Show your projects! Part 3.

Dit topic is gesloten

fantastische foto's ! je zou ze moeten inzenden bij foto-wedstrijden, dan win je zeker !
er zijn niet veel fotografen die over zo een goede apparatuur beschikken volgens mij. (is zo een apparatuur trouwens wel te koop ?)

zo een groot project op gaatjesprint zie je niet veel

respect !

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

Op 20 januari 2007 19:15:04 schreef Andreesie:
Daar heb je echt veeel vrije tijd voor nodig!!!!
(en een groot pensioen lijkt mij)

En weinig snotters die in de weg lopen! (Sorry, dit kon ik echt niet laten :-) )

Ik denk dat je in de eerste plaats een vorm van bezetenheid voor je hobby moet hebben; de rest komt vanzelf.

@fotoopa: als ik een tong had als die kolibrievlinder zou ik zelfs bij jonge meiden nog succes hebben! Mooi werk!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

als ik een tong had als die kolibrievlinder zou ik zelfs bij jonge meiden nog succes hebben! Mooi werk!

Misschien, maar ik denk eerder dat die meiden op de vlucht slaan ...

Dergelijke apparatuur is niet direct te koop. Ik ken een aantal gelijkaardige gebruikers en die hebben ofwel ook electronica als achtergrond of kennen iemand waar ze mee samenwerken. Vergeet niet dat er nog een evengroot gedeelte mechanica komt bij te kijken en daarvoor heb ik een kleine draaibank gekocht om zelf de stukken te kunnen draaien om de lens en schutter te kunnen samenbouwen.

Ik heb idd vrij veel aanvraag voor foto's en publicatie maar dit is niet mijn doelstelling. Ik ben gedreven door zelfbouw zowel mechanica als electronica en met de jaren weet je precies dat je met geduld maar vooral doorzetting heel mooie dingen kunt bouwen. Ik heb ook jaren radio amateur geweest en vele zenders en ontvangers voor alle banden inclusief 2m en 70cm gemaakt. Maar nu met internet is dit voor mij voorbij, hoewel ik nu toch nog een CW keyer in mijn controlbox hebt bijgeplaatst om tussendoor wat morse deuntjes te kunnen geven. Ze blijven als muziek in de oren klinken, nog steeds aan snelheden van 20 woorden per min.

En voor die lange tongen, deze beestjes gebruiken dit niet voor de mooie meisjes maar wel hiervoor:

http://www.pbase.com/fotoopa/image/66903685/original.jpg

het ziet er heel strak uit Fotoopa mijn complimenten

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 20 januari 2007 20:56:14 schreef fotoopa:
En voor die lange tongen, deze beestjes gebruiken dit niet voor de mooie meisjes maar wel hiervoor:

[afbeelding]

Om bloempjes te plukken, dus. Had ik het niet gedacht? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nog een vraagje @fotoopa, hoe ben je op dit idee gekomen ?
Bestaat er ook zoiets in een profesionele markt en heb je het daar vanaf gemaakt (reverse engineering)?

Deze kronkel zal nooit in mijn hoofd opgekomen zijn, al ben ik nog zo gek ;-)

Als het echt zo goed werkt, dan zou ik er op één of andere manier, als het je eigen ontwerp is, patent op proberen te zetten.
Misschien is er een markt voor ?
Niet voor mij, want ik ben allang blij als ik iets op mijn foto kan vastleggen wat ik later ook nog kan herkennen :+

@fotoopa,

Wat ongelofelijk mooi
en zo vol kennis.

Heeft NASA u al gecontracteerd,
voor detectie en opname van LEVEN?

Grote waardering van mij uit,

Vincent.

De natuur en elektronica in al zijn facetten. :)
Heel mooi.

RES

@ fotoopa:
Mij vader is ook natuurfotograaf maar hij heeft nog NOOIT
zo een mooi foto instalatie gezien (als ik het zo mag noemen :+)

Werkelijk schitterend

Op 20 januari 2007 18:58:07 schreef fotoopa:
Hierbij een totaal ander project. Het is mijn 3de versie. Eerst even de foto:

[afbeelding]

Dit project bevat de volledige sturing van een DSLR camera (Nikon D200), sturing van een dubbel laserssysteem voor detectie, sturing van de beide flitsen, interface tussen de GPS en de camera voor automatische positie registratie in iedere genomen foto, sturing van een externe shutter die nog eens afzonderlijk voor de lens staat en die bediend wordt via een extra magneet.

Alles is gemaakt met een Altera FPGA, een cyclone EP1C3. het interne van de controllerbox zie je hier:

[afbeelding]

De afgewerkte controlbox ( deze is nog de eerste versie)zie er zo uit:

[afbeelding]

Het geheel is draagbaar en wordt gevoed uit 6 x AA laadbare batterijen die ongeveer 10 uur kunnen werken. De controlbox bevat ook keyboard (4x4) en display (2x16 characters) en alles is door de FPGA gestuurd in hardware.

De lasers zijn gepulst met een cyclus van 32 usec waardoor het detectie signaal digitaal kan gefilterd worden. Zodoende is er geen invloed van het sterke zonlicht.

Wat doet deze unit:

Deze unit is gemaakt voor het fotograferen van snelvliegende heel kleine insecten. Een gewone vlieg die op volle snelheid de beide lasers doorkruist wordt rasendsnel gefotografeerd. Omdat ieder fototoestel veel te traag is werd er een extra 2de shutter toegevoegd die geslotenblijft tot op het ogenblik dat de lasers de detectie geven, terwijl de camera zelf in wachtende opname positie staat. Om de externe shutter snel te kunnen bewegen is gebruik gemaakt van een sterk verhoogde spanning op de magneet ( magneet is 6V type maar er wordt 150V opgeplaatst) Dit lijkt een explosie maar door de juiste timing ( 2.2 msec bekrachtinging) werkt deze magneet als een raket waardoor de shutter in 4.5 msec kan opengaan. Juist als die shutter openstaat worden de 2 externe flitsen aangestuurd.

Dit is toegepaste digitale techniek in een FPGA.

Hierbij nog een voorbeeldje van een kolibrie vlinder in volle vlucht in macro opname:

[afbeelding]

Meer uitgebereide informatie met honderden voorbeelden staan op mijn pbase account: fotoopa

Ik plaats nog wel nieuwe digitale deelschema's in de toekomst in het digitaal topic van CO.

echt super gwn, ng nooit gezien, zo iets !!!!!!

hoe ver moeten de beestjes van je installatie vliegen om gefotografeerd te worden? want lasers staan gelijk nogal dicht :s

Dank aan iedereen voor de lovende woorden. Maar zo een project is slechts opgebouwd met allemaal kleine eenvoudige delen. Echte moeilijke schakelingen zitten er niet in.
Reverse engineering is het niet. De enkelingen die iets in deze richting gebruiken willen zelden info delen. Het idee van detectie is zo algemeen dat we nauwelijks van een idee kunnen spreken. Het gaat vooral om de praktische realisatie en de bouw van de stuur electronica. Daar beginnen velen af te haken. Het idee is er maar ze missen een link, deze link kan ook het mechanisch gedeelte zijn, tijd, soms geld hoewel met een juiste keuze het niet zo duur hoef te zijn.
Ik kan rustig maanden lang liggen piekeren voor een bepaalde oplossing. Oplossingen moeten eenvoudig en haalbaar zijn. Kritische schakelingen worden eerst afzonderlijk volledig uitgewerkt voor optimalisatie, slechts daarna gaan ze wel of niet deel uitmaken van het project.
Planning is de key voor succes. Ook ik was over 50 jaar impulsief. Een projectje s'morgens gestart moet s'avonds af zijn. Orde en netheid bestond toen ook niet. Maar met de jaren leer je dat je iets moet opbouwen. Traag maar zeker, verzorgd, veilig. Iedere kabelverbinding is een zwak punt. Pluggen worden vergrendeld zodat ze eens in de field gekomen niet loskomen en schade veroorzaken.

Ja ik krijg vrij veel aanvragen. Zelfs de japanners waren geintresseert om iets dergelijk te gaan produceren, ik moest maar gewoon samenwerken. Maar een echte hobby moet niets opbrengen, integendeel het kost je alle beschikbare centen.

Duur, kijk ik heb altijd een klein buget gekregen toen ik heel klein was. Buget is een groot woord. Nu bijna 50 jaar later heb ik nog wekelijks €25 dat ik beschikbaar hou enkel voor deze hobby. Zonet heb ik een DE1 Altera FPGA ontwikkelingsboard gekocht. Die zal totaat inclusief BTW rond de €200 kosten. Dit is ook voor mij heel veel geld, ik moet daar 2 maand voor sparen maar met deze board heb ik in een paar dagen zoveel kennis al opgedaan dat nieuwe projecten vele vlotter zullen gaan. Die board kan zeker nog een paar jaar dienst doen. Een iets duurdere aankoop wordt eigenlijk een goedkope investering in de tijd.

Ik heb hier maar een project gegeven. Infeite heb ik veel meer projecten. Vroeger had ik geen fotografie, er is weinig info van overgebleven.

Ik doe heel veel experimenteel werk. Daarvoor heb ik een speciale tafel gebouwd met ingebouwde lasers, 6 flits aansluitingen en allerlei hulpgereedschappen. Ook deze experimenteer tafel wordt met dezelfde controlbox aangesloten. Tijdens de opbouw van het project heb ik rekening gehouden dat er meer lasers konden gebruikt worden. Dat is een deel van de planning waardoor je heel snel varianten in je projects kunt maken zonder opnieuw in de kosten te komen.

Hierbij een voorbeeldje van de lasertafel.

http://www.pbase.com/fotoopa/image/68343174/original.jpg

Hiermee kun je heel veel mooie proeven uitvoeren. Ik gebruik dit vooral in de wintermaanden. Een voorbeeld wat je oa kunt fotograferen is een vloeistofdruppel met verschillende kleuren in onstabiele toestand injecteren in een zwevende zeepbel. Merkop dat die vloeistof valt, een paar msec later blijft er daar niets meer van over behalve een grijze druppel op je tafel. Gewoon onvoorstelbaar hoe zo een proces verloopt.
Ziehier een van de resultaten:

http://www.pbase.com/fotoopa/image/68608426/original.jpg

Als je een DS1820 ooit gesampled (temperatuursensor) en niet kunt programmeren. Met picbasic heb je hem binnen 1min aan de praat :)
http://www.rentron.com/PICX4.htm

...
Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Alhier het vooroordeel ontkracht dat opa's niet met moderne techniek om kunnen gaan.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

kwijl
mooie foto's
lukt mij niet met de 5 megapixel camera

Om mooie foto's te maken heb je niet "veel" megapixel nodig. Liever een goede camera met 1Mpixel dan een slechte met 10. En belangrijkste van al, oog voor onderwerp, belichting en compositie. Screw megapixels!

@ fotoopa : ik had je setup en foto's eerder al met bewondering bekeken op Pbase. Schitterend werk! Vooral de macro's van de insecten vind ik prachtig.

Erg mooi hoor! Ik zal dalijk eens je album gaan bekijken, erg leerzaam, zo zie je de beestjes ook nog eens van dichtbij :P
Maar zou het mogelijk zijn om via zo iets dergelijks ook bliksem te fotografeeren? Alleen dan bijv. de lazers vervangen door LDR's of iets dergelijks?

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Ja, zou je kunnen doen lijkt me. Maar je kan bliksem beter met een lange sluitertijd fotograferen.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Bliksem fotograferen vergt geen extra hulpmiddelen behalve een statief. Je kunt dit doen door de camera op bulb manueel te plaatsen en gedurende een tijd te laten openstaan. Komt er binnen een bepaalde periode een bliksem dat laat je los. De max tijd wordt bepaald door de duisternis, deze methode kan dus niet overdag. Overdag zou je eventueel met mijn methode van de vliegende beestjes kunnen werken maar of er nog voldoende tijd is tussen detectie en shutteropentrekken ben ik niet zeker. Die tijd ligt nu op 5 msec. Omdat de bliksem ook een weg aflegd kan het zijn dat dit nog binnen de 5msec delay valt. Maar overdag een goede detector maken ook voor een bliksem op verre afstand lijk mij een uitdaging. Ik vermoed dat ik er wel iets zou kunnen van maken maar zou dit toch moeten testen.

Het aantal megapixels voor een goede opname is idd niet zo heel belangrijk. De voornaamste eis is lage ruis zolang de camera in opname staat maar de externe sluiter nog toe is. Een D200 Nikon is hiervoor heel uitzonderlijk goed omdat hij in staat is heel lang een zwartopname te maken zonder de minste ruis. Deze eigenschap is heel belangrijk bij mijn vliegende beestjes omdat je nooit exact weet wanner ze gaan wegvliegen. Soms is dit 5 sec maar het kan evengoed 1 min zijn. Soms blijven ze zitten en daar sta je dan te koekeloeren...

het grote verschil is dan de afstand. wat er nu gebeurt is de sluiter heel kort openen en met de flitsers een enorme hoeveelheid licht toevoegen. hierdoor kan je in hele korte tijd foto's maken die niet onderbelicht zijn.

een bliksem is licht. het is alleen de vraag of het voldoende is om dat niet onderbelicht vast te leggen. bijlichten zou de bliksem laten verbleken en de afstand komt dan ook even om de hoek kijken.

ook al bestaat het uit indivvidueel niet vreselijk moeilijke dingen, tesamen geeft het een erg mooi effect! nogmaals complimenten! ik zou het erg graag eens in het echt zien!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Testen van zo'n systeem zou bijv. via een tesla coil kunnen.. Dat is redelijk hetzelfde lijkt me of niet?

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Ha bijflitsen heeft geen zin natuurlijk. En je mag zeker zijn dat doorgaans het licht van een bliksem erg sterk is waardoor je met een heel klein diafragma kunt werken. Overdag zou het vooral op aankomen een goede detector te bouwen gevoelig voor de bliksem, ongevoelig voor het omgevingslicht en of die 5 msec vertraging tussen lichtmeten en de sluiter van de camera opentrekken voldoende snel zou zijn betwijfel ik nog even.

Als je in de streek bent mag je altijd even binnenwippen !

Wil je detectie gaan doen moet je natuurlijk wat spesifieke eigenschappen van de bliksem weten, misschien iets met de spanning in de lucht, uv straling, licht sterkte en dergelijke dingen.. Dan zou het denk ik wel in bepaalde mate mogelijk zijn om zoiets te maken..

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Zet een radio aan (met DRAAD-antenne, dus niet zo'n nieuwerwets ferrietstaafje), en ga luisteren wanneer het onweert. Ongeacht de frequentie krijg je harde knallen uit de luidspreker bij iedere flits.

Nou ben je waarschijnlijk al precies te laat voor de betreffende bliksemschicht wanneer je op dat moment de sluiter opent, maar er komen vaak enkele ontladingen na elkaar. En dan kan je de daarop volgende nog wel krijgen.

De ontvangstschakeling is kinderderlijk eenvoudig, een draadje van een meter, een 50Hz blokkeerfilter (High pass is denk ik goed), en een hoogimpedante versterker is alles wat je nodig hebt.
FETje, paar condensatortjes transistortje, en je ben klaar.

Het vervelende is natuurlijk dat je het niet zo vaak ka uittesten.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Dit topic is gesloten