je bizarste halfgeleider ...

Anoniem

Op 5 februari 2007 18:44:18 schreef Henry S.:
Didactisch niet verantwoord maar zet zoiets dan achter glas ipv het weg te kieperen.

Op m'n MTS (Middelbaar Technisch Onderwijs voor de niet Nederlanders) had elk elektronicalokaal een doorkijk met curiositeiten.
(Ringkerngeheugen, opengekrikte Winchester, buisjes in alle maten vormen, opengemaakte ic's etc).

Ik vraag me af of het management het allang weg gekieperd heeft... Zonde.

Was jouw school het "Middelbaar Technisch onderwijs voor de niet-Nederlanders"?
Ben jij dan toch een migrant? Vreemd, ik dacht je eens op een beurs gezien te hebben. Halflang vettig steil blond haar, beetje kalend, rooie bolle kaken, opvallend gebit, ziekenfondsbrilletje,afgedragen lederen vestje en een dikke kont.
Typisch Nederlands toch, of heb ik me vergist en was jij dat niet? :-);-).

Jongens, ik ben op zoek naar een hires foto van een i4004
( 1280 x 1024 )

Wie heeft zoiets, of kan zoiets maken van achtergrond in windows

Zou mooi zijn

fzwart

Golden Member

Op 5 februari 2007 19:11:08 schreef grotedikken:
[...]

Hohohoho, nu niet friezen gaan onderbrengen bij den 'ollanders he!

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Henry S.

Moderator

Op 5 februari 2007 19:11:08 schreef grotedikken:
[...]
Was jouw school het "Middelbaar Technisch onderwijs voor de niet-Nederlanders"?
Ben jij dan toch een migrant? Vreemd, ik dacht je eens op een beurs gezien te hebben. Halflang vettig steil blond haar, beetje kalend, rooie bolle kaken, opvallend gebit, ziekenfondsbrilletje,afgedragen lederen vestje en een dikke kont.

HAHA Ik stam regelrecht af van de vikingen ;)

Leg ik uit wat een MTS is (MTO en niet alleen voor de buitenlander), is het weer niet goed :+

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
joopv

Golden Member

Op 5 februari 2007 18:47:05 schreef tolunay:
dat klopt henry. ze weten niet dat het antieke spul is en gooien ze weg :( echt zonde

Dan moet je ze een eBay advertentie onder de neus drukken waarin honderden dollars geboden wordt voor een Intel 4004.

Op 5 februari 2007 19:11:31 schreef The Puma:
Jongens, ik ben op zoek naar een hires foto van een i4004
( 1280 x 1024 )

Wie heeft zoiets, of kan zoiets maken van achtergrond in windows

Zou mooi zijn

even zoeken op internet: http://www.theintelcollection.com/4001/slides/C4001%202.html

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

om even terug te komen op het ferrietkerngeheugen (als dat de juiste naam is)
Ik heb in m'n werkplaats al ruim 20 jaar een bordje hangen met dit geheugen.
klik hier voor een foto: http://www.uploadarchief.net/files/download/geheugen-800.jpg
kan iemand mij soms zeggen wat voor een kapaciteit dit zou hebben ? niemand heeft er mij al een antwoord op kunnen geven...

er hangt ook nog een redelijk oud uitbreidingsbordje met acht latjes geheugen van een IBM server, samen goed voor een ongelooflijke 64MB !
hier de foto:
geheugen: http://www.uploadarchief.net/files/download/IBM%20geheugen-800.jpg

Ik hou enorm van oude electronika...mooier dan kunst :-)

Op 6 februari 2007 21:11:57 schreef Ronny:
er hangt ook nog een redelijk oud uitbreidingsbordje met acht latjes geheugen van een IBM server, samen goed voor een ongelooflijke 64MB !
hier de foto:
geheugen: http://www.uploadarchief.net/files/download/IBM%20geheugen-800.jpg

Ik hou enorm van oude electronika...mooier dan kunst :-)

64MB zal voor die tijd net zoveel geweest zijn als 2GB nu :). Wel vetjes al die plaatjes. Heb helaas niets spectaculairs hier om te laten zien.

Pff, gezien het aantal latjes zal t eerder equivalent zijn aan 16 of 32 gb tegenwoordig. Voor 2 gb heb je maar 2-4 latjes nodig tegenwoordig...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fzwart

Golden Member

Hier nog een imposant stuk geheugenuitbreiding voor de PC:
Klik

wow, de volle 256k! of is dat nog iets anders?

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

@free electron

werk je bij ASM oid? gezien al die chips?

Henry S.

Moderator

Niet bizar, wel nostalgie. De C64! Kijk kinderen, dé homecomputer allertijden.

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/c64.jpg Stripped naked.

Ik ben op zoek naar een vervanger voor de voedingsschakelaar want de orginele is versleten.

Helaas ben ik niet meer in het bezit van de antieke stclair (of hoe je het schreef) weet iemand de exacte naam er nog van.. Ik zat daar op mn 5e nog spelletjes op te spelen. Heerlijk die nostalgie

fzwart

Golden Member

Op 6 februari 2007 22:10:46 schreef Monster_henry:
wow, de volle 256k! of is dat nog iets anders?

Nee, 256K. Is ook meer dan genoeg toch? Zoveel geheugen zal niemand nodig hebben ....

Verder heb ik allerlei andere originele PC boards: CGA, monochrome, floppy, harddisk, serial, ethernet, SDLC. Verder 10 MB harddisk, 160 KB floppy drives, origineel IBM PC systemboard.
De laatste keer dat ik de boel in elkaar gezet heb (10 jaar geleden ....) werkte alles nog.

aaaaaahh , nostalgie , de C64,ZX81 enz
allemaal makkelijk te solderen onderdelen.
ik had ooit een MSX met een worm-drive(geen foto van)
was een floppy maar schreef de data weg als zijnde een cassette-bandje,heel apart dingetje.

?

Ben ook nog in het bezit van de ZX81 van sinclair 1K ram , 1K rom , sensor klavier.

zal eens proberen nog een foto van te nemen.

http://www.homecomputer.de/images/machines/Sinclair_ZX-81_Large.jpg

[Bericht gewijzigd door marder op dinsdag 6 februari 2007 23:18:40

juist,
http://www.old-computers.com/MUSEUM/photos/sinclair_spectrum_1.jpg

De spectrum sinclair! Ik had er een I/O uitbreiding voor (met geluid!) en een externe diskdrive... Ik bedenk me net dat ik het beestje nog wel op moet kunnen duiken, ligt bij een oom van me op zolder denk ik. I/O uitbreiding kwam ik van het weekend tegen, athans de print :S. Even een rare vraag, maar wat zou er voor waarde aanzitten in werkende staat?

Henry S.

Moderator

Op 6 februari 2007 23:03:17 schreef vince_zld:
Helaas ben ik niet meer in het bezit van de antieke stclair (of hoe je het schreef) weet iemand de exacte naam er nog van.. Ik zat daar op mn 5e nog spelletjes op te spelen. Heerlijk die nostalgie

Sir Clive Sinclair, een exentrieke engelse uitvinder.

ZX80, ZX81, ZX Spectrum(+), QL

Mijn C64 heeft ondertussen z'n tweede SID Synthesizer, koelplaatje gegeven want die jongen is heethoofdig.

Er zit een voetje onder de kernelchip (8kB) vanwege een upgrade, die helaas nooit gewerkt heeft. Die tweede kernel draait wel maar is instabiel :(
Dus binnenkort de voet er uit en de kernel weer op z'n plaats.
Dit is gewoon een dubbelzijdige printplaat, geen multilayer.

Linksonder 64kB RAM :)

Op 6 februari 2007 23:08:53 schreef marder:
Ben ook nog in het bezit van de ZX81 van sinclair 1K ram , 1K rom , sensor klavier.

Die heeft geen sensorklavier maar hele goedkope folietoetsen, gevoelig voor dender.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 6 februari 2007 23:19:43

Henry S.

Moderator

Op 6 februari 2007 23:13:03 schreef vince_zld:
Even een rare vraag, maar wat zou er voor waarde aanzitten in werkende staat?

Op Ebay loopt een veiling die nog 15 min duurt... Ruim 50 euro.
http://cgi.ebay.nl/ZX-Spectrum-and-much-more_W0QQitemZ270085122090QQih…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 6 februari 2007 23:22:29

De C64 zijn weer heel popie onder sommige muziekanten vanwege die SID chip, de rest van de C64 wordt weggegooid en de SID chip krijgt dan een nieuw leven in een emulator, kan je of compleet kopen of een DIY kit.

Transistors are Cool Tubes are Hot

ZX'jes heb ik er nog een paar van, en in de C64's kom ik inmiddels om :P

Op 6 februari 2007 23:34:33 schreef Richard2000:
De C64 zijn weer heel popie onder sommige muziekanten vanwege die SID chip, de rest van de C64 wordt weggegooid en de SID chip krijgt dan een nieuw leven in een emulator, kan je of compleet kopen of een DIY kit.

Probleem is alleen dat die lui vaak niet weten dat er ook zeldzame modellen zijn onder de C64. Die worden ook gesloopt. Ik bedoel sloop dan een defecte gewone brooddoos en niet t een of andere speciale model.

Henry S.

Moderator

De eerste serie brooddoos met zilveren logo is een collectorsitem wegens een fabrikagefout. Zijn terug gehaald maar er blijft wel eens steken.

Mocht je nog een SID hebben, deze is volgens mij ook niet 100%. Het bekende euvel, de derde stem valt weg en ploppen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 6 februari 2007 23:44:31