Bedankt voor zoveel informatie, het heeft me wel aangestoken.
nu ben ik bezig met http://www.fpga4fun.com/QuartusQuickStart.html
quartus installeren enzo is goed gegaan. werkt prima ik had versie 6.0 nog staan van een vorige mislukte poging maar wil het weer opnieuw proberen.
Het probleem zit hem bij de pin assignment. ik klik op Assignments->Pins
en dan krijg ik geen Assignment Editor maar pin planner te zien.
weet iemand hoe ik dit oplos of toch die pinnen goed te krijgen bij Led en clk
Edit:
Ik ben weer eens zo stom geweest om niet goed te kijken. het is nu wel gelukt ik moest assigments editor aanklikken na Assignmenst dus Assignments->Assigments Editor. sorry
Het werkt nu ook het compileren gaat bijna goed alleen zegt hij dat de lincentie deze divice niet ondersteund maar dat gaat wel lukken denk ik.
@fotoopa
Bedankt voor het laten zien van dergelijke leuke projecten met Fpga's en waarschijnlijk door dit topic een nieuwe fpga gebruiker erbij.
[Bericht gewijzigd door elektroverslaafde op ]
Hoi,
Ik gebruik de MAXII EPM1270T144C5 van Altera (6 tegelijk besteld bij digikey is 150 euro) op de BE458 printplaat van Conrad (16 euro hier zitten 3 bruikbare adapters op voor TQFP 144 naar PGA), werkt goed, solderen is een een zeer zorgvuldig klusje, programmeren met een byteblasterMV.
Helemaal super...
Zullen de FPGA en CPLD gebruikers niet van de oude digitale garde kunnen zijn... ??
Toen ik op school les kreeg over EPLD's (1989 voor het laatst) was dacht je nog steeds in poortjes en bouwde we tellers van losse Flipfloppen ...en niet in huidige talen waar mee je chips bakt...
Op 2 februari 2007 10:22:14 schreef elektroverslaafde:
Bedankt voor zoveel informatie, het heeft me wel aangestoken.
Het werkt nu ook het compileren gaat bijna goed alleen zegt hij dat de lincentie deze divice niet ondersteund maar dat gaat wel lukken denk ik.
@fotoopa
Bedankt voor het laten zien van dergelijke leuke projecten met Fpga's en waarschijnlijk door dit topic een nieuwe fpga gebruiker erbij.
Bij het instaleren moet je best de devices die je zult gebruiken activeren. Het heeft weinig zin om alles te nemen want dit is rond de 2Gb dacht ik. Als je alle MAX, MAX II, cyclone, en de cyclone II devices neemt zal je normaal gezien ruim voldoende hebben.
Om te kunnen compileren moet je eerst de licentie aanvragen. Onder tool/license setup kun je direct naar de Altera site gaan om die aan te vragen. Je systeem gebruikt je netwerkkaart (NIC)ID om je licence key te personaliseren. Zolang je maar 1 netwerkkaart in gebruik hebt zal dit normaal automatisch verlopen. Je moet echter vooraf een user ID gemaakt hebben bij Altera. Ik heb soms wat problemen met de automatische vernieuwing omdat ik hier 2 netwerkkaarten had en dan moest ik manueel opgeven welke (NIC) ID ik gebruikte. De licentie file wordt je direct automatisch toegestuurd ( normaal binnen de minuut )via email. Zorg ervoor dat je email adres juist is.
Als er af en toe nog gebruikers bijkomen dan kan verwacht worden dat er ook meer kleine toepassingen online komen die dan weer aanzetten tot meer gebruikers.
@Manta79:
Ja ik vermoed idd dat de oudere generatie meer low level bezig was. De fun kleine schakelingen te kunnen maken met logische bouwsteentjes was groot. Het gaat helemaal niet of een PIC nu beter en goedkoper zou zijn, het gaat erover dat je digitale schakelingen kunt maken zonder telkens opnieuw te moeten solderen.
Je EPM1270T144C5 chips zijn reeds vrij goede keuzes. Daar kun je al heel veel projecten meer maken. Het mooie is trouwens dat je bij de compilatie reeds kunt zien of alles erinpast zonder het daadwerkelijk te maken. Zijn er toch problemen dan kun je nog wat optimaliseren. Maar 1270 elementen zijn reeds heel ruim.
Trouwens moest deze chip op die plugup printjes gesoldeerd zijn en zo beschikbaar zijn voor nieuwe gebruikers dan zou dit voor velen een goede start zijn. Het solderen en individueel aankopen van die chips blijkt het grootste probleem te zijn. Verdere support bij de toepassingen zou heel vlot kunnen verlopen. voor deze die iets meer kunnen investeren is een printje zoals een Pluto3 een vrij goedkope oplossing.
Bij de meeste PIC toepassingen die ik hier op CO zie, zijn ze evengoed in een CPLD/FPGA te plaatsen. Een PIC heeft wel voordelen waar vooral user interface de doorslag heeft. Een combinatie van PIC en FPGA is trouwens ook best mogelijk.
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
Op 2 februari 2007 13:10:06 schreef Manta79:
Hoi,Ik gebruik de MAXII EPM1270T144C5 van Altera (6 tegelijk besteld bij digikey is 150 euro) op de BE458 printplaat van Conrad (16 euro hier zitten 3 bruikbare adapters op voor TQFP 144 naar PGA), werkt goed, solderen is een een zeer zorgvuldig klusje, programmeren met een byteblasterMV.
Helemaal super...Zullen de FPGA en CPLD gebruikers niet van de oude digitale garde kunnen zijn... ??
Toen ik op school les kreeg over EPLD's (1989 voor het laatst) was dacht je nog steeds in poortjes en bouwde we tellers van losse Flipfloppen ...en niet in huidige talen waar mee je chips bakt...
Zo werd het ook aangeleerd:
Nu kunnen jullie schakelingen maken met poorten, FF, tellers,... Maar dat wordt eigenlijk niet meer gebruikt hoor, alles wordt tegenwoordig gedaan met µC.
Op 2 februari 2007 13:40:34 schreef sven:
[...],... Maar dat wordt eigenlijk niet meer gebruikt hoor, alles wordt tegenwoordig gedaan met µC.
Nee hoor, kijk maar eens welke enorme ontwikkelingen gedaan worden bij Xilinx en Altera, welke krachtige device ze maken en hoe snel dit allemaal evolueerd. Beiden zijn heel bloeiende bedrijven met jouw stelling zou dit niet kunnen!
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
pfft, nieuwerwetse troep... Heel mooi als t werkt, maar van ieder IC dat er op een project van mij verschijnt worden er in de ontwikkelfase eerst 2 opgeblazen. Dan is t voor mij veelste duur.
Overigens, wat wil je er eigenlijk mee doen? Een hoop dingen zijn analoog ook goed doenbaar met analoge electronica. Dergelijk spul wordt toch vaak gebruikt om analoog signalen te gaan bewerken. En dat lukt me prima met bc547's en een paar bf961's. Kost een stuk minder, zo goed als onverwoestbaar, en wel zo leuk. Kan je tenminste op breadboard aan de slag, i.p.v. uren alleen maar achter de computer te hangen. Tja, tis heel fijn dat je dr een prachtige klok ofzo mee kan programmeren. Maar voor een klok loop ik wel naar de Hema. Daar valt toch gans geen eer aan te behalen? Nouja, ik vind dat iig vrij muffe projecten. Ik doe liever iets dat niet duizenden malen eerder is gedaan, en voor 3 euro in de winkel ligt. (ik hoop dat ik nu niemand tegen zn schenen schop...)
Nouja, ik doe electronica voor mn hobby, en ik zie het dan ook niet als plicht om mee te moeten gaan in de tijd.
sven
Op 2 februari 2007 13:49:16 schreef fotoopa:
[...]
Nee hoor, kijk maar eens welke enorme ontwikkelingen gedaan worden bij Xilinx en Altera, welke krachtige device ze maken en hoe snel dit allemaal evolueerd. Beiden zijn heel bloeiende bedrijven met jouw stelling zou dit niet kunnen!
Was niet mijn stelling, maar van m'n toenmalige digitale-technieken leraar
Dit maak je niet meer enkel met zuiver analoog. Er zit wel breadboard in, ook heel veel bc546, fets, opamps maar de kern is een stuk zuivere snelle hardware, is voor de hobby, en zult het niet snel maken met een PIC alleen. En ja daar ben ik ook fier op dit persoonlijk te kunnen realiseren en tevens ietjes van de hightech te kunnen gebruiken.
Klokjes e.d. zijn grappig maar inderdaad voegt een CPLD dan weinig toe en zijn andere dingen zoals prijs, verkrijgbaarheid, software e.d. belangrijker.
Maar als bedenkt dat je je eigen hardware kunt maken zou je ook al snel leuke ideeën kunnen bedenken die onmogelijk met AVRs of PICs te maken zijn. Sommige dingen die in software veel tijd kosten zijn in hardware veel sneller te maken. Een simpel voorbeeld is PWM. Microcontrollers bieden meestal een aantal kanalen hardware PWM, maar dan houdt het op. Software PWM kan ook prima maar is eigenlijk heel suf werk voor zo'n controller. Als je redelijk wat kanalen hebt kost het nog veel tijd ook (bij hoge PWM frequenties). Neem je dan een CPLD kun je makkelijk tientallen hardware PWM kanalen maken.
Als eerste projectje met CPLDs heb ik deze 'videospeler' gemaakt (zie ook ergens in een oud show your projects topic):
filmpje 1 filmpje 2 (geluid is er later bij gezet)
Het enige dat hier als 'controller' in zit is een EPM240 MAX II, de kleinste MAX II met 240 logic elements en kost een euro of 6. Deze leest een 512MB NAND flash geheugen uit een oude MP3 speler uit (een parallele en bidirectionele bus) waar de video gegevens (in raw formaat) en afspeelinstructies in staan. Het LCD heeft een SPI interface, de MAX II leest het geheugen uit, verwerkt met een mini-mini-mini-CPU (meer een state machine) de instructies en gooit de video data naar het LCD toe.
Het LCD is 130x130 pixels, 12-bit per pixel. Als je bedenkt dat dit op 20fps betekent dat je 4Mbit/s nodig hebt voor de SPI aansluiting zie je al snel dat lastig wordt voor een microcontroller. Hardware SPI kan schelen maar toch..
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Op 2 februari 2007 14:01:32 schreef (Z)weetvoetje:
pfft, nieuwerwetse troep... Heel mooi als t werkt, maar van ieder IC dat er op een project van mij verschijnt worden er in de ontwikkelfase eerst 2 opgeblazen. Dan is t voor mij veelste duur.
Overigens, wat wil je er eigenlijk mee doen? Een hoop dingen zijn analoog ook goed doenbaar met analoge electronica. Dergelijk spul wordt toch vaak gebruikt om analoog signalen te gaan bewerken. En dat lukt me prima met bc547's en een paar bf961's. Kost een stuk minder, zo goed als onverwoestbaar, en wel zo leuk. Kan je tenminste op breadboard aan de slag, i.p.v. uren alleen maar achter de computer te hangen. Tja, tis heel fijn dat je dr een prachtige klok ofzo mee kan programmeren. Maar voor een klok loop ik wel naar de Hema. Daar valt toch gans geen eer aan te behalen? Nouja, ik vind dat iig vrij muffe projecten. Ik doe liever iets dat niet duizenden malen eerder is gedaan, en voor 3 euro in de winkel ligt. (ik hoop dat ik nu niemand tegen zn schenen schop...)Nouja, ik doe electronica voor mn hobby, en ik zie het dan ook niet als plicht om mee te moeten gaan in de tijd.
Ik zou je hetgeen wat fotoopa heeft ontwikkeld graag eens zien maken met bc547's en een paar bf961's.
Ieder zijn voorkeur natuurlijk.
Bij mij gaat die wel degelijk uit naar digitale elektronica. Afgestemde kringen, antennes, bode diagrammen en al die reutemeteut zeggen me nu minder.
sven
Op 2 februari 2007 14:30:12 schreef madwizard:
Klokjes e.d. zijn grappig maar inderdaad voegt een CPLD dan weinig toe en zijn andere dingen zoals prijs, verkrijgbaarheid, software e.d. belangrijker.Maar als bedenkt dat je je eigen hardware kunt maken zou je ook al snel leuke ideeën kunnen bedenken die onmogelijk met AVRs of PICs te maken zijn. Sommige dingen die in software veel tijd kosten zijn in hardware veel sneller te maken. Een simpel voorbeeld is PWM. Microcontrollers bieden meestal een aantal kanalen hardware PWM, maar dan houdt het op. Software PWM kan ook prima maar is eigenlijk heel suf werk voor zo'n controller. Als je redelijk wat kanalen hebt kost het nog veel tijd ook (bij hoge PWM frequenties). Neem je dan een CPLD kun je makkelijk tientallen hardware PWM kanalen maken.
Als eerste projectje met CPLDs heb ik deze 'videospeler' gemaakt (zie ook ergens in een oud show your projects topic):
[afbeelding]
filmpje 1 filmpje 2 (geluid is er later bij gezet)
Het enige dat hier als 'controller' in zit is een EPM240 MAX II, de kleinste MAX II met 240 logic elements en kost een euro of 6. Deze leest een 512MB NAND flash geheugen uit een oude MP3 speler uit (een parallele en bidirectionele bus) waar de video gegevens (in raw formaat) en afspeelinstructies in staan. Het LCD heeft een SPI interface, de MAX II leest het geheugen uit, verwerkt met een mini-mini-mini-CPU (meer een state machine) de instructies en gooit de video data naar het LCD toe.Het LCD is 130x130 pixels, 12-bit per pixel. Als je bedenkt dat dit op 20fps betekent dat je 4Mbit/s nodig hebt voor de SPI aansluiting zie je al snel dat lastig wordt voor een microcontroller. Hardware SPI kan schelen maar toch..
en dat is je eerste project??? respect
Ik veronderstel dat de PC hier ook wel wat verwerkt?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Nouja, er valt op analoog gebied ook genoeg te ontdekken, van HF tot audio. En dan zit je niet alleen maar achter de computer om iets te ontwerpen. Probeer bijvoorbeeld eens ene goede HF-ontvanger te maken. Daar komt een stuk meer bij kijken dan één of ander microcontrollerprojectje. Al dat programmeren is redelijk triviaal werk. 5 min. denken, een uur programmeren en debuggen (zeer irritant werk). Bij HF werk is t toch zeker een half uur denken, een kwartier breadboarden, en dan allemaal experimenteerplezier. Je hebt niet echt zoiets als een 'FPGA-breadboard' waar je eventjes met je vinger twee draadjes tegen elkaar aan houd, waarna t in één keer stukken beter werkt enzo. Moet je allemaal weer gaan herprogrammeren, op FPGA zetten enz enz.
Die dingen waar fotoopa mee bezig is gaat waarschijnlijk ook grootendeels met een microcontroller. Ik vraag me eigenlijk af waar je die FPGA's nou allemaal voor gebruikt. Want je gebruikt toch nog steeds een gewone camera, waar je een extra sluitertje op hebt gezet, en nog een paar sensortjes hier en daar.
@madwizard: koop een ipod o.i.d., dan heb kan je meteen ook gecomprimeerd opslaan, en heeft t ding nog echt nut ook.
nouja, ieder zn heug en meug...
Ik zie dat de topic naar een pro contra gaat. Dit is niet de bedoeling. Ik heb respect voor ieders mening of dit nu digitaal of analoog is, of het PIC of FPGA is. Iedereen heeft zijn redenen om op zijn manier te werken.
Het is dan ook gemakkelijk te formuleren als, ik heb vb meer interresse in een software oplossing, of ik doe liever analoog enz.
Mijn origineele bedoeling is meer om te zien hoeveel gebruikers er toch interresse hebben in FPGAs maar waarom ze dit tot heden nog niet gebruiken.
Anderzijds is niet iedereen geneigd om nieuwe technieken toe te passen. Ook daar moeten we begrip voor hebben.
Samengevat blijkt er een veel grotere drempel te bestaan voor deze techniek en zijn de beschikbare middelen van onderdelen samen met de hogere startkost een hindernis.
Ik heb zopas nieuwe groene lasers binnen. deze ga ik gebruiken om de positie beter te kunnen bepalen tijdens het fotograferen. Nieuwe heel fijne instelbare PWM's gaan deze lasers sturen. Ik zal verschillende instellingen nodig hebben tussen dag en nachtwerk. Als het donker is zie je veel beter de stralen.
Darnaast zou ik wensen experimenten te doen met 50 tot 100 UV leds. Beestjes worden vooral s'avonds sterk aangetrokken door dit licht. Ook hier weer PWM's nodig waarvan ik heel wat parameters zal moeten kunnen instellen. De PWM's moeten kunnen werken op zeer verschillende freq omdat ieder beestje gevoelig is voor een bepaald spectrum en freq. Ook deze parameters zullen via het klavier ingegeven worden en komen op het LCD display. Dit allemaal samen met de bestaande uitgewerkte functie's. Dit is een heel mooie toepassing voor FPGA's.
(Z)weetvoetje
Dat laatste kan in principe ook met 3 BC547's, een BD135 en 2potmeters. Dan zit je alleen uiteindelijk aan vrij veel knopjes...
Ik bedoel maar, analoog is lang niet altijd een slechter alternatief. Het ziet er minder mooi uit, maar is even effectief, makkelijker en sneller op te bouwen. (tenzij het echt excessief veel onderdelen gaat gebruiken). Daarnaast is het ook nog bestand tegen behoorlijk grove mishandeling. Maar goed, lang niet alles is mooi te doen met analoog spul, dat geef ik meteen toe. Je ziet alleen knap vaak microcontrollers of zelfs FPGA's toegepast worden als 'veredelde knipperlichten' om het zo maar even te noemen. Daarnaast is het ook best interressante techniek, tis alleen erg duur (in vergelijking met voordeelpakketten bij de kent ofzo, alhoewel, prijst per transistor...
), en het hobbiet niet fijn naar mijn idee. Nouja, ik ben nou net begonnen voor het eerst een microcontroller toe te passen in één van mn projectjes. Maar tis nou niet echt van harte. t wordt dan ook de laatste keer voorlopig.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op ]
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Ik kan in het weekend eens beginnen met de MAX7000 cpld (EPM7160S) die ik net op een print in de electronica container op stage vond 
(Z)weetvoetje
Prijs is heel relatief. Vanaf een bepaalde complexiteit wordt de invloed beduidend minder. Flexibiliteit wordt veel belangrijker. Zou jij nog enkele transistors extra nodig hebben, ik heb in mijn box niets meer nodig, moet zelfs niet meer solderen. Dit heeft vooral te maken met de planning en bouw van een toestel. Ik heb origineel 2 lasers in gebruik maar heb 5 uitgangen voorzien. Nu kan ik 2 van die extra uitgangen gebruiken. Oké ook dit heeft weinig te maken met FPGA of PIC of klassieke componenten maar eerder met design en planning. Die meerprijs van die extra paar transistors, een stuurlijntje van de FPGA en enkele pinnen op de output connector maken het allemaal niet zoveel duurder.
Waar FPGA weer goed scoort is dat het bijplaatsen van extra functie's geen invloed op de bestaande functie's tewee brengt. Immers FPGA functie's werken parrallel. Toevoeging maakt je interrupt routine niet moeilijker of je mainloop complexer. Ja ik weet ook hoe goede software moet geschreven worden. Ik heb jaren software, assembler, geschreven voor OS9 multitasking machinesturingen. Dit was op de Motorola 68030 en coprocessor MC68881. Ik heb daar bijna uitsluitend de drivers geschreven. Soms zaten daar tot 12 DC motoren die aan heel hoge snelheden moesten positioneren. Deels was er hardware, deels software en heel bovenaan op het hoogste niveau was er een PC dit al deze data voor de gebruiker moest weergeven.
Maar het hoogste niveau, in C, was niet mijn taak, ik had altijd liever het lagere, en later uitsluitend bij de hardware en FPGA oplossingen. Maar ik blijf nog steeds nieuwe technologie zoveel mogelijk volgen en gebruiken zelfs nu ik op "rust" ben.
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Ik denk dat hij het nog doet want hij zit is een plcc socket op een analoog demo bord met een zooi esd diodes op alle aansluitingen, en het bord zat nog in een ecd zak zonder krassen ofzo en lag boven op de berg andere zooi.
En als hij het toch niet doet is het niet zo erg want het koste alleen een wandeling naar de wc 
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 2 februari 2007 13:40:34 schreef sven:
[...]Zo werd het ook aangeleerd:
Nu kunnen jullie schakelingen maken met poorten, FF, tellers,... Maar dat wordt eigenlijk niet meer gebruikt hoor, alles wordt tegenwoordig gedaan met µC.
typisch voor school. zij die er niks vanaf weten gaans eens zeggen wat de toekomnst gaat brengen.
ik herinner het nog uit mijne tijd.
der bestaan ook programmeerbare componenten waar tot wel 20 flifplops in zitten ( GAL20V10 ) . bwahahahaaaaaa ( mad_genius lachje ) jongen slaapt verder, ze zitten al boven de 20000 tegenwoordig. ( altera had toen al de flex10K familie ... )
en dat alles gedaan wordt door de uC.... en hoe wordt de uC gemaakt ? juist ! en der is heeeeel veel wat NIET door de uC gedaan kan wordne omdat je er de horsepower niet voor hebt. probeert eens an ADSL signaal te demoduleren in real time met een CPU ... zelfs ene dualcore PIV redt het niet ... o enne tmag maar 2 watt verbruiken en max 5 euro kosten ...
al die grote digitale custom ic's worden zo ontworpen. das de zelfde design flow als fpga . in heel vele gevallen wordt e boel eerst uitgetest in fpga. ( op lagere snelheden , omdat je in een echte asic nog meer gas kan geven... je bent al je switching en routing delays kwijt en de boel staat dichter opeen)
als je wilt weten wat er mogelijk is met die FPGA dingen : google eens op Celaro of op Aptix ... maar vraag geen prijs van dergelijk ding of je krijgt binnen 1 minuut drie hartaanvallen op rij ...
http://www.mentor.com/products/fv/emulation/vstation_pro/
is ene 'entry level' modelleke .... das een grote doos met ene paar honderd grote FPGA's in . daar plets je gans je hardware ontwerp in neer en bollen maar.
of deze
http://www.cadence.com/products/functional_ver/palladium/index.aspx
Op 2 februari 2007 15:55:40 schreef Switching Power:
Ik kan in het weekend eens beginnen met de MAX7000 cpld (EPM7160S) die ik net op een print in de electronica container op stage vond
Is al ruim voldoende voor veel toepassingen. Ik heb er hier ook nog een aantal liggen maar het zijn de EPM7192SQC160. Daar heb ik ook al heel wat toepassingen op draaien. De mooiste was met mijn 9 TV's video waar het beeld van de ene naar de andere geschakeld werd. Je kom zo iemand van links naar rechts door alle 9 de TV's laten lopen. Enorm leuk project met haha ook heel wat analoog erbij oa het schakelen van de video, het zwart level maar de CPLD moet dit sturen met biphaze audio signalen synchroon op iedere video frame juist.
Ik heb hier ook nog boards met de 10KE50 op maar die moesten vanaf de PC geladen worden bij powerup. Voordeel was wel dat je het programma in die 10KE50 kon wijzigen. Dit deden we trouwens vanop grote afstand tot bij de klant.
Later werden dit 20KE400 chips.... maar nu cyclone, cycloneII enz.
Op 2 februari 2007 14:51:16 schreef sven:
en dat is je eerste project??? respect
Ik veronderstel dat de PC hier ook wel wat verwerkt?
Eerste met CPLDs/FPGAs ja. De PC maakt de video in het goede formaat en plakt er instructies omheen. Er zijn 4 instructies met parameters: timer instellen/wachten op timer, jump naar adres, LCD commando sturen en LCD data sturen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 2 februari 2007 14:52:51 schreef (Z)weetvoetje:
Probeer bijvoorbeeld eens ene goede HF-ontvanger te maken.Die dingen waar fotoopa mee bezig is gaat waarschijnlijk ook grootendeels met een microcontroller.
@madwizard: koop een ipod o.i.d., dan heb kan je meteen ook gecomprimeerd opslaan, en heeft t ding nog echt nut ook.
man man man . zeurpillen genomen vanmorgend ?
een modern goede HF ontvanger wordt ook eerst in een FPGA gestopt hoor. die dingen zijn allemaal digitaal tegenwoordig.
een CPU is nooit snel genoeg om te doen wat foto-opa doet.
die fpga doet REAL real'time'. tegen dat de cpu door heeft dat er een interrupt gekomen is , is dat beestje weer al weg.
of maak zelf een ipod ... liefst met bc547s en ene paar bf961's ... als je er genoeg stroom door stuurt kan jeze ook nog licht laten geven , heb je meteen geen lcd display nodig , want das toch niewerwetse troep.
Hierbij nog een foto van mijn huidige ontwikkelings kit. Deze heeft in totaal €189 gekost inclusief invoer en BTW. 2 dagen na de bestelling uit Taiwan lag hij op mijn tafel. Voor velen zal dit wel te duur zijn maar als je eens echt onderzoekt wat daar allemaal op zit dan is dit de goedkoopste oplossing die ik tot heden op het web gevonden heb. Alles is kompleet geleverd, stekker erin en de demo test loopt. Voor je eigen ontwikkeling zijn alle routines inclusief zodat je direct aan de slag kunt. Zelfs audio uitgang, video VGA scherm, serieel uitgang, SD kaart interface, 8 Mbyte SDRAM, 4Mb flash en 512 KB SRAM, PC keyboard en muis, 4 digita 7 segment display's, 10 rode leds, 8 groene leds, 10 schakelaars en 4 drukknoppen en nog eens extra 72 externe I/O pinnen zitten erop. Ook de USB blaster is aanwezig en je kunt zowel direct de cyclone als de configuratie prom configureren.
De cyclone is een EP2C20 met bijna 20.000 LE's.
sven
Lijkt dezelfde als degene dewelke verkrijgbaar is via digikey (544-1736-ND) echter hier kost hij 116€ + 18€ +21% btw = 162,14€
Beetje laat voor fotoopa, maar voor anderen misschien
(Z)weetvoetje
@f_e: Nee, zo ben ik altijd... 
het probleem is dat het zelf bouwen van een Ipod toch wel 5 keer zo duur is als het kopen. En dan vind ik er nie zo veel plezier aan.
Tja, een moderne ontvanger is dan ook alleen saai programmeerwerk. Ben net bezig aan zo'n ding... (trouwens, met alleen maar microcontroller, geen FPGA. En ja, dit kon ook goed analoog, maar ik vond het wel eens interressant om 'modern te doen').
En ik dacht dat een microcontroller in 1ms toch al redelijk wat kon berekenen. En dat is zo ongeveer de tijdschaal waar je over praat, lijkt mij. Maar goed, dan moet je hardwarematig het verder ook wel een beetje op orde hebben.
Ik vraag me eigenlijk af wat dat FPGA ding dan allemaal uit moet rekenen. Maar goed, ik zal een hoop dingen wel niet snappen ofzo.