Show your projects! Part 3.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2007 08:17:55 schreef pros:
[...]
Zoveel klokken, en dan nog geen tijd genoeg? :-)

Helaas, met klokken maak je geen tijd, zou wat zijn. :P

M'n volgende project, en klok die 48 uren telt ipv 24, ben nog aan het uitzoeken of een speciale kalender nodig is ivm afspraken...

FF zere neus: De Sony van m'n maat, met waterschade.

Voor (de componenten rond de drivers waren al vervangen voordat ik de foto maakte):

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/Sony.jpg

En na resterend soldeer en vervangwerk (veel):

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/Sony2.jpg

Versterker speelt weer ipv een protectiemelding op het display.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

En dan te bedenken dat er mensen zijn, die het zonde vinden om enkele draadbruggen op hun print te plaatsen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 25 januari 2007 22:35:12 schreef ActiveHouse:
Eeh voila, de klokken-saga continues ...

Mijn laatste brouwsel se, een IV-21 klokje.
Alles netjes op een breadboard van toch maar enkele
vierkante centimeters, alles zit letterlijk tegen mekaar
gepropt. <<>>
Iemand suggesties voor een behuizing ?
Mijn vrouwtje wil hem onder een stolp ...

Ziehier de fotos:
http://users.telenet.be/wauters_pauwels/DSC00161.JPG
http://users.telenet.be/wauters_pauwels/DSC00162.JPG
http://users.telenet.be/wauters_pauwels/DSC00163.JPG
http://users.telenet.be/wauters_pauwels/DSC00164.JPG

/mod edit, extensiehoofdletterkwestie..

groeten,
Kris
(Op naar het volgende project)

mooi klokje. ik heb ook nog zoiets liggen. ik weet niet presies maar kon wel eens presies dezelfde zijn.

schema's, uitleg en programma? :)

als ik hem bouw denk ik aan een 'brug' als behuizing. dus aansturing eronder of ernaast(of helemaal los) en dan buis zoals hij nu al staat maar dan met nog wat ondersteuning aan de andere kant. poten van plexiglas uiteraard.

@pros: tja, of mensen zijn de kunst van het routen nog machtig of er word over gestapt op (duurdere) dubbelzijdige plaat...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

hoe simpel mensen hier klokken in elkaar bakken is echt frapant... Echter ben ik nu wel erg geïnterreseerd in die simpele nuttige projectjes, en ben ik ook gelijk benieuwd naar de complexiteit van zo'n ASM code. Hoegroot is de afwijking van de klokken die jullie maken?

Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2007 19:54:17 schreef pros:
En dan te bedenken dat er mensen zijn, die het zonde vinden om enkele draadbruggen op hun print te plaatsen...

It's a Sony... Heb me gister nog te pletter gezocht naar een spannings off-set die er eigenlijk niet was... Een gedeelte van de massa loopt via het chassis, inputselectie, drivers en toebehoren kregen geen gnd, het lamme ding alsnog in protectie...

Schoefje aandraaien en weg probleem.

Op 26 januari 2007 20:19:52 schreef vince_zld:
[...]
Hoe groot is de afwijking van de klokken die jullie maken?

Bij DCF klokken de afwijking van DCF.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 26 januari 2007 20:24:02

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Schoefje aandraaien en weg probleem.

Verrek!
Dat heb ik ook gehad :(:(
En dan maar zoeken he...

[Bericht gewijzigd door JuuL op vrijdag 26 januari 2007 20:24:10

Henry S.

Moderator

Onder op de tweede foto staan een opamp en bijbehorende spanningsregelaar. Daar had ik meetfouten, zwevende regelaar, die me op het idee brachten om alle massa's eens aan te draaien.

Ben dat wel vaker tegengekomen in deze bakken... Maar niet even doordenken he!

En nee, geen schema van het ding, wel van iets wat er op lijkt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 26 januari 2007 20:33:28

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De nieuwe uitdaaging voor onze kloken makers.. Ik wil er zelf ook nog ooit een gaan bouwen :)
http://www.alan-parekh.com/hard_drive_clock.html

@Henry S.
Netjes dat hij het weer doet :) Is je maat er blij mee? :)

[Bericht gewijzigd door Nieko op vrijdag 26 januari 2007 20:34:53

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Op 26 januari 2007 20:22:54 schreef Henry S.:
Heb me gister nog te pletter gezocht naar een spannings off-set die er eigenlijk niet was... Een gedeelte van de massa loopt via het chassis, inputselectie, drivers en toebehoren kregen geen gnd, het lamme ding alsnog in protectie...

En wij, als brave hobbyisten, maar zorgen voor een centraal punt waar alle GND-vertakkingen samenkomen. Het verbaast me wel van Sony; misschien afkomstig van een ontwerper die vroeger in de automobielbranche zat?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2007 20:33:46 schreef Nieko:
@Henry S.
Netjes dat hij het weer doet :) Is je maat er blij mee? :)

Dat weet hij nog niet, mag nog even een verrassing blijven ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
elmowww

Golden Member

Eigenlijk moet je dan een testcd maken met de eerste 10 sec een goedklinkend muziekje, dan een langzaam opkomende brom die het geluid zeer erg overtreft, dan een harde klap gevolgd door een stilte van zo`n 10 sec, waarna de muziek weer vrolijk verder gaat.

Ik zou goud over hebben voor het gezicht van je maat ;) (als ik het had)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Dit project heb ik al een tijd geleden gemaakt, was een verjaardagcadeautje voor mijn moeder. Is niet heel elektronisch, maar ik wil het toch graag laten zien:

Aan:
http://www.uploadarchief.net/files/download/Vlinder1.jpg

Uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/Vlinder0.jpg

hoe heb je het gemaakt. ziet er wel leuk uit
;d

Leuke reacties!
Het is gemaakt van een behoorlijk dik stuk plexiglas (+- 7mm). Ooit eens bij de kringloopwinkel gekocht als een soort van muurplank, het is dus geen "echt" plexi. Eerst een leuk plaatje zoeken van een vlinder (geschikte plaatjes voor dit werk kun je vinden als je op "kleurplaat" zoekt), dat printen en erop plakken (geen watervaste lijm gebruiken), dan met mijn ferm-dremel (die inmiddels door een echte dremel vervangen is) de binnenlijntjes doend ik heb als graveerstift een spijker zonder kop gebruikt omdat ik niet zo'n fijne graveerstift had. Daarna heb ik het uitgezaagd met de decoupeerzaag met een metaalzaag erin, maar dat ging eerst niet goed, het plexi ging smelten en werd lelijk bruin. Daarom heb ik de decoupeeerzaag vertraagd met een diode. (Heb ik nog een topic over gehad.) Ik had de zaag op een soort zaagtafel gemaakt, gewoon een stuk hout met lijmklemmen aan de werkbank gemaakt, gat erin voor de zaag, 2 gaten voor bouten erin(er zitten gaten met schroefdraad in mijn zaag) en zagen maar. Toen dat klaar was heb ik het papier met de lijm er gewoon onder de kraan vanaf geweekt. Daarna 2 gaten boren voor de ledjes (metaalboor nemen), wat een rotwerkje was omdat ik naast het gat aan beide kanten minder dan 1mm over had, 5mm ledjes en 7mm dik plexi...
Daarna de ledjes erin lijmen (ik heb 120 graden leds gebruikt) en dan de pootjes van de ledjes samen met de aanstluitkabels in een adereindhuls met een ringetje eraan geklemd, en dat heb ik dan weer aan de vlinder geschroefd. Dan de aansluitbakels "twisten" m.b.v. de accuboor, dan de weerstand+een aansluitbus voor een adaptor in een klein iets (in mijn geval een zilver gemaakte pvc-buis) stoppen. Adaptor eraan en branden maar!

Turbokeu

Golden Member

Op 26 januari 2007 20:19:52 schreef vince_zld:
Hoe groot is de afwijking van de klokken die jullie maken?

Zoals Henry S. al zei: voor DCF77 klokken (theoretisch gezien) de afwijking van de DCF77 atoomklokzender in Mainflingen, t.t.z. 1/1.000.000 sec per jaar ofte 1 sec in 1.000.000 jaar.
In de praktijk moet je daarbij nog de overhead van je klokroutines bijrekenen, maar dan spreken we over een paar 10-tallen µsec...

Thuis staan er ondertussen zo'n dikke tiental DCF77 klokken: 3 Nixieklokken, 2 LED klokken, 2 LCD muurklokken, een met een Conrad DCF77-mechanisme omgebouwde gigantische mechanische muurklok van de IKEA, mijn 2 polshorloges, 2 reiswekkers, een radiowekker, allemaal DCF77 gestuurd.

't Is een plezier om die allemaal tegelijkertijd en perfect synchroon te zien verspringen. :+
Wat heb je anders aan secondendisplay als deze toch niet correct is?

Naast DCF77 kan je ook RTC's (Real Time Clocks) met een 32KHz kristal gebruiken (Maxim DS13xx en DS16xx series, Philips PCF85xx) maar de nauwkeurigheid hiervan is niet om naar huis te schrijven (afhankelijk van de precisie van het 32KHz kristal, 10-30ppm), en moeten regelmatig manueel juistgezet worden.
De meeste werken via het I²C protocol, een paar via SPI.
Deze RTC's hebben allemaal de mogelijkheid voor backup tijdens een stroomonderbreking via een Supercap of een Lithiumbatterij.
Je kan het 32KHz kristal ook vervangen door een Maxim DS32KHZ TCXO (Temperature Controlled Xtal Oscillator) met een nauwkeurigheid van een paar ppm tussen 0 en 40°C.

BTW, één van mijn reiswekkers (van de Aldi) kan ook nog MSF (UK), WWVB (USA, met 4 tijdzones) en JJY (Japan) ontvangen.
't Gebeurt af en toe dat deze overspringt naar MSF-ontvangst (CET-1) omdat het signaal soms sterker is dan DCF77.

Natuurlijk is het gebruik van DCF77 beperkt tot Europa (1500-2000km rond Mainflingen), op aanvraag van mensen buiten Europa moet ik nog altijd een oplossing met RTC ontwikkelen voor mijn LED/VFD klokken.
De hardware (DS13xx, PCF85xx en DS32KHZ) ligt hier al jaren, maar zoals gewoonlijk ontbreekt de tijd...(No pun intended) ;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Hmmm goede tip... Is deze Maxim DS32KHZ nog ergens te bestellen?

Ik heb nog een klein projectje:

http://www.uploadarchief.net/files/download/Led-bogen0.jpg

Zijn LED-boogjes, worden een onderdeel van een groot project (sfeer- en bureauverlichting in mijn kamer), maar daar horen jullie later meer over, moet eerst nog even een bestelling uit China (Mogen jullie raden waar ik besteld heb...) binnenkomen, duurt +-2 weken. Heb ze ook gemaakt om mijn soldeerstation in te wijden :) Op de print is nog ruimte voor een weerstand, die moet er nog in.

Op 27 januari 2007 10:56:42 schreef Turbokeu:
[...]
.... heel lang verhaal .....

Waarom gelijk naar DCF77 of RTC grijpen? Al mijn klokken lopen hier op de 50Hz uit het stopcontact. Afwijking van max 1 minuut per maand (= 0.000023 seconden per dag) Daarkan ik goed mee leven. Met het 2x verandere van zomer en wintertijd is dat max 6 minuten die die verkeerd loopt in een half jaar. Die 6 minuten neem ik dan wel op de koop toe voor die 10~20 euro die je bespaard met een DCF77 of RTC.

Op 27 januari 2007 12:08:14 schreef xantus: [...]
Al mijn klokken lopen hier op de 50Hz ......Die 6 minuten neem ik dan wel op de koop toe voor die 10~20 euro die je bespaard met een DCF77 of RTC.

Ik denk dat het hier niet gaat om die 10-20 euro besparing maar gewoon de kick dat een klok juist loopt kan de moeite zijn. Door het gebruiken van DCF77 ga je ook de technische achtergrond gaan bestuderen. Dat op zich kan al een voldoende reden zijn om het in al je klokken te gebruiken. Ook de kick dat alle klokken gelijktijdig verspringen moet iets moois zijn...

en een dcf77 hoef je niet terug of vooruit te zetten, dat gaat helemaal vanzelf :)

Maar daarnaast is de lichtnetfrequentie prima geschikt als tijdbasis. Die gebruik ik ook voor mijn klokken. 1 maal daags synchroniseren met DCF-77 is meer dan voldoende.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 26 januari 2007 20:33:46 schreef Nieko:
De nieuwe uitdaaging voor onze kloken makers.. Ik wil er zelf ook nog ooit een gaan bouwen :)
http://www.alan-parekh.com/hard_drive_clock.html

@Henry S.
Netjes dat hij het weer doet :) Is je maat er blij mee? :)

cool, als ik nu nog snapte hoe het werkte hé ...
Volgens mij draait die HD platter zéér snel, met één gleuf in, de blauwe en rode LEDS zitten onder deze schijf. Als de "gleuf" de juiste positie heeft voor het uur, gaat de LED voor uur-weergave even aan. Als de "gleuf" de juiste positie heeft voor de minuten, gaat de LED voor minuten-weergave even aan.
Klopt deze redenering ? of zit er wat anders achter ?

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Turbokeu

Golden Member

Op 27 januari 2007 11:18:20 schreef ZX6RR:
Hmmm goede tip... Is deze Maxim DS32KHZ nog ergens te bestellen?

Digikey.
Of sampelen...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 27 januari 2007 12:08:14 schreef xantus:
[...]
Waarom gelijk naar DCF77 of RTC grijpen? Al mijn klokken lopen hier op de 50Hz uit het stopcontact. Afwijking van max 1 minuut per maand (= 0.000023 seconden per dag) Daarkan ik goed mee leven. Met het 2x verandere van zomer en wintertijd is dat max 6 minuten die die verkeerd loopt in een half jaar. Die 6 minuten neem ik dan wel op de koop toe voor die 10~20 euro die je bespaard met een DCF77 of RTC.

Klokken op 50Hz is zo '70er jaren'.
Mijn allereerste klok van 1973 (de MM5314 MOSklok uit Elektuur '73 werkt nog steeds zo bij mijn ouders).

Waarom geen DCF77?
Als je dan toch seconden weergeeft kunnen ze beter exact zijn.
Je wil toch ook geen multimeter waarvan de 2 laatste cijfers verkeerd zijn?

Dus: Geen DCF77? Hou het dan bij een 4-digitsklok met knipperende colons.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dit topic is gesloten