Hallo co'ers.
Ik ga een TDA2003 versterkertje bouwen op gaatjesprint, maar de ic pootjes komen niet overeen met het raster. Ik weet dat de tda een giller is en snel oscilleert, maar kan ik hem met sterk getwiste bekabeling toch verder van het printje wegmonteren? De bedrading word sowiezo niet langer dan 5 centimeter.
Ik heb dit al eens eerder gezien, en toen werkte dit ook.
Lijkt mij handiger om gewoon de pootjes van de TDA iets uit te buigen.
Bedrading aan de pootjes en dan iets verder weg zetten is vragen om problemen.
Ik heb een layout bedacht in Lochmaster (prachtprogramma
)
Zal dit niet gaan oscilleeren? Ik heb voor de nummering dezelfde gebruikt als het CO schema.
De witte puntjes op de print zijn de pinnen van de TDA zoals ik ze in m'n print doe.
Ik weet dat ik op deze manier weinig plaats heb voor een koelichaam, maar een stukje alu van 5 mm past er volgens mij wel tussen. Zoniet, dan zoek ik een ander stukje alu
[Bericht gewijzigd door fritsuitoosterstreek op ]
TDA aan de rand van de print zetten. Dat is veel makkelijker om een koelplaat te bevestigen.
Het kan redelijk klein worden
ja, maar ik kan niet met spoortjes tussen de pinnen door. Dus werkt mijn ontwerp of niet? Ik kan er makkelijk een stuk 5 mm aluminium tussen maken, dus de koeling is de issue niet.
Verder zal dit toch voor een klein mp3 versterkertje dienen die niet al te hard gaat spelen, dus overdreven koeling is nou ook weer niet nodig.
Zo ingewikkeld hoeft het toch niet te worden.
Stukje kous over een draadje als je tussen de spoortjes door gaat.
FF wat gefrut, past op 40 x 30 mm
[edit] verbeterd ivm onjuiste pin-layoyt TDA2003
Sorry dat ik het zeg, je hebt de TDA verkeerd om getekend. De voorste pinnen is een rij van 3. (bij mij dan)
Ik denk dat ik m'n eigen layout maar probeer, ik had de componenten al op de print gezet, en hij is nu ook 40x30 mm. Hoe het eruit ziet maakt me niet zoveel uit, want het gaat toch in een kastje.
Sorry als ik wat bot en eigenwijs doe.
PS
Toch nog bedankt voor de moeite, Hugo.
Op 17 februari 2007 14:29:32 schreef fritsuitoosterstreek:
Sorry dat ik het zeg, je hebt de TDA verkeerd om getekend. De voorste pinnen is een rij van 3. (bij mij dan).
Je hebt gelijk. Komt er van als je ff vlug wat doet.
Je hoeft het ook niet te verbeteren hoor.
[offtopic]
Wat hebben ze in zoetermeer toch vreemde straatnamen...
[/offtopic]
Op 17 februari 2007 14:39:09 schreef fritsuitoosterstreek:
[offtopic]
Wat hebben ze in zoetermeer toch vreemde straatnamen...
[/offtopic]
[offtopic]
Hoe zo?????
[/offtopic]
Mag ik vragen wat voor versie van lochmaster je hebt? En of die illegaal of legaal is :x En of ie duits of nl is 
Ik heb de demo ervan, maar kan er totaal niet mee omgaan.
Lochmaster is er geloof ik alleen in het duits ... En als je met de Demo al niet kunt omgaan is het complete programma niet veel beter
Het ligt em er vooral in dat je nauwelijks componenten hebt, en zelf maken kan ik niet vinden => duits.
edit:
Zelf maken gevonden hoor
Gewoon tekenen dus, domme ik..
[Bericht gewijzigd door ceesietopc op ]
Ik gebruik gewoon de demo van lochmaster van deze site.
Ik hoef niet op te slaan, ik heb een fotografisch geheugen (en printscreen is handig)
De versterker werkt trouwens.
Misschien is het handig om de duitse file op CO van lochmaster te vervangen door de engelse:
http://www.abacom-online.de/uk/html/dateien/demos/lochmaster30(demo).e…
@hugo: Bijna elke straat in jouw buurt heeft een kleur. Elektrablauw, Groen-Blauw. Vond ik lollig.
[Bericht gewijzigd door fritsuitoosterstreek op ]
Op 17 februari 2007 19:23:11 schreef fritsuitoosterstreek:
Ik gebruik gewoon de demo van lochmaster van deze site.Ik hoef niet op te slaan, ik heb een fotografisch geheugen (en printscreen is handig)
De versterker werkt trouwens.
Vooral printscreen ckr 
Op 17 februari 2007 19:52:46 schreef fritsuitoosterstreek:
Misschien is het handig om de duitse file op CO van lochmaster te vervangen door de engelse:http://www.abacom-online.de/uk/html/dateien/demos/lochmaster30(demo).e…
You are my hero
echt bedankt
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 17 februari 2007 19:52:46 schreef fritsuitoosterstreek:
Misschien is het handig om de duitse file op CO van lochmaster te vervangen door de engelse:http://www.abacom-online.de/uk/html/dateien/demos/lochmaster30(demo).e…
d0n3
thanks 
Je kan ook gewoon in de "spache.ini" file (zie de map op je hd), sprache op "1" zetten voor de Engelse versie.
Werkt bij bijna alle Abacom progjes.
Geldige waarden:
0 = Duits
1 = Engels
2 = Frans
Overigens is niet alles netjes vertaald. Soms komt er flard Duits voorbij.
Vul geen waarde groter dan 2 in, de progjes blijven dan hangen en je krijgt alle foutmeldingen van Winblows om je oren.
Dan lijkt mij gewoon de engelse versie makkelijker. Uninstall duurt bij mij <30 seconden, Install net zo lang. Dan weet je zeker dat het werkt.
@hugo, m'n versterker werkt ook, zie Show your Projects
Op 17 februari 2007 22:34:58 schreef fritsuitoosterstreek:
@hugo, m'n versterker werkt ook, zie Show your Projects
Ziet er netjes uit. Vergeet de koelplaat niet!
Uiteraard! Ik heb een Alu plaatje van 30 mm hoog en 80 mm lang en die heb ik gebogen zodat hij aan de TDA kan en niet buiten de print komt (dus als het ware erom heen gevouwen, dus het is een mooi compact geheel geworden. Ik heb een pinnetje aan de andere kant gesoldeerd die op zijn beurt weer door de print gaat en de boel een beetje stevig houd.
Oké ik zit (denk ik) met een probleem
De elco van 1000uf in serie met de uitgang begint nu al bol te staan?!? Wat kan er verkeerd zijn??? Hij heeft nog geen 20 minuten gespeeld.
Ik heb natuurlijk geen zin dat zo'n flinkerd uit mekaar klapt! dan zit de hele boel eronder.
Bij de uitgang? waar wisselspanning loopt?
Het is een 25 volt model.
Misschien kan het ook wel komen omdat ik eerst een potje van de polariteiten had gemaakt.
Ik soldeer er zo wel even een nieuwe in.