hoi, ik ben al een tijdje de trotse eigenaar van een telequipment s43 ik heb er nog niet zo heel veel mee gedaan (ik zit nog steeds uit te zoeken wat ie allemaal kan en hoe wat werkt). maar nu komt de vraag: Hoeveel volt kan mijn scoop hebben? kan ik hem gewoon op 230 wisselspanning zetten? Ik heb al wel de manual maar daar heb ik het niet echt gevonden (het zijn ook 42 pagina's!).

De meeste scoops kunnen niet tegen die hoge spanningen.
Meestal kunnen ze maar tot ongeveer 30V

Natuurlijk niet. De gemiddelde scoop kan toch veel meer hebben? De mijne gaat tot 1250V AC/DC

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

ik denk dat deze wel meer kan hebben dan 30V hij heeft al een schaalverdeling van 50 V per cm! dan zou den wel een nutteloos knopje zijn als er maar 30 op kan, toch?

doe het simpel, kijk welke spanning per div, je scope hebben kan, en tel het aantal vakjes :)

De mijn gaat tot 400v tov aarde.Dat staat naast de aansluit bussen.
Helaas geeft hij dat nooit weer bij 5v/div.

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op ]

als ik het zo zou doen dan is het 7x50 = 350v. maar ik weet niet echt heel zeker of die methode echt werkt.

Ik zou niet weten waarom niet. Ik zou hem zo in een 230wcd durven prikken hoor. De mijn hangt zelfs geregeld aan de outputs van frequentieomvormers en servodrives. Dat is in jouw geval waarschijnlijk weer net een brug te ver.

laat nog even weten hoe het afloopt >:-) http://www.websmileys.com/sm/violent/sterb075.gif

Op 20 januari 2007 13:23:37 schreef kingtim:
als ik het zo zou doen dan is het 7x50 = 350v. maar ik weet niet echt heel zeker of die methode echt werkt.

Rechtstreeks op het net is dus zeker geen goed idee.

50 V/div is dus bij 7(??) div. inderdaad 350V dc en dan ongeveer
175 Vac top= 123Vac eff.

Dat sommetje snap ik niet.

oké ik heb em eraan gehangen (niet gekeken naar het sommetje van 6foot6) maar hij kan het hebben (pfew!) hij krijgt hem niet helemaal op het scherm maar ik zag wel een mooi golfje.

edit: wat is een x10 probe?

Je moet wel uitkijken met zulke fratsen.
De bus ligt aan aarde en als je scoop niet geaard kan dus je hele scoop op 230v staan!

GJ wat kan je met je scoop meten aan een drive?Ik bedoel wat hoor je te zien?
Ik word wel eens naar FO's en FD's gestuurt om te constateren of de drive of de motor stuk is.
Nu doe ik elke keer heel moeilijk, dat ik er niet heen wil omdat ik de kennis en meetapparatuur voor die machines mis.
Als ik weet wat ik kan meten en hoe weet ik ook welke apparatuur ze voor mij moeten aanschaffen.

Op 20 januari 2007 13:17:36 schreef GJ_:
Natuurlijk niet. De gemiddelde scoop kan toch veel meer hebben? De mijne gaat tot 1250V AC/DC

Een scopemeter is niet echt een standaard scope ...

Mijn twee scopes kunnen max 50vtt en 100vtt weergeven, maximale ingangs spanning is 400Vpk.

Voor metingen aan netspanning heb je een differential probe nodig ! anders is er kans dat je aardsluiting maakt, of nog erger ... de behuizing van je scope onder spanning als je scope niet geaard is.

diffirential probe??? ik had em trouwens niet helemaal direct op de netspanning aangesloten, ik had er eerst nog 2 trafo's tussen gezet (geen iedee of dat nog uitmaakt)

Heel veel kun je niet meten maar je zult bij een drive die iets uitstuurt toch op z'n minst een PWM signaal moeten kunnen zien. Een motor nameten is wat dat betreft een stuk eenvoudiger. Met een multimeter kun je vaak al goed zien of de spoelen bij benadering de juiste gelijkstroomimpedantie hebben. Om sluiting te meten moet je eigenlijk een megger nemen. Voor de stromen gebruik ik een doodordinaire niaffsmitt stroomtang met een bereik van 200A.
Een drive die een sluiting in een motor constateerd zal dit echter zelf ook al wel melden.

Om eerlijk te zijn is het plaatsen van een vervanger om de drive uit te sluiten vaak het simpelste.

Maar goed, de scoop die ik gebruik is een Fluke 123 industral scopemeter. En volgens mij is dat voor onder industriele omstandigheden de fijnste scope/multimeter

Op 20 januari 2007 13:45:26 schreef Sine:
Een scopemeter is niet echt een standaard scope ...

Voor metingen aan netspanning heb je een differential probe nodig ! anders is er kans dat je aardsluiting maakt, of nog erger ... de behuizing van je scope onder spanning als je scope niet geaard is.

Hmm, ik moet dus een beetje uitkijken met adviezen over zaken waar ik het fijne niet van weet. De enige standaard scopes waar ik ooit mee werk zijn een analoog/digitale vierkanaals Philips (ex-natlab) en een oude Hameg. Die hebben beiden geen enkel probleem met netspanning.

Op 20 januari 2007 13:55:37 schreef kingtim:
diffirential probe??? ik had em trouwens niet helemaal direct op de netspanning aangesloten, ik had er eerst nog 2 trafo's tussen gezet (geen iedee of dat nog uitmaakt)

Meten achter een ( scheidings ) trafo is ook een oplossing inderdaad.

Met een differential probe kun je los van aarde meten, en vaak hebben die ook een 10x/100x verzwakker aan boord.

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Op 20 januari 2007 13:29:34 schreef 6foot6:
[...]

Rechtstreeks op het net is dus zeker geen goed idee.

50 V/div is dus bij 7 div. inderdaad 350V dc en dan ongeveer
175 Vac top= 123Vac eff.

Terug naar school?

Op 20 januari 2007 13:35:40 schreef kingtim:
[...]
edit: wat is een x10 probe?

Een probe die door 10 deelt.

ooh, dus een x10 of x100 probe is gewoon een spanningsdeler die in de probe is gebouwd.

nog een vraagje, waarom zou een scheidingstrafo eigenlijk de boel veiliger maken? je krijgt toch nog steeds een even hoog voltage en het amperage kan ook gewoon hoog blijven. toch?

Je scoop hangt ( als het goed is ) aan aarde, de massa van je scope is daarmee verbonden.
Je kunt dus niet direct aan een spanningsvoerend deel meten zonder verbinding te maken met aarde.

Als je scope niet geaard is ( BAD ! ) dan zet je de hele scope onder spanning als je het massa clipje op een spannings voerend deel prikt.

Vandaar die scheidingstrafo of diff probe.

http://www.meettechniek.info/instrumenten/scopeprobes.html#differentia…

hmm, of een goed geisoleerde scoop dus.

En als je gewone metingen doet en je hebt geen aarde? Scheidingstrafo ertussen?
Ik heb mijn scope in een apart stopcontact, zodat de aardes niet aan elkaar liggen (via stekkerdoos). Dit is dus ook NOT done als ik het goed begrijp...

[Bericht gewijzigd door JuuL op ]

Correctomundo, die aarde zit er niet voor niets aan.

Stel dat je aan de primaire kant van een SMPS zit te meten, en de groundclip van de probe toevallig aan de fase hebt hangen...........

De scoopbehuizing hangt dan ook aan fase.
Even aanraken en......

Get the picture?

Jahzeker, het zuigt dus mooi als je zonder aarde zit...