Op 26 januari 2007 20:19:52 schreef vince_zld:
Hoe groot is de afwijking van de klokken die jullie maken?
Zoals Henry S. al zei: voor DCF77 klokken (theoretisch gezien) de afwijking van de DCF77 atoomklokzender in Mainflingen, t.t.z. 1/1.000.000 sec per jaar ofte 1 sec in 1.000.000 jaar.
In de praktijk moet je daarbij nog de overhead van je klokroutines bijrekenen, maar dan spreken we over een paar 10-tallen µsec...
Thuis staan er ondertussen zo'n dikke tiental DCF77 klokken: 3 Nixieklokken, 2 LED klokken, 2 LCD muurklokken, een met een Conrad DCF77-mechanisme omgebouwde gigantische mechanische muurklok van de IKEA, mijn 2 polshorloges, 2 reiswekkers, een radiowekker, allemaal DCF77 gestuurd.
't Is een plezier om die allemaal tegelijkertijd en perfect synchroon te zien verspringen.
Wat heb je anders aan secondendisplay als deze toch niet correct is?
Naast DCF77 kan je ook RTC's (Real Time Clocks) met een 32KHz kristal gebruiken (Maxim DS13xx en DS16xx series, Philips PCF85xx) maar de nauwkeurigheid hiervan is niet om naar huis te schrijven (afhankelijk van de precisie van het 32KHz kristal, 10-30ppm), en moeten regelmatig manueel juistgezet worden.
De meeste werken via het I²C protocol, een paar via SPI.
Deze RTC's hebben allemaal de mogelijkheid voor backup tijdens een stroomonderbreking via een Supercap of een Lithiumbatterij.
Je kan het 32KHz kristal ook vervangen door een Maxim DS32KHZ TCXO (Temperature Controlled Xtal Oscillator) met een nauwkeurigheid van een paar ppm tussen 0 en 40°C.
BTW, één van mijn reiswekkers (van de Aldi) kan ook nog MSF (UK), WWVB (USA, met 4 tijdzones) en JJY (Japan) ontvangen.
't Gebeurt af en toe dat deze overspringt naar MSF-ontvangst (CET-1) omdat het signaal soms sterker is dan DCF77.
Natuurlijk is het gebruik van DCF77 beperkt tot Europa (1500-2000km rond Mainflingen), op aanvraag van mensen buiten Europa moet ik nog altijd een oplossing met RTC ontwikkelen voor mijn LED/VFD klokken.
De hardware (DS13xx, PCF85xx en DS32KHZ) ligt hier al jaren, maar zoals gewoonlijk ontbreekt de tijd...(No pun intended)
CD