Show your projects! Part 3.

Dit topic is gesloten

Hierbij een totaal ander project. Het is mijn 3de versie. Eerst even de foto:

http://www.pbase.com/fotoopa/image/64246714/original.jpg

Dit project bevat de volledige sturing van een DSLR camera (Nikon D200), sturing van een dubbel laserssysteem voor detectie, sturing van de beide flitsen, interface tussen de GPS en de camera voor automatische positie registratie in iedere genomen foto, sturing van een externe shutter die nog eens afzonderlijk voor de lens staat en die bediend wordt via een extra magneet.

Alles is gemaakt met een Altera FPGA, een cyclone EP1C3. het interne van de controllerbox zie je hier:

http://www.pbase.com/fotoopa/image/64246709/original.jpg

De afgewerkte controlbox ( deze is nog de eerste versie)zie er zo uit:

http://www.pbase.com/fotoopa/image/64986966/original.jpg

Het geheel is draagbaar en wordt gevoed uit 6 x AA laadbare batterijen die ongeveer 10 uur kunnen werken. De controlbox bevat ook keyboard (4x4) en display (2x16 characters) en alles is door de FPGA gestuurd in hardware.

De lasers zijn gepulst met een cyclus van 32 usec waardoor het detectie signaal digitaal kan gefilterd worden. Zodoende is er geen invloed van het sterke zonlicht.

Wat doet deze unit:

Deze unit is gemaakt voor het fotograferen van snelvliegende heel kleine insecten. Een gewone vlieg die op volle snelheid de beide lasers doorkruist wordt rasendsnel gefotografeerd. Omdat ieder fototoestel veel te traag is werd er een extra 2de shutter toegevoegd die geslotenblijft tot op het ogenblik dat de lasers de detectie geven, terwijl de camera zelf in wachtende opname positie staat. Om de externe shutter snel te kunnen bewegen is gebruik gemaakt van een sterk verhoogde spanning op de magneet ( magneet is 6V type maar er wordt 150V opgeplaatst) Dit lijkt een explosie maar door de juiste timing ( 2.2 msec bekrachtinging) werkt deze magneet als een raket waardoor de shutter in 4.5 msec kan opengaan. Juist als die shutter openstaat worden de 2 externe flitsen aangestuurd.

Dit is toegepaste digitale techniek in een FPGA.

Hierbij nog een voorbeeldje van een kolibrie vlinder in volle vlucht in macro opname:

http://www.pbase.com/fotoopa/image/64829106/original.jpg

Meer uitgebereide informatie met honderden voorbeelden staan op mijn pbase account: fotoopa

Ik plaats nog wel nieuwe digitale deelschema's in de toekomst in het digitaal topic van CO.

Lieve hemel!
Dat is een mooi project Fotoopa! :9~

Anoniem

Daar heb je echt veeel vrije tijd voor nodig!!!!
(en een groot pensioen lijkt mij)

Mooie fotogalerie op je site FOTO OPA
Zitten echt fantastische foto's tussen
vooral die waterdruppels erg apart

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 20 januari 2007 19:15:04 schreef Andreesie:
Daar heb je echt veeel vrije tijd voor nodig!!!!
(en een groot pensioen lijkt mij)

Vrije tijd, ja maar op mijn leeftijd heb je die. Wel moet je ze heel nuttig gebruiken. Zoiets bouwen kost ongeveer 2 maanden werk, geen full time maar toch vrij regelmatig.

Fotografie is naast electronica mijn voornaamste hobby. Als je de camerauitrusting niet in rekening brengt valt de prijs van de controlbox vrijgoed mee. Als je kijkt hoe het binnenin gemaakt is, zie je dat er gaatjesprint gebruikt wordt en doorgewone componentjes zoals weerstanden en condensatoren, transitoren en fets. Enkel de opplug FPGA module is aangekocht en is dus het duurste element. Heel veel ander materiaal is recuperatie van vroegere tijden.

Mooi ding! Maar hoe krijg je die beestjes zo ver dat ze door je lasers heen vliegen?

Op 20 januari 2007 19:30:59 schreef Gevallenopstraat:
Mooi ding! Maar hoe krijg je die beestjes zo ver dat ze door je lasers heen vliegen?

Opjagen :P of aan een koord er naartoe trekken

Hele mooie foto's en bouwsels maak jij Fotoopa! Dat je er nog vele jaren van mag genieten!

Op 20 januari 2007 19:30:59 schreef Gevallenopstraat:
Mooi ding! Maar hoe krijg je die beestjes zo ver dat ze door je lasers heen vliegen?

De beste methode is gewoon naar die beestjes toe te gaan als ze ergens op een bloem zitten. Je hebt dan tijd om je laser te richten, net iets hoger. Veel beesjes gaan weg vliegen bij bepaalde alarmsignalen ( je moet ze een beetje leren kennen) Zo zijn er die vertrekken bij geluid, blazen of gewoon hun rithme bestuderen. veel beestjes gaan slechts enkele seconden blijven zitten. Die kolibrie gaat vb gemiddeld minder dan 1 sec blijven hagen, want die zit niet eens. je leer deze techniek door de beestjes te leren kennen.

Wow! Dit is echt mooi werk! Nu weet ik eindelijk hoe die mooie kiekjes gemaakt worden!

Coole opa :P

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

:D Ziet er indrukwekkend uit fatoopa!! Complimenten.
En alles op een gaatjesprint _0_

Tja......

WAAAUW! Heb de ganze tijd naar jouw mooie kiekjes gekeken! Cool hoe je dat doet met die kogels!

Heel Veel Respect!

Ziet er idd goed uit! Wat een werk heeft daar ingezeten!

Dus als ik het goed begrijp, vliegt er een insect voor, wordt er een foto van gemaakt en wordt hij gezapt door de lasers >:)

Op 20 januari 2007 19:42:25 schreef JuuL:
Ziet er idd goed uit! Wat een werk heeft daar ingezeten!

Dus als ik het goed begrijp, vliegt er een insect voor, wordt er een foto van gemaakt en wordt hij gezapt door de lasers >:)

Leuk instrument voor inheemse landen waar ze insecten eten >:)
Heb je daar ook foto's van?

Nou snap ik het... Maar heel mooi!
@Frits Wat wil je doen met die kogels :) De vogels neerschieten?:)

Dat gaatjesprint en al die draadjes, een wereldklus lijkt mij.
En wij maar prutsen met Eagle of Ultiboard en Multisim om die onderdelen aan elkaar te krijgen ;-)
Zo zie je maar weer, met houtje touwtje kom je net zo ver of soms zelf verder.

Respect.

KT88

Overleden

Gaatjesprint rules, dat roep ik al jaren! >:-)

Prachtig project foto-opa, mijn complimenten!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ja iedereen wilt printen etsen maar ik maak ze veel sneller op gaatjesprint! Belangrijk is echter dat alles op de juiste raster vooraf uitgetekend is. Net zoals je anders je print gaat indelen voor optimale routing ga ik ieder component op het juiste raster gaan tekenen zodat er nauwelijks nog draden nodig zijn. De GND en voedingen zijn heel verzorgd de meeste verbindingen zijn gewoon samensolderen van 2 of meer componentenpunten.

Hierbij nog een paar foto's. zijn zijn wel van de eerste versie maar de methode is dezelfde.

Detail bestukking:
http://www.pbase.com/fotoopa/image/72036931/original.jpg

http://www.pbase.com/fotoopa/image/72036930/original.jpg

fotoopa: dat is wel heel geweldig mooi! kwijl. ik heb tijden naar de plaatjes zitten kijken.

mischien nog een idee: (zeep)bellen die uit zichzelf uitelkaar klappen..

[Bericht gewijzigd door MAH op zaterdag 20 januari 2007 20:00:42

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Fotoopa: gewoonweg geweldig! Love your technique!
Spaghetti bolognese!

Om eens een voorbeeldje te geven hoe de werkvoorbereiding gedaan is hier een pdf tekening van de laatste versie:

controlbox pdf file

Best sterk inzomen voor de details!

Worden de lasers trouwes heel even uitgeschakeld op het moment dat de foto genomen wordt??
Want anders zie je natuurlijk een rood puntje op het beestje...

Ja idd de lasers worden dan uitgeschakeld. Ze worden ook maar ingeschakeld eens de camera klaar staat voor de volgende opname. Zo kun je niet per ongeluk in de lasers kijken, is nodig voor de veiligheid.

Zopas zijn er nieuwe groene lasers binnen die ik ga gebruiken voor de nieuwe generatie. Die zullen mij extra helpen bij het uitlijnen van het centraal punt waar de beestjes moeten doorkomen. Er is heel weinig speling, 0.5 mm voor of achter de lasers en je hebt geen detectie. Die groene lasers gaan mij een visueel snijpunt aangeven waardoor ik in de 3 richtingen de juist positie kan zien.

De controlbox zit vol met timers, delays, en sequenties en bevat nu 6 verschillende soorten programma's want ik doe ook highspeed en experimenteel fotografie en dan heb je andere laseropstellingen en timingen nodig. Veel van de timingen kan ik als parameters via het klavier wijzigen voor mijn experimenten.

Dit topic is gesloten