Op 21 januari 2007 09:30:25 schreef fotoopa:
Dank aan iedereen voor de lovende woorden. Maar zo een project is slechts opgebouwd met allemaal kleine eenvoudige delen. Echte moeilijke schakelingen zitten er niet in.
Reverse engineering is het niet. De enkelingen die iets in deze richting gebruiken willen zelden info delen. Het idee van detectie is zo algemeen dat we nauwelijks van een idee kunnen spreken. Het gaat vooral om de praktische realisatie en de bouw van de stuur electronica. Daar beginnen velen af te haken. Het idee is er maar ze missen een link, deze link kan ook het mechanisch gedeelte zijn, tijd, soms geld hoewel met een juiste keuze het niet zo duur hoef te zijn.
Ik kan rustig maanden lang liggen piekeren voor een bepaalde oplossing. Oplossingen moeten eenvoudig en haalbaar zijn. Kritische schakelingen worden eerst afzonderlijk volledig uitgewerkt voor optimalisatie, slechts daarna gaan ze wel of niet deel uitmaken van het project.
Planning is de key voor succes. Ook ik was over 50 jaar impulsief. Een projectje s'morgens gestart moet s'avonds af zijn. Orde en netheid bestond toen ook niet. Maar met de jaren leer je dat je iets moet opbouwen. Traag maar zeker, verzorgd, veilig. Iedere kabelverbinding is een zwak punt. Pluggen worden vergrendeld zodat ze eens in de field gekomen niet loskomen en schade veroorzaken.Ja ik krijg vrij veel aanvragen. Zelfs de japanners waren geintresseert om iets dergelijk te gaan produceren, ik moest maar gewoon samenwerken. Maar een echte hobby moet niets opbrengen, integendeel het kost je alle beschikbare centen.
Duur, kijk ik heb altijd een klein buget gekregen toen ik heel klein was. Buget is een groot woord. Nu bijna 50 jaar later heb ik nog wekelijks €25 dat ik beschikbaar hou enkel voor deze hobby. Zonet heb ik een DE1 Altera FPGA ontwikkelingsboard gekocht. Die zal totaat inclusief BTW rond de €200 kosten. Dit is ook voor mij heel veel geld, ik moet daar 2 maand voor sparen maar met deze board heb ik in een paar dagen zoveel kennis al opgedaan dat nieuwe projecten vele vlotter zullen gaan. Die board kan zeker nog een paar jaar dienst doen. Een iets duurdere aankoop wordt eigenlijk een goedkope investering in de tijd.
Ik heb hier maar een project gegeven. Infeite heb ik veel meer projecten. Vroeger had ik geen fotografie, er is weinig info van overgebleven.
Ik doe heel veel experimenteel werk. Daarvoor heb ik een speciale tafel gebouwd met ingebouwde lasers, 6 flits aansluitingen en allerlei hulpgereedschappen. Ook deze experimenteer tafel wordt met dezelfde controlbox aangesloten. Tijdens de opbouw van het project heb ik rekening gehouden dat er meer lasers konden gebruikt worden. Dat is een deel van de planning waardoor je heel snel varianten in je projects kunt maken zonder opnieuw in de kosten te komen.
Hierbij een voorbeeldje van de lasertafel.
Hiermee kun je heel veel mooie proeven uitvoeren. Ik gebruik dit vooral in de wintermaanden. Een voorbeeld wat je oa kunt fotograferen is een vloeistofdruppel met verschillende kleuren in onstabiele toestand injecteren in een zwevende zeepbel. Merkop dat die vloeistof valt, een paar msec later blijft er daar niets meer van over behalve een grijze druppel op je tafel. Gewoon onvoorstelbaar hoe zo een proces verloopt.
Ziehier een van de resultaten:
mijn vader zit te kwijlen ( fotograaf ) hij wil dat ook!!!!!