Op 3 januari 2007 09:33:54 schreef fotoopa:
@Manta79,
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met SMD solderen maar eventueel enkele tips:
Ook al is het niet aan mij gericht, ik ga er wel even op in.
- Best chip en PCB laten drogen gedurende 24 uur op 50 tot 80 graden om alle vocht te verwijderen.
- PCB moet perfect zuiver zijn
- Alle pootjes van het IC moeten perfect vlak zijn.
Sorry, maar dat bakken, is dat echt nodig? Ik heb gesoldeerd met QFN (16 "pootjes" ) en hete lucht. TQFP 144 met gewone soldeerbout en zelf geetste print. Ik kan mij niet voorstellen dat deze PCB perfect zuiver was (en is) daarnaast heb ik hem niet gebakken en had ik het ic (altera cyclone2 ep2c5) niet zulke rechte pootjes meer.
Toch werkt alles perfect...
Hiermee wil ik niet zeggen dat het onzin is om al die voorzorgsmatregelen te nemen, maar het geld alleen voor massa productie, omdat daar de uitval een veel grotere rol speelt. De kans op uitval is ook hoger omdat je veel meer stuks behandelt dan dat je thuis met de hand doet.
Wat ik wil zeggen is dat er een hoop mhytes zijn rond smd, dit perfect dat perfect, dit dun dat dun. Het is vaak voor de hobbyist niet nodig (en weerhoud zelfs veel hobbieisten om over te gaan op SMD)
Het enige dat echt nodig is, is een goed pincet en (inderdaad) flux dit hoeft niet een speciale pen te zijn. Ik gebruik flux van de baco (6 jaar over datum en in een spuit, werkt prima, wel altijd het residu weg halen, maar dat moet bij vrijwel alle flux)
Voor het soldeer kun je gewoon soldeer gebruiken, dit hoeft niet perse .5mm te zijn maar als je het hebt is het handig.
Daarnaast is soldeer litze erg handig omdat je daarmee (eventueel) overtollig aangebracht soldeer weg kunt halen.
De punt van je soldeer bout hoeft niet dun te zijn. Soms kan dun zelfs een nadeel zijn omdat er dan te weinig soldeer op je punt blijft kleven om goed te solderen.
Verlichting is, zoals je zelf ook aangeeft, erg belangrijk. Zorg ook dat je geen valse schaduwen krijgt want dat werkt erg irritant.
En als de jaren beginnen te tellen is idd een vergrootglas niet weg.