schema staat Hier

Nu werkt alles uitstekend met alle beveiligingen. Zo heb ik een heleboel vreemde bedieningen getest en ook bedieningen die totaal andere codes weergeven om te zien of er geen foutieve codes gedetecteerd worden, maar alles blijft perfect en stabiel werken. De togglebit die een nieuwe toetsdruk aangeeft is ook ondersteunt. De gevoeligheid is supergoed en alles codes die ontvangen worden geeft ik netjes weer op het LCD display.

oef, ik zit weer zonder werk want ik had 2 groene lasers verwacht maar die zijn nog niet binnengekomen.....

[Bericht gewijzigd door fotoopa op zaterdag 6 januari 2007 15:37:52

Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die intresse hebben in FPGA, o.a. door free_electron, maar die de development boardjes te duur vinden. Ik heb namelijk zelf een dergelijk bordje ontworpen.

http://img443.imageshack.us/img443/9678/boardki9.th.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/6250/schemabi7.th.jpg

Dit is een boardje gebaseerd op de Altera Cyclone II 8K LE's TQFP144 (dus geen BGA's solderen)

Er zitten 40 polige connectoren op voor vrijwel alle I/O's. Ook kunnen hiervoor in de plaats enkelpolige headers worden geplaatst, voor op bijvoorbeels een breadboard. Uiteraard zijn alle aansluitingen op 100 mil rasterformaat. On-board zit:
- FPGA (duh!)
- EPCS Config memory
- JTAG interface
- ASMI interface
- Voltage regulators, 3,3V kan 4A leveren voor je aangesloten ontwerp.
- DC connector
- Pinheaders voor I/O's.
- Status leds voor quick diagnostic.

Dit alles zou ongeveer moeten uitkomen op 60-70 euro, als je het compleet wilt bouwen.

Als je intresse hebt, geef een meel.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Spijtig is je schema niet echt leesbaar. Het probleem voor de gewone gebruiker is altijd het solderen van de TQFP behuizing en het afzonderlijk aankopen van enkele kritische componenten. Het princiep van je boardje vind ik wel heel goed. Vandaar dat een link naar een duidelijker schema zou welkom zijn. Eventueel in .pdf formaat zou nog beter zijn.
Ik zie het persoonlijk niet meer haalbaar de cyclone chip zelf te solderen bij gebrek aan de superfijne SMD soldeertools die hiervoor gebruikt worden. Dus eigenlijk zouden die kritische elementen er moeten opstaan....

Aan dit ontwerp hangt een IA vast, waar we alle componenten gezamenlijk kunnen inkopen. Op deze manier is ook de lage prijs mogelijk. Tegen een kleine vergoeding kan ik ook de TQFP erop solderen, fijn soldeerwerk doe ik toch dagelijks op mijn werk.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Free,

Die link geeft die download niet meer aan...

Intussen ben ik toch gestart om die verilog taal te leren. Nu een paar dagen later kom ik toch tot de vaststelling dat verilog idd vrij vlot te leren valt, zeker veel gemakkelijker dan VHDL. Ik heb een aantal IP cores gezocht en gecompileerd en dat valt zeer goed mee. Op deze manier ga je idd sneller vooruit omdat bepaalde standard modules zoals PS2 keyboard of muis of UART gewoon te vinden zijn.

Quartus is hiervoor een uitstekende tool, je kunt direct aan de slag voor de simulatie en als je de eerste stappen zet met Verilog dan is dit een toffe hulp zonder dat je de schakeling echt maakt.

Bij deze talen zie je dat de keuze van een FPGA chip niet al te nipt mag zijn. Een iets grotere bouwsteen kost doorgaans maar iets meer terwijl je nauwelijks nog aan de grenzen van de chip komt. Bij de compilatie zie je direct hoe die bezetting is. Ik heb nu al modules met de EP1C3 en de EP1C6 cyclone en die laatste is dan weer iets ruimer.

Ik heb verleden week nog een morse keyer gemaakt via schema entry ( ben jaren aktieve radio amateur geweest ex ON5DK) , die zou ik nu ook kunnen hermaken in Verilog. Een RC5 dekoder heb ik intussen ook al gevonden in Verilog maar toch denk ik mijn schema versie te herwerken in Verilog omdat ik veel meer beveiligingen heb ingebouwd.

Dus hé, Free_electron, het is toch mede door je good feeling over Verilog dat ik dit nu toch ga leren. Het lezen van Verilog voorbeelden gaat al vrij goed en de eerste eigen ontwerpjes heb ik al met succes gesimuleerd.

Frans

Op 12 januari 2007 10:55:50 schreef fotoopa:
gemakkelijker dan VHDL. Ik heb een aantal IP cores gezocht en gecompileerd en dat valt zeer goed mee. Op deze manier ga je idd sneller vooruit omdat bepaalde standard modules zoals PS2 keyboard of muis of UART gewoon te vinden zijn.

Ken je deze dan al: http://www.opencores.org/

Sonar is meer dan Ping...
free_electron

Silicon Member

ben wakker !

der is nog zo een site gelijk opencores. de naam ontglipt mij nu. google eens op 'wishbone' ( niet de saus maar de interface bus )

@ mol link werkt niet meer ? welke link ? protel link ?
damn ze hebben die inderdaad weg gedaan zie ik. . ik heb hem staan . moettik mailen ? stuur mij email ( kijk in mijn profiel )

@dweil : kijk je eeprom + jtag verbinding eens goed na ... der ontbreken ene paar weerstanden volgens mij.
en zet een transistortje met ene ledje op de conf_done pin. (2n7002) als ledje brandt : fpga is alive and kicking

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@free: heb je mijn mails ontvangen?

Sonar is meer dan Ping...

Ja die 'wishbone' naam was ik ook al en paar tegengekomen. Maar de hoofdbedoeling blijft toch om zoveel mogelijk zelf de toepassingen te schrijven.

Ik ben nu goed opweg met het herschrijven van mijn RC5 dekoder in verilog. Hier en daar nog wat sentax probleempjes maar die lossen wel op. Gelijktijdig simuleer ik zoveel mogelijk in quartus. en dat verloopt vlot.

@free_electron:

Die weerstanden zitten er wel, hetzij verborgen in het schema. (rechts onder)

Ik heb ook al een led op de Config_done staan. Er zit er trouwens ook een op de Status, voor als er iets mis is.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!