Show your projects! Part 3.

Dit topic is gesloten

Op 21 januari 2007 09:30:25 schreef fotoopa:
Dank aan iedereen voor de lovende woorden. Maar zo een project is slechts opgebouwd met allemaal kleine eenvoudige delen. Echte moeilijke schakelingen zitten er niet in.
Reverse engineering is het niet. De enkelingen die iets in deze richting gebruiken willen zelden info delen. Het idee van detectie is zo algemeen dat we nauwelijks van een idee kunnen spreken. Het gaat vooral om de praktische realisatie en de bouw van de stuur electronica. Daar beginnen velen af te haken. Het idee is er maar ze missen een link, deze link kan ook het mechanisch gedeelte zijn, tijd, soms geld hoewel met een juiste keuze het niet zo duur hoef te zijn.
Ik kan rustig maanden lang liggen piekeren voor een bepaalde oplossing. Oplossingen moeten eenvoudig en haalbaar zijn. Kritische schakelingen worden eerst afzonderlijk volledig uitgewerkt voor optimalisatie, slechts daarna gaan ze wel of niet deel uitmaken van het project.
Planning is de key voor succes. Ook ik was over 50 jaar impulsief. Een projectje s'morgens gestart moet s'avonds af zijn. Orde en netheid bestond toen ook niet. Maar met de jaren leer je dat je iets moet opbouwen. Traag maar zeker, verzorgd, veilig. Iedere kabelverbinding is een zwak punt. Pluggen worden vergrendeld zodat ze eens in de field gekomen niet loskomen en schade veroorzaken.

Ja ik krijg vrij veel aanvragen. Zelfs de japanners waren geintresseert om iets dergelijk te gaan produceren, ik moest maar gewoon samenwerken. Maar een echte hobby moet niets opbrengen, integendeel het kost je alle beschikbare centen.

Duur, kijk ik heb altijd een klein buget gekregen toen ik heel klein was. Buget is een groot woord. Nu bijna 50 jaar later heb ik nog wekelijks €25 dat ik beschikbaar hou enkel voor deze hobby. Zonet heb ik een DE1 Altera FPGA ontwikkelingsboard gekocht. Die zal totaat inclusief BTW rond de €200 kosten. Dit is ook voor mij heel veel geld, ik moet daar 2 maand voor sparen maar met deze board heb ik in een paar dagen zoveel kennis al opgedaan dat nieuwe projecten vele vlotter zullen gaan. Die board kan zeker nog een paar jaar dienst doen. Een iets duurdere aankoop wordt eigenlijk een goedkope investering in de tijd.

Ik heb hier maar een project gegeven. Infeite heb ik veel meer projecten. Vroeger had ik geen fotografie, er is weinig info van overgebleven.

Ik doe heel veel experimenteel werk. Daarvoor heb ik een speciale tafel gebouwd met ingebouwde lasers, 6 flits aansluitingen en allerlei hulpgereedschappen. Ook deze experimenteer tafel wordt met dezelfde controlbox aangesloten. Tijdens de opbouw van het project heb ik rekening gehouden dat er meer lasers konden gebruikt worden. Dat is een deel van de planning waardoor je heel snel varianten in je projects kunt maken zonder opnieuw in de kosten te komen.

Hierbij een voorbeeldje van de lasertafel.

[afbeelding]

Hiermee kun je heel veel mooie proeven uitvoeren. Ik gebruik dit vooral in de wintermaanden. Een voorbeeld wat je oa kunt fotograferen is een vloeistofdruppel met verschillende kleuren in onstabiele toestand injecteren in een zwevende zeepbel. Merkop dat die vloeistof valt, een paar msec later blijft er daar niets meer van over behalve een grijze druppel op je tafel. Gewoon onvoorstelbaar hoe zo een proces verloopt.
Ziehier een van de resultaten:

[afbeelding]

mijn vader zit te kwijlen ( fotograaf ) hij wil dat ook!!!!! :+

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl

Die link van fotoopa heb ik ook doorgestuurd naar een kennis, maakt alleen foto's in de natuur en die vond dit ook geweldig.

Zo'n kubus lijkt mij wel mooi met RGB led's, heel rustig van kleur laten verlopen :)

Een computergestuurde licht dimmer voor 8 230 lampen,

Via de printerpoort worden schuifregistertjes geladen (cd4094) met het r2r netwerk op de uitgang ervan word de digitale waarde naar analoog "omgezet"

Met een nuldoorgang detectie word er een zaagtand signaal op gezet (ne555) welke een frequentie heeft van 100Hz,

deze signalen worden vergeleken door een comporator (lm311) en hopelijk komt hier het goed getimed signaal uit om een triac aan te sturen.

de print is nog niet helemaal klaar maar er komt natuurlijk nog een foto van alles werkend.

http://members.chello.nl/d.bokma2/forum/pltdim.JPG

http://members.chello.nl/d.bokma2/forum/banen1.JPG

Denk je dat je je gereedschap op je hobby kamer goed op orde heb past het boortje niet in de boor, nou dan nog maar even geduld hebben tot morgen en dan maar verder.

D Bokma

[edit]toch even de typ fouten er uit gehaald[/edit]

Geen dagen toevoegen aan het leven, maar leven toevoegen aan de dagen.

Berry,

Dat lijkt me echt geweldig om VIm te leren kennen, ik vind dat juist een zeer handige tool. Als programmeur code's editten met de muis enz... is gewoon RSI kwekend. Dus wat dat betreft ben je gezegend.

Met vim kun je, mits je het goed beheerst, heel makkelijk code's schrijven en aanpassen. Je hebt overigens Vim voor Windows, welke ik nog niet echt heb gebruikt, maar ja ik kom er ook niet zo makkelijk aan toe. Ik vraag me af of Notepad++ ook Vim heeft geïntegreerd?

Ok sorry een beetje off-topic.

"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"

vim is gewoon een linux texteditor. net als VI of nano of pico of whatever.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 23 januari 2007 18:10:54 schreef Berry:
[...]
Oef! En ik dacht dat ik gek was als ik Vi gebruik! :P

Waarom geen _handige_ editor als UltraEdit of het gratis Crimson Editor?

Of Textpad...

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Textpad is copyrighted.

Gerwin dohhhh, maar nu heb je daar en windoos versie van.
http://www.vim.org/download.php

Trouwens is het onverstandig om een hele ets-pakket in huis te hebben, als je kinderen hebt? Ik heb er 2, een van 4 en de ander is 1 jaar. Geloof me ze willen alles aanraken, vasthouden en de jongste stopt ook alles in zijn mond.

Ik durf eerlijk gezegd geen ets-hulpmiddelen in huis te nemen, puur vanwege het feit dat ale die chemicalien zeer gevaarlijk is voor kinderen.

Maar wie doet dat wel met kinderen thuis?

(sorry dat het offtopic is, maar even tussendoor).

"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"

Maar wie doet dat wel met kinderen thuis?

Ik, alle chemicalien & toebehoren in een afgesloten kast in de schuur.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 24 januari 2007 10:39:14 schreef Nordin:

Maar wie doet dat wel met kinderen thuis?

Wat doe jij met de Wc eend, chlorix en antikal?

Die zijn ook gevaarlijk, misschien nog wel gevaarlijker dan ontwikkelaar (goodsteen ontstopper)

Gewoon zorgen dat ze er niet bij kunnen en etsen en belichten in een kamer waar de deur afgeslotan kan worden, af dat er een hekje in de deurpost gemaakt is (zodat de kids niet naar binnen kunnen, als jij aan het etsen bent)

Bedankt voor jullie reakties,

Dan zal ik eerst een huis moeten nemen met een extra kamer (angezien ik toch ga verhuizen binnenkort). Zoveel giftige spullen heb ik ook weer niet, behalve Glorix. Het zou wel handig zijn als die chemicaliën ook in flessen zitten met "veiligheidsdopjes". Hah ik heb 'm, die chemicaliën in lege chloorflessen gieten. Zit er wel een spul tussen die door plastic bijt?

"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"
Sine

Moderator

Op 23 januari 2007 21:26:40 schreef Monster_henry:
Wow :p
volgende versie met versschillende kleuren, RGB,...
hoe ben je op het idee gekomen eigenlijk?

ik gok van http://www.jamesclar.com/

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Volgens mij heeft hij behoorlijk verdiend aan rappers en pop artiesten. Want die lichteffect heb ik wel vaak gezien in muziekclips....

"Een model dat niet werkt is erg. Veel erger echter is een model dat werkt, maar waarvan niemand weet waarom"

Nordin:
- Je zou ook eens naar Emacs kunnen kijken, of een stripped down versie. Is wat 'luxer' (misschien iets te luxe).
Of GVim, met een grafische interface.

- Gootsteenontstopper zit meestal in een beveiligde fles.
Als je je echt veel zorgen maakt kan je ook voor een kastje met slot erop kiezen natuurlijk.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

In het kader van gaatjes print projecten heb ik er hier nog eentje.
Het is een stage opdract, het stelt de besturingsprint voor van een kabeltetster.
Het principe is simpel, 40 Voudige teller en een transistor array, bovenin zit nog een 4093 die wordt gebruikt voor een oscillatortje en om een flip-flopje mee te maken voor de handmatige telling.
http://img236.imageshack.us/img236/3373/dscf00034cp.jpg
Kabels konden niet aan de onderkant.

Tjeerd

In een keuken hoort een keukentimer. En eentje zelf maken is geen kunst: een avr (pic mag ook) op een gepast printje, een LCD, een toetsenbord; meer is niet nodig. Maar ik wou absoluut een toetsenbord waar ik met de natte spons kon overgaan, zonder me te bekommeren om de achterliggende electronica of toetscontacten. Zelf maken dan maar. Dit is het resultaat:
http://www.uploadarchief.net/files/download/KeukenTimerKeuboard.jpg
Een capacitief toetsenbord, vervaardigd uit een dubbelzijdige printplaat. Het principe is eenvoudig:
http://www.uploadarchief.net/files/download/CapKeyPrincipe.png
De avr zet een blokspanning op R1. Vandaar gaat het naar C1, een serieschakeling van 2 condensators, waarvan de bovenzijde (raakvlak) het gemeenschappelijke deel vormt. Wat er na C1 nog rest van het signaal, gaat naar diodepomp D1/D2, die C2 oplaadt. De spanning hierover wordt gemeten door de ADC v/d avr. Op het volgende plaatje is te zien wat het spanningsverloop over C2 is met "vrije" toets, gevolgd door een aangeraakte toets.
http://www.uploadarchief.net/files/download/DigiscoopPlaatje.png
Hoewel het om kleine spanningen gaat, is het verschil groot genoeg voor een betrouwbare werking. Het laagje beschermlak over het toetsenbord heeft praktisch geen invloed op de werking. Tot slot nog het "binnenwerk":
http://www.uploadarchief.net/files/download/KeukenTimer-print-bestukt.jpg
Inblikken van het toetsengedeelte maakt een groot verschil wat het oppikken van stoorsignalen betreft.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

hoe heb je de toetsen verbonden met de onderzeide van de printplaat? ik zie geen bussen oid erdoorheen? verder netjes gedaan!

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Hij had het over capacitieve schakelaar. Dan heb je aan de andere kant van de printplaat een gelijkvormige geleider. (in zijn geval koper). Door met je vinger de bovenste geleider (de knop) aan te raken, veranderd de capaciteit van de onderste geleider. Door er een blokgolf op te zetten kun je die verandering goed merken en een controller aansturen

MAW: het aanraakvlak met het stukkie erachter is eigenlijk een soort van condensator

beetje goed zo?

[Bericht gewijzigd door fritsuitoosterstreek op donderdag 25 januari 2007 16:43:11

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hehe ja nu ik het plaatje bekijk snap ik het. Ik zat niet goed op te letten, maar dus doordat het 2 verschillende types geleiders(koper en... een ander soort metaal ) zijn veranderd de capaciteit wanneer je met je vinger het bovenste vlak aanraakt. Leuk bedacht!.

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Mooi gedaan! Wat heb je over die printplaat gespoten? Kontakt 61?

Druk- en typfouten voorbehouden.

Het gaat niet om 2 verschillende geleiders. Achter elke toets zit (aan de andere kant van de printplaat) eenzelfde kopervlak, dat in 2 gedeeld is. Deel 1 vormt een C met het aanraakoppervlak, deel 2 vormt een tweede C. Zodra je de toets aanraakt, vormt dat een belasting voor het geheel, waardoor de amplitude zakt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 25 januari 2007 17:02:42 schreef Zoefje:
Mooi gedaan! Wat heb je over die printplaat gespoten? Kontakt 61?

Kleurloze vernis uit een spuitbusje.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Lijkt me vrij prijzig voor een timer of niet? Als ik het zo goed zie zijn het er 3 in een.. Maar hij ziet er wel erg netjes uit!
Erg handig is ook dat de datum en tijd worden weergegeven :)

[Bericht gewijzigd door Nieko op donderdag 25 januari 2007 17:37:40

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Dit topic is gesloten