Je Mooiste Meetapparatuur!

Dit topic is gesloten

hebben alle philipsen dat? dat je je grid kunt verlichten, vind dit wel een mooie functie!

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Op 3 februari 2007 20:55:58 schreef JER00N:Na loting heb ik een Philips PM3233 gewonnen :)

Da's een mooie buit. Ga nu niet zelf prullen met zelfgemaakte BNC-dingen, maar investeer in een stel deugdelijke probe's! Ik weet dat ze niet goedkoop zijn, maar ze zijn hun geld beslist waard.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Waarom he, waarom, zit bij de helft van mijn meetapparaten de aan-knop aan de achterkant? Nondju. Zo kun je toch helemaal niet stapelen?

Sine

Moderator

Bij de helft zelfs ?

Ik had enkel een portable scoopje die de switch achterop had, met nadruk op 'had' nu zit ie op het front :P

Anoniem

Op 7 december 2006 09:57:05 schreef Xenobinol:
[...]

Geen idee wat betreft de EMC van de PM3055 nooit problemen mee gehad.
Wel vindt ik het een bijzondere gammelle scoop, vooral die nare potmeters van dit model.
Ze breken snel af en zijn slecht instelbaar.
En eigenlijk is dat heel jammer want voor de rest is de bediening peanuts, geweldige uitvinding die drukschakelaars i.c.m. een LCD scherm.
Echter het grootste nadeel aan deze scoops vindt ik de slechte gevoeligheid van de triggerschakeling.
De PM3055 is de eerste scoop waar ik ooit echt mee gewerkt heb, dus ondanks dat het geen uberscoop is, heb ik er wel een zwak voor :-)

Potmeters die al gauw afbreken?
Als je met een scoop werkt heb je handen nodig, geen koolschoppen. Daarom pleit ik voor meer vrouwen in de elektronica.:-)
Een regelknop neem je tussen de gevoelige delen van je duim en wijsvinger top en draait daar heel losjes aan. Wringen hou je maar voor je onderbroeken als die uit de kookwas komen.

Bij de helft zelfs ?

Ik had enkel een portable scoopje die de switch achterop had, met nadruk op 'had' nu zit ie op het front :P

HP54501: aan de achterkant.
3 stuks schlumberger 7150: aan de achterkant.

Grrr.

[Bericht gewijzigd door alex278 op zondag 11 februari 2007 18:34:06

Anoniem

Op 11 februari 2007 18:33:12 schreef alex278:
[...]
HP54501: aan de achterkant.
3 stuks schlumberger 7150: aan de achterkant.

Grrr.

Dat komt omdat dat professionele apparatuur is. Die is niet bedoeld om steeds op en af te zetten. 's morgens de hoofdschakelaar aan en 's avonds weer uit. Dat heeft een reden. Je wil immers de storende 230V zover mogelijk van je gevoelige ingangen houden in verband met brom.
Op een labtafel met veel instrumenten kun je zo de netsnoeren netjes achteraan uit het zicht houden. Anders heb je al gauw een onoverzichtelijk kluwen van allerlei kabels door elkaar die op elkaar instralen.

Zo. Mijn Fluke PM3070 is dus maar hobby-spul? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 11 februari 2007 18:38:51 schreef grotedikken:
[...]
Dat komt omdat dat professionele apparatuur is.

Verklaar dan eens, o alwetende grotedikken, waarom op mijn HP6645A voeding, HP8165A frequentiegenerator en keithley 199 DMM de aan-knop op de voorkant zit? Omdat de makers 'chickened out', het niet aandurfden om professioneel spul te maken en toch maar een amateurversie maakten? :D

fzwart

Golden Member

Op 11 februari 2007 18:38:51 schreef grotedikken:
[...]
Je wil immers de storende 230V zover mogelijk van je gevoelige ingangen houden in verband met brom.

Een goede oplossing die mijn professionele apparatuur daar voor heeft is dat aan de knop op de voorkant een lange as zit die helemaal doorgaat tot de schakelaar die achterin zit.
;-)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 11 februari 2007 18:30:51 schreef grotedikken:

Potmeters die al gauw afbreken?
Als je met een scoop werkt heb je handen nodig, geen koolschoppen. Daarom pleit ik voor meer vrouwen in de elektronica.:-)

Dat van die vrouwen ben ik volledig met je eens :-)
Het afbreken komt omdat er nog wel eens in omdat de scoop lomp behandeld wordt in sommige situaties.
Daar waar sommige scoops het wel een paar jaartjes vol konden houden, miste deze scoop na de eerste val- of struikelpartij al een paar knoppen of het handvat :-P

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Anoniem

Op 11 februari 2007 19:06:07 schreef alex278:
[...]

Verklaar dan eens, o alwetende grotedikken, waarom op mijn HP6645A voeding, HP8165A frequentiegenerator en keithley 199 DMM de aan-knop op de voorkant zit? Omdat de makers 'chickened out', het niet aandurfden om professioneel spul te maken en toch maar een amateurversie maakten? :D

Zoals ik al zei, er zijn meerdere redenen waarvoor fabrikanten voor het concept schakelaar achteraan kiest. Vergeet niet dat HP of Agilent in de eerste plaats voor de US fabrikeert.
Men heeft mij ooit gezegd dat in de US electrische apparaten eigenlijk slechts een schakelaar als noodzakelijk kwaad hebben omdat daar zelden een verbruiker uitgezet wordt.
Er schijnen kantoorgebouwen te zijn waar gewoon geen lichtschakelaars zitten. Zij zitten niet zo verveeld met die zogezegd opwarmende aarde als wij blijkbaar.

Bevredigt dat antwoord U o groot-meetapparaat-bezitter die blijkbaar zoveel professionele apparaten moet stapelen dat hij niet meer bij de schakelaars kan.:-)

met een degelijke afscherming van je voedingsdraad is het probleem natuurlijk ook al weg gedrukt...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 11 februari 2007 22:53:03 schreef grotedikken:
Men heeft mij ooit gezegd dat in de US electrische apparaten eigenlijk slechts een schakelaar als noodzakelijk kwaad hebben omdat daar zelden een verbruiker uitgezet wordt.

In geval van serieuze meetapparatuur kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen ook. Voordat de boel een beetje is uitgedrift...

Bevredigt dat antwoord U o groot-meetapparaat-bezitter die blijkbaar zoveel professionele apparaten moet stapelen dat hij niet meer bij de schakelaars kan.:-)

Tsja, ik kan natuurlijk de onprofessionele apparaten onderop zetten :P, maar da's weer niks qua esthetiek..

Maar ik kwam er eigenlijk op omdat ik al m'n meetapparaten 'handig' onder handbereik heb gezet, in een wandrek naast m'n computer (waar ik dus lastig bij de achterkant kan). Daarvoor stonden ze los op een apart bureau 5 meter verderop. En in de nieuwe situatie zijn dit soort dingetjes wel irritant.

Sine

Moderator

Ik heb op de hoek van de tafel een paar drukknoppen zitten om alles ( behalve de pc ) spanningsloos te maken, dus apparatuur als een multimeter en een soldeerboutje gaan daarmee meteen aan.
Als ik weg loop schakel ik de hele zooi achter me uit.

gaat hier ook zo ik heb alles op de werkbanl altijd op stekkerdozen met een schakelaar.
Als ik niet in de schuur ben wil ik mijn houtje touwtje met hoge spanningen graag spanningsvrij hebben in verband met dieren en kinderen

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

ik heb iets nieuws :)

mijn nieuwe labvoeding:
voorkant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/DSCF0187.JPG
nogmaals de master:
http://www.uploadarchief.net/files/download/DSCF0193.JPG
de transistorkes op de achterkant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/DSCF0178.JPG
en tja, ik kon het niet laten... de inside:
http://www.uploadarchief.net/files/download/DSCF0172.JPG
stevig trafoke. geheel weegt ca 12 kilo.
omtwerp a la 723.
2x0-30 volt 0-6Amp. apart, serie en paralel mogelijk. dus tot 60 volt uitgangsspanning.
bij 15 volt wordt er een transformatorwikkeling bijgeschakeld dus hij verstookt niet alles ;).

MAH twijvelde. is dit wel meetapparatuur? nouja, het is in iedergeval apparatuur waardoor hij heel veel kan gaan meten...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Waar heb je dit beest vandaan? :D

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ziet er een lekker beest uit, als hij kapot is kun je er nog altijd mee gaan gewichtheffen :p

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

marktplaats :)
volgenmij kan ik hier wel een tijdje mee vooruit :P
@monster_henry: een 723ontwerp gaat niet stuk... en anders repareren we hem... dat kan nog bij deze dingen..

[Bericht gewijzigd door MAH op vrijdag 9 maart 2007 21:59:19

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Indrukwekkend! Zeker de foto van de powertorren op hun koelplaat. En uiteraard is het een meetinstrument: je kan er mee meten hoeveel spanning/stroom een weerstand kan "weerstaan" zonder rooksignalen te geven.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dank je :) helemaal voor deze prijs. toevalstreffertje eigelijk meer. maar met een beetje geduld en zoeken kan je soms nog best voordelig aan materiaal komen :) magnastat voor 25 incluus 5 puntjes. textronic455 1 kanaal werkend voor 45 (wacht nog steeds op reparatie)...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
free_electron

Silicon Member

Op 11 februari 2007 22:53:03 schreef grotedikken:
[...]
Men heeft mij ooit gezegd dat in de US electrische apparaten eigenlijk slechts een schakelaar als noodzakelijk kwaad hebben omdat daar zelden een verbruiker uitgezet wordt.

dan hebben ze u toch een grote blaas wijsgemaakt ....

Dat is in europa even veel zo. Echte Labo meetapparatuur wordt NOOIT afgezet. ( staat normaal zelfs op een no-break supply ) . Labos hebben ook aparte koelgroepen om de temperatuur binnen 1 a 2 gradne constant te houden.

Heb je enig idee hoe lang het duurt voor een kristaloven uitgedrift is ? 24 UUR !

je moet de manuals van veel high end apparatuur eens lezen.

- specificatie is alleen gegrandeerd na een warm up cycle van 1 tot 4 uur ( wij hebben hier ene netwerk analyser staan : als je die inschakeld ( nadat ie langer dan een half uur heeft afgestaan) komt er netjes op het scherm 'warmup stabilisation in progress ... ' en hij begint af te tellen vanaf 240 minuten ... en wachten ga je. er is geen omzeilen aan.

- bij sommige apratuur staat ook dat de specs alleen gegrandeerd zijn bij een omgevingstemperatuur van xxx graden. en meestal is dat 20 graden +/- 5 graden ....

trouwens als je appratuur laat calibreren staat op het certificat ( als het correct door ofwel een NIST tracaeable of ander calibratie instituut gedaan word en niet door jan met de pet) bij welke temperatuur , vochtigheid , en na hoeveel uur warmup.
de specs zijn dan gegarandeerd +/- 5 graden celcius ...

en hier in de vs zijn er inderdaad in veel gebouwen geen lichtschakelaars op de muur. alles is gecontroleerd met een centraal domotica systeem.

vanaf 9 uur savonds schakelen de lichten uit ( er blijven hier en daar lichten aan om te vermijden dat je ergens tegenop knalt. elke cube heeft zijn eigen spots onder de boekenplanken. dus je kan perfect verder werken.

en in bepaalds zalen ( vergaderzalen , labos en dergelijke ) zijn er 'override' toetsen. De labos werken met badgeregistratie / bewegingssensoren. zolang er volk is blijft het licht aan.de case daar is : geen badge meer gergistreerd in het laatste uur of geen beweging geregistreerd laatste uur en na 9 uur savonds : lichten in standby. ( de lichtpunten hebben elk 3 tl lampen. 2 daarvan gaan uit ) dus er is nog licht maar vele minder. als er geen reactie komt ( effe rechtstaan is voldoende om d ebeol te herstarten : als de bewegingsensor je ziet springt de boel terug aan ) na nog een half uur gaan ook die lampen uit. ( er blijven om de 3 lichtpunten dan nog 1 lamp branden voor veilgiheid)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten