Oscilloscoop MBLE BEM005

Evarist

Golden Member

Bij het opruimen van mijn zaak vondt ik deze oldie met buizen. Hij is versleten, maar ik houd hem. Met mijn eerste geld gekocht.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
free_electron

Silicon Member

coooooool. met een rond lcd scherm ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klein is fijn

Moderator

Op 15 februari 2006 00:08:01 schreef free_electron:
coooooool. met een rond lcd scherm ...

Zucht..., tijd voor je silicium injectie. :)

Evarist

Golden Member

Op 15 februari 2006 00:08:01 schreef free_electron:
coooooool. met een rond lcd scherm ...

Lelijkerd :) :) :) Meen ik niks van hoor !

Het is idd de link van free electron.
Die knoppen heb ik altijd mooi gevonden. Zouden die nog ergens te koop zijn? Heb er een moeten vervangen door een stomme pijlknop.

[Bericht gewijzigd door Evarist op woensdag 15 februari 2006 00:11:33

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Henry S.

Moderator

Teveel silicon gesnoven free?

@evarist: Gaan we schelden? :+

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 15 februari 2006 00:11:57

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

als je een echt cool display wilt : een heliodisplay. dit projecteert door middel van 3 lasers een beeld op de lucht. de lucht wordt door middel van ultrasone golven in trilling gebracht. laser zijn gemoduleerd met impulsen die syncroon lopen met de trilling in de lucht. daardoor kunnen ze reflecties maken ( princiepe van fata morgana )

www.io2technology.com

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Evarist

Golden Member

Op 15 februari 2006 00:11:06 schreef Henry S.:
@evarist: Gaan we schelden? :+

Volstonden 3 smileys niet om het niet ernstig bedoelde scheldwoord te verschonen? :) :)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 15 februari 2006 00:21:12 schreef free_electron:
als je een echt cool display wilt : een heliodisplay. dit projecteert door middel van 3 lasers een beeld op de lucht. de lucht wordt door middel van ultrasone golven in trilling gebracht. laser zijn gemoduleerd met impulsen die syncroon lopen met de trilling in de lucht. daardoor kunnen ze reflecties maken ( princiepe van fata morgana )

www.io2technology.com

Die wil ik ook... :9~ :9

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Henry S.

Moderator

Op 15 februari 2006 00:23:14 schreef evarist:
[...]

Volstonden 3 smileys niet om het niet ernstig bedoelde scheldwoord te verschonen? :) :)

Op 14 februari 2006 22:53:34 schreef Henry S.:
Deze?
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~pa0ib/bouwdozn/meetapp/bem005.html

Op 15 februari 2006 00:10:28 schreef evarist:
[...]
Het is idd de link van free electron.
[...]

Ahum, wie postte die link ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Op 15 februari 2006 00:32:14 schreef Henry S.:

Ahum, wie postte die link ;)

Inderdaad. ik moet hier volmondig bijtreden. Schandalig.

Mij associeren met dingen die met 'lampen' gemaakt zijn.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Evarist

Golden Member

Terug ontopic. De scope is 15 jaar niet gebruikt en werd bijgehouden als jeugdsentiment. Met mijn eerste verdiende centen gekocht. Ondertussen heeft de scope een brand meegemaakt. Geen vuur maar heel veel water en rook. Is tenslotte van een rek gevallen.
Ik heb de scope grondig laten drogen. En dan opgestart met de variac. Heel langzaam. Eerst de gloeidraden om hem nog verder te laten drogen. Vervolgens de DC erbij om de elco's terug aan de spanning gewoon te maken.
Nu krijg ik een stip. Er is geen vert noch hor afbuiging.
Gelukkig heb ik de doc en kan nu gaan zoeken.
Wordt vervolgd.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

OK, de doc terug gevonden. (Die verhuis in 7 haasten hé).
Er zijn een paar hoogohmige weerstanden kapot. Gelukkig bestaan er nog 3W koolweerstanden want draadgewikkelde R's zijn inductief en kunnen ongewenste effecten veroorzaken. Verder zijn de eindbuisjes vertikale kapot. 2x EL95. En nu op componentenjacht!

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Hugo Welther

Moderator

Op 10 april 2006 22:34:33 schreef evarist:
OK, de doc terug gevonden. (Die verhuis in 7 haasten hé).
Er zijn een paar hoogohmige weerstanden kapot. Gelukkig bestaan er nog 3W koolweerstanden want draadgewikkelde R's zijn inductief en kunnen ongewenste effecten veroorzaken. Verder zijn de eindbuisjes vertikale kapot. 2x EL95. En nu op componentenjacht!

De EL95's had je in Doorn kunnen vinden, maar toen wist je nog niet dat deze kaduuk waren.
Die pijlknoppen zal een groter probleem worden. Veilingsites in de gaten houden voor een wrak of anders eens een post zetten op het forum voor "oude radio's".

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
KT88

Overleden

http://www.kent-electronics.nl/
EL95: 5 euri.

Die pijlknoppen wordt moeilijker, desnoods zelf maken van een knop waar het middenstuk geheel doorloopt, daar een stukske afhalen, wit spuiten en een fraai driehoekje erop schilderen.

Heb net even gekeken in de knoppendoos, maar ik heb ze helaas niet liggen.

[Bericht gewijzigd door KT88 op maandag 10 april 2006 22:42:17

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Hugo Welther

Moderator

Voor de knoppen is deze man misschien een optie wimjaegers@hetnet.nl

Hij kan elke knop van antieke apparatuur namaken.

Zie deze bijvoorbeeld
http://s8.invisionfree.com/buizenradioforum/index.php?act=Attach&type=post&id=8871835
Het beroemde knopje van de Philips Pionier en Senior bouwsetjes.

Zie dit forum http://s8.invisionfree.com/buizenradioforum/index.php?act=idx rubriek "repro onderdelen"

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Evarist

Golden Member

Bedankt voor de tips. Voor de pijlknoppen heb ik graag de originele. Jullie weten dat ik die scope met m'n eerste centjes heb gekocht. Daarom wil hem in perfecte staat en dat mag wat kosten.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

En dit is het resultaat.

http://www.putfile.com/pic.php?img=4745292

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 11 februari 2007 22:51:40

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Hugo Welther

Moderator

Op 11 februari 2007 21:52:38 schreef evarist:
En dit is het resultaat.

http://www.putfile.com/pic.php?img=4745292

Ziet er weer goed uit. De knop loop je vanzelf een keertje tegen aan.
Alleen jammer dat de foto bewogen is.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.