Show your projects! Part 3.

Dit topic is gesloten

De pomp boven de etsbak bevestigen. Dan kan er ook geen etsmiddel in.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 30 januari 2007 11:34:53 schreef pros:
De pomp boven de etsbak bevestigen. Dan kan er ook geen etsmiddel in.

idd. OK. Thanks voor de Tip!!

p.s. heb vandaag alleen jammer genoeg weer geen tijd om het te testen. Moet me verslag afmaken...anders mag ik niet afstuderen... :(

klein is fijn

Moderator

Op 30 januari 2007 11:34:53 schreef pros:
De pomp boven de etsbak bevestigen. Dan kan er ook geen etsmiddel in.

Dat hoeft nog geeneens, zolang je de slang maar even boven waternivo uit laat komen. Overgens gebeurt dat bijna altijd al, gezien het slangetje meestal via de bovenkant de etsbak in gaat.

dan heb ik idd ook. Daarom dacht ik al dat dat voldoende zou zijn. Maar ik kan het pompje natuurlijk altijd boven het waterniveau leggen, om extra zekerheid in te bouwen.

elmowww

Golden Member

Op 30 januari 2007 12:08:13 schreef klein is fijn:
[...]
Dat hoeft nog geeneens, zolang je de slang maar even boven waternivo uit laat komen. Overgens gebeurt dat bijna altijd al, gezien het slangetje meestal via de bovenkant de etsbak in gaat.

Ik heb het voorelkaargekregen om dan alsnog etsmiddel terg te hevelen.

misschien omdat er een klein vacuum in de slang ontstond doordat de slang bewoge werd...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 29 januari 2007 23:17:44 schreef SMD lover:
Mn reflow-oven, eindelijk issie dan af!! :D Gebaseerd op een pizza-oven à la €25 ofzo en een totaal aan hardware van ongeveer €60, en tralala een smd-oven el-cheapo! :p
<...>

Ziet er ERG goed uit. Een oven bouwen is natuurlijk leuk, echter hoe zijn jouw resultaten ? Ik ben vooral nieuwsgierig naar TQFP en TSSOP. Hoe doseer jij de pasta, ik bedoel dus de juist hoeveelheid, niet of je een naald of zo gebruikt :P

Op 30 januari 2007 12:52:29 schreef jodocus:Ziet er ERG goed uit. Een oven bouwen is natuurlijk leuk, echter hoe zijn jouw resultaten ? Ik ben vooral nieuwsgierig naar TQFP en TSSOP. Hoe doseer jij de pasta, ik bedoel dus de juist hoeveelheid, niet of je een naald of zo gebruikt :P

Mijn resultaten zijn ook erg goed, helaas heb ik op het moment geen foto's ervan, komt z.s.m.
Het doseren heb ik eerst met een naald gedaan, gaat niet echt goed. Ik doe het nu, zoals ergens in topic stond, met een stencil die ik zelf snij. Priegel werkje maar het werkt wel :D en je hebt dan wel ongeveer de juiste hoeveelheid.

kan je dat niet met een injectienaald en zo'n speciaal pipet doen? (hoe heet zo'n ding ook weer, je kan er iig op instellen hoeveel ie spuit per keer)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
klein is fijn

Moderator

Op 30 januari 2007 13:18:40 schreef (Z)weetvoetje:
kan je dat niet met een injectienaald en zo'n speciaal pipet doen? (hoe heet zo'n ding ook weer, je kan er iig op instellen hoeveel ie spuit per keer)

Das een doseerpipet, alleen soldeerpasta is veel te visceus om daar in / uit te krijgen, zo'n ding heeft daar niet de kracht voor.

//edit:
Plaatje:
http://medical.remedie.org/b_129.jpg
Bovendien zijn die doseerpipetten niet te betalen. Van een prijs rond de 100 euro moet je niet opkijken.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op dinsdag 30 januari 2007 13:30:15

Op 30 januari 2007 12:57:29 schreef SMD lover:
[...]Mijn resultaten zijn ook erg goed, helaas heb ik op het moment geen foto's ervan, komt z.s.m.
Het doseren heb ik eerst met een naald gedaan, gaat niet echt goed. Ik doe het nu, zoals ergens in topic stond, met een stencil die ik zelf snij. Priegel werkje maar het werkt wel :D en je hebt dan wel ongeveer de juiste hoeveelheid.

Ik ben benieuwd naar jouw foto's :D...enne hoe ver komt jouw temperatuurprofiel overeen met het 'standaard' profiel ?

ik heb geen ervaring met soldeerpasta, maar valt dat spul door een injectienaald te persen? Want als dat lukt, dan valt er wel iets te verzinnen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 30 januari 2007 14:38:50 schreef jodocus:Ik ben benieuwd naar jouw foto's :D...enne hoe ver komt jouw temperatuurprofiel overeen met het 'standaard' profiel ?

Hangt er helemaal vanaf wat je bedoeld met standaard profiel. Alle settings zijn te editen voor gebruik zodat je gewoon de curve uit de datasheet van de pasta kan gebruiken, en natuurlijk moet je wel de specs van de componenten in de gaten houden!

@(Z)weetvoetje:
Ja ik denk het wel. Op het moment gebruik ik al dat soort naalden maar waarschijnlijk zijn de mijne nog wel een maatje dikker qua diameter.

dan zou je kunnen proberen zelf een doseerpipet in elkaar te zetten. Dat moet in principe best te doen zijn. gewoon een oude injecitespuit nemen, en daar een beetje aan gaan hobbyen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik ben bang dat de dosering dan niet echt goed gaat. Zelf een stencil maken is een hoop werk maar:
-Je kunt het meerdere keren gebruiken
-Dosering best goed
-Je kunt de pasta een beetje aandrukken waardoor hij beter hecht aan de print, als je het met een spuit doet en je trekt de spuit weer weg trek je vaak ook de pasta weer mee, tenminste dat is mijn ervaring.

Maar opzich.. als je dat spul met een fijne pipet of zelfs zo'n ziekenhuis spuit aan kan brengen. En je hebt een mooi freesbank... kan je de spindel verwisselen :P

Op 30 januari 2007 00:18:00 schreef WilToyo:
Probeer eens met je witbalans te spelen.

Ja, heb ik gedaan, en de foto wordt het mooiste met de functie: ''fluorecent''

Maar helaas is het nog niets waard zo.
Ik wil toch zeker ook nog een filmpje er van maken, maar dan moet ik denk ik nog wat met de belichting spelen.

hallo allemaal

ik heb een modeltreinbaan thuis en ik heb bij leds-buy leds gekocht en in een vrachtwagen gebouwd. zie hier voor de foto en ik was benieuwd wat jullie ervan vinden. ik heb alleen nog wel een probleem, de batterijen lopen snel leeg... heeft iemand hier een oplossing voor?

zie voor topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/44199

http://img254.imageshack.us/img254/2043/img01872tp1.jpg
http://img405.imageshack.us/img405/8986/img0200sg2.jpg

Check me site http://wouter771991.googlepages.com/ met extra info over me modeltreinbaan! Problemen met de K8055 van velleman? Check me site voor voorbeelden!

@wouter

Leuk busjes, kan me herinneren dat Henry S. eens zei dat je een pepsi busje ook kunt "Modden" met een nitraat bommetje :P

-------------------------

Mijn projectje (te simpel) :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/LED%20Pistool1.JPG

http://www.uploadarchief.net/files/download/LED%20Pistool2.JPG

Dit is een oud lijmpistool die kapot is, ik heb er een schakelaar en LED in gemaakt op een 9V blokje in handvat.
Me Oma zit nogal vaak te graaien naar een zaklamp en heb deze voor haar gemaakt :)

WAAROM was het lijmpistool stuk???? (tjah ACTION)
Zie foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/IMG_2574.JPG

Ik heb niks gedaan aan dat ding, die lang afgestripte draden zaten al zo toen ik het lijmpistool nog maar 1 week had. De stop vloog er in eens uit.. :-{

die draden, dat hoort zo hoor, die hebben hele dunne isolatie, test het zelf maar eens. Je probleem zit waarschijnlijk verder in het element

Dan zou het het verhittertje kunnen zijn,, is wel zwart...
Maar dan zou het nu ook weer kunnen gebeuren.. :(

niet persé hoor, ik heb 7 jaar gedaan met een pistooltje van de V&D.
Ik moest hem wegggooien omdat het rubber versleten was en alle lijm het ding zelf in liep.

@Wouterboreft: Coole truck, heb je ook een foto met de lichten uit? (closeup?)

@wouterboreft: niet helemaal waarheidsgetrouw, de led's aan de zijkant moeten eigelijk in aantal verdubbeld worden (uit mn hoofd om de 1m80)

Op 30 januari 2007 12:57:29 schreef SMD lover:
[...]Mijn resultaten zijn ook erg goed, helaas heb ik op het moment geen foto's ervan, komt z.s.m.
Het doseren heb ik eerst met een naald gedaan, gaat niet echt goed. Ik doe het nu, zoals ergens in topic stond, met een stencil die ik zelf snij. Priegel werkje maar het werkt wel :D en je hebt dan wel ongeveer de juiste hoeveelheid.

Als je nog nuttige informatie hebt over de uitgesneden oppervlakken die goed werken (met name bij fijne ICs) hoor ik dat graag. Ben ook benieuwd naar het gesoldeerde resultaat!

Met een injectienaald kan trouwens, dat deed ik zelf ook altijd maar het is echt enorm lastig te doseren. Kijk voor een weerstandje maakt het minder uit, daar doe je gewoon een klein stipje aan beide kanten en iets meer of minder maakt niet zo veel uit. Voor ICs luistert het wel heel nauw, omdat je niet elke pad los een stipje kan geven (veel te klein/lastig met een naald) gaat daar meestal een rechte lijn pasta overheen. Je krijgt dat bijna nooit gelijkmatig en juist gedoseerd. En dat kan het verschil zijn tussen een perfect gesoldeerd IC en het geklooi met een soldeerbout achteraf om alle kortsluitingen weg te halen.

Daarnaast is het voor pads met een stencil makkelijker ze helemaal te bedekken wat een mooiere soldering geeft. Het flux wordt dan namelijk makkelijker over de hele pad verspreid. Met een stipje heb je kans dat een deel van het pad geen soldeersel krijgt omdat het flux/tin geen kans krijgt daar te komen. Met een oven gaat dit gelijkmatig en zal je daar waarschijnlijk minder last van hebben maar met alleen hete lucht zie je dit vaak.

Overigens is de pasta vrij dik dus dunne doseernaalden zijn ook niet bruikbaar. 0.5mm doorsnede is al vrij lastig pasta doorheen krijgen, dat lukt alleen als het vers is en je naald helemaal schoon.

Op 30 januari 2007 17:54:10 schreef vince_zld:
@wouterboreft: niet helemaal waarheidsgetrouw, de led's aan de zijkant moeten eigelijk in aantal verdubbeld worden (uit mn hoofd om de 1m80)

ja klopt ze moeten er ook eigenlijk onderhangen,:-P maar dit is een test model, want ik doe voor het eerst SMD dus moest ff wat hebben om uitteproberen:-P
http://img168.imageshack.us/img168/5562/img0181go6.jpg

srry voor de zooi op de achtergrond, ben ook nog bezig met boekverslagen:-P (moet jmmr genoeg ook wel eens gebeuren)
de truck hoort er eigenlijk ook niet bij maar ga ik ook nog vervangen in een plasticce? (fonetisch: plestikke) versie:-P goede foto?:P

Check me site http://wouter771991.googlepages.com/ met extra info over me modeltreinbaan! Problemen met de K8055 van velleman? Check me site voor voorbeelden!

Vooral de reclame op de truck is veelzeggend: blikjes frisdrank die in de natuur terechtkomen... Welke knappe kop zou dat bedacht hebben :-)
Wat je LED's betreft: er zijn zuiniger manieren om een LED van stroom te voorzien dan een serieweerstand. Op dit forum heb je al een voorbeeld voor 1 LED.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten