Hierbij een totaal ander project. Het is mijn 3de versie. Eerst even de foto:
Dit project bevat de volledige sturing van een DSLR camera (Nikon D200), sturing van een dubbel laserssysteem voor detectie, sturing van de beide flitsen, interface tussen de GPS en de camera voor automatische positie registratie in iedere genomen foto, sturing van een externe shutter die nog eens afzonderlijk voor de lens staat en die bediend wordt via een extra magneet.
Alles is gemaakt met een Altera FPGA, een cyclone EP1C3. het interne van de controllerbox zie je hier:
De afgewerkte controlbox ( deze is nog de eerste versie)zie er zo uit:
Het geheel is draagbaar en wordt gevoed uit 6 x AA laadbare batterijen die ongeveer 10 uur kunnen werken. De controlbox bevat ook keyboard (4x4) en display (2x16 characters) en alles is door de FPGA gestuurd in hardware.
De lasers zijn gepulst met een cyclus van 32 usec waardoor het detectie signaal digitaal kan gefilterd worden. Zodoende is er geen invloed van het sterke zonlicht.
Wat doet deze unit:
Deze unit is gemaakt voor het fotograferen van snelvliegende heel kleine insecten. Een gewone vlieg die op volle snelheid de beide lasers doorkruist wordt rasendsnel gefotografeerd. Omdat ieder fototoestel veel te traag is werd er een extra 2de shutter toegevoegd die geslotenblijft tot op het ogenblik dat de lasers de detectie geven, terwijl de camera zelf in wachtende opname positie staat. Om de externe shutter snel te kunnen bewegen is gebruik gemaakt van een sterk verhoogde spanning op de magneet ( magneet is 6V type maar er wordt 150V opgeplaatst) Dit lijkt een explosie maar door de juiste timing ( 2.2 msec bekrachtinging) werkt deze magneet als een raket waardoor de shutter in 4.5 msec kan opengaan. Juist als die shutter openstaat worden de 2 externe flitsen aangestuurd.
Dit is toegepaste digitale techniek in een FPGA.
Hierbij nog een voorbeeldje van een kolibrie vlinder in volle vlucht in macro opname:
Meer uitgebereide informatie met honderden voorbeelden staan op mijn pbase account: fotoopa
Ik plaats nog wel nieuwe digitale deelschema's in de toekomst in het digitaal topic van CO.