je bizarste halfgeleider ...

free_electron

Silicon Member

Op 6 februari 2007 22:25:49 schreef WIM STUDENT:
@free electron

werk je bij ASM oid? gezien al die chips?

Sint-Microelectronics :p in 'the valley'

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

hier zie : nog een schone van mij :

http://www.uploadarchief.net/files/download/cow640.JPG

en hier staat ie in 1280x960 ( voor als je hem als background wilt zetten )
[urll]http://www.uploadarchief.net/files/download/cow1280.JPG[/url]

die wafer is een MCP
Multi Chip projec.t daar staan een 30 tal verschillende chips op .allemaal protos.

die keramische verpakkingen zijn protos die niet dichtgemaakt zijn dota we kunnen meten in de chip.
die rechts heeft 3 chips aan boord die op elkaar getapeld zijn. de onderste is een microcontroller, de middenste ene flash geheugen en de bovenst een analoge testchip.
zo sparen we geld uit. die losse chipjes hebben we , we hoeven dus allene maar een klein testchipje te maken voor het analoog gedeelte. en dan kunnen we de proto stapelen.

foro de foto geinteresserden :dit is getrokken met een 4.3 megapixel Olympus C4040 en een extern lichtkanon ( een YS90 )
de opstelling was op statief
geen speciale leznen , alleen ene polarisatiefilter voor de normale lens om teveel echo te onderdrukken.

ik heb deze shot ook als tiff file ( 40 megabyte ... )

kheb er zo ene ganse trits getrokken ene 2 tal jaar terug.

en om topic te blijven : het bizarre aan deze is dus dat er gestackte dies te zien zijn , en dat de keramische verpakkingen nog niet door de leadformer gegaan zijn ( de kontactstrip is nog niet afgesneden. )

kzal morgesn eens zien of ik geen opengeetste chip kan vinden. das ook eens uniek om te zien.

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 7 februari 2007 02:17:00

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fzwart

Golden Member

Op 6 februari 2007 23:43:14 schreef Henry S.:

Mocht je nog een SID hebben, deze is volgens mij ook niet 100%. Het bekende euvel, de derde stem valt weg en ploppen.

Henry, ik heb hier nog wat ICs van de C64. Die SID is toch de 6581? Ik heb 'm hier als de 6581R4AR.
Daarnaast nog de MPU,CIA,PLA, Char Rom, Basic Rom en Kernel Rom.

Zijn nog hagelnieuw. Ik was ook een Sinclair-aanhanger en je weet het, die hielden niet van Commodore ;-)

[Bericht gewijzigd door fzwart op woensdag 7 februari 2007 08:44:26

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

@Fzwart: ik zoek nog een PLA voor een C64, ik heb er eentje met defecte PLA. Heb al rondgesnuffeld voor vervangers, kan eventueel met een adapterprintje en een flashrom, maar de originele PLA is wel zo mooi.

GJ_

Moderator

De bizarste halfgeleiders waar wij nog wel eens mee mogen spelen zijn gigantische glasovens.
Die worden op temperatuur gehouden door stroom door het vloeibare (en prima geleidende) glas te jagen.

Op 7 februari 2007 02:13:10 schreef free_electron:
hier zie : nog een schone van mij :

[afbeelding]

en hier staat ie in 1280x960 ( voor als je hem als background wilt zetten )
[urll]http://www.uploadarchief.net/files/download/cow1280.JPG[/url]

die wafer is een MCP
Multi Chip projec.t daar staan een 30 tal verschillende chips op .allemaal protos.

die keramische verpakkingen zijn protos die niet dichtgemaakt zijn dota we kunnen meten in de chip.
die rechts heeft 3 chips aan boord die op elkaar getapeld zijn. de onderste is een microcontroller, de middenste ene flash geheugen en de bovenst een analoge testchip.
zo sparen we geld uit. die losse chipjes hebben we , we hoeven dus allene maar een klein testchipje te maken voor het analoog gedeelte. en dan kunnen we de proto stapelen.

foro de foto geinteresserden :dit is getrokken met een 4.3 megapixel Olympus C4040 en een extern lichtkanon ( een YS90 )
de opstelling was op statief
geen speciale leznen , alleen ene polarisatiefilter voor de normale lens om teveel echo te onderdrukken.

ik heb deze shot ook als tiff file ( 40 megabyte ... )

kheb er zo ene ganse trits getrokken ene 2 tal jaar terug.

en om topic te blijven : het bizarre aan deze is dus dat er gestackte dies te zien zijn , en dat de keramische verpakkingen nog niet door de leadformer gegaan zijn ( de kontactstrip is nog niet afgesneden. )

kzal morgesn eens zien of ik geen opengeetste chip kan vinden. das ook eens uniek om te zien.

Jammer, was ie maar 1280x1024

fzwart

Golden Member

@DC2PCC: je mag er eentje van me hebben (ik heb er 2). Stuur maar een mailtje (zie profiel) voor je adres.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 6 februari 2007 23:13:03 schreef vince_zld:
juist,
[afbeelding]

De spectrum sinclair! Ik had er een I/O uitbreiding voor (met geluid!) en een externe diskdrive... Ik bedenk me net dat ik het beestje nog wel op moet kunnen duiken, ligt bij een oom van me op zolder denk ik. I/O uitbreiding kwam ik van het weekend tegen, athans de print :S. Even een rare vraag, maar wat zou er voor waarde aanzitten in werkende staat?

Heey, die heb ik ook nog eentje, met orginele doos en Horizons bandje :-))

Op 7 februari 2007 16:18:22 schreef Henry S.:
Ik mail ook wel even.

Als er dan nog iemand meelt, dan vist er iemand achter het net ;-)
@Fzwart: gemeeld.

fzwart

Golden Member

@DC2PCC: meel is binnen. Ik ga effe op zoek naar een antistatisch dingetje, envelop en postzegels. Hij gaat hopelijk deze week nog op de bus naar je ouders.
Kan je ze alvast waarschuwen dat het geen bompakket is ;-)

@Henry: Je was toch op zoek naar de SID dacht ik? Je meel is nog niet binnen. Zeker vertraging op de Afsluitdijk.

[Bericht gewijzigd door fzwart op woensdag 7 februari 2007 18:11:17

free_electron

Silicon Member

Op 7 februari 2007 10:33:54 schreef GJ_:
De bizarste halfgeleiders waar wij nog wel eens mee mogen spelen zijn gigantische glasovens.
Die worden op temperatuur gehouden door stroom door het vloeibare (en prima geleidende) glas te jagen.

tjah .. glas is 80% zand wat zelf weer 90% silicium is.
met wat verontreinigingen erin krijg je daar inderdaad stroom door.

fzwart

Golden Member

Op 7 februari 2007 22:05:09 schreef BruzaQ-Inc:
diode's ( slecht kwaliteit ) Kent iemand die rode AEG blokje ?

Yep, heb er hier een stuk of 30. B30C400 dus geen superspul maar goed genoeg in kleine projectjes.

Hier ook nog een leuke: een setje Pentium Pro 200MHz met 1MB cache (was nog niet langsgekomen, wel zijn kleinere broertje).

http://www.home.zonnet.nl/barend_servet/temp/ppro.jpg

Schimanski

Golden Member

Op 5 februari 2007 18:13:23 schreef Dominic:

Een print van IBM. Zo te zien iets dat niet in serie gemaakt is. Gekocht op Ebay in een LOT met andere 70's computer onderdelen.

[afbeelding]

Nog een print van IBM, deze komt van een school af. Enkele chips zijn geopend. Diende als educatie materiaal.

[afbeelding]

Een close-up van de grote wit/goude chip onderaan. Ik heb geen idee wat dit is, de chips in deze vorm heb ik ook nog nooit gezien. Alle info is welkom !

Die printen komen uit een IBM4361 Mainframe. Lijkt op gaatjesboard maar is wel degelijk multilayer. Werden door IBM in serie gemaakt. De grote "vrieskist" op de foto in de link zat er vol mee. IBM had voor alles eigen produktie. Zelfs de TTL chips hadden speciale IBM codering i.p.v. de gebruikelijke 74XX. TTL Chips werden echter niet zelf geproduceerd maar van Texas Instruments betrokken.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

@ BruzaQ-Inc : volgensmij is dit dus presies de post die in de startpost werd gemeld met niet bijzonder..

@ free : leuk! die schone is nu staat nu als wallpaper. en heb je die 'kleurtjes' van pagina 1 ook in het iets groter?

[Bericht gewijzigd door MAH op donderdag 8 februari 2007 00:22:42

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
free_electron

Silicon Member

kzal er vanavond eens een paar posten in 1920x1080
dan kunde zelf scalen.

Kan 1900x1200 ook , is namelijk de resolutie van mijn monitor hier ?

Mvg Luc

Hallo Allemaal!

Wat een fantastische chips/wafer allemaal. Ik ben een verzamelaar van x86 processors. Mijn materiaal staat ook op mijn site, als je eens tijd hebt kom eens langs : www.cpu-info.com

Maar nu op naar mijn bijzondere stukken!

http://www.cpu-info.com/webpics/chips/amd.jpg
Een AMD Athlon64 Engineering sample

http://www.cpu-info.com/webpics/chips/rus.jpg
Een Rusische kloon van de 8088

http://www.cpu-info.com/webpics/chips/NexGenCoPro.jpg
Een NexGen Nx586 processor met de Nx587 coprocessor

... ik heb ook nog een wafer liggen, geen idee waarvan. Wellicht kunnen jullie helpen?! Komt er zo aan.

Groet,
Job

Op 7 februari 2007 23:15:04 schreef Schimanski:
[...]

Die printen komen uit een IBM4361 Mainframe. Lijkt op gaatjesboard maar is wel degelijk multilayer. Werden door IBM in serie gemaakt. De grote "vrieskist" op de foto in de link zat er vol mee. IBM had voor alles eigen produktie. Zelfs de TTL chips hadden speciale IBM codering i.p.v. de gebruikelijke 74XX. TTL Chips werden echter niet zelf geproduceerd maar van Texas Instruments betrokken.

Daar heb ik ook nog een paar plaatjes (printplaatjes!) van liggen.. misschien kan ik zaterdag wel een foto maken...
Tot die tijd (een lief klein VFS buisje, maar hij mist een poot :():
http://lanpub.ufo-net.nl/ivo/ledmatrix/VFDbuisth.jpg

GJ_

Moderator

Op 7 februari 2007 22:52:19 schreef free_electron:
[...]

tjah .. glas is 80% zand wat zelf weer 90% silicium is.
met wat verontreinigingen erin krijg je daar inderdaad stroom door.

"gemiddeld" glas is 70% zand, en dat is vrijwel 100% kristalleine Si2O
En die verontreinigingen zullen in standaardglas best aanwezig zijn. Het geleid iig bijzonder goed.

wtf hoe ben je er achter gekomen dat hij FAKE is :P. lijkt mij moeilijk :)

Nogal makkelijk :P Als je bij normaal gebruik de volume op 50% zet en je versterker schijt ermee uit .... zo ging het bij mij met imitatie "Motorola" Torretjes.